Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Wprowadzenie do zarządzania organizacją

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1203-OIZ-21OB-DZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0413) Zarządzanie i administracja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do zarządzania organizacją
Jednostka: Instytut Informacji Naukowej i Bibliologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Nie określono wstępnych wymagań dotyczących tego przedmiotu.

Całkowity nakład pracy studenta:

Punktacja (ogółem 1 punkt ECTS):

1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 15 godzin wykładów (0,5 ECTS)

2. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w

procesie oceniania: 15 godzin (0,5 ECTS)

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: student ma podstawową wiedzę dotyczącą istoty organizacji i jej modeli (K_W18)

W2: student ma podstawową wiedzę dotyczącą relacji organizacji z otoczeniem (K_W18)

W3: student ma podstawową wiedzę dotyczącą funkcji zarządzania (K_W18)

W4: student ma podstawową wiedzą dotyczącą zarządzania organizacją (K_W18)

W5: student ma podstawową wiedzę o typach organizacji (K_W21)

W6: student ma podstawową wiedzę o organizacjach non profit i ich typologii (K_W21)

W7: student zna podstawowe struktury organizacyjne (K_W23)

W8: student zna podstawowe style kierowania organizacją (K_W23)

W9: student zna procesy zachodzące we współczesnych organizacjach i ich otoczeniu (K_W23)


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: student umie posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu zarządzania organizacją (K_U06)

U2: student umie interpretować i wykorzystać normy będące podstawą relacji organizacji z podmiotami w otoczeniu (K_U15)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: student potrafi współdziałać w grupie ponieważ rozumie wagę stosunków interpersonalnych oraz komunikowania się w organizacji (K_K02)

K2: student potrafi współpracować z otoczeniem, ponieważ widzi konieczność kooperacji organizacji non-profit z otoczeniem społecznym (K_K02)

K3: student dostrzega zróżnicowanie społeczne istotne z punktu widzenia relacji organizacji z otoczeniem (K_K03)

K4: student umie przygotować projekt społeczny wykorzystując wiedzę dotyczącą procesów i funkcji zarządzania (K_K10)


Metody dydaktyczne:

Wykorzystuje się następujące metody dydaktyczne:

- wykład informacyjny

- wykład konwersatoryjny

- studium przypadku

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- studium przypadku

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie z podstawowymi pojęciami z zakresu organizacji i zarządzania. Bez względu na to do jakich instytucji trafią absolwenci studiów zarządzanie informacją i bibliologia powinni wiedzieć czym jest organizacja i jak się nią powinno zarządzać.

Pełny opis:

Zajęcia są jedynie wprowadzeniem w problematykę organizacji i zarządzania. W trakcie wykładu zostanie przedstawione pojęcie organizacji, jej typy oraz modele. Poza tym scharakteryzowane zostaną struktury organizacyjne oraz ich budowa i typologia. Kolejna grupa zagadnień dotyczyć będzie istoty, definicji oraz funkcji zarządzania. Szczegółowo zostanie omówione planowanie, organizowanie, motywowanie oraz kontrolowanie jako wspomniane funkcje zarządzania.

Literatura:

Literatura:

1. P. Banaszyk, R. Fimińska-Banaszyk, A. Stańda, Zasady zarządzania w przedsiębiorstwie, Poznań: Wydawn. Wyższej Szkoły Bankowej, 1997.

2. M. Bielski, Podstawy teorii organizacji i zarządzania, Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck, 2004.

3. P. F. Drucker, Zarządzanie organizacją pozarządową: teoria i praktyka, Warszawa: Fundusz Współpracy; Program Phare Dialog Społeczny NGOs, 1995.

4. R. W. Griffin, Podstawy zarządzania organizacjami, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2004.

5. S. P. Robbins, D. A DeCenzo, Podstawy zarządzania, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 2002.

6. J. Zawadzki, Zarządzanie organizacjami non-profit: zagadnienia wybrane, Poznań: Wydawnictwo Forum Naukowe; PASSAT – Paweł Pietrzyk, 2007.

Metody i kryteria oceniania:

Weryfikacji umiejętności nabytych w trakcie zajęć służą:

- egzamin testowy: K_W18, K_W21, K_W23, K_U06

bdb – 90% i więcej

db plus – 80% do 89%

db – 70% do 79%

dst plus – 60% do 69%

dst – 50% do 59%

ndst – 49% i poniżej

- aktywność: K_U15, K_K02, K_K03

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)