Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Systemy zarządzania treścią (Zarządzanie informacją)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1203-SZ-22ZIF-ZU
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0611) Computer use Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Systemy zarządzania treścią (Zarządzanie informacją)
Jednostka: Instytut Informacji Naukowej i Bibliologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

W celu realizacji treści nauczania zawartych w niniejszym sylabusie niezbędne jest uprzednie zaliczenie przedmiotu - Open Source w zarządzaniu informacją.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Łączny bilans czasu pracy słuchacza studium, który musi on poświęcić na zaliczenie przedmiotu (6 ECTS):


1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 20 godz. (0,5 ECTS)

2. Czas poświęcony na pracę indywidualną: 60 godz. (1.5 ECTS) - lektura zadanych publikacji, samodzielna praca nad poznanymi projektami

3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: 160 godz. (4 ECTS) - przygotowanie do zadań zaliczeniowych prowadzonych w ramach zajęć


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Ma uporządkowaną pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji wiedzę na temat nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych - K_W20 (student posiada zaawansowaną wiedzę związaną z technologiami umożliwiającymi tworzenie i zarządzanie serwisami zarządzania treścią)

W2: Ma podstawową wiedzę w zakresie architektury informatycznej - K_W24 (uczestnik zajęć posiada podstawową wiedzę informatyczną z zakresu tworzenia publikacji elektronicznych)

W3: Zna podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu informatyki - K_W25 (student zna podstawowe narzędzia i techniki pozwalające na rozwiązywanie zadań informatycznych związanych z tworzeniem i publikacją treści elektronicznych w Internecie)

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Potrafi rozpoznać i ocenić przydatność poznanych środowisk programistycznych i narzędzi komputerowych do realizacji zadań inżynierskich z zakresu informatyki - K_U18 (uczestnik zajęć potrafi rozpoznać zastosowanie wskazanych mu rozwiązań w oparciu o technologie i narzędzia poznane w trakcie zajęć)

U2: Potrafi — zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne — zaprojektować złożony proces i system informatyczny - K_U17 (student potrafi zaprojektować zgodnie z zadaną specyfikacją zaawansowany serwis CMS zawierający różnorodne rozwiązania technologiczne)

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Rozumie konieczność prowadzenia longlife learning w zakresie aktualizowania wiedzy dotyczącej bibliologii i informatologii oraz innych dziedzin adekwatnych do wymagań społeczeństwa informacyjnego. Posiada twórcze nastawienie w zakresie inspirowania innych osób do wykazywania się podobnymi postawami - K_K01 (uczestnik zajęć zdaje sobie sprawę z dynamicznego rozwoju projektów CMS oraz konieczności ciągłego dokształcania się w tym zakresie; student kreatywnie rozwiązuje postawione mu problemy oraz jest w stanie zainspirować nimi swoje otoczenie)

K2: Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu wiedzy o nowoczesnych technologiach i innych aspektach działalności informacyjnej - K_K09 (uczestnik zajęć rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy na temat nowoczesnych technologii w zakresie publikowania treści)

Metody dydaktyczne:

- multimedialna prezentacja omawianych rozwiązań

- dyskusja dydaktyczna

- ćwiczenia laboratoryjne na wybranych platformach CMS,

- metoda projektów: przygotowanie i prezentacja projektu serwisów opartych na platformach typu CMS

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- laboratoryjna
- projektu

Skrócony opis:

Zakres tematyczny przedmiotu obejmuje zagadnienia związane z zaawansowanymi technologiami publikacji informacji w Internecie. Aspekty prezentowanej podczas zajęć powiązane są z takimi zagadnieniami jak: Web 2.0 i Open Source.

Pełny opis:

W ramach zajęć zostaną przedstawione zaawansowane technologie służące tworzeniu, zarządzaniu i udostępnianiu informacji w Internecie. Studenci podczas praktycznych prezentacji zapoznają się z szeregiem aplikacji (wszystkie typu Open Source) i będą projektować różnorodne typy serwisów informacyjnych w oparciu o wybrane przez prowadzącego Systemy Zarządzania Treścią. Proponowane CMSy będą odnosić się do najpopularniejszych na świecie platform wspomagających tworzenie: blogów, forów, galerii, Wiki oraz serwisów zastosowania ogólnego. Uczestnicy zajęć zapoznają się z możliwościami wybranych aplikacji oraz będą poszerzać ich funkcjonalność dodając nowe moduły, personalizować ich wygląd i zabezpieczać zgromadzone podczas tworzenia serwisu zasoby. Studenci zdobywając wiedzę o Systemach Zarządzania Treścią zostaną przeszkoleni zarówno jako administratorzy jak i redaktorzy powstających serwisów.

Literatura:

1. B. E. Smith, M. McCallister, WordPress od podszewki, Gliwice 2011.

2. Blog, Tool, Publishing Platform, and CMS [on-line]. WordPress.org [dostęp 12 grudnia 2012] Dostępny w World Wide Web: http://wordpress.org/.

3. Chyrp - An extra lightweight and extra awesome blogging engine [on-line]. Chyrp [dostęp 12 grudnia 2012]. Dostępny w World Wide Web: http://chyrp.net/.

4. Drupal – Open Source CMS [on-line]. drupal.org [dostęp 12 grudnia 2012] Dostępny w World Wide Web: http://drupal.org/.

5. K. Palikowski, Drupal 7 w praktyce. Własna strona WWW w jeden dzień, Gliwice 2011.

6. K. Palikowski, Drupal. Poznaj go z każdej strony, Gliwice 2010.

7. Ł. Wójcik, WordPress 3. Instalacja i zarządzanie, Gliwice 2011.

8. MediaWiki [on-line]. MediaWiki [dostęp 12 grudnia 2012] Dostępny w World Wide Web: http://www.mediawiki.org/wiki/MediaWiki.

9. P. Frankowski, CMS. Jak szybko i łatwo stworzyć stronę WWW i zarządzać nią, Gliwice 2007.

10. PHP-Fusion UK & NSS – News [on-line]. Nick Jones [dostęp 12 grudnia 2012] Dostępny w World Wide Web: http://www.php-fusion.co.uk/news.php.

11. Plone CMS: Open Source Content Management [on-line]. Plone Foundation and friends [dostęp 12 grudnia 2012]. Dostępny w World Wide Web: http://plone.org/.

12. R. J. Townsend, Drupal 7. Wprowadzenia, Gliwice 2011.

13. T. Tomlinson, Drupal 7. Od podstaw, Gliwice 2012.

14. The Enterprise Open Source CMS [on-line]. TYPO3 [dostęp 12 grudnia 2012] Dostępny w World Wide Web: http://typo3.org/.

15. W. Howil, CMS. Praktyczne projekty, Gliwice 2007.

16. W. Wrotek, WordPress. Ćwiczenia praktyczne, Gliwice 2012.

17. W. Wrotek, WordPress. Praktyczne projekty, Gliwice 2011.

Metody i kryteria oceniania:

Weryfikacji umiejętności nabytych w trakcie zajęć służą:

Projekty - W1, W2, W3, U1, U2

Aktywność - K1, K2

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)