Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Wstęp do mediów elektronicznych w humanistyce

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1203-WSG-AIOB-DZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0322) Bibliotekoznawstwo, informacja naukowa i archiwistyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wstęp do mediów elektronicznych w humanistyce
Jednostka: Instytut Informacji Naukowej i Bibliologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.):

- udział w wykładach – 20 godz.

- udział w laboratoriach – 10 godz.


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.):

- przygotowanie do laboratoriów – 15 godz.

- realizacja zadań zaliczeniowych w wybranym programie do edycji obrazów cyfrowych – 15 godz.

- praca pisemna (na zaliczenie wykładów) – 15 godz.

- czytanie literatury – 15 godz.


Łącznie: 90 godz. (3 ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Posiada wiedzę o podstawowych programach do edycji obrazów cyfrowych – K_W03

W2: Zna tendencje rozwoju technologii IT w tym zakresie przetwarzania mediów cyfrowych – K_W03


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Uczestnik zajęć analizuje i ocenia obrazy cyfrowe – K_U05

U2: Potrafi stworzyć nowy obraz cyfrowy i przeprowadzić jego prostą edycję – K_U04


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Jest świadomy postępującego rozwoju technologii informatycznych w zakresie edycji obrazów cyfrowych – K_K06

K2: Jest świadomy potrzeby ciągłego samokształcenia dotyczącego najnowszych osiągnięć informatycznych z zakresu przetwarzania cyfrowego mediów – K_K06


Metody dydaktyczne:

Metoda dydaktyczna podająca:

- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- laboratoryjna

- projektu


Skrócony opis:

Podczas zajęć wprowadzone zostaną podstawy teoretyczne z zakresu przetwarzania obiektów cyfrowych. W zdecydowanej większości laboratorium to posiadać będzie wymiar praktyczny poświęcony wprowadzeniu do narzędzi i technik stosowanych w grafice rastrowej i bitmapowej.

Pełny opis:

Zakres tematyczny przedmiotu odnosi się do obecnych tendencji w informatyce i jej powiązaniom z obszarem humanistycznym. Wyraźny nacisk kładziony jest na przekazanie praktycznych umiejętności niezbędnych do podstawowych zadań realizowanych w zakresie przetwarzania zasobów cyfrowych. W trakcie zajęć zostaną poruszone niezbędne aspekty teoretyczne pozwalające m.in. nabyć większą wrażliwość w aspekcie dbałości o jakość obrazu cyfrowego. Uczestnik zajęć zapoznaje się z szerokim spektrum oprogramowania do tworzenia i edycji zasobów cyfrowych. Wykona on proste zadania retuszu obrazu i skorzysta z możliwości standardowych filtrów graficznych. Student zostanie wprowadzony w informacje o popularnych formatach graficznych oraz ich charakterystycznych cechach.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. V. Osińska, G. Osiński. Multimedia. UMK 2005.

2. Matulewski J.: Grafika 3D czasu rzeczywistego : nowoczesny OpenGL Warszawa 2014.

3. Dziomdziora M.: Grafika 3D : modelowanie i rendering od podstaw , Warszawa 2004.

4. Gimp – The GNU Image Manipulation Program: http://www.gimp.org/.

5. Glitschka V.: Grafika vectorowa : szkolenie podstawowe, Gliwice 2012.

6. Adobe Photoshop CS6/CS6 PL, Gliwice 2013

7. Gądek T., Photoshop: od pomysłu do projektu, Gliwice 2012.

8. Gajda W., GIMP: rysuj i retuszuj w GIMP-ie!, Gliwice 2013.

9. Jaworski R., Multimedia i grafika komputerowa, Warszawa 2009.

10. Inkscape: podstawowa obsługa programu: przewodnik po grafice wektorowej, Gliwice 2013.

Literatura uzupełniająca:

1. Tomaszewska A., ABC Photoshop CS6/CS6 PL, Gliwice 2013.

2. GIMP: praktyczne projekty: wprowadzenie w świat cyfrowego przetwarzania obrazów, Gliwice 2006.

3. Blender: http://www.blender.org/.

4. 3DCrafter: http://amabilis.com/.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład:

Praca zaliczeniowa z zakresu tematycznego wykładów (jedyne kryterium) – binarny system wystawiania ocen (zaliczenie/brak zaliczenia) – W1, U1, U2

Laboratorium:

1. Obecność i aktywność w zajęciach dydaktycznych (możliwa jedna nieobecności) – U1, U2, K1, K2

2. Indywidualne zadania praktyczne (projekty) z wykorzystaniem poznanych rozwiązań – efekty – W1, W2, U1, U2

Kryteria oceniania:

- aktywność na zajęciach (do 40% oceny)

- przygotowanie projektów (do 60% oceny)

Ostateczna ocena z zajęć:

5 – 90% i więcej

4+ – 80% do 89%

4 – 70% do 79%

3+ – 60% do 69%

3 – 51% do 59%

2 – 50% i poniżej

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)