Przechowywanie i ochrona archiwaliów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1271-POA-PAZD |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0322) Bibliotekoznawstwo, informacja naukowa i archiwistyka
|
Nazwa przedmiotu: | Przechowywanie i ochrona archiwaliów |
Jednostka: | Instytut Historii i Archiwistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | 1. Ukończenie studiów licencjackich, studiów magisterskich lub jednolitych studiów magisterskich. 2. Podstawowa wiedza z zakresu historii powszechnej, chemii, fizyki, biologii. 3. Elementarna wiedza z zakresu rodzajów nośników/podłoży w zapisie informacji oraz z zakresu materiałów piśmienniczych. 4. Świadomość znaczenia i konieczności ochrony zbiorów archiwalnych przed zniszczeniem. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): - udział w konwersatorium i dyskusja– 14 godzin = 1 ECTS Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): - czytanie literatury–1 ECTS (7h) - przygotowanie do zaliczenia pisemnego- 1 ECTS (7h) Łącznie: 28 godz. (3 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: zna podstawy historii, techniki i technologii wytwarzania materiałów pod względem charakteru zgromadzonego zasobu archiwalnego. W2:r rozróżnia podstawowe rodzaje działań z zakresu ochrony archiwaliów przed zniszczeniem ze szczególny uwzględnieniem profilaktyki konserwatorskiej. W3: charakteryzuje podstawowe przyczyny i zniszczenia archiwaliów oraz współczesnych nośników informacji; W4: wymienia podstawowe warunki poprawnego przechowywania archiwaliów w magazynach (klimat, oświetlenie i sposób przechowywania) w ramach profilaktyki konserwatorskiej; W5: zna i rozróżnia materiały do długoterminowego i wieczystego przechowywania zasobu archiwalnego od materiałów szkodliwych w ramach profilaktyki konserwatorskiej; W5: opisuje sposoby poprawnego obchodzenia się z zabytkowymi i współczesnymi archiwaliami w ramach profilaktyki konserwatorskiej; W6: przedstawia zagrożenia, jakie mogą się pojawić i zaszkodzić zasobowi archiwalnemu; W7: rozumie potrzebę prowadzenia profilaktyki konserwatorskiej nad zbiorem archiwalnym w sposób ciągły i konsekwentny. W8: zna podstawowe sposoby postępowania i zabezpieczania zbiorów archiwalnych w trakcie sytuacji kryzysowych. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: wstępnie rozpoznaje rodzaj materiałów występujących w zasobie archiwalnym. U2: obchodzi się z archiwaliami w sposób bezpieczny i adekwatny do ich stanu zachowania. U3: analizuje ryzyko zagrożeń dla utrzymania materiałów archiwalnych w dobrym stanie zachowania U4. wykorzystuje zdobytą wiedzę do utrzymania zbiorów archiwalny w jak najlepszym stanie. U5: rozpoznaje podstawowe rodzaje zniszczeń w zasobie archiwalnym U6. stale realizuje działania z zakresu profilaktyki konserwatorskiej |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: dostrzega potrzebę ciągłego kształcenia się, uaktualniania wiedzy i informacji z zakresu profilaktyki konserwatorskiej K2: Formułuje problemy związane z przechowywaniem i opieką nad archiwaliami w celu rozpowszechniania idei ochrony dziedzictwa kulturowego. K3: Współpracuje z dyplomowanymi konserwatorami dzieł sztuki, spec.: papier i skóra w zespole. K4: Przestrzega zasad przechowywania i ochrony zasobu archiwalnego przed zniszczeniem. K5: |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - studium przypadku |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przekazanie elementarnej wiedzy z zakresu przechowywania i ochrony archiwaliów na którą składają się : zagadnienia związane z rodzajem zbiorów archiwalnych z uwzględnieniem materiałoznawstwa, czynników niszczących wpływających na proces ich niszczenia, wiedzą związaną z tzw. konserwacja profilaktyczną. Zagadnienia poruszane w trakcie zajęć motywują uczestników do stałego poszerzania informacji, kształtują indywidualną i grupową odpowiedzialność za utrzymanie archiwaliów w dobrym stanie zachowania. Zajęcia przyczyniają się również do rozwijania umiejętności pracy w grupie wśród specjalistów różnych dyscyplin naukowych. |
Pełny opis: |
Konwersatorium poświęcone jest ochronie historycznych i współczesnych nośników informacji. Należą do nich dokumenty rękopiśmienne, drukowane, rysunki kartograficznie, fotografie, księgi archiwalne, poszyty, teki z dokumentami, materiały audiowizualne. Uczestnicy konwersatorium zaznajamiają się z podstawowymi informacjami na temat historycznych i współczesnych nośników informacji pod względem ich historii, techniki i technologii wykonania. Uświadamiają sobie możliwości i i ograniczenia związane z działaniem na rzecz ich ochrony przed zniszczeniem. W ten sposób zajęcia zwracają uwagę na etyczną postawę i zbiorową odpowiedzialność za zachowanie w dobrym stanie zbiorów archiwalnych. Charakter prowadzonych zajęć pozwoli na zapoznanie się z zakresem obowiązków konserwatora dzieł sztuki. Wyjaśni drogę pozyskania w tym zakresie pomocy oraz rolę opiekuna/opiekunów zbiorów archiwalnych w ich zachowaniu dla przyszłych pokoleń. Wyjaśni zakres i rolę prowadzenia działań z zakresu profilaktyki konserwatorskiej. Tematyka zajęć obejmuje szerokie spektrum zagadnień omawianych i dyskutowanych w kilku grupach tematycznych. Pierwsza dotyczy przedstawienia i dyskusji na temat historycznych materiałów piśmienniczych oraz innych nośników informacji. Dyskutowane będą różnice i podobieństwa w technice i technologii stosowanych materiałów oraz przyczyny ich zniszczeń (między innymi zakwaszenie XIX i XX-wiecznych papierowych archiwaliów). Zostaną przedstawione działania, jakie można prowadzić w celu zapobiegania zniszczeniom. Zaprezentowane zostaną nowoczesne metody magazynowania archiwaliów, systemy ochrony materiałów archiwalnych w archiwach państwowych (przepisy prawne i zarządzenia, zabiegi profilaktyczne, organizacja pracy z uwzględnieniem ochrony archiwaliów, zdrowia użytkowników i pracowników). Zostaną również przedstawione zasady użytkowania papieru trwałego i archiwalnego w przepisach polskich i zagranicznych. |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1. Ochrona zbiorów, Seria wydawnicza Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów oraz Muzeum Narodowego w Krakowie -Zasady postępowania z obiektami zabytkowymi na podłożu papierowym, 01 -Zarządzanie klimatem w muzeach ochrona zbiorów i energooszczędność, 02 -ABC profilaktyki konserwatorskiej w muzeach, 03 - Skóra w obiektach muzealnych, 04. 2. Zyska B., Ochrona zbiorów bibliotecznych przed zniszczeniem, Katastrofy w bibliotekach – przyczyny, zapobieganie i akcje ratunkowe, t. 4, Katowice 1998. 3. Świecka .E. Konserwacja zapobiegawcza czyli strategia skutecznej ochrony zabytków, Biuletyn Informacyjny Konserwatorów Dzieł Sztuki, vol. 12, nr 4 2001. 4. Strzelczyk A. B., J. Karbowska-Berent, 2004. Drobnoustroje i owady niszczące zabytki i ich zwalczanie. Wydawnictwo UMK, Toruń LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. J. Dąbrowski, J. Siniarska-Czaplicka, Rękodzieło papiernicze, Warszawa 1991 2. Polska Norma PN-ISO-11799 czerwiec 2006. Informacja i dokumentacja. Wymagania dotyczące warunków przechowywania materiałów archiwalnych i bibliotecznych. 3. Rouba B., Najważniejsze, rady dla opiekunów i pracowników muzeum, Konserwacja zapobiegawcza w muzeach, Warszawa 2007, 128-154. 4. Rams. D., Woźniak M., Wpływ światła na zbiory biblioteczne, Notes Konserwatorski 6, 2002, s. 125-135. 7.A.Czajka, Nowe budynki archiwalne koncepcje, technologie, inspiracje s.18-28; Podstawy przygotowania na wypadek katastrofy s. 135-143. [w] Ochrona zasobu Archiwów Kościelnych. Warszawa 2012. 5. Jonathan Rhys-Lewis, Conservation and Preservation Activities in Archives and Libraries in Developing, Countries November 2000 Protecting archives from water damage, Guidelines 1/2003 r. ARCHEION - najstarsze wydawane w Polsce czasopismo naukowe poświęcone sprawom archiwalnym. NDAP 6. Peter van der Most, Peter Defize, John Havermans, Archives Damage Atlas, A tool for assessing damage, Compiled by Erik van der Doe, Metamorfoze 2010 Canadian Conservation Institute Notes 7. Maria Kobold, Jana Moczarski, Besthandserhaltung, Ein Ratgeber fur Verwaltungen, Archive und Bibliotheken , Deutsche Nationalbibliothek 2012 Conservation WISE GUIDE, Revised printing funded by The Institute of Digitisation: standards landscape for european museums, archives, libraries, Museum and Library Services, 2000 8. Paper Conservation: Decisions & Compromises, Extended Abstracts presented at the, ICOM-CC Graphic Document Working Group, Interim Meeting Vienna, Austrian National Library, 17-19 April 2013 9. I n t e r n a t i o n a l P r e s e r v a t i o n News, II F L AP AC, Newsletter of the IFLA Core Activity on Preservation and Conservation |
Metody i kryteria oceniania: |
- Aktywność na zajęciach Kolokwium końcowe w formie testu (test wielokrotnego wyboru - 7 pytań oraz pytanie otwarte - 1 pytanie); maksymalnie można uzyskać 15 pkt. do zaliczenia konieczne jest 8 pkt. Szczegóły: Punktacja: 16 – 15 bdb 14-13 db+ 12 -11 db 10-9 dst+ 8 - dst 7- 0 ndst |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Syta | |
Prowadzący grup: | Joanna Karbowska-Berent, Agnieszka Zięba | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Syta | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Zięba | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Syta, Agnieszka Zięba | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Zięba | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Podobnie jak podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu). |
|
Pełny opis: |
Podobnie jak podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu). |
|
Literatura: |
Podobnie jak podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu). |
|
Uwagi: |
Podobnie jak podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.