Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Nacjonalizmy i rasizm – wybrane zagadnienia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1300-NR-1FN
Kod Erasmus / ISCED: 10.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0421) Prawo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Nacjonalizmy i rasizm – wybrane zagadnienia
Jednostka: Wydział Prawa i Administracji
Grupy: Przedmioty fakultatywne dla studentów niestacjonarnych
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Całkowity nakład pracy studenta:

2 pkt ECTS = 50 godzin pracy


- udział w wykładach - 12


- konsultacje z nauczycielem akademickim, zaliczenie - 10


- praca własna z materiałami, przygotowanie do zaliczenia - 28

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Ma wiedzę o poglądach najważniejszych myślicieli, twórców wielkich systemów społeczno-politycznych i ich wpływie na kształtowanie się jednostek społeczno-politycznych K_W05


W2: Opisuje idee kształtujące instytucje publiczne oraz zachodzące na przestrzeni wieków ewolucje zasad ich organizacji i funkcjonowania K_W08


W3: Charakteryzuje wpływ historycznego rozwoju poglądów na temat moralności, religii, społeczeństwa, państwa i prawa na polityczno-prawne formy ustrojowe i społeczne obecnych państw K_W09


K_W09: ma uporządkowaną wiedzę o teoriach myśli społeczno-politycznej i prawnej oraz o ich historycznej ewolucji;


W1: Ma wiedzę o poglądach najważniejszych myślicieli, twórców wielkich systemów społeczno-politycznych i religijnych i ich wpływie na kształtowanie się jednostek społeczno-politycznych.

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Wykorzystuje umiejętność rozumienia i krytycznego analizowania zjawisk społecznych w skali międzynarodowej kształtowanych przez idee polityczne


U2: Analizuje wpływ historycznego rozwoju poglądów na temat więzi społeczno-politycznych na formy ustrojowe i społeczne obecnych państw. Student potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować K_U08

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia K_K01


K2: Posiada umiejętność dostrzegania i identyfikowania problemów moralnych i dylematów etycznych związane z wykonywaniem zawodu i poszukuje optymalnych rozwiązań zgodnych z prawem i zasadami etyki zawodowej K_K04

Metody dydaktyczne:

wykład informacyjny

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Skrócony opis:

Wykład porusza problematykę istnienia narodów, czynników narodowotwórczych. Prezentowane są też opinie przedstawicieli różnych nauk na temat narodu jako faktu bądź mentalnej konstrukcji, oraz rozwoju poglądów nacjonalistycznych. Druga część wykładu poświęcona jest rasizmowi z perspektywy nauk historycznych, doktryn politycznych, socjologii oraz biologii.

Pełny opis:

1. Wprowadzenie – definicje podstawowych pojęć: nacjonalizm; internacjonalizm; regionalizm; kosmopolityzm; ojkofobia; patriotyzm; etnocentryzm; szowinizm; ksenofobia; ksenologia (swój-obcy); stereotypy.

2. "Megalomania narodowa" Jana Stanisława Bystronia; narcyzm grupowy; resentyment i teoria nacjonalizmu Hansa Kohna; uwagi Slavoja Zizka.

3. Modele poglądów nacjonalistycznych. Historia rozwoju poglądów nacjonalistycznych – wybrani przedstawiciele (Rousseau; myśl polityczna rewolucji francuskiej; Herder; Fichte; historycyzm: von Ranke, von Treitschke, Michelet; Maurras, Barres, Mazzini, Dmowski).

4. Pojęcie narodu wg nacjonalistów, czynniki narodowotwórcze obiektywne i subiektywne (świadomość narodowa i techniki jej kształtowania), naród etniczno-kulturowy i obywatelski.

5. Naród i nacjonalizm w myśli lewicowej: Marks, Lenin, Luksemburg.

6. Naród i nacjonalizm w filozofii Fryderyka Nietzschego.

7. Badania nad nacjonalizmami po II wojnie światowej: Gellner,Anderson, Hobsbawm, Billing, Shils, Smith.

8. Rasizm (rasy, rasizm, różnice międzyrasowe; ideologia)

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

- treść wykładów, przesłane materiały oraz artykuły:

1. M. Baranowska, O byciu Niemcem w refleksji Fryderyka Nietzschego, „Przegląd Zachodni” 2016, z. 1 (358), s. 73-88.

2. M. Baranowska, Polska nie jest najważniejsza. Moralny aspekt rozważań Róży Luksemburg o państwie polskim, narodzie i naturze człowieka, [w:] Niedokończona wojna? „Polskość” jako zadanie pokoleniowe, red. Robert Traba, Instytut Studiów Politycznych Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 2020, s. 245-263.

3. M. Baranowska, ,,Stworzyliśmy Włochy, teraz musimy stworzyć Włochów”. Risorgimento z perspektywy teorii modernistycznej Ernesta Gellnera, [w:] W kręgu doktryn politycznych i prawnych. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Markowi Maciejewskiemu, red. R. Antonow et al., Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2020, s. 39-51.

Literatura uzupełniająca:

1. A. Smith, Nacjonalizm;

2. 4. M. Baranowska, Nazizm kontra Nietzsche, „Studia nad Faszyzmem i Zbrodniami Hitlerowskimi” 2008, XXX, s.37-64 .

3. M. Baranowska, U źródeł nacjonalizmu: Idea narodu w filozofii Jan Jakub Rousseau, „Studia nad Autorytaryzmem i Totalitaryzmem” 2013, t. 35, z. 2, s. 7-24.

4.K. Jaskułowski, Nacjonalizm bez narodów. Nacjonalizm w koncepcjach anglosaskich nauk społecznych, Wrocław 2009.

5. P. Lawrence, Nacjonalizm. . Historia i teoria, Warszawa 2007

6. E. Gellner, Narody i nacjonalizm.

7. H. Kohn, The Idea of Nationalism. A Study in Its Origins and Background. New York 1944.

8. M. Baranowska, Działalność pastora Jamesa Lawsona w Nashville w latach 1958-1960 („nonviolent workshop”, sit-ins) – studium przypadku walki o zmiany społeczno-polityczne, "Politeja" 2019, nr 2 (59), s. 255-277.

Metody i kryteria oceniania:

egzamin pisemny: W1, W2, W3, U1, U2, K1, K2

Egzamin pisemny w formie testu jednokrotnego wyboru - 8 pytań.

ndst – 0-2 pkt.

dst- 3 pkt.

dst plus- 4 pkt.

db- 5 pkt.

db plus- 6 pkt.

bdb- 7-8 pkt.

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Baranowska
Prowadzący grup: Marta Baranowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wykład porusza problematykę istnienia narodów, czynników narodowotwórczych. Prezentowane są też opinie przedstawicieli różnych nauk na temat narodu jako faktu bądź mentalnej konstrukcji, oraz rozwoju poglądów nacjonalistycznych. Druga część wykładu poświęcona jest rasizmowi z perspektywy nauk historycznych, doktryn politycznych, socjologii oraz biologii.

Pełny opis:

1. Wprowadzenie – definicje podstawowych pojęć: nacjonalizm; internacjonalizm; regionalizm; kosmopolityzm; ojkofobia; patriotyzm; etnocentryzm; szowinizm; ksenofobia; ksenologia (swój-obcy); stereotypy.

2. "Megalomania narodowa" Jana Stanisława Bystronia; narcyzm grupowy; resentyment i teoria nacjonalizmu Hansa Kohna; uwagi Slavoja Zizka.

3. Modele poglądów nacjonalistycznych. Historia rozwoju poglądów nacjonalistycznych – wybrani przedstawiciele (Rousseau; myśl polityczna rewolucji francuskiej; Herder; Fichte; historycyzm: von Ranke, von Treitschke, Michelet; Maurras, Barres, Mazzini, Dmowski).

4. Pojęcie narodu wg nacjonalistów, czynniki narodowotwórcze obiektywne i subiektywne (świadomość narodowa i techniki jej kształtowania), naród etniczno-kulturowy i obywatelski.

5. Naród i nacjonalizm w myśli lewicowej: Marks, Lenin, Luksemburg.

6. Naród i nacjonalizm w filozofii Fryderyka Nietzschego.

7. Badania nad nacjonalizmami po II wojnie światowej: Gellner,Anderson, Hobsbawm, Billing, Shils, Smith.

8. Rasizm (rasy, rasizm, różnice międzyrasowe; ideologie)

10. Współczesny rasizm naukowy i jego krytyka.

Literatura:

1.A. Smith, Nacjonalizm;

2.A. Wielomski, Nacjonalizm francuski 1886-1940, Geneza, przemiany i istota filozofii politycznej. Warszawa 2007.

3.K. Jaskułowski, Nacjonalizm bez narodów. Nacjonalizm w koncepcjach anglosaskich nauk społecznych, Wrocław 2009.

4. P. Lawrence, Nacjonalizm. . Historia i teoria, Warszawa 2007

5. E. Gellner, Narody i nacjonalizm.

6. H. Kohn, The Idea of Nationalism. A Study in Its Origins and Background. New York 1944.

7. M. Baranowska, U źródeł nacjonalizmu: Idea narodu w filozofii Jan Jakub Rousseau, „Studia nad Autorytaryzmem i Totalitaryzmem” 2013, t. 35, z. 2, s. 7-24.

8. M. Baranowska, 6. O byciu Niemcem w refleksji Fryderyka Nietzschego, „Przegląd Zachodni” 2016, z. 1 (358), s. 73-88.

M. Baranowska,

9. M. Baranowska, Nazizm kontra Nietzsche, „Studia nad Faszyzmem i Zbrodniami Hitlerowskimi” 2008, XXX, s.37-64 .

Uwagi:

Egzamin pisemny w formie testu jednokrotnego wyboru - 8 pytań.

ndst – 0-2 pkt.

dst- 3 pkt.

dst plus- 4 pkt.

db- 5 pkt.

db plus- 6 pkt.

bdb- 7-8 pkt.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Baranowska
Prowadzący grup: Marta Baranowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wykład porusza problematykę istnienia narodów, czynników narodowotwórczych. Prezentowane są też opinie przedstawicieli różnych nauk na temat narodu jako faktu bądź mentalnej konstrukcji, oraz rozwoju poglądów nacjonalistycznych. Druga część wykładu poświęcona jest rasizmowi z perspektywy nauk historycznych, doktryn politycznych, socjologii oraz biologii.

Pełny opis:

1. Wprowadzenie – definicje podstawowych pojęć: nacjonalizm; internacjonalizm; regionalizm; kosmopolityzm; ojkofobia; patriotyzm; etnocentryzm; szowinizm; ksenofobia; ksenologia (swój-obcy); stereotypy.

2. "Megalomania narodowa" Jana Stanisława Bystronia; narcyzm grupowy; resentyment i teoria nacjonalizmu Hansa Kohna; uwagi Slavoja Zizka.

3. Modele poglądów nacjonalistycznych. Historia rozwoju poglądów nacjonalistycznych – wybrani przedstawiciele (Rousseau; myśl polityczna rewolucji francuskiej; Herder; Fichte; historycyzm: von Ranke, von Treitschke, Michelet; Maurras, Barres, Mazzini, Dmowski).

4. Pojęcie narodu wg nacjonalistów, czynniki narodowotwórcze obiektywne i subiektywne (świadomość narodowa i techniki jej kształtowania), naród etniczno-kulturowy i obywatelski.

5. Naród i nacjonalizm w myśli lewicowej: Marks, Lenin, Luksemburg.

6. Naród i nacjonalizm w filozofii Fryderyka Nietzschego.

7. Badania nad nacjonalizmami po II wojnie światowej: Gellner,Anderson, Hobsbawm, Billing, Shils, Smith.

8. Rasizm (rasy, rasizm, różnice międzyrasowe; ideologie)

10. Współczesny rasizm naukowy i jego krytyka.

Literatura:

1.A. Smith, Nacjonalizm;

2.A. Wielomski, Nacjonalizm francuski 1886-1940, Geneza, przemiany i istota filozofii politycznej. Warszawa 2007.

3.K. Jaskułowski, Nacjonalizm bez narodów. Nacjonalizm w koncepcjach anglosaskich nauk społecznych, Wrocław 2009.

4. P. Lawrence, Nacjonalizm. . Historia i teoria, Warszawa 2007

5. E. Gellner, Narody i nacjonalizm.

6. H. Kohn, The Idea of Nationalism. A Study in Its Origins and Background. New York 1944.

7. M. Baranowska, U źródeł nacjonalizmu: Idea narodu w filozofii Jan Jakub Rousseau, „Studia nad Autorytaryzmem i Totalitaryzmem” 2013, t. 35, z. 2, s. 7-24.

8. M. Baranowska, 6. O byciu Niemcem w refleksji Fryderyka Nietzschego, „Przegląd Zachodni” 2016, z. 1 (358), s. 73-88.

M. Baranowska,

9. M. Baranowska, Nazizm kontra Nietzsche, „Studia nad Faszyzmem i Zbrodniami Hitlerowskimi” 2008, XXX, s.37-64 .

Uwagi:

Egzamin pisemny w formie testu jednokrotnego wyboru - 8 pytań.

ndst – 0-2 pkt.

dst- 3 pkt.

dst plus- 4 pkt.

db- 5 pkt.

db plus- 6 pkt.

bdb- 7-8 pkt.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Baranowska
Prowadzący grup: Marta Baranowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wykład porusza problematykę istnienia narodów, czynników narodowotwórczych. Prezentowane są też opinie przedstawicieli różnych nauk na temat narodu jako faktu bądź mentalnej konstrukcji, oraz rozwoju poglądów nacjonalistycznych. Druga część wykładu poświęcona jest rasizmowi z perspektywy nauk historycznych, doktryn politycznych, socjologii oraz biologii.

Pełny opis:

1. Wprowadzenie – definicje podstawowych pojęć: nacjonalizm; internacjonalizm; regionalizm; kosmopolityzm; ojkofobia; patriotyzm; etnocentryzm; szowinizm; ksenofobia; ksenologia (swój-obcy); stereotypy.

2. "Megalomania narodowa" Jana Stanisława Bystronia; narcyzm grupowy; resentyment i teoria nacjonalizmu Hansa Kohna; uwagi Slavoja Zizka.

3. Modele poglądów nacjonalistycznych. Historia rozwoju poglądów nacjonalistycznych – wybrani przedstawiciele (Rousseau; myśl polityczna rewolucji francuskiej; Herder; Fichte; historycyzm: von Ranke, von Treitschke, Michelet; Maurras, Barres, Mazzini, Dmowski).

4. Pojęcie narodu wg nacjonalistów, czynniki narodowotwórcze obiektywne i subiektywne (świadomość narodowa i techniki jej kształtowania), naród etniczno-kulturowy i obywatelski.

5. Naród i nacjonalizm w myśli lewicowej: Marks, Lenin, Luksemburg.

6. Naród i nacjonalizm w filozofii Fryderyka Nietzschego.

7. Badania nad nacjonalizmami po II wojnie światowej: Gellner,Anderson, Hobsbawm, Billing, Shils, Smith.

8. Rasizm (rasy, rasizm, różnice międzyrasowe; ideologie)

10. Współczesny rasizm naukowy i jego krytyka.

Literatura:

1.A. Smith, Nacjonalizm;

2.A. Wielomski, Nacjonalizm francuski 1886-1940, Geneza, przemiany i istota filozofii politycznej. Warszawa 2007.

3.K. Jaskułowski, Nacjonalizm bez narodów. Nacjonalizm w koncepcjach anglosaskich nauk społecznych, Wrocław 2009.

4. P. Lawrence, Nacjonalizm. . Historia i teoria, Warszawa 2007

5. E. Gellner, Narody i nacjonalizm.

6. H. Kohn, The Idea of Nationalism. A Study in Its Origins and Background. New York 1944.

7. M. Baranowska, U źródeł nacjonalizmu: Idea narodu w filozofii Jan Jakub Rousseau, „Studia nad Autorytaryzmem i Totalitaryzmem” 2013, t. 35, z. 2, s. 7-24.

8. M. Baranowska, 6. O byciu Niemcem w refleksji Fryderyka Nietzschego, „Przegląd Zachodni” 2016, z. 1 (358), s. 73-88.

M. Baranowska,

9. M. Baranowska, Nazizm kontra Nietzsche, „Studia nad Faszyzmem i Zbrodniami Hitlerowskimi” 2008, XXX, s.37-64 .

Uwagi:

Egzamin pisemny w formie testu jednokrotnego wyboru - 8 pytań.

ndst – 0-2 pkt.

dst- 3 pkt.

dst plus- 4 pkt.

db- 5 pkt.

db plus- 6 pkt.

bdb- 7-8 pkt.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)