Prawa człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1300-PR_CZL-NJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.0
|
Nazwa przedmiotu: | Prawa człowieka |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Przedmioty do stypendium naukowego - WPiA Przedmioty obowiązkowe, prawo (nj) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | godziny kontaktu (wykład) - 18 h ćwiczenia - 9 h godziny kontaktowe konsultacje, zaliczenie i egzamin – 10 h praca własna studenta (czytanie wskazanej literatury, analiza wybranych dokumentów i orzecznictwa - 40 h przygotowanie do egzaminu i zaliczenia- 48 h __________________________ 125 h = 5 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 - ma pogłębioną wiedzę o przedmiocie i specjalistycznej terminologii z zakresu prawa międzynarodowego praw człowieka oraz świadomość jego roli i znaczenia dla właściwego wykonywania zawodu prawnika K_W01; W2 - ma rozszerzoną wiedzę o zasadach organizacji i funkcjonowania organizacji międzynarodowych, których zadaniem jest ochrona i zapewnienie poszanowania praw człowieka; posiada wiedzę o instytucjonalnych, normatywnych i proceduralnych elementach systemów ochrony praw człowieka K_W02; W3 - ma pogłębioną wiedzę o specyfice traktatów praw człowieka, specyfice stosunków prawnych zachodzących między różnymi podmiotami w skali państwowej i międzynarodowej, a także o wpływie standardów praw człowieka (traktatów, soft law i orzecznictwa) na prawo i praktykę krajową K_W03; W4 - dogłębnie zna znaczenie różnorodnych instytucji i konstrukcji prawnych oraz terminologii stosowanej w prawie międzynarodowym praw człowieka oraz zna rodzaje wykładni norm prawnych należących do prawa międzynarodowego (w tym prawa międzynarodowego praw człowieka) K_W04; W5 - ma pogłębioną wiedzę o jednostce jako o podmiocie systemu ochrony praw człowieka K_W05; |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 - potrafi wykorzystać pogłębioną wiedzę teoretyczną do wnikliwego i krytycznego analizowania konkretnych przykładów naruszeń praw człowieka K_U02; U2 - stosuje standardy praw człowieka do interpretacji prawa krajowego (z zakresu różnych gałęzi prawa) oraz oceny rozstrzygnięć organów krajowych K_U05; U3 - wykorzystuje zdobytą wiedzę do krytycznej analizy dylematów pojawiających się w pracy zawodowej i do samodzielnego ich rozstrzygania K_U06; |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 - prawidłowo identyfikuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z wykonywaniem zawodu i rozstrzyga je zgodnie ze standardami praw człowieka K_K04; K2 - potrafi samodzielnie doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności oraz rozszerzać je o wymiar interdyscyplinarny, aby w sposób profesjonalny wykonywać pracę zawodową K_K06; |
Metody dydaktyczne: | wykład akademicki (konwencjonalny) połączony z prezentacjami powerpoint |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Skrócony opis: |
Wykład poświęcony jest systematyzacji koncepcji ochrony praw człowieka w wymiarze krajowym i międzynarodowym. Podstawowym celem dydaktycznym jest uświadomienie istoty, miejsca i roli praw człowieka w prawie, społeczeństwie i państwie oraz w rozwoju osobowościowym samego człowieka. Dotyczy to także umiejętności kojarzenia praw jednostki chronionych na poziomie krajowym z analogicznymi międzynarodowymi standardami ochronnymi, zwłaszcza w europejskim systemie ochrony praw człowieka. Wykład ma uświadomić studentom implikacje ochrony praw człowieka dla poszczególnych dziedzin prawa (zwłaszcza dla prawa cywilnego, karnego i administracyjnego. Umożliwia zrozumienie miejsca i roli w państwie i społeczeństwie sił zbrojnych, policji i służb pokrewnych, administracji publicznej oraz wymiaru sprawiedliwości z ich odniesieniem do gwarancji poszanowania praw człowieka. Ćwiczenia: Znajomość uniwersalnego i europejskiego systemu ochrony praw człowieka. |
Pełny opis: |
1/ Podstawowe wiadomości o genezie i rozwoju idei/koncepcji krajowej i międzynarodowej ochrony praw człowieka - 1 h 2/ Ukazanie roli Karty NZ oraz procesu międzynarodowej kodyfikacji praw człowieka w skali uniwersalnej i regionalnej, z położeniem akcentu na związanie się RP zobowiązaniami międzynarodowymi oraz na znaczenie tych zobowiązań w krajowym porządku prawnym - 3 h 3/Przedstawienie konstrukcji normatywnej międzynarodowo chronionych praw człowieka z uwzględnieniem ich źródła i podstawy koncepcji podmiotu uprawnionego, zobowiązanego oraz istoty samego zobowiązania w dziedzinie praw człowieka - 4 h 4/ Przedstawienie możliwości krajowego i międzynarodowego sposobu dochodzenia roszczeń z tytułu naruszeń praw człowieka, ze szczególnym wyeksponowaniem procedury strasburskiej w jej dynamicznej ewolucji - 3 h 5/Ukazanie granic korzystania z praw człowieka, w tym wyjaśnienie miejsca i roli wyjątków ex definitione , limitacji w korzystaniu z praw człowieka oraz derogacji zobowiązań w dziedzinie praw człowieka - 4 h 6/ Prześledzenie szczegółowej substancji międzynarodowo chronionej poszczególnych praw człowieka , zwłaszcza pierwszej generacji - 2 h 7/ Przedstawienie relacji miedzy europejskim systemem ochrony praw człowieka a europejskim prawem unijnym, z uwzględnieniem problematyki Karty Praw Podstawowych UE - 1 h |
Literatura: |
Literatura podstawowa: B. Gronowska, T. Jasudowicz, M. Balcerzak, M. Lubiszewski, R. Mizerski, Prawa człowieka i ich ochrona, Toruń 2010; Literatura Dodatkowa: M.A. Nowicki, Wokół Konwencji Europejskiej. Komentarz do EKPC, Zakamycze 2009 L. Garlicki (red.), Komentarz do Konwencji o Ochronie Podstawowych Praw Człowieka i Podstawowych Wolności, wyd. C.H. Beck, Warszawa 2010 B. Banaszak, A. Bisztyga (red.), System ochrony praw Człowieka, Zakamycze 2005 M. Balcerzak, S. Sykuna (red.), Leksykon praw człowieka, wyd. C. H. Beck, Warszawa 2010 T. Jasudowicz, J. Bartoszewicz, R. Fordoński (red.), Orzecznictwo Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w sprawach polskich, wyd. UWM, Olsztyn 2012 B. Gronowska Europejski Trybunał Praw Człowieka - w poszukiwaniu efektywnej ochrony praw jednostki, wyd. TNOiK, Toruń 2011 K. Wójtowicz, System ochrony praw człowieka, Kraków 2005 Dokumenty: Konstytucja RP z 1997 r.; Międzynarodowa ochrona praw człowieka. Wybór źródeł, oprac. M. Balcerzak, Toruń 2007; Prawa człowieka. Wybór dokumentów międzynarodowych, oprac. B. Gronowska, T. Jasudowicz, C. Mik, Toruń 1999 |
Metody i kryteria oceniania: |
WYKŁAD - egzamin (forma: test) - K_W01, K_W02, K_W03, K_W04, K_W05 Test składający się z 10 pytań jednokrotnego wyboru i 2 pytań otwartych. Kryteria oceniania: 1 pkt za prawidłowe pytanie testowe oraz po 3 punkty za pytanie otwarte. W sumie 16 pkt. ocena dst - 9 pkt ocena dst+ - 10 pkt ocena db - 11-12 pkt ocena db+ - 13-14 pkt ocena bdb - 15-16 pkt ĆWICZENIA K_W01, K_W02, K_W03, K_W04, K_W05, K_U02, K_U05, K_U06, K_K04, K_K06 Bieżące odpytywanie na zajęciach oraz prace indywidualne w formie m.in. rozwiązywania kazusów. Prawidłowa odpowiedź i wykonanie zadania dodatkowego są premiowane punktami. Kryteria oceniania: ocena dst - 2 pkt ocena dst+ - 3 pkt ocena db - 4 pkt ocena db+ - 5 pkt ocena bdb - 6 pkt i więcej |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.