Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Psychologia kryminalistyczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1300-PSYCH-KRY-FS
Kod Erasmus / ISCED: 10.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0421) Prawo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychologia kryminalistyczna
Jednostka: Wydział Prawa i Administracji
Grupy: Przedmioty fakultatywne dla studentów stacjonarnych
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (20 h):

- obecność na wykładzie (20)


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (20 h):

- przygotowanie do zaliczenia - (20)


Efekty uczenia się - wiedza:

W1 student zna podstawowe regulacje prawne dotyczące przesłuchania świadków i podejrzanych (oskarżonych)

W2 student stosuje w praktyce przepisy prawne dotyczące przesłuchania świadków i podejrzanych (oskarżonych)

W3 student zna procesy formowania się zeznań i wyjaśnień

W4 student zna i rozróżnia szczególne podmioty przesłuchania

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1 student zna zasady przeprowadzania przesłuchania świadka i podejrzanego (oskarżonego)

U2 student stosuje w praktyce przepisy prawne dotyczące przesłuchania

U3 student zna fazy przesłuchania w stosunków do zwykłych oraz szczególnych podmiotów przesłuchania.

U4 student rozróżnia pytania dopuszczalne i niedopuszczalne


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1 student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania zawodowego

K2 student potrafi przewidywać konsekwencje swoich działań, w tym skutki popełnionych błędów

K3 student potrafi nawiązywać kontakty międzyludzkie

Metody dydaktyczne:

Wykład ustny i prezentacja multimedialna (Power Point).

Skrócony opis:

Celem wykładu jest zapoznanie studenta z procesami formowania się zeznań i wyjaśnień - procesami spostrzegania, zapamiętywanie, wyszukiwania z pamięci, wyboru informacji etc. W zakresie przesłuchania zapoznanie z fazami przesłuchania podmiotów zwykłych oraz szczególnych.

Omówienie i zapoznanie studentów ze szczególnymi formami przesłuchania - na odległość, biegłego, dziecka, osoby starszej, w ciężkim stanie zdrowia, zaburzonej psychicznie, na miejscu zdarzenia, w celu odtworzenia wyglądu osoby lub rzeczy, okazanie, konfrontacja.

Pełny opis:

1. Procesy spostrzegania i kodowania u człowieka (6 h)

2. Rola i zadania podmiotu przesłuchującego (1 h)

3. Przesłuchanie świadka i oskarżonego w polskim procesie karnym (1 h)

4. Fazy przesłuchania (4 h)

5. Dokumentacja przesłuchania (1 h)

6. Ocena wiarygodności zeznań i wyjaśnień (1 h)

7. Szczególne formy przesłuchania (na odległość, biegłego, dziecka, osoby starszej, w ciężkim stanie zdrowia, zaburzonej psychicznie, na miejscu zdarzenia, odtworzenie wyglądu człowieka, okazanie, konfrontacja) (6 h)

Literatura:

Literatura podstawowa:

M. Kulicki, V. Kwiatkowska-Wójcikiewicz, L. Stępka, Kryminalistyka. Wybrane zagadnienia praktyki śledczo-sądowej, Toruń 2009.

Literatura uzupełniająca:

V. Kwiatkowska-Darul, Przesłuchanie małoletniego świadka w polskim procesie karnym, Toruń 2007;

E. Gruza, Psychologia sądowa dla prawników, Warszawa 2009;

S.M. Kossylyn, R.S. Rosenberg, Psychologia: mózg, człowiek, świat, Kraków 2006;

D.G. Myers, Psychologia, Poznań 2003 r.

Metody i kryteria oceniania:

W zależności od roku studiów:

- zaliczenie za siedzenie,

- zaliczenie na "zal" - sprawdzian w formie pytań otwartych, zaliczenie podstawie odpowiedzi na 60-70% pytań.

Praktyki zawodowe:

Brak.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)