Technologia informacyjna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1300-TECH_INF-N1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.0
|
Nazwa przedmiotu: | Technologia informacyjna |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, administracja (n1) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Bilans nakładu pracy studenta – godzin łącznie 50 w tym: 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli 33: - godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów dla przedmiotu, konsultacje 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta 17: |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 - zaawansowana wiedza dotycząca podstawowych baz informacji prawnej, internetowych systemów aktów prawnych, rejestrów publicznych, źródeł poznania orzeczeń – K_W01 W2 - zaawansowana wiedza o zasadach działania elektronicznego sądu K_W02 W3 - zaawansowana wiedza w zakresie przygotowywania prezentacji multimedialnych, zaawansowana wiedza z zakresu bezpiecznego korzystania z Internetu oraz bezpieczeństwa systemów informatycznych K_W06 W4 - zaawansowana wiedza o pojęciach z zakresu ochrony praw autorskich i praw pokrewnych oraz własności przemysłowej K_W09 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 - umiejętność wykorzystania pogłębionej wiedzy teoretycznej do unikania zagrożeń związanych z cyberprzestępczością – K_U02 U2 - umiejętność biegłego posługiwania się bazami informacji prawnej i internetowymi systemami aktów prawnych w celu rozstrzygania konkretnych spraw – K_U05 U3 - umiejętność przygotowania prezentacji, w tym prezentacji multimedialnych K_U10 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 - umiejętność właściwego przygotowania się do pracy prawniczej wykorzystując istniejące narzędzia informatyczne K_K02 K2 - umiejętność myślenia i działania w sposób innowacyjny K_K05 |
Metody dydaktyczne: | Zajęcia laboratoryjne, ćwiczenia praktyczne z elementami konwersatorium |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest nabycie przez studentów wiedzy i umiejętności dotyczącej technik informatycznych koniecznych w pracy prawnika i poznanie zasad bezpiecznego korzystania z sieci. Dotyczą one przede wszystkim wiedzy na temat systemów komputerowych i pakietów oprogramowania oraz umiejętności ich zastosowania, znajomości baz informacji prawnej i umiejętności ich wykorzystywania oraz wypracowania umiejętności doboru odpowiednich narzędzi informatycznych do realizacji własnych zadań. W trakcie zajęć studenci poznają też sposoby wdrażania technologii informatyczno-telekomunikacyjnych w sądach i administracji publicznej. Część zajęć poświęcona jest także na nabycie teoretycznej i praktycznej znajomości zagadnień związanych z bezpieczeństwem użytkowania sieci w tym ochrony danych osobowych oraz ochrony praw własności intelektualnej a także dostępu do informacji publicznej. |
Pełny opis: |
1. Omówienie zasad zaliczenia zajęć, wprowadzenie do technologii informacyjnych i informatyki prawniczej, podstawowe pojęcia– 0,5 godz. 2. Korzystanie z platformy Moodle – 1 godz. 3. Grafika prezentacyjna i multimedia, zasady przygotowywania prezentacji – 1 godz. 4. Bazy informacji prawnej: LEX, LEGALIS, LEX POLONICA – 2 godz. 5. Publikacja aktów prawnych, dzienniki urzędowe (Dziennik Ustaw, Monitor Polski, dzienniki resortowe i wojewódzkie, Dziennik Urzędowy UE) – 1 godz. 6. Internetowy system aktów prawnych Sejmu RP, Działalność Rządowego Centrum Legislacji, Prace Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej (przebieg procesu legislacyjnego – bazy wiedzy) – 1 godz. 7. Rejestry publiczne prowadzone w formie elektronicznej (Krajowy Rejestr Sądowy, Krajowy Rejestr Karny, Rejestr Zastawów, Nowa księga wieczysta, lista sądów powszechnych, Tłumacze przysięgli, Lista komorników sądowych, Lista osób posiadających licencję syndyka) – 1 godz. 8. Źródła poznania orzeczeń (urzędowe zbiory oraz elektroniczne bazy: Sądu Najwyższego, Trybunały Konstytucyjnego, sądów administracyjnych, sądów powszechnych, Trybunału Sprawiedliwości UE, Europejskiego Trybunału Praw Człowieka) – 1 godz. 9. Dostęp do aktów prawnych Unii Europejskiej (dokumenty Komisji, Rady, Parlamentu, Eurlex) – 0,5 godz. 10. Bazy danych czasopism prawniczych i interpretacji urzędowych – 0,5 godz. 11. Zagraniczne bazy prawnicze (akty prawne, orzeczenia, czasopisma-Bailii, Findlaw i inne) – 0,5 godz. 12. Podpis elektroniczny, jego rodzaje i znaczenie prawne – 1 godz. 13. E-PUAP jako wdrożenie technologii informatycznych w administracji – 1,5 godz. 14. Ochrona danych osobowych w Internecie (aspekty techniczne, ustawa o ochronie danych osobowych, przesłanki dopuszczalności przetwarzania danych osobowych, karnoprawna ochrona danych osobowych) – 1,5 godz. 15. Ochrona praw własności intelektualnej (ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych, przykłady naruszeń praw własności intelektualnej w Internecie i przy pisaniu prac zaliczeniowych oraz licencjackich i magisterskich, karnoprawna ochrona praw własności intelektualnej) – 2 godz. 16. Prawne aspekty bezpiecznego korzystania z Internetu i bezpieczeństwo systemów informatycznych (wybrane zagadnienia z zakresu przestępstw komputerowych, np. hacking, cyberstalking, naruszenie tajemnicy korespondencji) – 1 godz. 17. Dostęp do informacji publicznej – Biuletyn Informacji Publicznej, zasady dostępu do informacji publicznej – 1 h |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. A. Burdziak i in., Technologia informacyjna dla prawników, Uniwersytet Wrocławski, http://www.bibliotekacyfrowa.pl/publication/36856. 2. W. Wiewiórkowski, G. Wierczyński, Informatyka prawnicza. Warszawa 2016. 3. A. Krasuski, Dane osobowe w obrocie tradycyjnym i elektronicznym : praktyczne problemy, Warszawa 2012. 4. A. Adamski, Prawo karne komputerowe, Warszawa 2000. 5. G. Michniewicz, Ochrona własności intelektualnej, Warszawa 2012. Literatura uzupełniającą: 1. F. Radoniewicz, Odpowiedzialność karna za hacking i inne przestępstwa przeciwko danym komputerowym i systemom informatycznym, Warszawa 2015. 2. A. Lach, Karnoprawna reakcja na zjawisko kradzieży tożsamości, Warszawa 2015. 4. M. Kowalczuk-Szymańska, O. Sztejnert-Roszak, Naruszenia praw autorskich w Internecie. Aspekty prawne i procedury dochodzenia roszczeń, Warszawa 2011. |
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikowane efekty kształcenia: W1, W2, W3, W4, U1, U2, U3, K1, K2 Ocena ciągła indywidualnej pracy studentów z zakresu podstaw grafiki prezentacyjnej i multimediów, baz informacji prawnej, Internetowego systemu aktów prawnych Sejmu RP, rejestrów publicznych prowadzonych w formie elektronicznej, źródeł poznania orzeczeń, dostępu do aktów prawnych Unii Europejskiej, e-sądu oraz E-PUAP. Ocena bardzo dobra – student w sposób pełny, swobodnie i samodzielnie wykonuje zadane ćwiczenia, Ocena dobra – student wykonuje zadane ćwiczenia w sposób wymagający uzupełnień ze strony prowadzącego, Ocena dostateczna – student wykonuje zadane ćwiczenia przy koniecznej kontroli i uwagach prowadzącego zajęcia, Ocena niedostateczna – student nie wykonuje zadanych ćwiczeń mimo uzupełnień, kontroli i uwag prowadzącego. Sprawdzian pisemny z zakresu ochrony danych osobowych w Internecie, ochrony praw własności intelektualnej w Internecie, bezpiecznego korzystania z Internetu i bezpieczeństwa systemów informatycznych, dostępu do informacji publicznej i podpisu elektronicznego, sprawdzian złożony z 5 pytań testowych i 1 pytania otwartego, 1 pytanie testowe max. 1 pkt, 1 pytanie otwarte max 3 pkt ndst – 0-3 pkt dst – 4 pkt (50 %) dst plus – 5 pkt (63 %) db 6 pkt (75 %) db plus - 7 pkt (88%) bdb – 8 pkt (100%) |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Kuczyński | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Filipiak, Paweł Raźny, Piotr Sadowski, Anna Tarnowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Kuczyński | |
Prowadzący grup: | Piotr Chrzczonowicz, Zbigniew Filipiak, Magdalena Warzycka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Kuczyński | |
Prowadzący grup: | Tomasz Kuczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.