Problemy stosowania i wykładni prawa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1300-WYKL-PR-N2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.0
|
Nazwa przedmiotu: | Problemy stosowania i wykładni prawa |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Przedmioty do stypendium naukowego - WPiA Przedmioty obowiązkowe, administracja (n2) |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 125 g.- 5 pkt. ECTS Godziny kontaktowe: wykład - 18 godz., konsultacje 15 godz. Praca własna: - przygotowanie do wykładu - 40 g. - przygotowanie do egzaminu - 52 g. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 - pogłębiona wiedza o zasadach wykładni prawa i ich zasadniczym znaczeniu dla stosowania przepisów prawa w administracji K_W01 W2 - pogłębiona wiedza o specyfice stosunków administracyjnoprawnych i znaczeniu poszczególnych dyrektyw wykładni prawa do ich kształtowania K_W04 W3 - pogłębiona wiedza o metodach i narzędziach badawczych z zakresu wykładni prawa K_W06 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 - umiejętność stosowania zasad i dyrektyw wykładni prawa do rozstrzygania poszczególnych spraw administracyjnych, umiejętność przewidywania skutków prawnych tych rozstrzygnięć K_U05 U2 - umiejętność analizowania konkretnych spraw administracyjnych i samodzielnego podejmowania rozstrzygnięć przy zastosowaniu dyrektyw wykładni prawa K_U07 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 - świadomość poziomu własnej wiedzy w zakresie wykładni prawa, świadomość znaczenia zasad i dyrektyw wykładni prawa dla rozstrzygania konkretnych spraw administracyjnych, świadomość znaczenia wiedzy eksperckiej w tym zakresie K_K01 K2 - umiejętność działania w sposób innowacyjny przy zastosowaniu dyrektyw wykładni prawa K_K05 |
Metody dydaktyczne: | Wykład w formie argumentacyjnej i zmierzającej do samodzielnego budowania konkluzji przez studenta o niekonkluzywności dyrektyw wykładni kształtowanych w ramach orzecznictwa. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład problemowy |
Skrócony opis: |
Wykład jest prowadzony w sposób mający na celu połączyć praktyczne implikacje wykonywania funkcji związanych ze stosowaniem prawa z obszerną wiedzą teoretycznoprawną z zakresu egzegezy prawa. Materia wykładu ma ułatwić przeprowadzenie procesu argumentacyjnego w ramach rozważań prawnych podejmowanych w związku z wydawaniem decyzji stosowania prawa i umiejętność uzewnętrznienia tego procesu w uzasadnieniu przedmiotowej decyzji. |
Pełny opis: |
Materia wykładu poświęcona jest analizie aktu stosowania prawa jakim jest decyzja administracyjna z uwzględnieniem rozumowań prawnych poprzedzających wydanie tego rodzaju aktu stosowania prawa. Omówieniu podlega więc proces szeroko rozumianej egzegezy prawa i rozstrzygania przypadków nieoczywistej subsumpcji stanu faktycznego pod normę prawną. Wykład ma dostarczyć studentowi narzędzia radzenia sobie w praktyce z sytuacjami tzw. luzów decyzyjnych. Najobszerniejszemu omówieniu podlega moment interpretacji normy prawnej jako najczęściej konfrontowany przez urzędnika problem związany z wydaniem decyzji administracyjnej. Wykład rozpoczyna omówienie zagadnień podstawowych dla problematyki stosowania prawa w tym jego wykładni. Omówieniu podlega więc problem relacji norma prawna-przepis prawny w kontekście procesu formułowania normy indywidualno-konkretnej w ramach decyzji administracyjnej z uwzględnieniem różnic teorii klaryfikacyjnej i derywacyjnej wykładni (jako teorii najbardziej reprezentatywnych z punktu widzenia orzecznictwa sądów administracyjnych). W ramach ogólnej analizy problematyki zagadnień prawnych ujawniających się w ramach formułowania decyzji administracyjnej podejmowany jest również problem rozważań walidacyjnych i ocena w jakim zakresie proces stosowania prawa ma cechy subsumpcji a w jakim jest to proces dyskursywny (argumentacyjny). W ramach problematyki podmiotów dokonujących wykładni, omówieniu podleją: wykładnia autentyczna, wykładnia legalna, wykładnia operatywna oraz wykładnia doktrynalna. Szczegółowa charakterystyka dyrektyw wykładni przeprowadzona jest w ramach przyjętego podziału wykładni na wykładnię sensu stricto oraz wykładnię sensu largo. W ramach tej pierwszej omówieniu podlegają: dyrektywy wykładni językowej, wykładni systemowej, wykładni funkcjonalnej. Przyjęta kolejność wynika z paradygmatycznej dla praktyki zasady pierwszeństwa wykładni językowej oraz subsydiarności wykładni systemowej i funkcjonalnej. Omówienie dyrektyw interpretacyjnych należących do reguł wykładni sensu stricto zamyka prezentacja kwestii związanych z zasadami stosowania wykładni literalnej, rozszerzającej i zwężającej oraz szersza problematyka językowa ujawniająca się w związku ze stosowaniem tekstu prawnego (tj. problem definicji w prawie, rozróżnienia typu regulacji pranej z uwagi na jej miejsce w akcie pranym, gałęzi prawa, systemie prawnym). Zagadnienie dyrektyw wykładni sensu largo, obejmie przede wszystkim rozwiązywanie problemów ze stosowaniem reguł wnioskowań prawniczych ( np. analogii, argumentum a contrario ) oraz dyrektyw kolizyjnych ( lex superior, lex posteriori, lex specialis ) czyli przede wszystkim problematykę eliminacji luk w prawie oraz potencjalnej czy faktycznej sytuacji podpadania stanu faktycznego pod więcej niż jedną normę. Wykład kończy problematyka domniemań interpretacyjnych, która obejmuje domniemanie zgodności norm z konstytucją, domniemanie zgodności normy niższego rzędu z normą hierarchicznie wyższą, domniemanie racjonalności prawodawcy oraz reguły typu in dubio. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: L. Morawski, Zasady wykładni prawa, Toruń 2006 lub następne wydania Literatura uzupełniająca: M. Zieliński, Wykładnia prawa.Zasady, reguły, wskazówki, Warszawa 2002 L. Leszczyński, Zagadnienia teorii stosowania prawa. Doktryna i tezy z orzecznictwa, Zakamycze 2004 L. Leszczyński, B. Wojciechowski, M. Zirk-Sadowski, Wykładnia w prawie administracyjnym, Warszawa 2012, rozdział I i II M. Korycka-Zirk, K. Dobrzeniecki, Logika dla prawników. Kompendium i zadania, Toruń 2018, roz. 6,7,12. |
Metody i kryteria oceniania: |
Prowadząca: Milena Korycka-Zirk: Egzamin pisemny: test pisemny jednokrotnego wyboru-9 pytań+1 pytanie opisowe (problemowe). nst - 4 pkt (40%) dst – 5-6 pts (50-60%) dst plus - 7 pkt (70%) db - 8 (80%) db plus - 9 pkt (90%) bdb – 10 pkt (100%) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
WYK
WYK
N WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Milena Korycka-Zirk | |
Prowadzący grup: | Milena Korycka-Zirk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Wykład jest prowadzony w sposób mający na celu połączyć praktyczne implikacje wykonywania funkcji związanych ze stosowaniem prawa z obszerną wiedzą teoretycznoprawną z zakresu egzegezy prawa. Materia wykładu ma ułatwić przeprowadzenie procesu argumentacyjnego w ramach rozważań prawnych podejmowanych w związku z wydawaniem decyzji stosowania prawa i umiejętność uzewnętrznienia tego procesu w uzasadnieniu przedmiotowej decyzji. |
|
Pełny opis: |
Materia wykładu poświęcona jest analizie aktu stosowania prawa jakim jest decyzja administracyjna z uwzględnieniem rozumowań prawnych poprzedzających wydanie tego rodzaju aktu stosowania prawa. Omówieniu podlega więc proces szeroko rozumianej egzegezy prawa i rozstrzygania przypadków nieoczywistej subsumpcji stanu faktycznego pod normę prawną. Wykład ma dostarczyć studentowi narzędzia radzenia sobie w praktyce z sytuacjami tzw. luzów decyzyjnych. Najobszerniejszemu omówieniu podlega moment interpretacji normy prawnej jako najczęściej konfrontowany przez urzędnika problem związany z wydaniem decyzji administracyjnej. Wykład rozpoczyna omówienie zagadnień podstawowych dla problematyki stosowania prawa w tym jego wykładni. Omówieniu podlega więc problem relacji norma prawna-przepis prawny w kontekście procesu formułowania normy indywidualno-konkretnej w ramach decyzji administracyjnej z uwzględnieniem różnic teorii klaryfikacyjnej i derywacyjnej wykładni (jako teorii najbardziej reprezentatywnych z punktu widzenia orzecznictwa sądów administracyjnych). W ramach ogólnej analizy problematyki zagadnień prawnych ujawniających się w ramach formułowania decyzji administracyjnej podejmowany jest również problem rozważań walidacyjnych i ocena w jakim zakresie proces stosowania prawa ma cechy subsumpcji a w jakim jest to proces dyskursywny (argumentacyjny). W ramach problematyki podmiotów dokonujących wykładni, omówieniu podleją: wykładnia autentyczna, wykładnia legalna, wykładnia operatywna oraz wykładnia doktrynalna. Szczegółowa charakterystyka dyrektyw wykładni przeprowadzona jest w ramach przyjętego podziału wykładni na wykładnię sensu stricto oraz wykładnię sensu largo. W ramach tej pierwszej omówieniu podlegają: dyrektywy wykładni językowej, wykładni systemowej, wykładni funkcjonalnej. Przyjęta kolejność wynika z paradygmatycznej dla praktyki zasady pierwszeństwa wykładni językowej oraz subsydiarności wykładni systemowej i funkcjonalnej. Omówienie dyrektyw interpretacyjnych należących do reguł wykładni sensu stricto zamyka prezentacja kwestii związanych z zasadami stosowania wykładni literalnej, rozszerzającej i zwężającej oraz szersza problematyka językowa ujawniająca się w związku ze stosowaniem tekstu prawnego (tj. problem definicji w prawie, rozróżnienia typu regulacji pranej z uwagi na jej miejsce w akcie pranym, gałęzi prawa, systemie prawnym). Zagadnienie dyrektyw wykładni sensu largo, obejmie przede wszystkim rozwiązywanie problemów ze stosowaniem reguł wnioskowań prawniczych ( np. analogii, argumentum a contrario ) oraz dyrektyw kolizyjnych ( lex superior, lex posteriori, lex specialis ) czyli przede wszystkim problematykę eliminacji luk w prawie oraz potencjalnej czy faktycznej sytuacji podpadania stanu faktycznego pod więcej niż jedną normę. Wykład kończy problematyka domniemań interpretacyjnych, która obejmuje domniemanie zgodności norm z konstytucją, domniemanie zgodności normy niższego rzędu z normą hierarchicznie wyższą, domniemanie racjonalności prawodawcy oraz reguły typu in dubio. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: L. Morawski, Zasady wykładni prawa, Toruń 2006 lub następne wydania Literatura uzupełniająca: M. Zieliński, Wykładnia prawa.Zasady, reguły, wskazówki, Warszawa 2002 L. Leszczyński, Zagadnienia teorii stosowania prawa. Doktryna i tezy z orzecznictwa, Zakamycze 2004 L. Leszczyński, B. Wojciechowski, M. Zirk-Sadowski, Wykładnia w prawie administracyjnym, Warszawa 2012, rozdział I i II M. Korycka-Zirk, K. Dobrzeniecki, Logika dla prawników. Kompendium i zadania, Toruń 2018, roz. 6,7,12. |
|
Uwagi: |
STUDENCI UZUPEŁNIAJĄCY WIEDZĘ Z ZAKRESU PRAWOZNAWSTWA POWINNI DLA POTRZEB WYKŁADU UZUPEŁNIĆ TEMATY: -NORMA PRAWNA/PRZEPIS PRAWNY -OBOWIĄZYWANIE PRAWA -SYSTEM PRAWA -TWORZENIE PRAWA |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
WYK
N WYK
WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Milena Korycka-Zirk | |
Prowadzący grup: | Karol Dobrzeniecki, Milena Korycka-Zirk, Aleksandra Kustra-Rogatka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Wykład jest prowadzony w sposób mający na celu połączyć praktyczne implikacje wykonywania funkcji związanych ze stosowaniem prawa z obszerną wiedzą teoretycznoprawną z zakresu egzegezy prawa. Materia wykładu ma ułatwić przeprowadzenie procesu argumentacyjnego w ramach rozważań prawnych podejmowanych w związku z wydawaniem decyzji stosowania prawa i umiejętność uzewnętrznienia tego procesu w uzasadnieniu przedmiotowej decyzji. |
|
Pełny opis: |
Materia wykładu poświęcona jest analizie aktu stosowania prawa jakim jest decyzja administracyjna z uwzględnieniem rozumowań prawnych poprzedzających wydanie tego rodzaju aktu stosowania prawa. Omówieniu podlega więc proces szeroko rozumianej egzegezy prawa i rozstrzygania przypadków nieoczywistej subsumpcji stanu faktycznego pod normę prawną. Wykład ma dostarczyć studentowi narzędzia radzenia sobie w praktyce z sytuacjami tzw. luzów decyzyjnych. Najobszerniejszemu omówieniu podlega moment interpretacji normy prawnej jako najczęściej konfrontowany przez urzędnika problem związany z wydaniem decyzji administracyjnej. Wykład rozpoczyna omówienie zagadnień podstawowych dla problematyki stosowania prawa w tym jego wykładni. Omówieniu podlega więc problem relacji norma prawna-przepis prawny w kontekście procesu formułowania normy indywidualno-konkretnej w ramach decyzji administracyjnej z uwzględnieniem różnic teorii klaryfikacyjnej i derywacyjnej wykładni (jako teorii najbardziej reprezentatywnych z punktu widzenia orzecznictwa sądów administracyjnych). W ramach ogólnej analizy problematyki zagadnień prawnych ujawniających się w ramach formułowania decyzji administracyjnej podejmowany jest również problem rozważań walidacyjnych i ocena w jakim zakresie proces stosowania prawa ma cechy subsumpcji a w jakim jest to proces dyskursywny (argumentacyjny). W ramach problematyki podmiotów dokonujących wykładni, omówieniu podleją: wykładnia autentyczna, wykładnia legalna, wykładnia operatywna oraz wykładnia doktrynalna. Szczegółowa charakterystyka dyrektyw wykładni przeprowadzona jest w ramach przyjętego podziału wykładni na wykładnię sensu stricto oraz wykładnię sensu largo. W ramach tej pierwszej omówieniu podlegają: dyrektywy wykładni językowej, wykładni systemowej, wykładni funkcjonalnej. Przyjęta kolejność wynika z paradygmatycznej dla praktyki zasady pierwszeństwa wykładni językowej oraz subsydiarności wykładni systemowej i funkcjonalnej. Omówienie dyrektyw interpretacyjnych należących do reguł wykładni sensu stricto zamyka prezentacja kwestii związanych z zasadami stosowania wykładni literalnej, rozszerzającej i zwężającej oraz szersza problematyka językowa ujawniająca się w związku ze stosowaniem tekstu prawnego (tj. problem definicji w prawie, rozróżnienia typu regulacji pranej z uwagi na jej miejsce w akcie pranym, gałęzi prawa, systemie prawnym). Zagadnienie dyrektyw wykładni sensu largo, obejmie przede wszystkim rozwiązywanie problemów ze stosowaniem reguł wnioskowań prawniczych ( np. analogii, argumentum a contrario ) oraz dyrektyw kolizyjnych ( lex superior, lex posteriori, lex specialis ) czyli przede wszystkim problematykę eliminacji luk w prawie oraz potencjalnej czy faktycznej sytuacji podpadania stanu faktycznego pod więcej niż jedną normę. Wykład kończy problematyka domniemań interpretacyjnych, która obejmuje domniemanie zgodności norm z konstytucją, domniemanie zgodności normy niższego rzędu z normą hierarchicznie wyższą, domniemanie racjonalności prawodawcy oraz reguły typu in dubio. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: L. Morawski, Zasady wykładni prawa, Toruń 2006 lub następne wydania Literatura uzupełniająca: M. Zieliński, Wykładnia prawa.Zasady, reguły, wskazówki, Warszawa 2002 L. Leszczyński, Zagadnienia teorii stosowania prawa. Doktryna i tezy z orzecznictwa, Zakamycze 2004 L. Leszczyński, B. Wojciechowski, M. Zirk-Sadowski, Wykładnia w prawie administracyjnym, Warszawa 2012, rozdział I i II M. Korycka-Zirk, K. Dobrzeniecki, Logika dla prawników. Kompendium i zadania, Toruń 2018, roz. 6,7,12. |
|
Uwagi: |
STUDENCI UZUPEŁNIAJĄCY WIEDZĘ Z ZAKRESU PRAWOZNAWSTWA POWINNI DLA POTRZEB WYKŁADU UZUPEŁNIĆ TEMATY: -NORMA PRAWNA/PRZEPIS PRAWNY -OBOWIĄZYWANIE PRAWA -SYSTEM PRAWA -TWORZENIE PRAWA |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Milena Korycka-Zirk | |
Prowadzący grup: | Milena Korycka-Zirk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Wykład jest prowadzony w sposób mający na celu połączyć praktyczne implikacje wykonywania funkcji związanych ze stosowaniem prawa z obszerną wiedzą teoretycznoprawną z zakresu egzegezy prawa. Materia wykładu ma ułatwić przeprowadzenie procesu argumentacyjnego w ramach rozważań prawnych podejmowanych w związku z wydawaniem decyzji stosowania prawa i umiejętność uzewnętrznienia tego procesu w uzasadnieniu przedmiotowej decyzji. |
|
Pełny opis: |
Materia wykładu poświęcona jest analizie aktu stosowania prawa jakim jest decyzja administracyjna z uwzględnieniem rozumowań prawnych poprzedzających wydanie tego rodzaju aktu stosowania prawa. Omówieniu podlega więc proces szeroko rozumianej egzegezy prawa i rozstrzygania przypadków nieoczywistej subsumpcji stanu faktycznego pod normę prawną. Wykład ma dostarczyć studentowi narzędzia radzenia sobie w praktyce z sytuacjami tzw. luzów decyzyjnych. Najobszerniejszemu omówieniu podlega moment interpretacji normy prawnej jako najczęściej konfrontowany przez urzędnika problem związany z wydaniem decyzji administracyjnej. Wykład rozpoczyna omówienie zagadnień podstawowych dla problematyki stosowania prawa w tym jego wykładni. Omówieniu podlega więc problem relacji norma prawna-przepis prawny w kontekście procesu formułowania normy indywidualno-konkretnej w ramach decyzji administracyjnej z uwzględnieniem różnic teorii klaryfikacyjnej i derywacyjnej wykładni (jako teorii najbardziej reprezentatywnych z punktu widzenia orzecznictwa sądów administracyjnych). W ramach ogólnej analizy problematyki zagadnień prawnych ujawniających się w ramach formułowania decyzji administracyjnej podejmowany jest również problem rozważań walidacyjnych i ocena w jakim zakresie proces stosowania prawa ma cechy subsumpcji a w jakim jest to proces dyskursywny (argumentacyjny). W ramach problematyki podmiotów dokonujących wykładni, omówieniu podleją: wykładnia autentyczna, wykładnia legalna, wykładnia operatywna oraz wykładnia doktrynalna. Szczegółowa charakterystyka dyrektyw wykładni przeprowadzona jest w ramach przyjętego podziału wykładni na wykładnię sensu stricto oraz wykładnię sensu largo. W ramach tej pierwszej omówieniu podlegają: dyrektywy wykładni językowej, wykładni systemowej, wykładni funkcjonalnej. Przyjęta kolejność wynika z paradygmatycznej dla praktyki zasady pierwszeństwa wykładni językowej oraz subsydiarności wykładni systemowej i funkcjonalnej. Omówienie dyrektyw interpretacyjnych należących do reguł wykładni sensu stricto zamyka prezentacja kwestii związanych z zasadami stosowania wykładni literalnej, rozszerzającej i zwężającej oraz szersza problematyka językowa ujawniająca się w związku ze stosowaniem tekstu prawnego (tj. problem definicji w prawie, rozróżnienia typu regulacji pranej z uwagi na jej miejsce w akcie pranym, gałęzi prawa, systemie prawnym). Zagadnienie dyrektyw wykładni sensu largo, obejmie przede wszystkim rozwiązywanie problemów ze stosowaniem reguł wnioskowań prawniczych ( np. analogii, argumentum a contrario ) oraz dyrektyw kolizyjnych ( lex superior, lex posteriori, lex specialis ) czyli przede wszystkim problematykę eliminacji luk w prawie oraz potencjalnej czy faktycznej sytuacji podpadania stanu faktycznego pod więcej niż jedną normę. Wykład kończy problematyka domniemań interpretacyjnych, która obejmuje domniemanie zgodności norm z konstytucją, domniemanie zgodności normy niższego rzędu z normą hierarchicznie wyższą, domniemanie racjonalności prawodawcy oraz reguły typu in dubio. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: L. Morawski, Zasady wykładni prawa, Toruń 2006 lub następne wydania Literatura uzupełniająca: M. Zieliński, Wykładnia prawa.Zasady, reguły, wskazówki, Warszawa 2002 L. Leszczyński, Zagadnienia teorii stosowania prawa. Doktryna i tezy z orzecznictwa, Zakamycze 2004 L. Leszczyński, B. Wojciechowski, M. Zirk-Sadowski, Wykładnia w prawie administracyjnym, Warszawa 2012, rozdział I i II M. Korycka-Zirk, K. Dobrzeniecki, Logika dla prawników. Kompendium i zadania, Toruń 2018, roz. 6,7,12. |
|
Uwagi: |
STUDENCI UZUPEŁNIAJĄCY WIEDZĘ Z ZAKRESU PRAWOZNAWSTWA POWINNI DLA POTRZEB WYKŁADU UZUPEŁNIĆ TEMATY: -NORMA PRAWNA/PRZEPIS PRAWNY -OBOWIĄZYWANIE PRAWA -SYSTEM PRAWA -TWORZENIE PRAWA |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.