Historia prawa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1351-HP-1SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.0
|
Nazwa przedmiotu: | Historia prawa |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, prawo (sj) |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego: - wykład - 30 h; - ćwiczenia - 15 h - konsultacje, zaliczenia, egzaminy - 20 h Razem: - 65 h Praca własna studenta: - przygotowanie i uzupełnienie notatek, zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć, pisanie prac, projektów, czytanie literatury: - 30 h - czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - 55 h. Razem: - 85 h Liczba godzin pracy studenta ogółem: - 150 h |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: W1: Student ma pogłębioną wiedzę o rozwoju systemów prawnych w poszczególnych państwach od średniowiecza do XX w. - K_W01. W2: Student dogłębnie zna podstawowe etapy rozwoju języka prawnego i prawniczego, rodowód różnorodnych instytucji i konstrukcji prawnych odpowiadających poszczególnym gałęziom prawa i dyscyplinom prawniczym. Definiuje podstawowe instytucje prawne w ich historycznym rozwoju. – K_W04. W3: Student ma podstawową wiedzę o historycznym rozwoju najważniejszych teorii myśli społeczno – politycznej i prawnej, które towarzyszyły przemianom w ustrojach państw i ich prawie sądowym. - K_W09. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: U1: Student potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczno – prawne w zakresie nauk prawnych w ich rozwoju historycznym w poszczególnych państwach od średniowiecza po wiek XX.– K_U01. U2: Student posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim, takich jak referaty, prezentacje multimedialne, dotyczących historycznego rozwoju instytucji prawnych w poszczególnych państwach od średniowiecza po wiek XX . – K_U10. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: K1: Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie korzeni współczesnych systemów i instytucji prawa sądowego, dokonuje samooceny własnych kwalifikacji, doskonali swoje umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia, a także rozumie potrzebę ciągłego dokształcania zawodowego i rozwoju osobistego innych osób inspirując je do tych działań – K_K01. |
Metody dydaktyczne: | Wykład akademicki. Ćwiczenia z elementami dyskusji, interpretacją tekstów źródłowych. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Wykład umożliwia zapoznanie się z historią systemów prawa sądowego na przestrzeni wieków. W szczególności ukazane zostają prawidłowości w rozwoju prawa sądowego z uwzględnieniem wpływu czynników politycznych, społecznych i gospodarczych. Ćwiczenia pogłębiają wiedzę o podstawowych instytucjach prawa prywatnego, karnego i postępowania procesowego w okresie nowożytnym oraz umożliwiają prześledzenie ogólnych tendencji rozwojowych w tym względzie, które zaowocowały współczesnym kształtem tych instytucji. |
Pełny opis: |
Wykład I. Zagadnienia wstępne 2 h ● Treść przedmiotu i jego przydatność dla współczesnych zawodów prawniczych. ● Wymagania egzaminacyjne ● Źródła prawa, a źródła poznania prawa ● Prawo zwyczajowe, a prawo stanowione II. Prawo starożytnego Bliskiego Wschodu, Grecji i rzymskie źródła prawa przed wydaniem Kodyfikacji justyniańskiej 2 h III. Kodyfikacja justyniańska w Europie i jej losy na Wschodzie i Zachodzie - 2 h ● Prawo rzymskie w Europie - 1 h ● Recepcja prawa rzymskiego - 1 h IV. Charakterystyka źródeł prawa feudalnego - 11 h Historia źródeł prawa sądowego w okresie średniowiecza: ● leges barbarorum i leges romanae barbarorum - 2 h ● źródła prawa we Włoszech - 2 h ● źródła prawa w Niemczech - 2 h ● źródła prawa we Francji - 1,5 h ● źródła prawa w Anglii - 1,5 h. ● źródła prawa na Rusi Kijowskiej i Rosji do XVI w. - 2 h V. Humanitaryzm prawniczy - 3 h ● Program humanitarystów - 1 h ● Realizacja postulatów humanitarystów (Leopoldina, Józefina, Instrukcja Katarzyny II z roku 1767), - 2 h VI. Prawo okresu państw konstytucyjnych - 5 h VII. Źródła prawa europejskiego w XIX i XX w. -5 h Ćwiczenia I. Źródła prawa Polski przedrozbiorowej - 7 h ● Źródła prawa średniowiecznego na ziemiach polskich - 2 h ● Źródła prawa w okresie monarchii stanowej - 2 h ● Źródła prawa Rzeczypospolitej szlacheckiej – ogólnopaństwowe i partykularne - 2 h ● Źródła w czasach stanisławowskich - 1 h II. Prawo w okresie zaborów - 3 h ● Prawo Księstwa Warszawskiego i Królestwa Polskiego doby konstytucyjnej - 2 h ● Źródła prawa: Zabór pruski, Prusy i Niemcy, Zabór austriacki i Wolne Miasto Kraków - 1 h III. Źródła prawa w II RP - 5 h ● Stan prawny po uzyskaniu niepodległości - 1 h ● Dorobek Komisji Kodyfikacyjnej - 4 h |
Literatura: |
Obowiązkowa: 1. K. Sójka-Zielińska, Historia prawa, Warszawa 1993 i wyd. późniejsze (wykład) 2. J. Bardach, B. Leśnodorski, M. Pietrzak, Historia ustroju i prawa polskiego, Warszawa 2009 oraz ewent. wyd. wcześniejsze lub późniejsze (ćwiczenia) Fakultatywna: 1. T. Maciejewski; Historia powszechna ustroju i prawa, Warszawa 2007 i wyd. późniejsze. 2. M. Sczaniecki; Powszechna historia państwa i prawa, Warszawa 1994 i wyd. późniejsze. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób zaliczenia: zaliczenie na ocenę według regulaminu studiów UMK ● Wykład – egzamin na ocenę; wiedza udokumentowana na egzaminie pisemnym: ● 10 pytań testowych ● 2 pytania opisowe ● Ćwiczenia - aktywność na zajęciach (+kolokwium w postaci testu 20 pytań bądź 3 pytań opisowych). ! W przypadku IOS, tzw. studiów dwutorowych, a także uzasadnionych zdarzeń losowych zaliczenie oraz egzamin w formie ustnej lub pisemnej w trakcie odbywania dyżurów. Formy zaliczenia: ● Wykład – końcowy egzamin pisemny lub ustny na ocenę z całości materiału zaprezentowanego na wykładzie i ćwiczeniach; warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń. ● Ćwiczenia - zaliczenie na ocenę; aktywność na zajęciach plus kolokwium. Podstawowe kryteria oceniania: ● Wykład – wiedza udokumentowana na podstawie egzaminu. ● Ćwiczenia - aktywność – 30%, pozostałe formy: 70% Zarówno na ćwiczeniach jak i na egzaminie weryfikacji podlegają kryteria K_W01, K_ W04, W_09, K_U01, K_U10, K_K01 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
WT WYK
CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Gaca | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Filipiak, Andrzej Gaca | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
WT WYK
CW
CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Gaca | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Filipiak, Andrzej Gaca | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
WT WYK
CW
CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Gaca | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Filipiak, Andrzej Gaca | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Gaca, Katarzyna Kiljan | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Filipiak, Andrzej Gaca | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.