Nowoczesne inwazyjne badania dzieł sztuki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1400-NibDsz-2kir-SD |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Nowoczesne inwazyjne badania dzieł sztuki |
Jednostka: | Wydział Sztuk Pięknych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe- II rok studia doktoranckie w zakresie kons. i restauracji dzieł sztuki |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | wiedza z zakresu podstawowych metod badawczych dzieł sztuki |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe: 30 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj.wcześniejsze przygotowanie i uzupełnienie notatek; zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć,wymagane powtórzenie materiału, pisanie prac, projektów, czytanie literatury:30 3.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (np. w egzaminach):15 |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W08 ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie nauk o sztuce,chemii oraz innych obszarów nauki niezbędnych do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań w reprezentowanej dyscyplinie oraz w dziedzinach i dyscyplinach pokrewnych. K_W10 ma poszerzoną, podbudowana teoretycznie wiedzę ogólną, związaną z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną. K_W11 ma podstawową wiedzę dotyczącą transferu nowych technologii i nowoczesnych badań stosowanych w reprezentowanej dyscyplinie. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U02 posiada pogłębione umiejętności badawcze i posługuje się profesjonalnym warsztatem badawczym (stan badań, opis, analiza, argumentacja i wnioskowanie, aparat naukowy), właściwym dla dyscypliny,dokonując retrospektywnego i krytycznego przeglądu literatury tematu i opracowując własne nowoczesne narzędzia badawcze – także interdyscyplinarne, prowadzące do nowatorskiego ujęcia studiowanego problemu, właściwej jego interpretacji i rzetelnych wniosków. K_U05 potrafi sprawnie korzystać z krajowych i zagranicznych źródeł naukowym dotyczących zagadnień związanych z reprezentowaną dyscypliną i dziedzinami i dyscyplinami pokrewnymi K_U06 potrafi planować i przeprowadzać badania, w tym wybór i pobieranie materiału badawczego, pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski K_U07 potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań i problemów konserwatorsko-restauratorskich – integrować wiedzę z różnych dziedzin i dyscyplin oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty spoza reprezentowanej dyscypliny i dziedziny K_U11 potrafi - stosując tradycyjne oraz nowe metody -rozwiązywać złożone zadania i problemy charakterystyczne dla reprezentowanej dyscypliny, w tym zadania i problemy nietypowe, stosując nowe metody, które wnoszą wkład do rozwoju wiedzy i reprezentowanej dyscypliny |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01 jest obiektywny w ocenie własnych osiągnięć i świadomy konieczności nieustannego pogłębiania i poszerzania swej wiedzy oraz doskonalenia umiejętności zawodowych, czego kierunki sam wyznacza,trwale angażując się w rozwój nauki, kierując się pasją poznawczą i etyką zawodową. K_K02 potrafi współdziałać w grupie, zwłaszcza – w wyspecjalizowanym w zespole badawczym/artystycznym oraz jako dydaktyk K_K06 rozumie potrzebę kształcenia specjalistów w reprezentowanej dyscyplinie oraz innych działań, prowadzących do rozwoju społeczeństwa |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - giełda pomysłów |
Skrócony opis: |
Dyskusja nad problemami naukowymi i badawczymi dzieł sztuki z wykorzystaniem nowoczesnych, inwazyjnych metod analitycznych.Wspólne rozwiązywanie i wytyczenie zakresu i rodzaju badań zabytkowych dzieł sztuki. Zapoznanie z nowymi metodami analitycznymi. |
Pełny opis: |
Prawidłowe rozpoznanie dzieła sztuki. Zdefiniowanie i zaplanowanie zakresu badań nad dziełem sztuki. Interpretacja wyników interdyscyplinarnych badań fizycznych,chemicznych, instrumentalnych i ich powiązanie z wiedzą z dziedziny dawnych i współczesnych technologii i technik malarskich.Wykorzystanie zdobytej wiedzy w praktyce i opracowaniach naukowych oraz badawczych.Przedstawienie i omówienie wybranej problematyki badawczej uzupełniającej i poszerzającej zakres prowadzonych badań zaproponowanych przez studentów. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Czasopisma: 1.Studies in conservation [Eng] 2.The Burlington Magazine [Eng] 3.National Gallery Technical Bulletin [Eng] 4.Maltechnik/ Resturo [Ger] 5.Oud Holland 6.Nederlands Kunsthistorisch Jaarboek 7.Ochrona Zabytków 8.Biblioteka Muzealnictwa i Ochrony Zabytków 9.Biuletyn Historii Sztuki 10.AUNC Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo UMK, Toruń 11.Skrypty dydaktyczne Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie 12.Studia i Materiały Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie 13.Technologia artist, Praha 14.Biuletyn Informacyjny Konserwatorów Dzieł Sztuki. 15.Journal of Cultural Heritage 16. Journal of Spektroscopy Literatura uzupełniająca: 1. J.Dunkerton, S.Foister, D.Gordon, N.Penny, Giotto to Dürer. Early Renaissance Painting in the National Gallery, London 2004 2. J. Dunkerton,S. Foister,N.Penny, Dürer to Veronese.Sixteenth-Century Painting in the National Gallery, London 1999 3. T.J.S. Learner, Analysis of Modern Paints,The Getty Conservation Institute, Los Angeles, California 2004 4. Modern Paints Uncovered ,The Getty Conservation Institute, Los Angeles 2006 5.Scientific Examination for the investigation of Paintings. A handbook for conservator-restores, ed. By D.Pina,M.Galeotti,R.Mazzeo,Centro Di 2009 |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie na ocenę Kryteria oceniania: Wykład: zaliczenie na ocenę na podstawie aktywności na wykładach. ndst - 50 % dst-51-60%) dst plus- 61-70% db-71-80% db plus- 81-90% bdb- 91-100% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.