Architektura i wystroje w ujęciu historycznym–średniowiecze i Bizancjum
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1401-ABiz-AW-1L-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Architektura i wystroje w ujęciu historycznym–średniowiecze i Bizancjum |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe 2 rok sem zimowy Architektura wnętrz s1 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | ogólna wiedza z zakresu historii sztuki i kultury |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela (godziny kontaktowe wykładu oraz ćwiczeń, przewidziane w programie): 45 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, konieczny do zaliczenia przedmiotu (przygotowanie i uzupełnienie notatek; zebranie, przeanalizowanie i przyswojenie treści podanej literatury, zebranie materiału ilustracyjnego, koniecznego do nauki przedmiotu): 15 3. Czas, wymagany do przygotowania się do egzaminu cząstkowego (przyswojenie materiału ilustracyjnego, definicji, powtórka zagadnień problemowych): 30 Łącznie w roku akademickim 90 godzin |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student W1: zna periodyzację kultury i zjawisk artystycznych w omawianym okresie, zna i rozumie ich ogólne historyczne konteksty (K_W01, K_W02, K_W03) W2: ma uporządkowaną wiedzę w zakresie dziejów europejskiej architektury łacińskiego Zachodu i bizantyńskiego Wschodu od V do XV wieku, z naciskiem na przestrzenie sakralne i z uwzględnieniem wystrojów świeckich w okresie późnego średniowiecza (K_W02; K_W04) W3: ma uporządkowana wiedzę ogólną na temat stylów w średniowiecznej architekturze europejskiej (renesans karoliński, arch. ottońska oraz romanizm i gotyk w regionalnych i ponadregionalnych odmianach) (K_W04) W4: zna genezę, kształtowanie się i przemiany form i typów architektonicznych, wystrojów (z naciskiem na sakralne) oraz dekoracji architektonicznej we wzajemnej zależności, w dobie łacińskiego i bizantyńskiego średniowiecza (K_W05) W5: zna podstawowe typy wystrojów wnętrz sakralnych w średniowieczu i Bizancjum oraz stosowane techniki, z uwzględnieniem okresów i przyczyn ich szczególnej popularności (mozaika, malarstwo ścienne, witraż) (K_W04). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: U1: samodzielnie wyszukuje materiał fotograficzny [ikonograficzny] z zakresu architektury i wystrojów okresu średniowiecza i Bizancjum, korzystając przy tym z różnych źródeł (tradycyjnych oraz ICT) (K_U01) U2: rozpoznaje i omawia style architektury i wystrojów oraz typy architektury sakralnej i świeckiej, charakterystyczne dla łacińskiego średniowiecza i Bizancjum (K_U04, K_U06) U3: rozpoznaje i datuje najistotniejsze dzieła architektury, rzeźby architektonicznej, wystrojów rzeźbiarskich i malarskich, elementy wyposażeń w łacińskim średniowieczu i Bizancjum (K_U05) U4: posługuje się fachową terminologią, odnoszącą się do form architektonicznych oraz ornamentyki i wystrojów wnętrz średniowiecza łacińskiego i Bizancjum (K_U04; K_U06) U5: na poziomie podstawowym analizuje dzieła omawianego okresu (K_U02; K_U04; K_U06) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: K1: ma świadomość poziomu swojej wiedzy – swych kompetencji i niedostatków, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju naukowego (K_K01) K2: ma świadomość doniosłości dziedzictwa kulturowego omawianego okresu; jest świadom spoczywającej na współczesnych odpowiedzialności za zachowanie jego wartości dla przyszłych pokoleń oraz zdolny do czerpania z niej inspiracji we własnej twórczości artystycznej / projektowej (K_K03, K_K05) |
Metody dydaktyczne: | Zajęcia prowadzone są jako wykład informacyjny, uporządkowany w układzie chronologicznym. W obrębie epok materiał ułożony jest problemowo. Wykładowi towarzyszy prezentacja multimedialna (z wykorzystaniem fotografii, rysunków architektonicznych, rekonstrukcji 3D), w której zawarty jest opisany merytorycznie materiał zabytkowy, obowiązujący studentów. Wykład informacyjny / problemowy / pokaz / studium przypadku UWAGA - o prowadzeniu zajęć w sem. letnim 2020/21 zob. opis przedmiotu w cyklu |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - studium przypadku |
Skrócony opis: |
Wykład ma na celu wprowadzenie studentów w problematykę architektury, wystrojów architekt. i malarskich oraz podstawowego wyposażenia wnętrz epoki średniowiecza w Europie Zachodniej oraz w Cesarstwie Bizantyńskim do XV stulecia. Omawia w układzie chronolog. najważniejsze zjawiska, osadzając je na tle zmiennych uwarunkowań historycznych, społecznych i kulturowych oraz podkreślając czynniki ideowe i funkcjonalne, decydujące o wyborze form architekt., technik budowlanych i zdobniczych, programów wizualnych. Uwzględnione są budowle o różnych funkcjach (municypalne, warowne, pałacowe i mieszkalne), przy czym szczególny nacisk położony jest na wiodąca w omawianej epoce architekturę sakralną: na formę zewnętrzną z jej kontekstami artystycznymi i ideowymi oraz na przestrzeń liturgiczną i jej zmieniająca się ikonosferę. Niektóre zjawiska eksponowane są metodą case study – wykład skupia się na szczegółowym, kompleksowym omówieniu wybranych realizacji (studium przypadku). |
Pełny opis: |
TEMATY 1. Wprowadzenie do cywilizacji średniowiecza łacińskiego i Bizancjum. Historia recepcji średniowiecza jako okresu ciemnego oraz fascynacji średniowieczem w okresie historyzmu XIX wieku. / Współczesny mediewalizm a wystroje wnętrz. / Ogólne cechy oraz periodyzacja sztuki wschodniej i łacińskiej. / Symbolika i funkcje przestrzeni sakralnej w średniowieczu. / Organizacja przestrzeni klasztoru łacińskiego i jej funkcje (od planu z Sankt-Gallen). 2. Sztuka plemion zachodnio- i wschodniogermańskich w V-VIII stuleciu. Problematyka historyczna „wieków ciemnych”. / Ornamentyka celtycka i germańska w sztukach plastycznych wczesnego średniowiecza. / Architektura Wizygotów, Ostrogotów, Longobardów. 3. PIERWSZY ZŁOTY WIEK BIZANCJUM. Model architektury justyniańskiej. Case study: Architektura a liturgia na przykładzie Hagia Sophia w Konstantynopolu. / Rawenna – architektura i programy ikonograficzne. Case study: San Vitale. DRUGI ZŁOTY WIEK B IZANCJUM – Renesans Macedoński Podłoże historyczne, ikonoklazm, bizantyński humanizm. / Architektura a liturgia w okresie poikonoklastycznym. / Przestrzeń liturgiczna i nowe programy obrazowe wnętrz sakralnych. / Monastyr wschodni - Góra Athos 4. Renesans karoliński i sztuka ottońska „Renesans karoliński” i „renesans Ottonów” jako zjawiska kulturowe. / Architektura karolińska i późnokarolińska – modus i funkcja na przykładzie wybranych realizacji sakralnych / Rola benedyktynów i problem Reichskloster. / Cechy i najważniejsze dzieła architektury ottońskiej, późnoottońskiej, wczesnopiastowskiej. / Case study: Akwizgran – architektura i wyposażenie palatium i kaplicy do XI w. / Case study: Hildesheim biskupa Bernwarda. 5. Romanizm - wprowadzenie Ogólna charakterystyka sztuki romańskiej: architektura i rzeźba architektoniczna (definicja stylu). / Ogólna charakterystyka rzeźby architektonicznej, geneza kapitelu romańskiego, typy portali. 6. Romanizm - problemy ponadregionalne Kościoły relikwiowe Francji i Hiszpanii i ich wystroje rzeźbiarskie / Kongregacja kluniacka i jej gałąź hirsaugijska w XI i XII wieku. / Case study: Cluny. / Rzeźba architektoniczna i wystroje kościołów burgundzkich w orbicie opactwa Cluny 7. Architektura Normandii i Anglii w XI–XII w. Sakralne budownictwo Normandii w XI wieku. / Podbój Anglii przez Wilhelma Zdobywcę i jego konsekwencje artystyczne. / Ornamentyka. / Budownictwo warowne w Anglii (Norman Castle Keep) / Norman Style w architekturze sakralnej Anglii. 8. Wybrane typy regionalne budownictwa romańskiego we Francji: Owernia, Poitou i Charente, Prowansja 9. Romanizm w Italii. Geneza i charakterystyka odrębności regionalnej w architekturze oraz rzeźbie architektonicznej. / XI-wieczna architektura Lombardii. / Nowe typy architektury XII wieku. / Protorenesans w architekturze Toskanii. 12. Katedra gotycka jako fenomen ideowo-artystyczny Katedra gotycka w świetle różnych interpretacji. / Cechy konstytutywne i źródła ideowe gotyku katedralnego. / Witraż – opus francigenum. / Periodyzacja stylu w architekturze. Case study: Opat Suger i przebudowa Saint-Denis. 13. Katedra gotycka jako konglomerat form Case studies: Notre Dame w Paryżu, katedry Chartres, Reims, Amiens, Sainte-Chapelle w Paryżu. 14. Gotyk katedralny w Anglii (angielskie style w architekturze) 15. Architektura rezydencjonalna we Francji w XIV i XV wieku: Pałac papieski w Awinionie / Kapetyngowie i Valois – rezydencje królewskie oraz pałace i hotele książąt Fleur de Lys. / Zamek Karlstejn. / Zamek Runkelstein. 16. Kamienica mieszczańskie i ich wystroje w XIV i XV wieku na przykładzie Torunia. |
Literatura: |
BIZANCJUM: Literatura podstawowa „ENCYKLOPEDIA KULTURY BIZANTYŃSKIEJ”, red. O. Jurewicz, Warszawa 2002. FALUDY A., „Malarstwo bizantyńskie”, Warszawa 1984. KRAUTHEIMER R., „Early Christian and Byzantine architecture”, Pelican History of Art 1965. POKORZYNA E., „Słownik terminologiczny wyposażenia świątyń obrządku wschodniego z przydatkiem ikon maryjnych”, Warszawa 2001 (Biblioteka Muzealnictwa i Ochrony Zabytków, seria B, t. CIII). RÓŻYCKA BRYZEK A., „Symbolika bizantyńskiej architektury sakralnej”, [w:] „Losy cerkwi w Polsce po 1944 roku, Materiały Sesji Naukowej SHS”, red. A. Marek et. al., Rzeszów 1997, s. 63–88. STERN H., „Sztuka bizantyńska”, Warszawa 1975. TAFT R., „The Liturgy of the Great Church: An Initial Synthesis of Structure and Interpretation on the Eve of Iconoclasm”, Dumbarton Oaks Papers, 34/35 (1980/1981), s. 45–75 [dostęp: Jstor]. TALBOT RICE D., „Art byzantine”, Paris–Bruxelles 1959. VELMANS T., „Byzanz. Fresken und Mosaike", Zürich-Düsseldorf 1999. WALTER C., „Sztuka i obrządek Kościoła Bizantyńskiego”, Warszawa 1992. BIZANCJUM: Literatura uzupełniająca COLLINS R., „Europa wczesnośredniowieczna 300–1000”, Warszawa 1996, s. 13–145. DELVOYE Charles, „Art byzantin”, Paris 1967. FARIOLI R., „Ravenna romana e bizantina”, Ravenna 1977. HAUSSIG H.-W., „Historia kultury bizantyńskiej”, Warszawa 1980. MANGO C., „Architettura Bizantina”, Milano 1974. PROKOPIUSZ Z CEZAREI, „O budowlach”, opr. Piotr Ł. Grotowski, Warszawa 2006. „The Glory of Byzantium: art and culture of the Middle Byzantine Era A. D. 843-1261”, KATALOG WYSTAWY, ed. EVANS C. H, WIXOM W.D, New York 1997. ŚREDNIOWIECZE ZACHODNIE: Literatura obowiązkowa „Mittelalterlicher Backsteinbau in Europa. Zur Frage nach der Herkunft der Backsteintechnik“, Hg. B. PERLICH, Petersberg 2007. DEMUS O., HIRMER M., „Romanische Wandmalerei“, München 1968. GĄSIOROWSKI E., „Ratusz Staromiejski w Toruniu”, Toruń 2004. JÓŹWIAK S., TRUPINDA J., „Organizacja życia na zamku krzyżackim w Malborku w czasach wielkich mistrzów (1309-1457)”, Malbork 2007. „Karl IV. Kaiser von Gottes Gnaden. Kunst und Repräsentation des Hauses Luxemburg 1310–1437“, katalog wystawy: Praha (Správa Pražského hradu), Hg. J. Fajt et al., München – Berlin 2006. PANOFSKY E., „Architektura gotycka i scholastyka”, + „Suger, opat St-Denis”, [w:] tegoż, „Studia z historii sztuki”, Warszawa 1971, s. 33–65, s. 66–94. „Paris 1400. Les arts sous Charles VI”, katalog wystawy: Paris (Louvre), com. E. TABURET-DELAHAYE, Paris 2004. SAUERLÄNDER W., „Rzeźba średniowieczna”, Warszawa 1978. SIMSON O., „Katedra gotycka. Jej narodziny i znaczenie”, Warszawa 1989. SKUBISZEWSKI P., „Sztuka Europy łacińskiej od VI do IX wieku”, Lublin 2001. SUCKALE R., KIMPEL D., „Die gotische Architektur in Frankreich 1130–1270“, München 1985. STALLEY R. A., „Early medieval architecture“, (Oxford History of Art), Oxford 2007. „Sztuka romańska: architektura, rzeźba, malarstwo”, red. R. TOMAN, Köln 2000. ŚWIECHOWSKI Z. et al., „Sztuka romańska”, Warszawa 1976. ZARNECKI J., „Sztuka romańska”, Kraków 2005. ZIEMBA A., „Sztuka Burgundii i Niderlandów 1380-1500”, t.1, „Sztuka dworu burgundzkiego oraz miast niderlandzkich”, Warszawa 2008. ŚREDNIOWIECZE ZACHODNIE: Literatura uzupełniająca „Bernward von Hildesheim und die Zeitalter der Ottonen", katalog wystawy: Hildesheim (Dom- und Diözesanmuseum Hildesheim, Roemer und Pelizaeus-Mus.), hg. M. BRANDT und A. EGGEBRECHT, Hildesheim 1993. BONY J., „French gothic architecture of the 12th and 13th centuries”, Berkeley 1983. CANNON J., „Religious poverty, visual riches. Art in the Dominican churches of Central Italy in the thirteenth and fourteenth centuries”, New Haven – London 2013. COLDSTREAM N, „Medieval architecture”, (Oxford History of Art), Oxford 2007. DĘBICKI J., „Zachodni portal katedry świętego Łazarza w Autun: studium z historii sztuki i historii idei”, Kraków 2002. „Die Parler und der Schöne Stil 1350-1400. Europäische Kunst unter den Luxemburgern“, katalog wystawy: Köln, Schnütgen-Museum, Hg. A. LEGNER, Bd.1-4: Köln 1978; Resultatsband: Köln 1980. DOMASŁOWSKI J., „Uwagi o programach ideowych i systemach dekoracyjnych gotyckich malowideł ściennych w budowlach świeckich na terenie Prus Krzyżackich i Królewskich”, [w:] „Sztuka Pobrzeża Bałtyku”, red. H. Fruba, Warszawa 1978, s. 143–165. DUBY G., „Czasy katedr: sztuka i społeczeństwo 980–1420”, Warszawa 2006. ECO U., „Sztuka i piękno w średniowieczu”, Kraków 1994. „Gotická nástěnná malba v zemích esach”, t. I: 1300–1350, red. J. PEŠINA, Praha 1958. GÓREWICZ I., „Vendel and dark age ornamental design”, Szczecin 2014. HUBERT J., PORCHER J., VOLBACH W. F., „L’ Empire carolingien”, Paris 1968 „Kloster Lorsch. Vom Reichskloster Karls des Großen zum Weltkulturerbe der Menschheit”, hg. vom Hessischen Landesmuseum Darmstadt und der Verwaltung der Staatlichen Schlösser und Gärten Hessen, Petersberg 2011. KURMANN-SCHWARZ B., KURMANN P., „Chartres: die Kathedrale“, Yonne 2001. „L’art au temps des rois maudits. Philippe le Bel et ses fils 1285–1328”, katalog wystawy: Paris (Louvre), com. D. Gaborit-Chopin, ed. A. de Margerie, Paris 1998. LE GOFF J., „Kultura średniowiecznej Europy”, Warszawa 1970 „PROPYLÄEN KUNSTGESCHICHTE“, Band 3–7. REICHE J., „Architektur und Bauplastik in Burgund um 1100: die Kirchen von Goudon und Mont-Saint-Vincent“, Petersberg 2002. ROOJEN P. van, „Gothic patterns“, Amsterdam 2006. SCHÜTZ B., „Grosse Kathedralen des Mittelalters“, München 2002. STRZELCZYK J., „Iroszkoci w kulturze średniowiecznej Europy”, Poznań 2008. „Sztuka gotyku. Architektura, rzeźba, malarstwo”, red. R. TOMAN, Köln 2000. TORBUS T., „Zamki konwentualne państwa krzyżackiego w Prusach”, Gdańsk 2014. „Wielki Refektarz na Zamku Średnim w Malborku. Dzieje – wystrój – konserwacja”, red. J. TRUPINDA, Malbork 2010, s. 41–80. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym. Wymagania egzaminacyjne: (K_K01) 1. Rozpoznawanie dzieł na slajdach, wraz z datowaniem do ćwierćwiecza [obowiązuje znajomość dzieł, omawianych na wykładach] (K_U01; K_U04; K_U05). 2. Objaśnianie terminologii dot. sztuki i kultury średniowiecza i Bizancjum [definicje należy opracować samodzielnie, wg wykładów oraz podanych opracowań słownikowo-encyklopedycznych] (K_W02; K_U01). 3. Rozwinięcie podanego zagadnienia o tematyce ogólnej – ogniskującego na zależności architektury, wystroju, dekoracji i funkcji przestrzeni – obejmującego zakres treści kształcenia wykładu i podstawowej literatury przedmiotu (K_W03; K_W04, K_W05; K_U01; K_U02; K_U06). Aby uzyskać zaliczenie, należy napisać pozytywnie WSZYSTKIE trzy częsci egzaminu (powyżej progu 50%). _________________________________________________________ |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Jakubek-Raczkowska | |
Prowadzący grup: | Monika Jakubek-Raczkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.