Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Cyfrowe Przetwarzanie Obrazu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1401-CPO-2Z-GW-Sj
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0213) Sztuki plastyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Cyfrowe Przetwarzanie Obrazu
Jednostka: Instytut Artystyczny
Grupy: Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. zimowy - grafika warsztatowa (dm)
Punkty ECTS i inne: 3.00 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe: 180

2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. przygotowanie do pracy na zajęciach (zebranie materiałów, zapoznanie się z przykładami, przygotowanie projektów): 100

3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (zal. z oceną – przygotowanie i przedstawienie końcowej prezentacji): 15

4. Łącznie 295 godzin.


Informacja dotyczy nakładu pracy studenta w całym cyklu zajęć I-II roku.

Efekty uczenia się - wiedza:

1. Rozpoznaje możliwości aplikacji graficznych. K_W01

2. Rozróżnia dostępne narzędzia i funkcje programów. K_W01

3. Opisuje sposoby osiągania zaplanowanego efektu w grafice cyfrowej. K_W04

Efekty uczenia się - umiejętności:

1. Posługuje się odpowiednimi środkami formalnymi i technicznymi. K_U06

2. Opracowuje fotomontaże, posługuje się retuszem. K_U06

3. Używa liternictwa i importowanej grafiki. K_U06

4. Tworzy autorski, cyfrowy collage. K_U03

5. Wykorzystuje elementy rysunku odręcznego w grafice cyfrowej. K_U07

6. Posługuje się twórczo cytatem fotograficznym. K_U07

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

1. Podejmuje samodzielne działania artystyczne. K_K02

2. Doskonali narzędzia ekspresji twórczej. K_K01

3. Wykazuje zaangażowaną, kreatywną postawę. K_K04

Metody dydaktyczne:

1. Indywidualizacja kształcenia

2. Ćwiczenia poprzedzone prezentacjami i omówieniami, analizami nowych zadań

3. Wprowadzenie w problematykę zadania i pokaz przykładowych rozwiązań

4. Indywidualne korekty

Skrócony opis:

Cyfrowe przetwarzanie obrazu jest przedmiotem ćwiczeniowym realizowanym w interaktywnym laboratorium komputerowym. Ćwiczenia polegają na wykonaniu zestawu zadań o wzrastającym stopniu złożoności i trudności – od podstaw poznania możliwości aplikacji, aż do kreatywnego ich wykorzystywania. Zakres zagadnień obejmuje m.in.: realizację projektów z wykorzystaniem grafiki rastrowej (Photoshop), wektorowej (Illustrator), oraz trójwymiarowej (Blender), a także przygotowanie pliku do edycji na urządzeniach elektronicznych i druku na różnych nośnikach. Przedmiot cyfrowe przetwarzanie obrazu, prowadzony jest przez 6 semestrów; I—II rok studiów.

W ramach przedmiotu realizowane są zagadnienia z zakresu:

• teoria obrazu cyfrowego (sprzęt, oprogramowanie, możliwości)

• grafika dwuwymiarowa rastrowa

• grafika dwuwymiarowa wektorowa

• grafika trójwymiarowa

• interpretacja problemu plastycznego za pomocą grafiki bitmapowej, wektorowej, trójwymiarowej

Pełny opis:

Cyfrowe przetwarzanie obrazu jest przedmiotem w formie ćwiczeń, które realizowane są w programach graficznych w interaktywnym laboratorium komputerowym. Ćwiczenia polegają na wykonaniu zestawu zadań o wzrastającym stopniu złożoności i trudności – od podstaw poznania możliwości aplikacji, aż do kreatywnego ich wykorzystywania. Zakres zagadnień obejmuje m.in.: przygotowanie i realizację projektu z wykorzystaniem grafiki rastrowej (Photoshop), wektorowej (Illustrator), oraz trójwymiarowej (Blender), a także przygotowanie pliku do edycji na urządzeniach elektronicznych, w tym druku na różnych nośnikach. Przedmiot cyfrowe przetwarzanie obrazu, prowadzony jest przez 6 semestrów; I—II rok studiów] i obejmuje następujące, szczegółowe treści programowe wprowadzane na zasadzie stopniowania trudności:

W ramach przedmiotu realizowane są zagadnienia z zakresu:

• funkcje aplikacji graficznych

• grafika na ekranie LCD oraz w wydruku

• problematyka techniczna – przestrzenie kolorów, rozszerzenia plików, współpraca aplikacji

• kompozycja literniczo-graficzną

• kompozycja wykorzystująca element rysunku odręcznego

• zaawansowany fotomontaż

• interpretacja idei-problemu za pomocą grafiki wektorowej i rastrowej

• modelowanie trójwymiarowe

• teksturowanie i rendering

------------------------------

Semestr I zimowy (1 rok)

W I semestrze obowiązują następujące ćwiczenia oraz zagadnienia:

- wstęp do grafiki bitmapowej i wektorowej

- omówienie strony sprzętowej, rodzajów oprogramowania i ich funkcji

- metodyka i organizacja pracy w środowisku cyfrowym

- cyfrowe narzędzia generyczne (gradienty, wzory, siatki, pędzle)

- narzędzia bitmapowe, praca z kolorem

- narzędzia wektorowe, konwersja bitmapy na wektor (trace)

- liternictwo w grafice bitmapowej i wektorowej

- malarstwo cyfrowe (digital painting)

- retusz fotograficzny

- fotomontaż

- kompozycja wykorzystująca elementy rysunku ręcznego

W I semestrze przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3–5 ćwiczeń (cyfrowych realizacji graficznych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku, cyklu graficznego, cyklu fotograficznego.

Wdrażanie programu winno być oparte na konstrukcji poszczególnych ćwiczeń która na początku cyklu dydaktycznego koncentruje się kwestiach warsztatowych (technicznych) a wraz z postępem przesuwa ciężar dydaktyczny na obszar autorskiej wypowiedzi artystycznej.

------------------------------

Semestr II letni (1 rok)

W II semestrze obowiązują następujące ćwiczenia oraz zagadnienia:

- wstęp do grafiki trójwymiarowej

- omówienie strony sprzętowej, rodzajów oprogramowania i ich funkcji

- metodyka i organizacja pracy w środowisku trójwymiarowym

- modelowanie

- mapowanie

- teksturowanie

- budowa sceny, oświetlenie, efekty specjalne

- rendering oraz sposoby zapisu i eksportu sceny

- współpraca aplikacji i metody przenoszenia informacji

- rzeźbienie cyfrowe (sculpting)

- trójwymiarowe narzędzia generyczne (mapy, modyfikatory, skrypty, systemy cząstek)

W II semestrze przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3–5 ćwiczeń (cyfrowych realizacji graficznych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku, cyklu graficznego, cyklu fotograficznego.

Wdrażanie programu winno być oparte na konstrukcji poszczególnych ćwiczeń która na początku cyklu dydaktycznego koncentruje się kwestiach warsztatowych (technicznych) a wraz z postępem przesuwa ciężar dydaktyczny na obszar autorskiej wypowiedzi artystycznej.

------------------------------

Semestr III zimowy (2 rok)

W III semestrze obowiązują następujące ćwiczenia oraz zagadnienia:

- zaawansowany fotomontaż

- cyfrowy montaż multimedialny (łączenie technik i sposobów importu materiałów)

- interpretacja problemu za pomocą grafiki bitmapowej, wektorowej, trójwymiarowej

W III semestrze przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3–5 ćwiczeń (cyfrowych realizacji graficznych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku, cyklu graficznego, cyklu fotograficznego.

Wdrażanie programu winno być oparte na konstrukcji poszczególnych ćwiczeń która na początku cyklu dydaktycznego koncentruje się kwestiach warsztatowych (technicznych) a wraz z postępem przesuwa ciężar dydaktyczny na obszar autorskiej wypowiedzi artystycznej.

------------------------------

Semestr IV letni (2 rok)

W IV semestrze obowiązują następujące ćwiczenia oraz zagadnienia:

- zaawansowany fotomontaż

- cyfrowy montaż multimedialny (łączenie technik i sposobów importu materiałów)

- interpretacja problemu za pomocą grafiki bitmapowej, wektorowej, trójwymiarowej

W IV semestrze przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3–5 ćwiczeń (cyfrowych realizacji graficznych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku, cyklu graficznego, cyklu fotograficznego.

Wdrażanie programu winno być oparte na konstrukcji poszczególnych ćwiczeń która na początku cyklu dydaktycznego koncentruje się kwestiach warsztatowych (technicznych) a wraz z postępem przesuwa ciężar dydaktyczny na obszar autorskiej wypowiedzi artystycznej.

Literatura:

• https://helpx.adobe.com/photoshop/how-to/ps-basics-fundamentals.html?playlist=/services/playlist.helpx/products:SG_CREATIVECLOUD/learn-path:get-started/set-header:ccx-designer/playlist:orientation/en_us.json&ref=helpx.adobe.com

• https://helpx.adobe.com/illustrator/how-to/ai-basics-fundamentals.html?playlist=/services/playlist.helpx/products:SG_CREATIVECLOUD/learn-path:get-started/set-header:ccx-designer/playlist:orientation/en_us.json&ref=helpx.adobe.com

• https://www.youtube.com/watch?v=MF1qEhBSfq4&list=PLa1F2ddGya_-UvuAqHAksYnB0qL9yWDO6

• https://docs.blender.org/manual/en/latest/

Metody i kryteria oceniania:

1. Zaliczenie każdego semestru (roku) polega na przeglądzie prac oraz analizie, krytycznym omówieniu realizacji zadania / ćwiczenia oraz ocenie semestralnej.

2. Na ocenę składa się: obecność na zajęciach, zaangażowanie i aktywność na zajęciach, poziom rozumienia realizowanych zadań, ocena koncepcji i umiejętności tworzenia oryginalnych rozwiązań, umiejętność formułowania i prezentacji założeń artystycznych, biegłość techniczna.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Barczyk
Prowadzący grup: Jakub Jaszewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Zaliczenie lub ocena

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jakub Jaszewski
Prowadzący grup: Jakub Jaszewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Zaliczenie lub ocena
Skrócony opis:

Jak w opisie ogólnym przedmiotu.

Pełny opis:

Jak w opisie ogólnym przedmiotu.

Literatura:

Jak w opisie ogólnym przedmiotu.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jakub Jaszewski
Prowadzący grup: Jakub Jaszewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Zaliczenie lub ocena
Skrócony opis:

Jak w opisie ogólnym przedmiotu.

Pełny opis:

Jak w opisie ogólnym przedmiotu.

Literatura:

Jak w opisie ogólnym przedmiotu.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)