Grafika Warsztatowa - Wklęsłodruk
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1401-GWD-3Z-DM |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0213) Sztuki plastyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Grafika Warsztatowa - Wklęsłodruk |
Jednostka: | Instytut Artystyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie II roku studiów, w tym zaliczenie przedmiotu Grafika Warsztatowa - Wklęsłodruk |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów dla danego przedmiotu: 480 godz. 2. Godziny pracy samodzielnej: 2050 godz. 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania 3160 godz. Informacja dotyczy nakładu pracy studenta w całym cyklu zajęć II, III, IV, V roku z przedmioty Grafika Warsztatowa |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: - posługuje się technikami druku wklęsłego (m. in. akwaforta, akwatinta, miękki werniks, sucha igła K_W01 - posiada wiedzę na temat kontekstu kulturowego sztuk plastycznych (szczególnie grafiki warsztatowej) K_W02 - rozumie wzajemne relacje między wiedzą K_W04 teoretyczną a praktycznymi aspektami studiów plastycznych - ma pogłębioną wiedzę dotyczącą uwarunkowań swobodnej i niezależnej kreacji artystycznej K_W05 - opiera własna twórczość na ugruntowanej wiedzy z zakresu historii i tradycji sztuk pięknych K_W03 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student : - posiada umiejętność kreacji artystycznej umożliwiającą realizowanie własnych koncepcji twórczych K_U01, K_U02 - posiada umiejętność podejmowania samodzielnych decyzji w procesie twórczym K_U03 - posiada szeroki zakres umiejętności warsztatowych zwiększających możliwości twórcze podczas realizacji własnych koncepcji artystycznych K_U06 - potrafi formułować osobiste opinie dotyczące różnych aspektów sztuki (szczególnie grafiki) K_U08 - ma świadomy i odpowiedzialny stosunek do publicznych wystąpień związanych z tematyką kultury i sztuki K_U10, - ma umiejętność dokonania autoanalizy własnych działań artystycznych K_U04, K_U07 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: - stale pogłębia wiedzę i zdobywa doświadczenia w zakresie umiejętności warsztatowych K_K01 - posiada umiejętność podejmowania samodzielnych działań w aspekcie uwarunkowań psychologicznych, marketingowych i reklamowych. K _K02 - ma krytyczny stosunek do otaczającej rzeczywistości wizualnej, a także umiejętność autorefleksji na temat własnej działalności artystycznej K_K04 - posiada świadomość potrzeby ochrony zasobów własności intelektualnej oraz zna normy postępowania w życiu zawodowym zgodne z etyką i prawem autorskim K |
Metody dydaktyczne: | Podczas realizacji zadań prowadzący dokonuje indywidualnych korekt ćwiczeń wykonywanych przez studentów. Dokonuje także przeglądów okresowych wykonywanych ćwiczeń. Wykorzystuje się w procesie dydaktycznym pokaz przykładów „ilustrujących” tematykę zadań jako wprowadzenie w problematykę formalną i znaczeniową . Podczas przeglądów okresowych i kończących semestr studenci nakłaniani są do werbalizowania własnych założeń i zachęcani do dyskusji na temat realizacji zadań. |
Skrócony opis: |
Nauczanie przedmiotu Grafika, w Pracowni wklęsłodruku ma na celu wszechstronny rozwój osobowości artystycznej studenta wraz z wyposażeniem go w wysokie umiejętności w zakresie technik trawionych i suchorytu. Stąd konieczność przekazania specjalistycznej wiedzy z zakresu technik trawionych i suchorytu, kształcenia niezbędnych umiejętności oraz gromadzenia doświadczeń umożliwiających świadome podejmowanie działań twórczych w obszarze grafiki warsztatowej. Ogromne znaczenie ma także odkrywanie i stałe rozwijanie indywidualnych predyspozycji twórczych studentów. |
Pełny opis: |
Przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 4-5 ćwiczeń w semestrze. Szczegółowy zakres i problematyka zagadnień proponowanych dla Pracowni wklęsłodruku zawarty jest w autorskim programie nauczania. Realizowana tutaj zasada stopniowania trudności prowadzi do podejmowania bogatej problematyki plastycznej w coraz szerszym zakresie. Studenci II roku studiów, rozpoczynający ćwiczenia podejmują zadania programowe dotyczące podstawowych zagadnień plastycznych, równocześnie poszerzają swoją wiedzę i umiejętności w zakresie warsztatu graficznego. Studenci III roku studiów podejmują na ćwiczeniach zadania programowe związane z wartościami interpretacyjnymi, przygotowującymi ich do samodzielnych rozwiązań twórczych. Na IV roku studiów studenci powinni opracować koncepcję zestawu prac do dyplomu artystycznego z Grafiki, który realizowany będzie na V roku studiów. Program Pracowni wklęsłodruku ma ostatecznie przygotować studentów do w pełni kreatywnej, samodzielnej działalności artystycznej. Przedmiot grafika warsztatowa prowadzony w Pracowni wklęsłodruku obejmuje następujące, szczegółowe treści programowe: - Rok II: Realizacje prac graficznych w różnych technikach druku wklęsłego. Ćwiczenia studenci wykonują na podstawie zatwierdzonych przez prowadzącego projektów, których realizacje mają za zadanie przede wszystkim pogłębienie wiedzy i umiejętności na temat warsztatu druku wklęsłego. - Rok III: Realizacje ćwiczeń z wyeksponowaniem wartości kompozycyjnych grafiki (zróżnicowane schematy kompozycyjne). - Rok IV. Realizacje ćwiczeń dotyczących interpretacyjnych właściwości formy (deformacja, formowanie, stylizacja itp). przygotowujące studentów do samodzielnego pracowania koncepcji zestawu prac graficznych na dyplom z Grafiki. - Rok V. Realizacja dyplomu artystycznego z Grafiki. |
Literatura: |
Literatura wymagana (obowiązkowa) - Ales Krejca, Techniki sztuk graficznych, Warszawa 1984 - Andrzej Jurkiewicz, Podręcznik metod grafiki artystycznej, Warszawa 1975 - Maciej Bóbr, Mistrzowie grafiki europejskiej, Warszawa 2000 - Danuta Wróblewska, Polska grafika współczesna, Warszawa 1983 - Irena Jakimowicz, Grafika polska, Warszawa 1975 - Teresa Hrankowska (red.), Grafika wczoraj i dziś, Warszawa 1974 - Maria Mozińska, Stanisława Sawicka (red.), Grafiki szkół obcych w zbiorach polskich, Warszawa 1976 Literatura zalecana (uzupełniająca) - Władysław Tatarkiewicz Wybór pism estetycznych Universitas Kraków 2004 - Herbert Read, Sens sztuki, Warszawa 1965 - katalogi z wystaw i najważniejszych imprez graficznych, m. in.: Międzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie, Małe Formy Grafiki w Łodzi, „Kolor w Grafice” w Toruniu, Ogólnopolskie Biennale Grafiki Studenckiej w Poznaniu, Międzynarodowe Biennale Exlibrisu Współczesnego w Malborku. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagania dotyczące zaliczenia: Zaliczenie semestru na ocenę poprzedzoną przeglądem i analizą wykonanych ćwiczeń, i ich szczegółowym omówieniu na forum pracowni. Ocenia się zarówno poziom artystyczny dzieła, jak też jego wykonanie. Na ocenę składa się: - zaangażowanie i aktywność na zajęciach, - obecność na obowiązkowych ćwiczeniach w pracowni - poziom artystyczny i techniczny prac |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.