Historia Malarstwa w Architekturze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1401-HMA-3L-DM |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
|
Nazwa przedmiotu: | Historia Malarstwa w Architekturze |
Jednostka: | Instytut Artystyczny |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 3 rok, sem. letni - malarstwo (dm) Przedmioty obowiązkowe-3 rok sem. letni. malarstwo (dm)-Malarstwo w architekturze Przedmioty z polskim językiem wykładowym |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Nie dotyczy |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 30 godz. 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (przygotowanie i uzupełnienie notatek, powtórzenie materiału, itp.): 25 godz. 3. Czas wymagany do przygotowania się i uczestnictwa w egzaminie: 25 godz. Łączna liczba godzin pracy studenta: 80 godz. = 3 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: zna terminologię malarstwa ściennego i posiada wiedzę na temat malarstwa monumentalnego niezbędną do formułowania i rozwiązywania zagadnień artystycznych - K_W01 W2: poszerza i uzupełnia wiedzę w zakresie technik i technologii malarstwa ściennego - K_W02 W3: ma uporzadkowaną wiedzę na temat zjawisk i przemian w malarstwie monumentalnym ze świadomością logiki przemian zachodzacych w sztuce - K_W03 W4: rozumie wzajemne relacje pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami malarstwa monumentalnego - K_W04 W5: opiera własną, oryginalną twórczość artystyczną na ugruntowanej wiedzy z zakresu historii malarstwa monumentalnego - K_W05 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: ma podstawę do samodzielnej pracy, opartej na właściwej interpretacji historycznego dzieła malarskiego zintegrowanego z architekturą - K_U07 U2: orientuje się w procesach zachodzących w tworzeniu dekoracji malarskich wnętrz i elewacji architektonicznych - K_U05 U3: ma zdolność posługiwania się profesjonalną terminologią z zakresu malarstwa monumentalnego i architektury - K_U10 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: ma świdaomość poziomu wiedzy i własnych umiejętności związanych z malarstwem monumentalnym i znajomościa jego historii oraz pozytywne nastawienie do stałego podnoszenia swoich kwalifikacji - K_K01 K2: ma zdolność krytycznej oceny malarstwa monumentalnego występującego w otoczeniu - K_K04 K3: ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie zabytkowych dzieł sztuki malarstwa monumentalnego - K_K06 |
Metody dydaktyczne: | Wykład ilustrowany prezentacją multimedialną. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Skrócony opis: |
Wykład omawiający przemiany zachodzące w stylu, formie, treści, funkcji, technologii i technice wykonania dzieł malarstwa monumentalnego od czasów prehistorycznych do współczesności ma na celu poszerzenie wiedzy o historycznym rozwoju malarstwa integralnie związanego z architekturą i wykorzystania jej we własnej twórczości artystycznej. |
Pełny opis: |
Program wykładów wypełnia przegląd najważniejszych realizacji malarstwa ściennego w sztuce prehistorycznej, starożytnej, średniowiecznej i nowożytnej i nowoczesnej pod kątem zmian stylistyczno-formalnych, ewolucji funkcji i treści oraz technologii i techniki wykonania. Tematem wykładów będzie rola, znaczenie i specyfika malarskich dekoracji monumentalnych powiązanych z architekturą. Przemiany zachodzące w monumentalnym malarstwie ściennym przedstawiane będą dwutorowo - pod kątem stylu, formy, funkcji i treści oraz z punktu widzenia zmian technologii i technik wykonania. Rozwój malarstwa ściennego omawiany będzie na przykładach dzieł powstałych od czasów pradziejowych i starożytności, poprzez średniowiecze, okres nowożytny, XIX i XX wiek, aż do współczesności. Omawiane będą między innymi: zachowane malowidła naskalne, polichromie we wnętrzach grobowców egipskich, malowidła minojskie, mykeńskie, etruskie, malowidła i mozaiki greckie i rzymskie, malowidła i mozaiki bizantyjskie, dzieła wczesnochrześcijańskie, przedromańskie i romańskie, malowidła, mozaiki i witraże gotyckie, malowidła bizantyjsko-ruskie, malowidła, mozaiki i sgraffita renesansowe i manierystyczne, malowidła barokowe, rokokowe i klasycystyczne, przykłady dekoracji ściennych czasów historyzmu, secesji, modernizmu oraz współczesne murale i graffiti. W wykładach zwracana będzie uwaga na dzieła reprezentujące nurty tradycyjne i rozwiązania nowatorskie, pod względem formy, funkcji, treści i sposobu wykonania. Poruszona zostanie problematyka współpracy architektów i malarzy oraz wpływ innych kultur na monumentalne malarstwo europejskie i wpływ malarstwa starego kontynentu na sztukę w innych regionach świata. |
Literatura: |
Bałus W., Malarstwo sakralne, Wrocław 2001. Bałus W., European history painting in the 19th century: mutual connections - common themes - differences, Kraków 2010. Bernatowicz A., Niepodobne do rzeczywistości: malowana groteska w rezydencjach Warszawy i Mazowsza 1777 – 1820, Warszawa 2006. De Carolis E., Gods and heroes in Pompei, Los Angeles 2001. Gage J., Kolor i kultura. Teoria i znaczenie koloru od antyku do abstrakcji, Universitas, Kraków 2008. Gombrich E.H., The History of Art, Phaidon, New York 1950. Karłowska-Kamzowa A. Gotyckie malarstwo ścienne w Europie środkowo-wschodniej, Poznań 1977. Koziarska – Kowalik J., Kaplica Trójcy Świętej na Zamku Lubelskim, Lublin 2006. Losos L., Techniki malarskie, Warszawa 1991. Mączeński Z., Elementy i detale architektoniczne w rozwoju historycznym, Warszawa 1956. Mekhitarian, A., Malarstwo egipskie, Warszawa 1992. Mielsch H., Römische Wandmalerei, Stuttgart 2001. Knoepfli A., Emmenegger O., Koller M., Meyer A., Wandmalerei. Mosaik, Philipp Reclam jun., Stuttgart 1990. Naylor G., Bauhaus, Warszawa 1988. Nowobilski J.A., Sakralne malarstwo ścienne Włodzimierza Tetmajera, Kraków 1994. Richmond R., Michał Anioł i freski Kaplicy Sykstyńskiej, Warszawa 1993. Rudkowski T. M., Polskie sgraffita renesansowe, Wydawnictwo DiG, Warszawa 2005. Rzepińska M., Hittoria koloru w dziejach malarstwa europejskiego, T. I i II, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 1989. Sartoris A., Freski z Arezzo/ Piero della Francesca, Warszawa 1979. Slansky B., Technika malarstwa, T. 1, Warszawa 1960. Ślesiński W., Techniki malarskie. Spoiwa mineralne, Warszawa 1983. Ślesiński W., Techniki malarskie. Spoiwa organiczne, Warszawa 1984. Zaczek I., Chronologia sztuki. Oś czasu kultury zachodniej od czasów prehistorycznych po współczesne, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 2019. Żmudziński J. (red.), Józef Mehoffer opus magnum, MN Kraków 2000. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin w formie testu - prezentacji multimedialnej, podczas której student pisemnie odpowiada na zadawane (wyświetlane) pytania (krótki opis lub odpowiedź do wyboru), rozpoznaje dzieła sztuki i obiekty architektoniczne oraz ich autorów, potrafi określić styl dzieła, jego funkcję, formę i treść oraz wskazać na typowe i nowatorskie rozwiazania lub inne problemowe zagadnienia omawiane na wykładach. Wykazuje się znajomością najważniejszych pojęć z zakresu technologii i technik malarstawa monumentalnego. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Rogal | |
Prowadzący grup: | Robert Rogal | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Wykład ilustrowany prezentacją multimedialną, omawiający przemiany zachodzące w stylu, formie, treści, funkcji, technologii i technice wykonania dzieł malarstwa monumentalnego od czasów prehistorycznych do współczesności. Zajęcia poszerzające wiedzę z zakresu malarstwa integralnie związanego z architekturą. |
|
Pełny opis: |
Cykl wykładów poświęcony jest historii malarstwa w architekturze. Punktem wyjścia będzie przegląd najważniejszych realizacji w sztuce prehistorycznej, starożytnej, średniowiecznej i nowożytnej i nowoczesnej pod kątem zmian stylistyczno-formalnych, ewolucji funkcji i treści oraz technologii i techniki wykonania. Tematem początkowych zajęć będzie rola, znaczenie i specyfika malarskich dekoracji monumentalnych, powszechnie występujących w obiektach architektonicznych. Przemiany zachodzące w monumentalnym malarstwie ściennym przedstawiane będą dwutorowo - pod kątem stylu, formy, funkcji i treści oraz z punktu widzenia zmian technologii i technik wykonania. Rozwój malarstwa ściennego omawiany będzie na przykładach dzieł powstałych od czasów pradziejowych i starożytności, poprzez średniowiecze, okres nowożytny, XIX i XX wiek, aż do współczesności. Omawiane będą między innymi: zachowane malowidła naskalne, polichromie we wnętrzach grobowców egipskich, malowidła minojskie, mykeńskie, malowidła i mozaiki greckie i rzymskie, malowidła etruskie, malowidła i mozaiki bizantyjskie, wczesnochrześcijańskie, ruskie, przedromańskie i romańskie, malowidła, mozaiki i witraże gotyckie, malowidła, mozaiki i sgraffita renesansowe i manierytyczne, malowidła barokowe, rokokowe i klasycystyczne, przykłady dekoracji ściennych czasów secesji, modernizmu oraz współczesne murale i graffiti. W wykładach zwracana będzie uwaga na dzieła reprezentujące nurty tradycyjne i rozwiązania nowatorskie, pod względem formy, funkcji, treści i sposobu wykonania. Poruszona zostanie problematyka współpracy architektów i malarzy oraz wpływ innych kultur na monumentalne malarstwo europejskie i wpływ malarstwa starego kontynentu na sztukę w innych regionach świata. |
|
Literatura: |
Bałus W., Malarstwo sakralne, Wrocław 2001. Bałus W., European history painting in the 19th century: mutual connections - common themes - differences, Kraków 2010. Bernatowicz A., Niepodobne do rzeczywistości: malowana groteska w rezydencjach Warszawy i Mazowsza 1777 – 1820, Warszawa 2006. De Carolis E., Gods and heroes in Pompei, Los Angeles 2001. Gage J., Kolor i kultura. Teoria i znaczenie koloru od antyku do abstrakcji, Universitas, Kraków 2008. Gombrich E.H., The History of Art, Phaidon, New York 1950. Karłowska-Kamzowa A. Gotyckie malarstwo ścienne w Europie środkowo-wschodniej, Poznań 1977. Koziarska – Kowalik J., Kaplica Trójcy Świętej na Zamku Lubelskim, Lublin 2006. Losos L., Techniki malarskie, Warszawa 1991. Mączeński Z., Elementy i detale architektoniczne w rozwoju historycznym, Warszawa 1956. Mekhitarian, A., Malarstwo egipskie, Warszawa 1992. Mielsch H., Römische Wandmalerei, Stuttgart 2001. Knoepfli A., Emmenegger O., Koller M., Meyer A., Wandmalerei. Mosaik, Philipp Reclam jun., Stuttgart 1990. Naylor G., Bauhaus, Warszawa 1988. Nowobilski J.A., Sakralne malarstwo ścienne Włodzimierza Tetmajera, Kraków 1994. Richmond R., Michał Anioł i freski Kaplicy Sykstyńskiej, Warszawa 1993. Rudkowski T. M., Polskie sgraffita renesansowe, Wydawnictwo DiG, Warszawa 2005. Rzepińska M., Hittoria koloru w dziejach malarstwa europejskiego, T. I i II, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 1989. Sartoris A., Freski z Arezzo/ Piero della Francesca, Warszawa 1979. Slansky B., Technika malarstwa, T. 1, Warszawa 1960. Ślesiński W., Techniki malarskie. Spoiwa mineralne, Warszawa 1983. Ślesiński W., Techniki malarskie. Spoiwa organiczne, Warszawa 1984. Żmudziński J. (red.), Józef Mehoffer opus magnum, MN Kraków 2000. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Rogal | |
Prowadzący grup: | Robert Rogal | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Wykład ilustrowany prezentacją multimedialną, omawiający przemiany zachodzące w stylu, formie, treści, funkcji, technologii i technice wykonania dzieł malarstwa monumentalnego od czasów prehistorycznych do współczesności. Zajęcia poszerzające wiedzę z zakresu malarstwa integralnie związanego z architekturą. |
|
Pełny opis: |
Cykl wykładów poświęcony jest historii malarstwa w architekturze. Punktem wyjścia będzie przegląd najważniejszych realizacji w sztuce prehistorycznej, starożytnej, średniowiecznej i nowożytnej i nowoczesnej pod kątem zmian stylistyczno-formalnych, ewolucji funkcji i treści oraz technologii i techniki wykonania. Tematem początkowych zajęć będzie rola, znaczenie i specyfika malarskich dekoracji monumentalnych, powszechnie występujących w obiektach architektonicznych. Przemiany zachodzące w monumentalnym malarstwie ściennym przedstawiane będą dwutorowo - pod kątem stylu, formy, funkcji i treści oraz z punktu widzenia zmian technologii i technik wykonania. Rozwój malarstwa ściennego omawiany będzie na przykładach dzieł powstałych od czasów pradziejowych i starożytności, poprzez średniowiecze, okres nowożytny, XIX i XX wiek, aż do współczesności. Omawiane będą między innymi: zachowane malowidła naskalne, polichromie we wnętrzach grobowców egipskich, malowidła minojskie, mykeńskie, malowidła i mozaiki greckie i rzymskie, malowidła etruskie, malowidła i mozaiki bizantyjskie, wczesnochrześcijańskie, ruskie, przedromańskie i romańskie, malowidła, mozaiki i witraże gotyckie, malowidła, mozaiki i sgraffita renesansowe i manierytyczne, malowidła barokowe, rokokowe i klasycystyczne, przykłady dekoracji ściennych czasów secesji, modernizmu oraz współczesne murale i graffiti. W wykładach zwracana będzie uwaga na dzieła reprezentujące nurty tradycyjne i rozwiązania nowatorskie, pod względem formy, funkcji, treści i sposobu wykonania. Poruszona zostanie problematyka współpracy architektów i malarzy oraz wpływ innych kultur na monumentalne malarstwo europejskie i wpływ malarstwa starego kontynentu na sztukę w innych regionach świata. |
|
Literatura: |
Bałus W., Malarstwo sakralne, Wrocław 2001. Bałus W., European history painting in the 19th century: mutual connections - common themes - differences, Kraków 2010. Bernatowicz A., Niepodobne do rzeczywistości: malowana groteska w rezydencjach Warszawy i Mazowsza 1777 – 1820, Warszawa 2006. De Carolis E., Gods and heroes in Pompei, Los Angeles 2001. Gage J., Kolor i kultura. Teoria i znaczenie koloru od antyku do abstrakcji, Universitas, Kraków 2008. Gombrich E.H., The History of Art, Phaidon, New York 1950. Karłowska-Kamzowa A. Gotyckie malarstwo ścienne w Europie środkowo-wschodniej, Poznań 1977. Koziarska – Kowalik J., Kaplica Trójcy Świętej na Zamku Lubelskim, Lublin 2006. Losos L., Techniki malarskie, Warszawa 1991. Mączeński Z., Elementy i detale architektoniczne w rozwoju historycznym, Warszawa 1956. Mekhitarian, A., Malarstwo egipskie, Warszawa 1992. Mielsch H., Römische Wandmalerei, Stuttgart 2001. Knoepfli A., Emmenegger O., Koller M., Meyer A., Wandmalerei. Mosaik, Philipp Reclam jun., Stuttgart 1990. Naylor G., Bauhaus, Warszawa 1988. Nowobilski J.A., Sakralne malarstwo ścienne Włodzimierza Tetmajera, Kraków 1994. Richmond R., Michał Anioł i freski Kaplicy Sykstyńskiej, Warszawa 1993. Rudkowski T. M., Polskie sgraffita renesansowe, Wydawnictwo DiG, Warszawa 2005. Rzepińska M., Hittoria koloru w dziejach malarstwa europejskiego, T. I i II, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 1989. Sartoris A., Freski z Arezzo/ Piero della Francesca, Warszawa 1979. Slansky B., Technika malarstwa, T. 1, Warszawa 1960. Ślesiński W., Techniki malarskie. Spoiwa mineralne, Warszawa 1983. Ślesiński W., Techniki malarskie. Spoiwa organiczne, Warszawa 1984. Żmudziński J. (red.), Józef Mehoffer opus magnum, MN Kraków 2000. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Rogal | |
Prowadzący grup: | Robert Rogal | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Wykład ilustrowany prezentacją multimedialną, omawiający przemiany zachodzące w stylu, formie, treści, funkcji, technologii i technice wykonania dzieł malarstwa monumentalnego od czasów prehistorycznych do współczesności. Zajęcia poszerzające wiedzę z zakresu malarstwa integralnie związanego z architekturą. |
|
Pełny opis: |
Cykl wykładów poświęcony jest historii malarstwa w architekturze. Punktem wyjścia będzie przegląd najważniejszych realizacji w sztuce prehistorycznej, starożytnej, średniowiecznej i nowożytnej i nowoczesnej pod kątem zmian stylistyczno-formalnych, ewolucji funkcji i treści oraz technologii i techniki wykonania. Tematem początkowych zajęć będzie rola, znaczenie i specyfika malarskich dekoracji monumentalnych, powszechnie występujących w obiektach architektonicznych. Przemiany zachodzące w monumentalnym malarstwie ściennym przedstawiane będą dwutorowo - pod kątem stylu, formy, funkcji i treści oraz z punktu widzenia zmian technologii i technik wykonania. Rozwój malarstwa ściennego omawiany będzie na przykładach dzieł powstałych od czasów pradziejowych i starożytności, poprzez średniowiecze, okres nowożytny, XIX i XX wiek, aż do współczesności. Omawiane będą między innymi: zachowane malowidła naskalne, polichromie we wnętrzach grobowców egipskich, malowidła minojskie, mykeńskie, malowidła i mozaiki greckie i rzymskie, malowidła etruskie, malowidła i mozaiki bizantyjskie, wczesnochrześcijańskie, ruskie, przedromańskie i romańskie, malowidła, mozaiki i witraże gotyckie, malowidła, mozaiki i sgraffita renesansowe i manierytyczne, malowidła barokowe, rokokowe i klasycystyczne, przykłady dekoracji ściennych czasów secesji, modernizmu oraz współczesne murale i graffiti. W wykładach zwracana będzie uwaga na dzieła reprezentujące nurty tradycyjne i rozwiązania nowatorskie, pod względem formy, funkcji, treści i sposobu wykonania. Poruszona zostanie problematyka współpracy architektów i malarzy oraz wpływ innych kultur na monumentalne malarstwo europejskie i wpływ malarstwa starego kontynentu na sztukę w innych regionach świata. |
|
Literatura: |
Bałus W., Malarstwo sakralne, Wrocław 2001. Bałus W., European history painting in the 19th century: mutual connections - common themes - differences, Kraków 2010. Bernatowicz A., Niepodobne do rzeczywistości: malowana groteska w rezydencjach Warszawy i Mazowsza 1777 – 1820, Warszawa 2006. De Carolis E., Gods and heroes in Pompei, Los Angeles 2001. Gage J., Kolor i kultura. Teoria i znaczenie koloru od antyku do abstrakcji, Universitas, Kraków 2008. Gombrich E.H., The History of Art, Phaidon, New York 1950. Karłowska-Kamzowa A. Gotyckie malarstwo ścienne w Europie środkowo-wschodniej, Poznań 1977. Koziarska – Kowalik J., Kaplica Trójcy Świętej na Zamku Lubelskim, Lublin 2006. Losos L., Techniki malarskie, Warszawa 1991. Mączeński Z., Elementy i detale architektoniczne w rozwoju historycznym, Warszawa 1956. Mekhitarian, A., Malarstwo egipskie, Warszawa 1992. Mielsch H., Römische Wandmalerei, Stuttgart 2001. Knoepfli A., Emmenegger O., Koller M., Meyer A., Wandmalerei. Mosaik, Philipp Reclam jun., Stuttgart 1990. Naylor G., Bauhaus, Warszawa 1988. Nowobilski J.A., Sakralne malarstwo ścienne Włodzimierza Tetmajera, Kraków 1994. Richmond R., Michał Anioł i freski Kaplicy Sykstyńskiej, Warszawa 1993. Rudkowski T. M., Polskie sgraffita renesansowe, Wydawnictwo DiG, Warszawa 2005. Rzepińska M., Hittoria koloru w dziejach malarstwa europejskiego, T. I i II, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 1989. Sartoris A., Freski z Arezzo/ Piero della Francesca, Warszawa 1979. Slansky B., Technika malarstwa, T. 1, Warszawa 1960. Ślesiński W., Techniki malarskie. Spoiwa mineralne, Warszawa 1983. Ślesiński W., Techniki malarskie. Spoiwa organiczne, Warszawa 1984. Żmudziński J. (red.), Józef Mehoffer opus magnum, MN Kraków 2000. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.