Podstawy informatyki dla projektantów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1401-InfP-AW-1Z-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy informatyki dla projektantów |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe 1 rok sem zimowy Architektura wnętrz s1 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość obsługi komputera i systemu operacyjnego Windows |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1.Godziny realizowane z udziałem nauczyciela (godziny kontaktowe, ćwiczenia grupowe i indywidualne, zajęcia w pracowni specjalistycznej): 30 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, konieczny do zaliczenia przedmiotu (przygotowanie się do zajęć, opanowanie zadanej literatury, wykonanie zadań projektowych): 30 Łącznie w roku akademickim 60 godzin. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: - Zna podstawową terminologię sztuk plastycznych (K_W02) - Ma podstawową wiedzę z zakresu cyfrowych technik sztuk wizualnych (K_W11) - Dysponuje wiedzą na temat związków między poszczególnymi dyscyplinami sztuki, konieczną przy podejmowanych zadaniach projektowych (K_W14) - Wykazuje zrozumienie wzajemnych relacji pomiędzy praktycznymi i teoretycznymi aspektami sztuki wizualnej w zakresie projektowania komputerowego (K_W15) - Posiada podstawową warsztatową wiedzę dotyczącą nowoczesnych instrumentów i programów cyfrowych), ich znaczenia oraz sposobów zastosowania w sztukach wizualnych i projektowych (K_W19) - Rozumie mechanizmy psychologiczne, społeczne i kulturowe, wpływające na odbiór informacji wizualnej oraz na komunikację społeczną (K_W24) - Ma podstawową wiedzę dotyczącą bezpieczeństwa i higieny pracy przy komputerze (K_W25). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: - W pracach projektowych potrafi odnieść się do aktualnych zjawisk artystycznych (K_U09) - Wykazuje się kreatywnością i wyobraźnią przestrzenną w rozwiązywaniu złożonych zagadnień formalnych i projektowych (K_U10) - Potrafi rozpoznawać i posługiwać się nowymi technikami i technologiami z dziedziny sztuk wizualnych (K_U12) - Potrafi zastosować wiedzę o technikach cyfrowych do obrazowania i projektowania (K_U14) - Umie realizować własne koncepcje artystyczne świadomie posługując się narzędziami cyfrowego warsztatu projektowego, wykorzystując właściwe środki formalne i techniki (K_U16) - Umie podejmować samodzielne decyzje odnośnie do projektowania i realizacji prac wizualnych (K_U17) - Jest przygotowany do współdziałania z innymi osobami w ramach prac zespołowych i jest zdolny do podjęcia wiodącej roli w takich zespołach. (K_U19) - Wykorzystując techniki cyfrowe, potrafi przygotować dokumentację wizualną twórczości własnej i cudzej (K_U20) - Świadomie dobiera i wykorzystuje techniki cyfrowe (modelowanie 3D) do odwzorowania na płaszczyźnie analizowanych form przestrzennych, którymi posługuje się m.in. przy prezentacji własnej myśli projektowej (K_U21) - Klasyfikuje oraz interpretuje zjawiska wizualne, związane z percepcją wzrokową (K_U23) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: - Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności warsztatowych – swych kompetencji i niedostatków, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju i doskonalenia swych umiejętności w zakresie wykorzystania technologii cyfrowych (K_K01) - Potrafi współdziałać i pracować w zespole, przyjmując w nim wyznaczone role lub twórczo inicjując działania grupowe (K_K02) - Dostrzega i formułuje dylematy, jest zdolny do samokrytyki i krytyczny wobec innych oraz świadomy swej odpowiedzialności decyzyjnej w zakresie kompetencji zawodowych (K_K04) - Potrafi realizować własne koncepcje plastyczne i projektowe za pomocą wizualnego języka komunikatywnego dla odbiorcy z wykorzystaniem technik cyfrowych (K_K07) - Potrafi komunikować się z odbiorcami realizacji artystycznych i projektowych, tworząc pola do dyskusji, edukacji i wzajemnego inspirowania się (K_K08) - Posiada umiejętność krytycznej oceny dzieła projektowego (K_K09) - Jest zdolny do samodzielnego integrowania nabytej wiedzy oraz podejmowania w zorganizowany sposób nowych kompleksowych działań, także w warunkach ograniczonego dostępu do potrzebnych informacji (K_K10) |
Metody dydaktyczne: | - Metody dydaktyczne eksponujące (pokaz, prezentacja) - Metody dydaktyczne podające (opis, pogadanka) - Metody dydaktyczne poszukujące (metoda ćwiczeniowa, klasyczna metoda problemowa, metoda obserwacji, metoda projektu) - Działanie w grupie |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot Podstawy informatyki dla projektantów (wprowadzenie do programów bitmapowych, wektorowych i modelowania 3D) ma na celu zapoznanie studenta z technikami pracy z oprogramowaniem do tworzenia i edycji grafiki bitmapowej, rastrowej oraz podstaw pracy w środowisku 3D; Zaznajomienie studenta z jego możliwościami i ograniczeniami, oraz wyrobienie dobrych nawyków przydatnych przy realizacji projektów. |
Pełny opis: |
- zapoznanie z zasadami powstawania obrazu na ekranie komputera - wprowadzenie do tworzenia i edycji grafiki bitmapowej, wektorowej oraz podstaw pracy w środowisku 3D i 2D z użyciem oprogramowania (Archicad; Artlantis) - zapoznanie z formatami plików, ich strukturą, możliwościami i ograniczeniami. - zapoznanie z technikami bezstratnej pracy z materiałem graficznym - naukę podstawowych funkcji potrzebnych do wykonania dokumentacji 2D - naukę podstawowych technik modelowania 3D, właściwości światła i materiałów w oprogramowaniu 3D - naukę podstawowych technik tworzenia wizualizacji - zapoznanie z metodami przygotowania materiałów graficznych dla klienta lub do dalszej pracy w grupie - naukę zarządzania strukturą plików na dysku i kontrolę wersji plików projektu oraz ich archiwizację - przygotowanie do samodzielnego szukania rozwiązań problemów przy projekcie z użyciem dokumentacji oprogramowania i materiałów dostępnych online. - zapoznanie z wpływem długotrwałej pracy przy komputerze na ciało człowieka i metodami minimalizowania jej negatywnych skutków Zakres tematów - Przedstawienie środowiska pracy i palety narzędzi - Import modeli 3D z zewnętrznych bibliotek - Działanie na materiałach wykończeniowych – dodawanie i edycja tekstur - Wymiarowanie w płaszczyźnie 2D - Modelowanie w płaszczyźnie 3D - Działanie na widokach, kładach i elewacjach - Sposoby zapisu rysunków, szablony i teczka arkuszy - Przygotowywanie wizualizacji - Działanie na parametrach materiałów i świateł - Zasady nazewnictwa oraz sposoby archiwizacji projektów - Minimalizacja skutków długotrwałej pracy przy komputerze |
Literatura: |
Zalecana literatura: - AMBROSE Gavin, HARRIS Paul, "Typografia" – (ISBN: 978-83-01-15256-7(01) - BIRN Jeremy , "Cyfrowe oświetlenie i rendering" (wydanie II lub III jesli jest w polskiej wersji) - (ISBN 83-246-0790-0) - de BONO Edward, "Kurs myślenia" (ISBN: 9788372291745) - DABNER David , "Design i Layout - sztuka projektowania" - (ISBN: 83-89221-69-1) - Von GLITSCHKA, "Grafika wektorowa. Szkolenie podstawowe" – (ISBN: 978-83-246-3632-7) - MALKIEWICZ Kris , "Film Lighting: Talks with Hollywood's Cinematographers and Gaffers" - (ISBN-10: 0671766341) - van SIJLL Jennifer , „Cinematic Storytelling” - (ISBN: 1-932907-05-X) - TINDEL Nathaniel, "Kręgosłup bez bólu" - WISSLER Virginia , "Illuminated Pixels: The Why, What, and How of Digital Lighting" (ISBN: 1435456351) Inne zalecane źródła wiedzy: - Materiały dostępne w Internecie (np. tutsplus.com) - Czasopisma z zakresu grafiki komputerowej. http://techtutor.pl/kurs-autocad/ http://cad.pl/kursy/5-kurs-autocad-poczatkujacy.html http://cad.pl/kursy/7-kurs-autocad-sredniozaawansowany.html http://cad.pl/kursy/8-kurs-autocad-zaawansowany.html |
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagania dotyczące zaliczenia: - Zaliczenie kolejnego semestru i roku studiów następuje w oparciu o zrealizowane przez studenta projekty, realizacje i ćwiczenia określone szczegółowo w planach semestralnych. - Istotnym warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach i aktywny w nich udział. - Zaliczenie polega na indywidualnym omówieniu, dyskusji i krytycznej analizie przedstawionych prac zaliczeniowych. Kryteria ocen: - Jakość koncepcji, dojrzałość intelektualna, umiejętność formułowania idei (K_U09, K_U10, K_K07, K_K08, K_K10) - Jakość i biegłość techniczna, właściwe użycie technik, staranność i profesjonalizm warsztatu oraz nakład pracy (K_W11, K_W19, K_U12, K_U14, K_U16, K_U21) - Jakość estetyczna oraz ogólny wyraz artystyczny finalnej realizacji, będący skutkiem połączenia jakości koncepcyjnej i jakości technicznej wykonanego zadania. (K_W14, K_W15, K_U09, K_U10, K_U16, K_U21, K_U23) |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Pracownia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krystian Laszewicz | |
Prowadzący grup: | Krystian Laszewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Pracownia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Dykowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Dykowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.