Kompozycja Rzeźbiarska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1401-KRze-2Z-DM |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0213) Sztuki plastyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Kompozycja Rzeźbiarska |
Jednostka: | Instytut Artystyczny |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. zimowy - obiekty rzeźbiarskie (dm) Przedmioty obowiązkowe-2 rok, sem. zimowy- rzeźba dla potrzeb konserwacji dzieł sztuki (dm) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Posiada w stopniu podstawowym wiedzę i umiejętności w dziedzinie sztuk plastycznych dotyczącą szeroko rozumianego warsztatu artystycznego. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 5 ECTS Godziny kontaktowe 45 Praca indywidualna studenta-105g. - prace przygotowawcze do ćwiczeń związanych ze strukturami przestrzennymi - zadania plenerowe - opracowywanie metod i technologii pracy nad materiałem - przygotowywanie dokumentacji fotograficznej ćwiczeń - przygotowanie ćwiczeń do zaliczenia |
Efekty uczenia się - wiedza: | Wiedza Student K_W02:posiada wiedzę w dziedzinie sztuk plastycznych dotyczącą szeroko rozumianego warsztatu artystycznego w stopniu zaawansowanym K_W03:posiada wiedzę dotycząca uwarunkowań konstrukcyjnych technicznych i technologicznych dla realizacji zadań rzeźbiarskich w stopniu zaawansowanym K_W04:posiada specjalistyczną wiedzę na temat materiałów i narzędzi rzeźbiarskich w stopniu zaawansowanym K_W05: posiada wiedzę dotyczącą sporządzania wstępnej dokumentacji dla potrzeb rzeźby, dokumentacji rejestrującej proces rzeźbiarski i dokumentacji dla potrzeb publikacji w stopniu zaawansowanym K_W07: ma podstawową wiedzę dotyczącą bezpieczeństwa i higieny pracy posiada wiedzę w dziedzinie sztuk plastycznych dotyczącą szeroko rozumianego warsztatu artystycznego w stopniu zaawansowanym K_W14:wykazuje zrozumienie wzajemnych relacji pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiowanego kierunku rzeźby oraz wykorzystuje tę wiedzę dla dalszego artystycznego rozwoju w stopniu zaawansowanym |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: K_U01:posiada rozwiniętą osobowość artystyczną, umożliwiającą tworzenie, realizowanie i wyrażanie własnych koncepcji artystycznych w stopniu podstawowym K_U02:potrafi odnieść się do aktualnych zjawisk artystycznych w stopniu podstawowym K_U03:umie realizować własne koncepcje artystyczne w zakresie studiowanego kierunku w stopniu podstawowym K_U05:umie podejmować samodzielnie decyzje odnośnie projektowania i realizacji prac artystycznych w stopniu zaawansowanym K_U06:potrafi zastosować wiedzę z zakresu konstrukcji i technologii rzeźbiarskiej przy realizowaniu projektów rzeźbiarskich w stopniu zaawansowanym K_U08:umie projektować efekty prac artystycznych w aspekcie estetycznym, społecznym i prawnym w stopniu podstawowym K_U09:potrafi przygotować dokumentację swojej twórczości artystycznej w stopniu zaawansowanym K_U13:kontynuuje rozwijanie umiejętności warsztatowych umożliwiających realizację własnych koncepcji artystycznych w stopniu wystarczającym do utrzymania i poszerzania zdolności tworzenia, realizowania i wyrażania własnych koncepcji artystycznych zgodnie ze studiowanym kierunkiem rzeźby K_U14:posiada umiejętności wykorzystywania wzorców leżących u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiających swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej w stopniu podstawowym Kompetencje społeczne |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: K_K01:rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób w stopniu zaawansowanym K_K02:jest zdolny do samodzielnego integrowania nabytej wiedzy oraz podejmowania w zorganizowany sposób nowych i kompleksowych działań, także w warunkach ograniczonego dostępu do potrzebnych informacji w stopniu podstawowym K_K05:posiada umiejętność krytycznej oceny w stopniu zaawansowanym |
Metody dydaktyczne: | Ćwiczenia poprzedzone są omówieniem, analizą nowych zadań. Zadania są realizowane w formie ćwiczeń indywidualnych i w zespołach. Indywidualne korekty i zbiorowe przeglądy prac z omówieniem uzyskanych efektów. Prezentacje zrealizowanych prac. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają służyć odkrywaniu sposobów budowania dzieła plastycznego, w szerokim jego znaczeniu, a także rozpoznawaniu warunków i zasad rozumienia działalności twórczej jako osobistej kreacji. |
Pełny opis: |
Treścią nauki przedmiotu „Kompozycja Rzeźbiarska” jest analizą obiektów wizualnych, stanowiących element świata pozaartystycznego, postrzeganych zarówno statycznie, to jest jako przedmiot, jak i dynamicznie – jako zjawisko lub proces oraz przekształcanie doznanych wrażeń w dzieła rzeźbiarskie, rozumiane w dzisiejszym, szerokim zakresie funkcjonowania tej dyscypliny (obiekty, zdarzenia przestrzenne). Proponowany zestaw ćwiczeń prowadzi do wypracowania warsztatu artystycznego, pojmowanego jako kształtowanie otwartej na zagadnienia przestrzenne postawy artystycznej charakteryzującej się świadomością użytych środków rzeźbiarskich, ich ograniczeń i możliwości. Podczas nauki przedmiotu realizowane są podstawowe zagadnienie dotyczące szeroko rozumianego warsztatu rzeźbiarskiego. Należą do nich : – problematyka struktur przestrzennych w formie modelowej; układy przestrzenne brył; bryła i płaszczyzna; światło w rzeźbie; wielkość . Realizują się w dwóch tematach, to jest kwestii struktur r– problematyka miejsca jako jednego ze sposobów doświadczania przestrzeni (zdarzenia przestrzenne, specyfika miejsca in situ). – materiał: zagadnienia wyrazowe materiałów oraz materiał postrzegany jako czynnik kształtujący znaczenia w rzeźbie Pierwsze zagadnienie realizowane jest poprzez trzy ćwiczenia. Dwa z nich dotyczą relacji między elementami dzieła plastycznego, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań kontekstu przestrzenno- rzeźbiarskiego oraz tematyki sposobów i metod kompozycyjnego organizowania tych struktur w przestrzeni przy uwzględnieniu kształtu, wielkości, relacji i przekształcenia układów. Trzecie podsumowujące ćwiczenie dotyczący miejsca dookreślonego indywidualnie intencjonalnie poprzez własne doświadczenie, własną treść. Ćwiczenie podejmuje zagadnienia wielkości i skali. Drugie zagadnienie to zagadnienie materiału, zostaje podjęte podczas trzech ćwiczeń. Pierwsze z nich dotyczy badania działań wyrazowych materiału jakim jest glina. W drugim ćwiczeniu student poszukuje materiału, który odpowiednio zastosowany ujawnia swoje wartości wyrazowe. Trzecie ćwiczenie ma na celu analizę pojawiających się różnic znaczeniowych wynikających z wprowadzenia semantycznie zdeterminowanego materiału. Przy realizacji niektórych zadań kompozycyjnych stosowane są techniki i technologie cyfrowe. Przykładowe tematy: 1. Struktury przestrzenne (formy przestrzenne) 2. Zagadnienia zdarzeń, sytuacji przestrzennych – zadania plenerowe 3. Materiał |
Literatura: |
Yi – Fu Tuan „Przestrzeń i miejsce” Hanna Buczyńska-Garewicz „Miejsce Strony Okolice. Przyczynek do Fenomenologii Przestrzeni” Oskar Hansen „Zobaczyć Świat” Oskar Hansen „Ku Formie Otwartej” Jacek Gyurkovich „Znaczenia form charakterystycznych dla kształcenia i percepcji przestrzeni” Stefan Papp „Przestrzeń” E. Hall „Ukryty wymiar; Bezgłośny język” |
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagania dotyczące zaliczenia • zaliczenie każdego semestru polega na przeglądzie realizowanych prac i krytycznym ich omówieniu • na ocenę składa się: obecność na zajęciach, zaangażowanie i aktywność, samodzielna praca studenta, poziom rozumienia realizowanych zadań, ocena koncepcji i umiejętności tworzenia oryginalnych rozwiązań, umiejętność formułowania i prezentacji założeń artystycznych, biegłość techniczna i manualna, umiejętność korzystania z materiałów i technologii oraz opanowanie warsztatu K_U01, K_U02, K_U05, K_U06, K_U13: Na podstawie efektów ćwiczeń będzie oceniana wiedza z zakresu: K_W02, K_W03, K_W04, K_W07 Ocenie będzie podlegać przygotowanie dokumentacji swojej twórczości artystycznej K_W05. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.