Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Kompozycja Rzeźbiarska

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1401-KRze-2Z-DM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0213) Sztuki plastyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Kompozycja Rzeźbiarska
Jednostka: Instytut Artystyczny
Grupy: Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. zimowy - obiekty rzeźbiarskie (dm)
Przedmioty obowiązkowe-2 rok, sem. zimowy- rzeźba dla potrzeb konserwacji dzieł sztuki (dm)
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Posiada w stopniu podstawowym wiedzę i umiejętności w dziedzinie sztuk plastycznych dotyczącą szeroko rozumianego warsztatu artystycznego.


Całkowity nakład pracy studenta:

5 ECTS

Godziny kontaktowe 45

Praca indywidualna studenta-105g.

- prace przygotowawcze do ćwiczeń związanych ze strukturami przestrzennymi

- zadania plenerowe

- opracowywanie metod i technologii pracy nad materiałem

- przygotowywanie dokumentacji fotograficznej ćwiczeń

- przygotowanie ćwiczeń do zaliczenia

Efekty uczenia się - wiedza:

Wiedza

Student

K_W02:posiada wiedzę w dziedzinie sztuk plastycznych dotyczącą szeroko rozumianego warsztatu artystycznego w stopniu zaawansowanym

K_W03:posiada wiedzę dotycząca uwarunkowań konstrukcyjnych technicznych i technologicznych dla realizacji zadań rzeźbiarskich w stopniu zaawansowanym

K_W04:posiada specjalistyczną wiedzę na temat materiałów i narzędzi rzeźbiarskich w stopniu zaawansowanym

K_W05: posiada wiedzę dotyczącą sporządzania wstępnej dokumentacji dla potrzeb rzeźby, dokumentacji rejestrującej proces rzeźbiarski i dokumentacji dla potrzeb publikacji w stopniu zaawansowanym

K_W07: ma podstawową wiedzę dotyczącą bezpieczeństwa i higieny pracy posiada wiedzę w dziedzinie sztuk plastycznych dotyczącą szeroko rozumianego warsztatu artystycznego w stopniu zaawansowanym

K_W14:wykazuje zrozumienie wzajemnych relacji pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiowanego kierunku rzeźby oraz wykorzystuje tę wiedzę dla dalszego artystycznego rozwoju w stopniu zaawansowanym


Efekty uczenia się - umiejętności:

Student:

K_U01:posiada rozwiniętą osobowość artystyczną, umożliwiającą

tworzenie, realizowanie i wyrażanie własnych koncepcji artystycznych w stopniu podstawowym

K_U02:potrafi odnieść się do aktualnych zjawisk artystycznych w stopniu podstawowym

K_U03:umie realizować własne koncepcje artystyczne w zakresie studiowanego kierunku

w stopniu podstawowym

K_U05:umie podejmować samodzielnie decyzje odnośnie projektowania i realizacji prac artystycznych w stopniu zaawansowanym

K_U06:potrafi zastosować wiedzę z zakresu konstrukcji i technologii rzeźbiarskiej przy realizowaniu projektów rzeźbiarskich w stopniu zaawansowanym

K_U08:umie projektować efekty prac artystycznych w aspekcie estetycznym, społecznym i prawnym w stopniu podstawowym

K_U09:potrafi przygotować dokumentację swojej twórczości artystycznej w stopniu zaawansowanym

K_U13:kontynuuje rozwijanie umiejętności warsztatowych umożliwiających realizację własnych koncepcji artystycznych w stopniu wystarczającym do utrzymania i poszerzania zdolności tworzenia, realizowania i wyrażania własnych koncepcji artystycznych zgodnie ze studiowanym kierunkiem rzeźby

K_U14:posiada umiejętności wykorzystywania wzorców leżących

u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiających swobodę

i niezależność wypowiedzi artystycznej w stopniu podstawowym

Kompetencje społeczne


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student:

K_K01:rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób w stopniu zaawansowanym

K_K02:jest zdolny do samodzielnego integrowania nabytej wiedzy

oraz podejmowania w zorganizowany sposób nowych i kompleksowych działań, także w warunkach ograniczonego dostępu do potrzebnych informacji w stopniu podstawowym

K_K05:posiada umiejętność krytycznej oceny w stopniu zaawansowanym



Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia poprzedzone są omówieniem, analizą nowych zadań. Zadania są realizowane w formie

ćwiczeń indywidualnych i w zespołach. Indywidualne korekty i zbiorowe przeglądy prac z omówieniem

uzyskanych efektów. Prezentacje zrealizowanych prac.

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa

Skrócony opis:

Zajęcia mają służyć odkrywaniu sposobów budowania dzieła plastycznego, w szerokim jego znaczeniu, a także rozpoznawaniu warunków i zasad rozumienia działalności twórczej jako osobistej kreacji.

Pełny opis:

Treścią nauki przedmiotu „Kompozycja Rzeźbiarska” jest analizą obiektów wizualnych, stanowiących element świata pozaartystycznego, postrzeganych zarówno statycznie, to jest jako przedmiot, jak i dynamicznie – jako zjawisko lub proces oraz przekształcanie doznanych wrażeń w dzieła rzeźbiarskie,

rozumiane w dzisiejszym, szerokim zakresie funkcjonowania tej dyscypliny (obiekty, zdarzenia przestrzenne). Proponowany zestaw ćwiczeń prowadzi do wypracowania warsztatu artystycznego, pojmowanego jako kształtowanie otwartej na zagadnienia przestrzenne postawy artystycznej

charakteryzującej się świadomością użytych środków rzeźbiarskich, ich ograniczeń i możliwości. Podczas nauki przedmiotu realizowane są podstawowe zagadnienie dotyczące szeroko rozumianego warsztatu rzeźbiarskiego. Należą do nich :

– problematyka struktur przestrzennych w formie modelowej; układy przestrzenne brył;

bryła i płaszczyzna; światło w rzeźbie; wielkość .

Realizują się w dwóch tematach, to jest kwestii struktur r– problematyka miejsca jako jednego ze sposobów doświadczania przestrzeni

(zdarzenia przestrzenne, specyfika miejsca in situ).

– materiał: zagadnienia wyrazowe materiałów oraz materiał postrzegany jako czynnik kształtujący znaczenia w rzeźbie

Pierwsze zagadnienie realizowane jest poprzez trzy ćwiczenia. Dwa z nich dotyczą relacji między elementami dzieła plastycznego, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań kontekstu przestrzenno- rzeźbiarskiego oraz tematyki sposobów i metod kompozycyjnego organizowania tych struktur w przestrzeni przy uwzględnieniu kształtu, wielkości, relacji i przekształcenia układów.

Trzecie podsumowujące ćwiczenie dotyczący miejsca dookreślonego indywidualnie intencjonalnie poprzez własne doświadczenie, własną treść. Ćwiczenie podejmuje zagadnienia wielkości i skali. Drugie zagadnienie to zagadnienie materiału, zostaje podjęte podczas trzech ćwiczeń. Pierwsze

z nich dotyczy badania działań wyrazowych materiału jakim jest glina. W drugim ćwiczeniu student poszukuje materiału, który odpowiednio zastosowany ujawnia swoje wartości wyrazowe. Trzecie ćwiczenie ma na celu analizę pojawiających się różnic znaczeniowych wynikających z wprowadzenia semantycznie zdeterminowanego materiału. Przy realizacji niektórych zadań kompozycyjnych stosowane są techniki i technologie cyfrowe.

Przykładowe tematy:

1. Struktury przestrzenne (formy przestrzenne)

2. Zagadnienia zdarzeń, sytuacji przestrzennych – zadania plenerowe

3. Materiał

Literatura:

Yi – Fu Tuan „Przestrzeń i miejsce”

Hanna Buczyńska-Garewicz „Miejsce Strony Okolice. Przyczynek do Fenomenologii Przestrzeni”

Oskar Hansen „Zobaczyć Świat”

Oskar Hansen „Ku Formie Otwartej”

Jacek Gyurkovich „Znaczenia form charakterystycznych dla kształcenia i percepcji przestrzeni”

Stefan Papp „Przestrzeń”

E. Hall „Ukryty wymiar; Bezgłośny język”

Metody i kryteria oceniania:

Wymagania dotyczące zaliczenia

• zaliczenie każdego semestru polega na przeglądzie

realizowanych prac i krytycznym ich omówieniu

• na ocenę składa się: obecność na zajęciach,

zaangażowanie i aktywność, samodzielna praca studenta,

poziom rozumienia realizowanych zadań, ocena koncepcji i umiejętności

tworzenia oryginalnych rozwiązań, umiejętność formułowania i prezentacji założeń artystycznych, biegłość techniczna i manualna, umiejętność korzystania z materiałów i technologii oraz opanowanie warsztatu K_U01, K_U02, K_U05, K_U06, K_U13: Na podstawie efektów ćwiczeń będzie oceniana wiedza z zakresu: K_W02, K_W03, K_W04, K_W07

Ocenie będzie podlegać przygotowanie dokumentacji swojej twórczości artystycznej K_W05.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)