Medalierstwo i Mała Forma Rzeźbiarska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1401-MMFR-Z-DM |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0213) Sztuki plastyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Medalierstwo i Mała Forma Rzeźbiarska |
Jednostka: | Instytut Artystyczny |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru 3-4 rok sem. zimowy obie specjalności, Moduł D |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1.Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe : 120 godzin. 2.Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: 90 godzin. 3.Czas wymagany do przygotowania się i uczestnictwa w procesie oceniania(zal. z oceną-przygotowanie ekspozycji prezentującej wykonane prace: 30 godzin. Łącznie 240 godzin. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: K_W01: posiada rozszerzoną wiedzę w zakresie dotyczącym obszarów sztuki i nauki niezbędną do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień artystycznych właściwych dla studiowanego kierunku rzeźby w stopniu pełnym. K_W02:posiada wiedzę w dziedzinie sztuk plastycznych dotyczącą szeroko rozumianego warsztatu artystycznego w stopniu pełnym. K_W04:posiada specjalistyczną wiedzę na temat materiałów i narzędzi rzeźbiarskich w stopniu pełnym. K_W12:umie tworzyć prace artystyczne o wysokim stopniu oryginalności na podstawie wiedzy o stylach w sztuce i związanych z nimi tradycjami twórczymi w stopniu pełnym. K_W14:wykazuje zrozumienie wzajemnych relacji pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiowanego kierunku rzeźby oraz wykorzystuje tę wiedzę dla dalszego artystycznego rozwoju w stopniu zaawansowanym. K_W15:zna i rozumie wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiające swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej w stopniu pełnym. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: K_U01:posiada rozwiniętą osobowość artystyczną, umożliwiającą tworzenie, realizowanie i wyrażanie własnych koncepcji artystycznych w stopniu pełnym. K_U02:potrafi odnieść się do aktualnych zjawisk artystycznych w stopniu pełnym. K_U03:umie realizować własne koncepcje artystyczne w zakresie studiowanego kierunku rzeźby w stopniu pełnym. K_U04:potrafi wykorzystać nabytą wiedzę o anatomii człowieka konieczną do tworzenia rzeźb figuralnych w stopniu pełnym. K_U05:umie podejmować samodzielnie decyzje odnośnie projektowania i realizacji prac artystycznych w stopniu pełnym. K_U06:potrafi zastosować wiedzę z zakresu konstrukcji i technologii rzeźbiarskiej przy realizowaniu projektów rzeźbiarskich w stopniu pełnym. K_U10:jest gruntownie przygotowany do wejścia na rynek pracy poprzez zastosowanie zdobytej wiedzy i umiejętności w budowaniu własnego warsztatu zawodowego w stopniu pełnym. K_U12:potrafi posługiwać się unikatowymi, tradycyjnymi oraz nowymi technikami i technologiami rzeźbiarskimi w stopniu pełnym. K_U13:kontynuuje rozwijanie umiejętności warsztatowych umożliwiających realizację własnych koncepcji artystycznych w stopniu wystarczającym do utrzymania i poszerzania zdolności tworzenia, realizowania i wyrażania własnych koncepcji artystycznych zgodnie ze studiowanym kierunkiem rzeźby w stopniu pełnym. K_U14:posiada umiejętności wykorzystywania wzorców leżących u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiających swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej w stopniu pełnym. K_U15:zna zasady i warunki niezbędne do tego ,aby wypowiedź artystyczna stała się komunikatywna i istotna dla odbiorcy w stopniu pełnym. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: K_K01:rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób w stopniu pełnym. K_K05:posiada umiejętność krytycznej oceny w stopniu pełnym. K_K07:potrafi komunikować się z odbiorcami dzieł sztuki tworząc pola do dyskusji , edukacji i wzajemnego inspirowania się w stopniu pełnym. |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne eksponujące-pokaz Metody dydaktyczne podające- opis Metody dydaktyczne poszukujące- ćwiczeniowa , obserwacji, |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - wystawa |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Mała Forma Rzeźbiarska i Medalierstwo - Specjalizacja to jeden z przedmiotów wprowadzający w proces kształcenia artystycznego, obejmujący zestawy ćwiczeń o zróżnicowanym stopniu zaawansowania, aż po realizacje indywidualnych projektów . |
Pełny opis: |
Przedmiot Mała Forma Rzeźbiarska i Medalierstwo- Specjalizacja realizowany jest w formie ćwiczeń. Program zakłada stopniowanie trudności zadań stawianych studentom na poszczególnych latach studiów. Zakres zadań realizowanych przez studentów obejmuje zarówno poszerzenie teorii związanej z przedmiotem jak i zagadnień warsztatowych. Realizowane bloki tematyczne: • portret z dokumentacji • medal oficjalny jednostronny i dwustronny • medal bity • projektowanie monety • rzeźba w niewielkiej skali • technologia i techniki odlewnicze w metalach kolorowych Problematyka formalna • doskonalenie warsztatu artystycznego ( medalierstwo- detal w reliefie, powiązanie awersu z rewersem, liternictwo w medalierstwie, estetyczne i semantyczne wykorzystanie środków budowy dzieła, projektowanie graficzne, rzeźba kameralna – problemy skali, analiza mas, ciężarów, kierunków, napięć, proces oglądania obiektu, znaczenie detalu rzeźbiarskiego) |
Literatura: |
Literatura wymagana (obowiązkowa) Rudolf Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa Władysław Strzemiński, Teoria widzenia Literatura zalecana (uzupełniająca) Wasyl Kandynski, O duchowości w sztuce Kierunki i tendencje sztuki współczesnej, red. T. Richardson, N. Stangos P. Francastel, Sztuka a technika Ernst Gombrich, Sztuka i złudzenie Ernst Gombrich, O sztuce Mieczysław Porębski, Sztuka a informacja Herbert Read, Sens sztuki Herbert Read, O pochodzeniu formy w sztuce Charles Sterling, Martwa natura J. Zieliński, O widzeniu artystycznym Adam Więcek, Dzieje sztuki medalierskiej w Polsce Katalogi wydane przez Mennice Państwową Katalogi Światowej Federacji Medalierskiej F.I.D.E.M Katalogi The Medal Strony internetowe poświęcone medalierstwu |
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagania dotyczące zaliczenia • zaliczenie każdego semestru polega na przeglądzie prac oraz ich analizie. • na ocenę składa się: obecność na zajęciach, zaangażowanie i aktywność na zajęciach, poziom rozumienia realizowanych zadań, ocena koncepcji i umiejętności tworzenia oryginalnych rozwiązań, umiejętność formułowania i prezentacji założeń artystycznych, biegłość techniczna i manualna, umiejętność korzystania z materiałów i technologii, opanowanie warsztatu |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.