Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Medalierstwo i Mała Forma Rzeźbiarska

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1401-MMFR-Z-DM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0213) Sztuki plastyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Medalierstwo i Mała Forma Rzeźbiarska
Jednostka: Instytut Artystyczny
Grupy: Przedmioty do wyboru 3-4 rok sem. zimowy obie specjalności, Moduł D
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Całkowity nakład pracy studenta:

1.Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe : 120 godzin.



2.Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: 90 godzin.



3.Czas wymagany do przygotowania się i uczestnictwa w procesie oceniania(zal. z oceną-przygotowanie ekspozycji prezentującej wykonane prace: 30 godzin.




Łącznie 240 godzin.

Efekty uczenia się - wiedza:

Student:


K_W01: posiada rozszerzoną wiedzę w zakresie dotyczącym obszarów sztuki i nauki niezbędną do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień artystycznych właściwych dla studiowanego kierunku rzeźby w stopniu pełnym.


K_W02:posiada wiedzę w dziedzinie sztuk plastycznych dotyczącą szeroko rozumianego warsztatu artystycznego w stopniu pełnym.


K_W04:posiada specjalistyczną wiedzę na temat materiałów i narzędzi rzeźbiarskich w stopniu pełnym.


K_W12:umie tworzyć prace artystyczne o wysokim stopniu oryginalności na podstawie wiedzy o stylach w sztuce i związanych z nimi tradycjami twórczymi w stopniu pełnym.


K_W14:wykazuje zrozumienie wzajemnych relacji pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiowanego kierunku rzeźby oraz wykorzystuje tę wiedzę dla dalszego artystycznego rozwoju w stopniu zaawansowanym.


K_W15:zna i rozumie wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiające swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej w stopniu pełnym.



Efekty uczenia się - umiejętności:


Student:


K_U01:posiada rozwiniętą osobowość artystyczną, umożliwiającą tworzenie, realizowanie i wyrażanie własnych koncepcji artystycznych w stopniu pełnym.


K_U02:potrafi odnieść się do aktualnych zjawisk artystycznych w stopniu pełnym.


K_U03:umie realizować własne koncepcje artystyczne w zakresie studiowanego kierunku rzeźby w stopniu pełnym.


K_U04:potrafi wykorzystać nabytą wiedzę o anatomii człowieka konieczną do tworzenia rzeźb figuralnych w stopniu pełnym.


K_U05:umie podejmować samodzielnie decyzje odnośnie projektowania i realizacji prac artystycznych w stopniu pełnym.


K_U06:potrafi zastosować wiedzę z zakresu konstrukcji i technologii rzeźbiarskiej przy realizowaniu projektów rzeźbiarskich w stopniu pełnym.


K_U10:jest gruntownie przygotowany do wejścia na rynek pracy poprzez zastosowanie zdobytej wiedzy i umiejętności w budowaniu własnego warsztatu zawodowego w stopniu pełnym.


K_U12:potrafi posługiwać się unikatowymi, tradycyjnymi oraz nowymi technikami i technologiami rzeźbiarskimi w stopniu pełnym.


K_U13:kontynuuje rozwijanie umiejętności warsztatowych umożliwiających realizację własnych koncepcji artystycznych w stopniu wystarczającym do utrzymania i poszerzania zdolności tworzenia, realizowania i wyrażania własnych koncepcji artystycznych zgodnie ze studiowanym kierunkiem rzeźby w stopniu pełnym.


K_U14:posiada umiejętności wykorzystywania wzorców leżących u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiających swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej w stopniu pełnym.


K_U15:zna zasady i warunki niezbędne do tego ,aby wypowiedź artystyczna stała się komunikatywna i istotna dla odbiorcy w stopniu pełnym.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student:


K_K01:rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób w stopniu pełnym.


K_K05:posiada umiejętność krytycznej oceny w stopniu pełnym.


K_K07:potrafi komunikować się z odbiorcami dzieł sztuki tworząc pola do dyskusji , edukacji i wzajemnego inspirowania się w stopniu pełnym.

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne eksponujące-pokaz

Metody dydaktyczne podające- opis

Metody dydaktyczne poszukujące- ćwiczeniowa , obserwacji,

Metody dydaktyczne eksponujące:

- wystawa

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa

Skrócony opis:

Mała Forma Rzeźbiarska i Medalierstwo - Specjalizacja to jeden z przedmiotów wprowadzający w proces kształcenia artystycznego, obejmujący zestawy ćwiczeń o zróżnicowanym stopniu zaawansowania, aż po realizacje indywidualnych projektów .

Pełny opis:

Przedmiot Mała Forma Rzeźbiarska i Medalierstwo- Specjalizacja realizowany jest w formie ćwiczeń. Program zakłada stopniowanie trudności zadań stawianych studentom na poszczególnych latach studiów.

Zakres zadań realizowanych przez studentów obejmuje zarówno poszerzenie teorii związanej z przedmiotem jak i zagadnień warsztatowych.

Realizowane bloki tematyczne:

• portret z dokumentacji

• medal oficjalny jednostronny i dwustronny

• medal bity

• projektowanie monety

• rzeźba w niewielkiej skali

• technologia i techniki odlewnicze w metalach kolorowych

Problematyka formalna

• doskonalenie warsztatu artystycznego ( medalierstwo- detal w reliefie, powiązanie awersu z rewersem, liternictwo w medalierstwie, estetyczne i semantyczne wykorzystanie środków budowy dzieła, projektowanie graficzne, rzeźba kameralna – problemy skali, analiza mas, ciężarów, kierunków, napięć, proces oglądania obiektu, znaczenie detalu rzeźbiarskiego)

Literatura:

Literatura wymagana (obowiązkowa)

Rudolf Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa

Władysław Strzemiński, Teoria widzenia

Literatura zalecana (uzupełniająca)

Wasyl Kandynski, O duchowości w sztuce

Kierunki i tendencje sztuki współczesnej, red. T. Richardson, N. Stangos

P. Francastel, Sztuka a technika

Ernst Gombrich, Sztuka i złudzenie

Ernst Gombrich, O sztuce

Mieczysław Porębski, Sztuka a informacja

Herbert Read, Sens sztuki

Herbert Read, O pochodzeniu formy w sztuce

Charles Sterling, Martwa natura

J. Zieliński, O widzeniu artystycznym

Adam Więcek, Dzieje sztuki medalierskiej w Polsce

Katalogi wydane przez Mennice Państwową

Katalogi Światowej Federacji Medalierskiej F.I.D.E.M

Katalogi The Medal

Strony internetowe poświęcone medalierstwu

Metody i kryteria oceniania:

Wymagania dotyczące zaliczenia

• zaliczenie każdego semestru polega na przeglądzie prac oraz ich analizie.

• na ocenę składa się: obecność na zajęciach, zaangażowanie i aktywność na zajęciach, poziom rozumienia realizowanych zadań, ocena koncepcji i umiejętności tworzenia oryginalnych rozwiązań, umiejętność formułowania i prezentacji założeń artystycznych, biegłość techniczna i manualna, umiejętność korzystania z materiałów i technologii, opanowanie warsztatu

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)