Metodyka edukacji wizualnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1401-MetAM-3Z-sm-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka edukacji wizualnej |
Jednostka: | Instytut Artystyczny |
Grupy: |
Przedmioty specjalności Rysunek mediów -3 rok, sem. zimowy-Sztuka mediów s1 Przedmioty specjaloności Multimedia i fotografia- 3 rok sem. zimowy-Sztuka mediów- s1 Przedmioty specjaloności Multimedia i fotografia- 3 rok sem. zimowy - Sztuka mediów- SJ Przedmioty specjaloności Rysunek mediów- 3 rok sem. zimowy- Sztuka mediów- SJ Przedmioty z polskim językiem wykładowym |
Strona przedmiotu: | http://www.zea.umk.pl/przedmioty-pedagogiczno-psychologiczne/ |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | II rok, semestr zimowy Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): 30 godz. i 1 pkt ECTS – godziny kontaktowe, ćwiczenia, konsultacje indywidualne i grupowe z nauczycielem akademickim Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): 30 godz. i 1 pkt ECTS – czas na indywidualną pracę studenta, przegląd literatury wykonanie zadań, e-learning i przygotowanie się do zajęć 30 godz. i 1 pkt ECTS – czas na indywidualną pracę studenta i przygotowanie się do sródsemestralnego testu kontrolnego, zaliczeń, kolokwium Łącznie w semestrze III: 90 godz., 3 ECTS II rok, semestr letni Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): 30 godz. i 1 pkt ECTS – godziny kontaktowe, ćwiczenia, konsultacje indywidualne i grupowe Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): 30 godz. i 1 pkt ECTS – czas na indywidualną pracę studenta, wykonanie zadań, e-learning i przygotowanie się do zajęć 30 godz. i 1 pkt ECTS – czas na indywidualną pracę studenta i przygotowanie się do sródsemestralnego testu kontrolnego, zaliczeń, kolokwium Łącznie w semestrze IV: 90 godz., 3 ECTS III rok, semestr zimowy Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): 30 godz. i 1 pkt ECTS – godziny kontaktowe, ćwiczenia, konsultacje indywidualne i grupowe Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): 30 godz. i 1 pkt ECTS – czas na indywidualną pracę studenta, wykonanie zadań, e-learning i przygotowanie się do zajęć. 30 godz. i 1 pkt ECTS – czas na indywidualną pracę studenta i przygotowanie się do sródsemestralnego testu kontrolnego, zaliczeń, kolokwium Łącznie w semestrze V: 90 godz., 3 ECTS Łącznie: 270 godz. (9 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Zna podstawową terminologię w zakresie metodyki edukacji audiowizualnej i medialnej; dysponuje wiedzą z zakresu dydaktyki ogólnej (K_W12) W2: Dysponuje podstawową, uporządkowaną wiedzą w zakresie metodyki edukacji wizualnej, w tym społecznego, twórczego i artystycznego rozwoju człowieka (K_W05) W3: Analizuje rozwój koncepcji edukacji plastycznej w XIX i XX wieku w Polsce i na świecie (K_W05) W4: Posiada podstawową wiedzę dotyczącą technik plastycznych, realizacji prac artystycznych, środków ekspresji artystycznej i technologii stosowanych w sztukach wizualnych i audiowizualnych wykorzystywanych w procesie dydaktycznym na II i III etapie kształcenia (K_W02) W5: Zna główne pojęcia, techniki badań i struktury dyscypliny (dyscyplin), w zakresie których tworzy okazje do uczenia się, uwzględniające różne wzory myślenia swoich uczniów (K_W12) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Posiada umiejętności w zakresie przygotowywania programów nauczania i kształcenia w zakresie sztuk wizualnych w oparciu o podstawę programową plastyki dla II, III etapu edukacyjnego; wytwarza programy nauczania uwzględniające odrębności uczniów; potrafi planować pracę uczniów, współpracę ze środowiskiem (K_U12) U2: Potrafi stosować rozmaite strategie nauczania wykorzystując wiedzę z zakresu dydaktyki ogólnej, typów sensorycznych uczniów oraz faz rozwoju twórczości plastycznej dzieci i młodzieży; zachęca uczniów do rozwijania myślenia krytycznego, myślenia pytajnego, rozwiązywania problemów i umiejętności działania; potrafi posługiwać się technologią informacyjną; realizuje w procesie dydaktycznym cele związane z wychowaniem estetycznym, wychowaniem do sztuki i wychowaniem przez sztukę, zachęcając uczniów do aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym (K_U12) U3: Potrafi oceniać wyniki pracy ucznia w zakresie realizacji plastycznych, wiadomości o sztuce i formie plastycznej; stosuje formalne i nieformalne strategie oceniania dla bieżącego szacowania i zapewniania ciągłości rozwoju uczniów pod względem intelektualnym i społecznym (K_U12) U4: Potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych; stosuje wiedzę o efektywnych, werbalnych, niewerbalnych i medialnych technikach komunikacji (K_U05) U5: Potrafi analizować, diagnozować i interpretować problemy edukacyjne i wychowawcze wykorzystując wiedzę teoretyczną i umiejętności praktyczne; potrafi zapewnić uczniom wsparcie dla ich rozwoju intelektualnego, społecznego i osobowościowego (K_U08) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Potrafi pracować indywidualnie i w grupie przyjmując różne role, negocjować; dba o kształtowanie korzystnych relacji z gronem pedagogicznym w szkole, z rodzicami i z różnymi instytucjami i podmiotami szerokiej społeczności dla wspierania uczenia się młodzieży i jej osiągnięć (K_K03) K2: Posiada umiejętność efektywnego komunikowania się i życia w społeczeństwie, w zakresie pracy zespołowej, negocjowania i organizowania, integracji z innymi osobami, prezentowania zadań z zastosowaniem technologii informacyjnych (K_K03; K_K09) K3: Samodzielnie podejmuje niezależne prace i realizuje projekty twórcze, artystyczno-edukacyjne zarówno w obszarze obiegu artystycznego, jak i w wybranej przestrzeni publicznej, społecznej i pozaartystycznej (K_K04) K4: Posiada świadomość poziomu swoich umiejętności i wiedzy; jest refleksyjnym praktykiem, ocenia efekty swoich wyborów i działań w zawodzie na rzecz innych (uczniów, rodziców, innych kolegów w zawodzie i uczącej się społeczności); aktywnie szuka okazji do rozwoju zawodowego (K_K05) K5: Jest zdolny do efektywnego wykorzystywania wyobraźni, intuicji, emocjonalności, zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w trakcie rozwiązywania problemów, zdolności elastycznego myślenia, adaptowania się do nowych i zmieniających się okoliczności oraz umiejętności kontrolowania własnych zachowań i przeciwdziałania lękom i stresom, jak również sprostania warunkom związanych z publicznymi wystąpieniami lub prezentacjami (K_K08) K6: Jest wrażliwy na problemy drugiego człowieka, charakteryzuje się postawą prospołeczną i poczuciem odpowiedzialności za innych (K_K07) |
Metody dydaktyczne: | • Metody dydaktyczne eksponujące (pokaz, prezentacja) • Metody dydaktyczne podające (opis, pogadanka) • Metody dydaktyczne poszukujące (metoda ćwiczeniowa, klasyczna metoda problemowa, metoda obserwacji, metoda projektu, metoda referatu), metody aktywizujące |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest uzyskanie przez studenta przygotowania i kwalifikacji do pracy nauczyciela plastyki w placówkach szkolnych na II i III etapie edukacyjnym, a także do roli instruktora zajęć plastycznych w pozaszkolnych ośrodkach oświatowych, galeriach i muzeach sztuki; wyposażenie w wiadomości i umiejętności umożliwiające samodzielne projektowanie oraz realizowanie i analizowanie różnorodnych działań edukacyjnych w szeroko pojętej działalności artystycznej i animatorskiej w oparciu o świadomość historyczną i metodologiczną. |
Pełny opis: |
Przedmiot Metodyka edukacji audiowizualnej i medialnej realizowany jest w formie ćwiczeń. Student zostaje zapoznany ze sposobami realizacji różnych form edukacji wizualnej, zarówno w zakresie projektowania lekcji szkolnej, jak i w pozaszkolnych ośrodkach oświatowych z grupami w różnych przedziałach wiekowych. W trakcie ćwiczeń zostaną omówione podstawowe wiadomości z zakresu dydaktyki ogólnej oraz metodyki szeroko rozumianych zajęć plastycznych. Bloki tematyczne realizowane w ramach ćwiczeń: • Podstawy teoretyczne systemu powszechnej edukacji plastycznej • Zakres pojęcia metodyki. Rys historyczny kształtowania się metod nauczania • Nauczanie plastyki w wybranych systemach edukacyjnych świata • Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej (zasady nauczania, cele kształcenia, treści kształcenia, formy organizacyjne kształcenia, metody nauczania, środki dydaktyczne) • Metodyka wieku szkolnego (edukacja plastyczna II etapu edukacyjnego), metodyka artystycznego szkolnictwa średniego (III etapu edukacyjnego) oraz działań pozaszkolnych • Projektowanie zajęć szkolnych oraz ich realizacja (kontrola i ocena procesów edukacyjnych; scenariusze zajęć, plan wynikowy, wymagania programowe) • Ocenianie wyników pracy plastycznej, ocenianie wiadomości o sztuce i formie plastycznej; zagadnienie korekty • Fazy rozwojowe twórczości plastycznej dzieci i młodzieży • Techniki plastyczne • Metoda projektu w nauczaniu • Warsztat jako nowoczesna forma kształcenia • Rola muzeum • Wychowanie estetyczne, wychowanie do sztuki, wychowanie przez sztukę, twórcze wychowanie. • Pluralizm edukacyjny • Pedagogika formy • Zasoby Internetu w nauczaniu i uczeniu się |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Dewey, J. (1975). Sztuka jako doświadczenie, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk: Zakład Narodowy im. Ossolińskich 2. Gloton, R., Clero, C. (1985). Twórcza aktywność dziecka, Warszawa: WSiP 3. Grzegorzewski, B. (1978). Muzeum a wychowanie plastyczne, Warszawa: WSiP 4. Hohense-Ciszewska, H. (1976). Podstawy wiedzy o sztukach plastycznych, Warszawa: WSiP 5. Kościelecki, S. (1975). Współczesna koncepcja wychowania plastycznego, Warszawa: PWN 6. Kupisiewicz, Cz. (1998). Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa: Polska Oficyna Wydawnicza „BGW” 7. Lam, W. (1960). Sztuka dziecka i jej naturalny rozwój, Warszawa: Nasza Księgarnia 8. Lam, W. (1967). Malarstwo dzieci w świetle współczesnych poglądów, Warszawa: Nasza Księgarnia 9. Lam, W. (1974). Problemy wychowania plastycznego, Wrocław: Wydawnictwo Zakład Narodowy im. Ossolińskich 10. Leppert, R. (2000). Edukacja w świecie współczesnym, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 11. Lewicka, J. (1967). 100 technik plastycznych, Warszawa: Nasza Księgarnia 12. Lewicka, J. Czajkowski, S. (1971). Zajęcia plastyczne z dziećmi klas początkowych, Warszawa: Nasza Księgarnia 13. Tadd, J. L. (1920). Nowe drogi wychowania artystycznego, Warszawa: Wydawnictwo M. Arcta 14. Marciniak, T. (1976). Problemy wychowania plastycznego, Warszawa: Nasza Księgarnia 15. Mikina, A., Zając, B. (2001). Jak wdrażać metodę projektów?, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 16. Mortkowiczowa, J. (1903). O wychowaniu estetycznym, Warszawa 17. Okoń, W. (1976). Zarys dydaktyki ogólnej, Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych 18. Okoń, W. (1999). Dziesięć szkół alternatywnych, Warszawa: WSiP 19. Okoń, W. (1977). Szkoły eksperymentalne w świecie 1900-1975, Warszawa: WSiP 20. Olczak, M. (2009). Trening twórczości - współczesna i efektywna forma wychowania przez sztukę, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 21. Popek, S. (1978). Analiza psychologiczna twórczości plastycznej dzieci i młodzieży, Warszawa: WSiP 22. Popek, S. (1985). Twórczość artystyczna w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa: WSiP 23. Popek, S. (red.) (1989). Metodyka plastyki w klasach IV-VIII, Warszawa: WSiP 24. Rudowski, T. (1999). Wybrane zagadnienia współczesnej edukacji plastycznej, Warszawa: UW 25. Read, H. (1976). Wychowanie przez sztukę, Wrocław-Warszawa-Kraków: PAN 26. Szuman, S. (1927). Sztuka dziecka. Psychologia twórczości rysunkowej dziecka, Warszawa: WSiP 27. Szuman, S. (1975). O sztuce i wychowaniu estetycznym, Warszawa: WSiP 28. Szuścik, U. (1999). Kształtowanie percepcji wzrokowej jako stymulator działań plastycznych dziecka, Cieszyn: Uniwersytet Śląski Filia w Cieszynie 29. Śliwerski, B. (red.) (1992). Edukacja alternatywna. Dylematy teorii i praktyki, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 30. Szymański, M. (2000). O metodzie projektów, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak 31. Trojanowska-Kaczmarska, A. (1971). Dziecko i twórczość, Wrocław-Warszawa-Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich 32. Trojanowska-Kaczmarska, A. (1983). Dziecko i plastyka, Warszawa: WSiP 33. Wojnar, I. (1976). Teoria wychowania estetycznego, Warszawa: PWN |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: - aktywność (obecność na zajęciach, zaangażowanie na zajęciach): U1, U2, U3, U4, U5, K1, K2, K3, K5, K6 - praca semestralna: W1, W2, W3, W4, W5, U1, U2, K4, K6 Kryteria oceniania: Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę na podstawie semestralnej pracy pisemnej: ndst – 0-50 pkt (poniżej 50 %) dst- 51-60 pkt (51-60 %) dst plus- 61-70 pkt (61-70 %) db- 71-80 pkt (71-80 %) db plus- 81-90 pkt (81-90 %) bdb- 91-100 pkt (91-100 %) |
Praktyki zawodowe: |
Wymiar praktyk oraz zasady i ich formy odbywania wynikają z Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. Nr 25, poz.13) oraz Zarządzenia Nr 64 Rektora UMK z dnia 11 maja 2012 r. w sprawie wprowadzenia w Uniwersytecie Mikołaja Kopernika jednolitego modelu kształcenia nauczycieli na studiach wyższych. Studenckie praktyki przedmiotowo – metodyczne stanowią integralną cześć kształcenia studentów kierunku Sztuka mediów i edukacja wizualna, którzy zamierzają uzyskać kwalifikacje uprawniające do wykonywania zawodu nauczyciela plastyki/ instruktora zajęć w zakresie edukacji wizualnej. Celem praktyki jest praktyczne poznanie pracy nauczyciela/instruktora oraz działalności dydaktyczno – wychowawczej szkoły (na II i III etapie edukacyjnym)/ pozaszkolnych ośrodków oświatowych (m.in. galerii twórczości dzieci i młodzieży, domu kultury). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT PRC
PRC
|
Typ zajęć: |
Pracownia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Łowkajtis | |
Prowadzący grup: | Dominika Łowkajtis | |
Strona przedmiotu: | http://www.zea.umk.pl/przedmioty-pedagogiczno-psychologiczne/ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest uzyskanie przez studenta przygotowania i kwalifikacji do pracy nauczyciela plastyki w placówkach szkolnych na II, III etapie edukacyjnym, a także do roli instruktora zajęć plastycznych w pozaszkolnych ośrodkach oświatowych, galeriach i muzeach sztuki; wyposażenie w wiadomości i umiejętności umożliwiające samodzielne projektowanie oraz realizowanie i analizowanie różnorodnych działań edukacyjnych w szeroko pojętej działalności artystycznej i animatorskiej w oparciu o świadomość historyczną i metodologiczną. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot Metodyka edukacji wizualnej realizowany jest w formie ćwiczeń. Student zostaje zapoznany ze sposobami realizacji różnych form edukacji wizualnej, zarówno w zakresie projektowania lekcji szkolnej, jak i w pozaszkolnych ośrodkach oświatowych z grupami w różnych przedziałach wiekowych. W trakcie ćwiczeń zostaną omówione podstawowe wiadomości z zakresu dydaktyki ogólnej oraz metodyki szeroko rozumianych zajęć plastycznych. Bloki tematyczne realizowane w ramach ćwiczeń: • Podstawy teoretyczne systemu powszechnej edukacji plastycznej • Zakres pojęcia metodyki. Rys historyczny kształtowania się metod nauczania • Nauczanie plastyki w wybranych systemach edukacyjnych świata • Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej (zasady nauczania, cele kształcenia, treści kształcenia, formy organizacyjne kształcenia, metody nauczania, środki dydaktyczne) • Metodyka wieku szkolnego (edukacja plastyczna II, III etapu edukacyjnego), metodyka artystycznego szkolnictwa średniego (IV etapu edukacyjnego) oraz działań pozaszkolnych • Projektowanie zajęć szkolnych oraz ich realizacja (kontrola i ocena procesów edukacyjnych; scenariusze zajęć, plan wynikowy, wymagania programowe) • Ocenianie wyników pracy plastycznej, ocenianie wiadomości o sztuce i formie plastycznej; zagadnienie korekty • Fazy rozwojowe twórczości plastycznej dzieci i młodzieży • Techniki plastyczne • Metoda projektu w nauczaniu • Warsztat jako nowoczesna forma kształcenia • Rola muzeum • Wychowanie estetyczne, wychowanie do sztuki, wychowanie przez sztukę, twórcze wychowanie. • Pluralizm edukacyjny • Pedagogika formy • Zasoby Internetu w nauczaniu i uczeniu się |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Dewey, J. (1975). Sztuka jako doświadczenie, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk: Zakład Narodowy im. Ossolińskich Gloton, R., Clero, C. (1985). Twórcza aktywność dziecka, Warszawa: WSiP Grzegorzewski, B. (1978). Muzeum a wychowanie plastyczne, Warszawa: WSiP Hohense-Ciszewska, H. (1976). Podstawy wiedzy o sztukach plastycznych, Warszawa: WSiP Kościelecki, S. (1975). Współczesna koncepcja wychowania plastycznego, Warszawa: PWN Kupisiewicz, Cz. (1998). Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa: Polska Oficyna Wydawnicza „BGW” Lam, W. (1960). Sztuka dziecka i jej naturalny rozwój, Warszawa: Nasza Księgarnia Lam, W. (1967). Malarstwo dzieci w świetle współczesnych poglądów, Warszawa: Nasza Księgarnia Lam, W. (1974). Problemy wychowania plastycznego, Wrocław: Wydawnictwo Zakład Narodowy im. Ossolińskich Leppert, R. (2000). Edukacja w świecie współczesnym, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” Lewicka, J. (1967). 100 technik plastycznych, Warszawa: Nasza Księgarnia Lewicka, J. Czajkowski, S. (1971). Zajęcia plastyczne z dziećmi klas początkowych, Warszawa: Nasza Księgarnia Tadd, J.L. (1920). Nowe drogi wychowania artystycznego, Warszawa: Wydawnictwo M. Arcta Marciniak, T. (1976). Problemy wychowania plastycznego, Warszawa: Nasza Księgarnia Mikina, A., Zając, B. (2001). Jak wdrażać metodę projektów?, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” Mortkowiczowa, J. (1903). O wychowaniu estetycznym, Warszawa Okoń, W. (1976). Zarys dydaktyki ogólnej, Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych Okoń, W. (1999). Dziesięć szkół alternatywnych, Warszawa: WSiP Okoń, W. (1977). Szkoły eksperymentalne w świecie 1900-1975, Warszawa: WSiP Olczak, M. (2009). Trening twórczości - współczesna i efektywna forma wychowania przez sztukę, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” Popek, S. (1978). Analiza psychologiczna twórczości plastycznej dzieci i młodzieży, Warszawa: WSiP Popek, S. (1985). Twórczość artystyczna w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa: WSiP Popek, S. (red.) (1989). Metodyka plastyki w klasach IV-VIII, Warszawa: WSiP Rudowski, T. (1999). Wybrane zagadnienia współczesnej edukacji plastycznej, Warszawa: UW Read, H. (1976). Wychowanie przez sztukę, Wrocław-Warszawa-Kraków: PAN Szuman, S. (1927). Sztuka dziecka. Psychologia twórczości rysunkowej dziecka, Warszawa: WSiP Szuman, S. (1975). O sztuce i wychowaniu estetycznym, Warszawa: WSiP Szuścik, U. (1999). Kształtowanie percepcji wzrokowej jako stymulator działań plastycznych dziecka, Cieszyn: Uniwersytet Śląski Filia w Cieszynie Śliwerski, B. (red.) (1992). Edukacja alternatywna. Dylematy teorii i praktyki, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” Szymański, M. (2000). O metodzie projektów, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak Trojanowska-Kaczmarska, A. (1971). Dziecko i twórczość, Wrocław-Warszawa-Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich Trojanowska-Kaczmarska, A. (1983). Dziecko i plastyka, Warszawa: WSiP Wojnar, I. (1976). Teoria wychowania estetycznego, Warszawa: PWN |
|
Uwagi: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT PRC
PRC
|
Typ zajęć: |
Pracownia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Łowkajtis | |
Prowadzący grup: | Dominika Łowkajtis | |
Strona przedmiotu: | http://www.zea.umk.pl/przedmioty-pedagogiczno-psychologiczne/ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest uzyskanie przez studenta przygotowania i kwalifikacji do pracy nauczyciela plastyki w placówkach szkolnych na II, III etapie edukacyjnym, a także do roli instruktora zajęć plastycznych w pozaszkolnych ośrodkach oświatowych, galeriach i muzeach sztuki; wyposażenie w wiadomości i umiejętności umożliwiające samodzielne projektowanie oraz realizowanie i analizowanie różnorodnych działań edukacyjnych w szeroko pojętej działalności artystycznej i animatorskiej w oparciu o świadomość historyczną i metodologiczną. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot Metodyka edukacji wizualnej realizowany jest w formie ćwiczeń. Student zostaje zapoznany ze sposobami realizacji różnych form edukacji wizualnej, zarówno w zakresie projektowania lekcji szkolnej, jak i w pozaszkolnych ośrodkach oświatowych z grupami w różnych przedziałach wiekowych. W trakcie ćwiczeń zostaną omówione podstawowe wiadomości z zakresu dydaktyki ogólnej oraz metodyki szeroko rozumianych zajęć plastycznych. Bloki tematyczne realizowane w ramach ćwiczeń: • Metodyka wieku szkolnego (edukacja plastyczna II etapu edukacyjnego) oraz działań pozaszkolnych • Techniki plastyczne • Metoda projektu w nauczaniu • Warsztat jako nowoczesna forma kształcenia • Rola muzeum • Wychowanie estetyczne, wychowanie do sztuki, wychowanie przez sztukę, twórcze wychowanie. • Pluralizm edukacyjny • Pedagogika formy • Zasoby Internetu w nauczaniu i uczeniu się |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Dewey, J. (1975). Sztuka jako doświadczenie, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk: Zakład Narodowy im. Ossolińskich Gloton, R., Clero, C. (1985). Twórcza aktywność dziecka, Warszawa: WSiP Grzegorzewski, B. (1978). Muzeum a wychowanie plastyczne, Warszawa: WSiP Hohense-Ciszewska, H. (1976). Podstawy wiedzy o sztukach plastycznych, Warszawa: WSiP Kościelecki, S. (1975). Współczesna koncepcja wychowania plastycznego, Warszawa: PWN Kupisiewicz, Cz. (1998). Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa: Polska Oficyna Wydawnicza „BGW” Lam, W. (1960). Sztuka dziecka i jej naturalny rozwój, Warszawa: Nasza Księgarnia Lam, W. (1967). Malarstwo dzieci w świetle współczesnych poglądów, Warszawa: Nasza Księgarnia Lam, W. (1974). Problemy wychowania plastycznego, Wrocław: Wydawnictwo Zakład Narodowy im. Ossolińskich Leppert, R. (2000). Edukacja w świecie współczesnym, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” Lewicka, J. (1967). 100 technik plastycznych, Warszawa: Nasza Księgarnia Lewicka, J. Czajkowski, S. (1971). Zajęcia plastyczne z dziećmi klas początkowych, Warszawa: Nasza Księgarnia Tadd, J.L. (1920). Nowe drogi wychowania artystycznego, Warszawa: Wydawnictwo M. Arcta Marciniak, T. (1976). Problemy wychowania plastycznego, Warszawa: Nasza Księgarnia Mikina, A., Zając, B. (2001). Jak wdrażać metodę projektów?, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” Mortkowiczowa, J. (1903). O wychowaniu estetycznym, Warszawa Okoń, W. (1976). Zarys dydaktyki ogólnej, Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych Okoń, W. (1999). Dziesięć szkół alternatywnych, Warszawa: WSiP Okoń, W. (1977). Szkoły eksperymentalne w świecie 1900-1975, Warszawa: WSiP Olczak, M. (2009). Trening twórczości - współczesna i efektywna forma wychowania przez sztukę, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” Popek, S. (1978). Analiza psychologiczna twórczości plastycznej dzieci i młodzieży, Warszawa: WSiP Popek, S. (1985). Twórczość artystyczna w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa: WSiP Popek, S. (red.) (1989). Metodyka plastyki w klasach IV-VIII, Warszawa: WSiP Rudowski, T. (1999). Wybrane zagadnienia współczesnej edukacji plastycznej, Warszawa: UW Read, H. (1976). Wychowanie przez sztukę, Wrocław-Warszawa-Kraków: PAN Szuman, S. (1927). Sztuka dziecka. Psychologia twórczości rysunkowej dziecka, Warszawa: WSiP Szuman, S. (1975). O sztuce i wychowaniu estetycznym, Warszawa: WSiP Szuścik, U. (1999). Kształtowanie percepcji wzrokowej jako stymulator działań plastycznych dziecka, Cieszyn: Uniwersytet Śląski Filia w Cieszynie Śliwerski, B. (red.) (1992). Edukacja alternatywna. Dylematy teorii i praktyki, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” Szymański, M. (2000). O metodzie projektów, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak Trojanowska-Kaczmarska, A. (1971). Dziecko i twórczość, Wrocław-Warszawa-Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich Trojanowska-Kaczmarska, A. (1983). Dziecko i plastyka, Warszawa: WSiP Wojnar, I. (1976). Teoria wychowania estetycznego, Warszawa: PWN |
|
Uwagi: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT PRC
PRC
|
Typ zajęć: |
Pracownia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Łowkajtis | |
Prowadzący grup: | Dominika Łowkajtis | |
Strona przedmiotu: | http://www.zea.umk.pl/przedmioty-pedagogiczno-psychologiczne/ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest uzyskanie przez studenta przygotowania i kwalifikacji do pracy nauczyciela plastyki w placówkach szkolnych na II, III etapie edukacyjnym, a także do roli instruktora zajęć plastycznych w pozaszkolnych ośrodkach oświatowych, galeriach i muzeach sztuki; wyposażenie w wiadomości i umiejętności umożliwiające samodzielne projektowanie oraz realizowanie i analizowanie różnorodnych działań edukacyjnych w szeroko pojętej działalności artystycznej i animatorskiej w oparciu o świadomość historyczną i metodologiczną. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot Metodyka edukacji wizualnej realizowany jest w formie ćwiczeń. Student zostaje zapoznany ze sposobami realizacji różnych form edukacji wizualnej, zarówno w zakresie projektowania lekcji szkolnej, jak i w pozaszkolnych ośrodkach oświatowych z grupami w różnych przedziałach wiekowych. W trakcie ćwiczeń zostaną omówione podstawowe wiadomości z zakresu dydaktyki ogólnej oraz metodyki szeroko rozumianych zajęć plastycznych. Bloki tematyczne realizowane w ramach ćwiczeń: • Metodyka wieku szkolnego (edukacja plastyczna II etapu edukacyjnego) oraz działań pozaszkolnych • Techniki plastyczne • Metoda projektu w nauczaniu • Warsztat jako nowoczesna forma kształcenia • Rola muzeum • Wychowanie estetyczne, wychowanie do sztuki, wychowanie przez sztukę, twórcze wychowanie. • Pluralizm edukacyjny • Pedagogika formy • Zasoby Internetu w nauczaniu i uczeniu się |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Dewey, J. (1975). Sztuka jako doświadczenie, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk: Zakład Narodowy im. Ossolińskich Gloton, R., Clero, C. (1985). Twórcza aktywność dziecka, Warszawa: WSiP Grzegorzewski, B. (1978). Muzeum a wychowanie plastyczne, Warszawa: WSiP Hohense-Ciszewska, H. (1976). Podstawy wiedzy o sztukach plastycznych, Warszawa: WSiP Kościelecki, S. (1975). Współczesna koncepcja wychowania plastycznego, Warszawa: PWN Kupisiewicz, Cz. (1998). Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa: Polska Oficyna Wydawnicza „BGW” Lam, W. (1960). Sztuka dziecka i jej naturalny rozwój, Warszawa: Nasza Księgarnia Lam, W. (1967). Malarstwo dzieci w świetle współczesnych poglądów, Warszawa: Nasza Księgarnia Lam, W. (1974). Problemy wychowania plastycznego, Wrocław: Wydawnictwo Zakład Narodowy im. Ossolińskich Leppert, R. (2000). Edukacja w świecie współczesnym, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” Lewicka, J. (1967). 100 technik plastycznych, Warszawa: Nasza Księgarnia Lewicka, J. Czajkowski, S. (1971). Zajęcia plastyczne z dziećmi klas początkowych, Warszawa: Nasza Księgarnia Tadd, J.L. (1920). Nowe drogi wychowania artystycznego, Warszawa: Wydawnictwo M. Arcta Marciniak, T. (1976). Problemy wychowania plastycznego, Warszawa: Nasza Księgarnia Mikina, A., Zając, B. (2001). Jak wdrażać metodę projektów?, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” Mortkowiczowa, J. (1903). O wychowaniu estetycznym, Warszawa Okoń, W. (1976). Zarys dydaktyki ogólnej, Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych Okoń, W. (1999). Dziesięć szkół alternatywnych, Warszawa: WSiP Okoń, W. (1977). Szkoły eksperymentalne w świecie 1900-1975, Warszawa: WSiP Olczak, M. (2009). Trening twórczości - współczesna i efektywna forma wychowania przez sztukę, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” Popek, S. (1978). Analiza psychologiczna twórczości plastycznej dzieci i młodzieży, Warszawa: WSiP Popek, S. (1985). Twórczość artystyczna w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa: WSiP Popek, S. (red.) (1989). Metodyka plastyki w klasach IV-VIII, Warszawa: WSiP Rudowski, T. (1999). Wybrane zagadnienia współczesnej edukacji plastycznej, Warszawa: UW Read, H. (1976). Wychowanie przez sztukę, Wrocław-Warszawa-Kraków: PAN Szuman, S. (1927). Sztuka dziecka. Psychologia twórczości rysunkowej dziecka, Warszawa: WSiP Szuman, S. (1975). O sztuce i wychowaniu estetycznym, Warszawa: WSiP Szuścik, U. (1999). Kształtowanie percepcji wzrokowej jako stymulator działań plastycznych dziecka, Cieszyn: Uniwersytet Śląski Filia w Cieszynie Śliwerski, B. (red.) (1992). Edukacja alternatywna. Dylematy teorii i praktyki, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” Szymański, M. (2000). O metodzie projektów, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak Trojanowska-Kaczmarska, A. (1971). Dziecko i twórczość, Wrocław-Warszawa-Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich Trojanowska-Kaczmarska, A. (1983). Dziecko i plastyka, Warszawa: WSiP Wojnar, I. (1976). Teoria wychowania estetycznego, Warszawa: PWN |
|
Uwagi: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT PRC
PRC
|
Typ zajęć: |
Pracownia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Łowkajtis | |
Prowadzący grup: | Dominika Łowkajtis | |
Strona przedmiotu: | http://www.zea.umk.pl/przedmioty-pedagogiczno-psychologiczne/ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest uzyskanie przez studenta przygotowania i kwalifikacji do pracy nauczyciela plastyki w placówkach szkolnych na II, III etapie edukacyjnym, a także do roli instruktora zajęć plastycznych w pozaszkolnych ośrodkach oświatowych, galeriach i muzeach sztuki; wyposażenie w wiadomości i umiejętności umożliwiające samodzielne projektowanie oraz realizowanie i analizowanie różnorodnych działań edukacyjnych w szeroko pojętej działalności artystycznej i animatorskiej w oparciu o świadomość historyczną i metodologiczną. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot Metodyka edukacji wizualnej realizowany jest w formie ćwiczeń. Student zostaje zapoznany ze sposobami realizacji różnych form edukacji wizualnej, zarówno w zakresie projektowania lekcji szkolnej, jak i w pozaszkolnych ośrodkach oświatowych z grupami w różnych przedziałach wiekowych. W trakcie ćwiczeń zostaną omówione podstawowe wiadomości z zakresu dydaktyki ogólnej oraz metodyki szeroko rozumianych zajęć plastycznych. Bloki tematyczne realizowane w ramach ćwiczeń: • Metodyka wieku szkolnego (edukacja plastyczna II etapu edukacyjnego) oraz działań pozaszkolnych • Techniki plastyczne • Metoda projektu w nauczaniu • Warsztat jako nowoczesna forma kształcenia • Rola muzeum • Wychowanie estetyczne, wychowanie do sztuki, wychowanie przez sztukę, twórcze wychowanie. • Pluralizm edukacyjny • Pedagogika formy • Zasoby Internetu w nauczaniu i uczeniu się |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Dewey, J. (1975). Sztuka jako doświadczenie, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk: Zakład Narodowy im. Ossolińskich Gloton, R., Clero, C. (1985). Twórcza aktywność dziecka, Warszawa: WSiP Grzegorzewski, B. (1978). Muzeum a wychowanie plastyczne, Warszawa: WSiP Hohense-Ciszewska, H. (1976). Podstawy wiedzy o sztukach plastycznych, Warszawa: WSiP Kościelecki, S. (1975). Współczesna koncepcja wychowania plastycznego, Warszawa: PWN Kupisiewicz, Cz. (1998). Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa: Polska Oficyna Wydawnicza „BGW” Lam, W. (1960). Sztuka dziecka i jej naturalny rozwój, Warszawa: Nasza Księgarnia Lam, W. (1967). Malarstwo dzieci w świetle współczesnych poglądów, Warszawa: Nasza Księgarnia Lam, W. (1974). Problemy wychowania plastycznego, Wrocław: Wydawnictwo Zakład Narodowy im. Ossolińskich Leppert, R. (2000). Edukacja w świecie współczesnym, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” Lewicka, J. (1967). 100 technik plastycznych, Warszawa: Nasza Księgarnia Lewicka, J. Czajkowski, S. (1971). Zajęcia plastyczne z dziećmi klas początkowych, Warszawa: Nasza Księgarnia Tadd, J.L. (1920). Nowe drogi wychowania artystycznego, Warszawa: Wydawnictwo M. Arcta Marciniak, T. (1976). Problemy wychowania plastycznego, Warszawa: Nasza Księgarnia Mikina, A., Zając, B. (2001). Jak wdrażać metodę projektów?, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” Mortkowiczowa, J. (1903). O wychowaniu estetycznym, Warszawa Okoń, W. (1976). Zarys dydaktyki ogólnej, Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych Okoń, W. (1999). Dziesięć szkół alternatywnych, Warszawa: WSiP Okoń, W. (1977). Szkoły eksperymentalne w świecie 1900-1975, Warszawa: WSiP Olczak, M. (2009). Trening twórczości - współczesna i efektywna forma wychowania przez sztukę, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” Popek, S. (1978). Analiza psychologiczna twórczości plastycznej dzieci i młodzieży, Warszawa: WSiP Popek, S. (1985). Twórczość artystyczna w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa: WSiP Popek, S. (red.) (1989). Metodyka plastyki w klasach IV-VIII, Warszawa: WSiP Rudowski, T. (1999). Wybrane zagadnienia współczesnej edukacji plastycznej, Warszawa: UW Read, H. (1976). Wychowanie przez sztukę, Wrocław-Warszawa-Kraków: PAN Szuman, S. (1927). Sztuka dziecka. Psychologia twórczości rysunkowej dziecka, Warszawa: WSiP Szuman, S. (1975). O sztuce i wychowaniu estetycznym, Warszawa: WSiP Szuścik, U. (1999). Kształtowanie percepcji wzrokowej jako stymulator działań plastycznych dziecka, Cieszyn: Uniwersytet Śląski Filia w Cieszynie Śliwerski, B. (red.) (1992). Edukacja alternatywna. Dylematy teorii i praktyki, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” Szymański, M. (2000). O metodzie projektów, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak Trojanowska-Kaczmarska, A. (1971). Dziecko i twórczość, Wrocław-Warszawa-Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich Trojanowska-Kaczmarska, A. (1983). Dziecko i plastyka, Warszawa: WSiP Wojnar, I. (1976). Teoria wychowania estetycznego, Warszawa: PWN |
|
Uwagi: |
Brak. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.