Problemy formy wizualnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1401-PFW-sm-3L-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Problemy formy wizualnej |
Jednostka: | Wydział Sztuk Pięknych |
Grupy: |
Przedmioty specjaloności Multimedia i fotografia- 3 rok sem. letni- Sztuka mediów- s1 Przedmioty specjaloności Rysunek mediów- 3 rok sem. letni- Sztuka mediów- s1 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Niezbędna jest wiedza z przedmiotu „Psychologiczne uwarunkowania odbioru informacji wizualnej”, w tym znajomość i rozumienie podstawowych jakości wizualnych takich jak: barwa, światło, linia, przestrzeń, ruch, faktura, bryła, układ. Niniejsze zajęcia stanowić będą kontynuację wykładu poszerzając zagadnienia formy plastycznej o podstawy z zakresu terminologii i metodologii badawczej. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (godz.): 30 godz. i 1,5 pkt ECTS – godziny kontaktowe, ćwiczenia, konsultacje indywidualne; Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): 5 godz. i 0,5 pkt ECTS – czas na indywidualną pracę studenta, wykonanie zadań śródsemstralnych, przygotowanie się do zajęć, przygotowanie się do zaliczeń – zadania semestralnego. |
Metody dydaktyczne: | - metody ewaluacyjne - metody służące prezentacji treści - metody wymiany i dyskusji |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody rozwijające refleksyjne myślenie |
Skrócony opis: |
Zajęcia ćwiczeniowe uzupełnione o elementy wykładowe i konwersatoryjne mające na celu zdobycie umiejętności analizowania dzieł malarskich oraz innych tekstów kultury wizualnej. |
Pełny opis: |
Zajęcia podzielone zostaną na trzy bloki tematyczne: I. Wprowadzenie do specyfiki zajęć oraz wykazanie zależności między właściwościami danej kultury a formą plastyczną. II. Analiza wybranych problemów związanych z funkcjonowaniem obrazu w kulturze zachodniej, m.in.: 1. pojęcie kultury, 2. pojęcie dzieła sztuki, 3. czasy nowoczesne (modernizm), a czasy ponowoczesne (postmodernizm), 4. metody badań obrazów. III. Powtórzenie zagadnień z zakresu wiedzy o formie plastycznej i organizacji obrazu w kontekście analizy dzieła sztuki. Zajęcia ćwiczeniowe mające na celu przeprowadzenie analizy formalnej wybranego dzieła. |
Literatura: |
Alberti, L.B. (1963). O malarstwie, Wrocław: Ossolineum Arnheim, R.(2004). Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, Gdańsk: Słowo/obraz terytoria Barthes, R., Retoryka obrazu, przeł. Z. Kruszyński, "Pamiętnik Literacki" 1985, nr 3. Belting, H. (2007). Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, przeł. M. Bryl, Kraków. Cennino Cennini (1933), Rzecz o malarstwie. Florencja: Floreńska Oficyna Tyszkiewiczów Francuz, P. (2013). IMAGIA. W kierunku neurokognitywnej teorii obrazu, Lublin: Wydawnictwo KUL Gombrich, E.H. (1981). Sztuka i złudzenie, Warszawa: PIW Hopfinger, M. (2003). Doświadczenia audiowizualne. O mediach w kulturze współczesnej, Warszawa: Wydawnictwo Sic! Ingarden, R. (1945). Obraz, Kraków. Kandyński, W. (1989). Punkt linia a płaszczyzna. Przyczynek do analizy elementów malarskich, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy Kandyński W. (1996). O duchowości w sztuce. (tłum. S. Fijałkowski), Łódź: Państwowa Galeria Sztuki w Łodzi Kluszczyński, R. (2010). Sztuka interaktywna. Od dzieła - instrumentu do interaktywnego spektaklu, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Kościelecki, S. (1972). Współczesna koncepcja wychowania plastycznego, Warszawa: PWN Marciniak, T. (2004). Struktura obrazów (W:) W. Limont (red.): Z teorii i praktyki artystycznej, (27-46), Toruń: Wydawnictwo UMK Malewicz, K. (2006). Świat bezprzedmiotowy. Biblioteka Bauhausu, Gdańsk: Słowo/obraz terytoria Ruskin, J. (2011). Niewinne oko. Szkice o sztuce, Gdańsk: Słowo/obraz terytoria Strzemiński, W. (1974). Teoria widzenia, Kraków: Wydawnictwo Literackie Tatarkiewicz W. (1988), Dzieje sześciu pojęć, Warszawa: PWN, s. 257 - 288 Wiesing L. (2008), Widzialność obrazu. Historia i perspektywy estetyki formalnej, Warszawa: Oficyna Naukowa, (wybrane fragmenty) Wölfflin, H. (2006). Podstawowe pojęcia historii sztuki. Problem rozwoju stylu w sztuce nowożytnej, Gdańsk: Słowo/obraz terytoria Teofila Kapłana (1880), Teofila Kapłana i zakonnika. O sztukach rozmaitych ksiąg troje. Kraków Vinci da, L. (2006). Traktat o malarstwie, Gdańsk: słowo/obraz terytoria |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę składa się: • obecność na zajęciach – uczestnictwo w zajęciach stacjonarnych. Możliwe są dwie nieobecności nieusprawiedliwione w semestrze. Każda kolejna nieusprawiedliwiona obecność skutkuje obniżeniem oceny o 0,5 stopnia (3 nieusprawiedliwione nieobecności - ocena obniżona o 0,5 stopnia, 4 nieusprawiedliwone nieobecności - ocena obniżona o 1 stopień itd.). Więcej niż 50% nieobecności na zajęciach stacjonarnych skutkuje brakiem możliwości zaliczenia przedmiotu w danym roku akademickim. • aktywność na zajęciach • praca zaliczeniowa: 1. analiza formalna wybranego dzieła malarskiego w formie prezentacji; 2. stworzenie pracy graficznej w formacie nie mniejszym niż 50x70 cm inspirowanej jedną z omawianych metod badania obrazu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magda Górska | |
Prowadzący grup: | Magda Górska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magda Górska | |
Prowadzący grup: | Magda Górska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.