Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Projektowanie Graficzne II pracownia dyplomująca

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1401-PGR2-2Z-DM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0213) Sztuki plastyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Projektowanie Graficzne II pracownia dyplomująca
Jednostka: Instytut Artystyczny
Grupy: Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. zimowy - projektowanie graficzne (dm)
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Semestr I

uzyskanie zaliczenia na ocenę przedmiotów podstawy projektowania graficznego (I rok, 1—2 semestr, 120h (2x60)) oraz podstawy liternictwa i typografii (1 rok, 1—2 semestr, 60h (2x30)); wybór specjalności projektowanie graficzne po I roku studiów.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Semestr I - 180 godzin / 8 ECTS, (godziny z bezpośrednim udziałem nauczycieli 180 / 7,2 ECTS + godziny pracy własnej studenta 20 / 0,8 ECTS, w tym przygotowanie do zajęć, praca w domu, przygotowanie prac zaliczeniowych; druk i ekspozycja)

Efekty uczenia się - wiedza:

Semestr I

student zna i rozróżnia podstawowe pojęcia związane z zagadnieniami poruszanymi w semestrze (logo, logotyp, sygnet, symbol, znak graficzny, plakat, rozkładówka), K_W04

student zna czołowe postaci związane z historią polskiego i światowego plakatu oraz ich dzieła; student definiuje zjawisko polskiej szkoły plakatu, K_W04

student zna czołowe postaci związane z historią polskiego i światowego projektowania znaku graficznego, K_W04

student zna czołowych polskich ilustratorów oraz ich dzieła, K_W04

student definiuje podstawowe technologie projektowania graficznego, K_W04

Efekty uczenia się - umiejętności:

Semestr I

student posługuje się podstawowymi metodami realizacji zadań projektowych i technikami artystycznymi (manualnymi) oraz metodami cyfrowego przetwarzania obrazu, K_U02

student formułuje zwięzły komunikat wizualny w formie znaku, syntetyzuje treść komunikatu w elementarnej formie graficznej, K_U02, K_U03

student przekłada treść na obraz w formie ilustracji książkowej, K_U02, K_U03

student świadomie łączy tekst z obrazem. K_U02, K_U03

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Semestr I

student odkrywa nowy obszar twórczości artystycznej i zdobywa przekonanie o konieczności stałego pogłębiania wiedzy i zdobywaniu kolejnych doświadczeń w ramach uprawianej dyscypliny artystycznej. K_K01

Metody dydaktyczne:

omówienie sylabusów zajęć,

prezentacja i omówienie tematów ćwiczeń,

korekta prac studenckich,

tematyczne pokazy multimedialne,

rozwiązywanie konkretnych ćwiczeń na miejscu w pracowni (warsztaty),

prezentacja dostępnych publikacji specjalistycznych, w tym prac archiwalnych studentów,

omawianie wystaw sprawozdawczych,

wycieczki dydaktyczne,

uczestnictwo w konkursach graficznych,

organizacja wystaw.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz
- wystawa

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa

Skrócony opis:

Projektowanie graficzne jest głównym przedmiotem specjalności „projektowanie graficzne” i decyduje o artystycznym i merytorycznym przygotowaniu do zawodu. Przedmiot projektowanie graficzne przygotowuje studentów specjalności do samodzielnej, oryginalnej działalności artystycznej i zawodowej na obszarze grafiki użytkowej. W ramach przedmiotu przekazywana jest specjalistyczna wiedza oraz niezbędne umiejętności umożliwiające świadome rozwiązywanie zadań projektowych na wysokim poziomie artystycznym i merytorycznym. W ramach kształcenia z przedmiotu kładzie się nacisk na odkrywanie i stałe rozwijanie indywidualnych predyspozycji twórczych studentów. Przedmiot projektowanie graficzne, prowadzony jest przez 6 semestrów i obejmuje następujące, szczegółowe treści programowe wprowadzane na zasadzie stopniowania trudności:

Wstęp do projektowania graficznego,

Identyfikacja wizualna,

Grafika książkowa,

Inne formy użytkowe,

Plakat,

Zagadnienia realizacyjno-warsztatowe.

Pełny opis:

Semestr I zimowy (2 rok)

W I semestrze obowiązują następujące ćwiczenia oraz zagadnienia:

wstęp do projektowania znaku graficznego; budowa funkcje znaku; sygnet; logo; logotyp; geneza znaku graficznego,

twórczość wybitnych przedstawicieli projektowania znaku graficznego w Polsce (Karol Śliwka, Leon Urbański, Roman Duszek),

wstęp do plakatu; para-plakat; wizualizacja treści pojęć abstrakcyjnych; skrót graficzny oraz metafora w plakacie,

polska szkoła plakatu; młody plakat w Polsce,

łączenie obrazu z typografią i liternictwem - druk akcydensowy; seria wizytówek,

łączenie ilustracji z tekstem; interpretacja wybranego tekstu; wstęp do ilustracji książkowej, rozkładówka,

polska ilustracja książkowa.

W I semestrze przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3–4 ćwiczeń (zadań projektowych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku (np. plakat), serii wydawniczej, serii znaków.

Wdrażanie programu winno być oparte na takiej konstrukcji poszczególnych ćwiczeń, aby łączyć treści programowe z permanentnym kształceniem artystycznym.

Ponadto w semestrze prowadzony jest cykl kilku (od 5 do 8 w semestrze) pokazów tematycznych (film, prezentacja, wykład) poświęconych wybranym zagadnieniom projektowania graficznego.

Prowadzone są również zajęcia polegające na wykonywaniu zadanego ćwiczenia wykonywanego w ograniczonym czasie przez studentów bezpośrednio w pracowni (3 do 5 w semestrze).

Literatura:

- Stefan Bernaciński: Liternictwo, WSiP Warszawa 1990, Krzysztof Racinowski: Liternictwo, PWSZ Warszawa 1965,

- Tibor Szantó: Pismo i styl, Ossolineum Wrocław 1986,

- Andrzej Tomaszewski: Leksykon pism drukarskich, Wyd. Krupski i S-ka 1996,

- Michael Gosney, John Odam, Jim Benson: Szara księga, komputerowe projektowanie czarno-białych publikacji, Intersofland Warszawa 1994,

- Clifford Burke: Pismo w technice Desktop Publishing, Intersoftland Warszawa 1995,

- Robert Chwałowski: Typografia typowej książki, Helion Gliwice 2002,

- Albert Kapr, Walter Schiller: Gestalt und Fnktion der Typografie, VEB Fachbuchverlag Leipzig 1977,

- Hildegard Korger: Schrift und Schreiben, VEB Fachbuchverlag Leipzig 1981,

- Muzeum ulicy. Plakat polski w kolekcji Muzeum Plakatu w Wilanowie, Wyd. Krupski i S-ka 1996,

- 100 lat polskiej sztuki plakatu, BWA Kraków 1993,

- Krzysztof Dydo: Polski plakat filmowy. 100-lecie kina w Polsce 1896-1996, Krzysztof Dydo Galeria Plakatu Kraków 1996,

- Elżbieta Kaźmierczak: Główne choremy w semiografii, Instytut Wzornictwa Przemysłowego Warszawa 1990

- Adrian Frutiger: Człowiek i jego znaki, Wydawnictwo Do, Wydawnictwo Optima Warszawa 2003,

- Lewis Blackwell, The End of Print: The Grafik Design of David Carson, Laurence King Publishing 2000

- Russell Bestley, Ian Noble, Up Against The Wall .International Poster Design, Rotovision 2002

- Beryl McAlhone, David Stuart, A Smile in The Mind, Phaidon 2002

- AREA. 100 graphic designers, Phaidon 2003

- Kwartalnik „proTypo” nr 1-5/1991-1992 oraz czasopisma artstyczne poświęcone sztuce projektowania graficznego, takie jak m. in.: Graphis, Novum, Idea, U&lc, 2+3 D

- katalogi wystaw z zakresu plakatu i grafiki użytkowej (np. MBP Warszawa, Biennale Plakatu Polskiego w Katowicach, Biennale Plakatu Brno, Lahti, Mons itp.)

Metody i kryteria oceniania:

Wymagania dotyczące zaliczenia:

Zaliczenie semestru na ocenę poprzedzoną przeglądem i analizą wykonanych ćwiczeń, i ich szczegółowym omówieniu na forum pracowni. Ocenia się zarówno poziom merytoryczny konkretnego rozwiązania projektowego, jak tez poziom artystyczny dzieła.

Na ocenę składa się:

- zaangażowanie i aktywność na zajęciach,

- obecność na obowiązkowych pokazach i ćwiczeniach w pracowni

- poziom artystyczny i merytoryczny wykonanych samodzielnie ćwiczeń (ocena koncepcji i założeń projektowych, oryginalność rozwiązania, biegłość w opanowaniu warsztatu projektanta)

Praktyki zawodowe:

obligatoryjny, 2-tygodniowy plener kierunkowy (minimum 100 godzin) po II roku studiów;

obowiązkowe 3 tygodnie praktyki (w całym cyklu studiów, II—V rok).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)