Projektowanie Graficzne II pracownia dyplomująca
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1401-PGR2-2Z-DM |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0213) Sztuki plastyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Projektowanie Graficzne II pracownia dyplomująca |
Jednostka: | Instytut Artystyczny |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. zimowy - projektowanie graficzne (dm) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Semestr I uzyskanie zaliczenia na ocenę przedmiotów podstawy projektowania graficznego (I rok, 1—2 semestr, 120h (2x60)) oraz podstawy liternictwa i typografii (1 rok, 1—2 semestr, 60h (2x30)); wybór specjalności projektowanie graficzne po I roku studiów. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Semestr I - 180 godzin / 8 ECTS, (godziny z bezpośrednim udziałem nauczycieli 180 / 7,2 ECTS + godziny pracy własnej studenta 20 / 0,8 ECTS, w tym przygotowanie do zajęć, praca w domu, przygotowanie prac zaliczeniowych; druk i ekspozycja) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Semestr I student zna i rozróżnia podstawowe pojęcia związane z zagadnieniami poruszanymi w semestrze (logo, logotyp, sygnet, symbol, znak graficzny, plakat, rozkładówka), K_W04 student zna czołowe postaci związane z historią polskiego i światowego plakatu oraz ich dzieła; student definiuje zjawisko polskiej szkoły plakatu, K_W04 student zna czołowe postaci związane z historią polskiego i światowego projektowania znaku graficznego, K_W04 student zna czołowych polskich ilustratorów oraz ich dzieła, K_W04 student definiuje podstawowe technologie projektowania graficznego, K_W04 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Semestr I student posługuje się podstawowymi metodami realizacji zadań projektowych i technikami artystycznymi (manualnymi) oraz metodami cyfrowego przetwarzania obrazu, K_U02 student formułuje zwięzły komunikat wizualny w formie znaku, syntetyzuje treść komunikatu w elementarnej formie graficznej, K_U02, K_U03 student przekłada treść na obraz w formie ilustracji książkowej, K_U02, K_U03 student świadomie łączy tekst z obrazem. K_U02, K_U03 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Semestr I student odkrywa nowy obszar twórczości artystycznej i zdobywa przekonanie o konieczności stałego pogłębiania wiedzy i zdobywaniu kolejnych doświadczeń w ramach uprawianej dyscypliny artystycznej. K_K01 |
Metody dydaktyczne: | omówienie sylabusów zajęć, prezentacja i omówienie tematów ćwiczeń, korekta prac studenckich, tematyczne pokazy multimedialne, rozwiązywanie konkretnych ćwiczeń na miejscu w pracowni (warsztaty), prezentacja dostępnych publikacji specjalistycznych, w tym prac archiwalnych studentów, omawianie wystaw sprawozdawczych, wycieczki dydaktyczne, uczestnictwo w konkursach graficznych, organizacja wystaw. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Projektowanie graficzne jest głównym przedmiotem specjalności „projektowanie graficzne” i decyduje o artystycznym i merytorycznym przygotowaniu do zawodu. Przedmiot projektowanie graficzne przygotowuje studentów specjalności do samodzielnej, oryginalnej działalności artystycznej i zawodowej na obszarze grafiki użytkowej. W ramach przedmiotu przekazywana jest specjalistyczna wiedza oraz niezbędne umiejętności umożliwiające świadome rozwiązywanie zadań projektowych na wysokim poziomie artystycznym i merytorycznym. W ramach kształcenia z przedmiotu kładzie się nacisk na odkrywanie i stałe rozwijanie indywidualnych predyspozycji twórczych studentów. Przedmiot projektowanie graficzne, prowadzony jest przez 6 semestrów i obejmuje następujące, szczegółowe treści programowe wprowadzane na zasadzie stopniowania trudności: Wstęp do projektowania graficznego, Identyfikacja wizualna, Grafika książkowa, Inne formy użytkowe, Plakat, Zagadnienia realizacyjno-warsztatowe. |
Pełny opis: |
Semestr I zimowy (2 rok) W I semestrze obowiązują następujące ćwiczenia oraz zagadnienia: wstęp do projektowania znaku graficznego; budowa funkcje znaku; sygnet; logo; logotyp; geneza znaku graficznego, twórczość wybitnych przedstawicieli projektowania znaku graficznego w Polsce (Karol Śliwka, Leon Urbański, Roman Duszek), wstęp do plakatu; para-plakat; wizualizacja treści pojęć abstrakcyjnych; skrót graficzny oraz metafora w plakacie, polska szkoła plakatu; młody plakat w Polsce, łączenie obrazu z typografią i liternictwem - druk akcydensowy; seria wizytówek, łączenie ilustracji z tekstem; interpretacja wybranego tekstu; wstęp do ilustracji książkowej, rozkładówka, polska ilustracja książkowa. W I semestrze przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3–4 ćwiczeń (zadań projektowych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku (np. plakat), serii wydawniczej, serii znaków. Wdrażanie programu winno być oparte na takiej konstrukcji poszczególnych ćwiczeń, aby łączyć treści programowe z permanentnym kształceniem artystycznym. Ponadto w semestrze prowadzony jest cykl kilku (od 5 do 8 w semestrze) pokazów tematycznych (film, prezentacja, wykład) poświęconych wybranym zagadnieniom projektowania graficznego. Prowadzone są również zajęcia polegające na wykonywaniu zadanego ćwiczenia wykonywanego w ograniczonym czasie przez studentów bezpośrednio w pracowni (3 do 5 w semestrze). |
Literatura: |
- Stefan Bernaciński: Liternictwo, WSiP Warszawa 1990, Krzysztof Racinowski: Liternictwo, PWSZ Warszawa 1965, - Tibor Szantó: Pismo i styl, Ossolineum Wrocław 1986, - Andrzej Tomaszewski: Leksykon pism drukarskich, Wyd. Krupski i S-ka 1996, - Michael Gosney, John Odam, Jim Benson: Szara księga, komputerowe projektowanie czarno-białych publikacji, Intersofland Warszawa 1994, - Clifford Burke: Pismo w technice Desktop Publishing, Intersoftland Warszawa 1995, - Robert Chwałowski: Typografia typowej książki, Helion Gliwice 2002, - Albert Kapr, Walter Schiller: Gestalt und Fnktion der Typografie, VEB Fachbuchverlag Leipzig 1977, - Hildegard Korger: Schrift und Schreiben, VEB Fachbuchverlag Leipzig 1981, - Muzeum ulicy. Plakat polski w kolekcji Muzeum Plakatu w Wilanowie, Wyd. Krupski i S-ka 1996, - 100 lat polskiej sztuki plakatu, BWA Kraków 1993, - Krzysztof Dydo: Polski plakat filmowy. 100-lecie kina w Polsce 1896-1996, Krzysztof Dydo Galeria Plakatu Kraków 1996, - Elżbieta Kaźmierczak: Główne choremy w semiografii, Instytut Wzornictwa Przemysłowego Warszawa 1990 - Adrian Frutiger: Człowiek i jego znaki, Wydawnictwo Do, Wydawnictwo Optima Warszawa 2003, - Lewis Blackwell, The End of Print: The Grafik Design of David Carson, Laurence King Publishing 2000 - Russell Bestley, Ian Noble, Up Against The Wall .International Poster Design, Rotovision 2002 - Beryl McAlhone, David Stuart, A Smile in The Mind, Phaidon 2002 - AREA. 100 graphic designers, Phaidon 2003 - Kwartalnik „proTypo” nr 1-5/1991-1992 oraz czasopisma artstyczne poświęcone sztuce projektowania graficznego, takie jak m. in.: Graphis, Novum, Idea, U&lc, 2+3 D - katalogi wystaw z zakresu plakatu i grafiki użytkowej (np. MBP Warszawa, Biennale Plakatu Polskiego w Katowicach, Biennale Plakatu Brno, Lahti, Mons itp.) |
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagania dotyczące zaliczenia: Zaliczenie semestru na ocenę poprzedzoną przeglądem i analizą wykonanych ćwiczeń, i ich szczegółowym omówieniu na forum pracowni. Ocenia się zarówno poziom merytoryczny konkretnego rozwiązania projektowego, jak tez poziom artystyczny dzieła. Na ocenę składa się: - zaangażowanie i aktywność na zajęciach, - obecność na obowiązkowych pokazach i ćwiczeniach w pracowni - poziom artystyczny i merytoryczny wykonanych samodzielnie ćwiczeń (ocena koncepcji i założeń projektowych, oryginalność rozwiązania, biegłość w opanowaniu warsztatu projektanta) |
Praktyki zawodowe: |
obligatoryjny, 2-tygodniowy plener kierunkowy (minimum 100 godzin) po II roku studiów; obowiązkowe 3 tygodnie praktyki (w całym cyklu studiów, II—V rok). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.