Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Problematyka adaptacji wnętrz zabytkowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1401-PZW-AW-3L-SJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0212) Projektowanie i wzornictwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Problematyka adaptacji wnętrz zabytkowych
Jednostka: Instytut Artystyczny
Grupy: Przedmioty obowiązkowe - 3 rok sem. letni- Architektura wnętrz-SJ
Przedmioty obowiązkowe 3 rok sem zimowy Architektura wnętrz s1
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela (godziny kontaktowe wykładu oraz ćwiczeń, przewidziane w programie): 30


2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, konieczny do zaliczenia przedmiotu (przygotowanie i uzupełnienie notatek; zebranie, przeanalizowanie i przyswojenie treści podanej literatury, zebranie materiału ilustracyjnego, koniecznego do nauki przedmiotu, przygotowanie się do ćwiczeń i wykonanie prezentacji na zaliczenie: 30


Łącznie w roku akademickim 60 godzin (2 ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:

Student:

 zna terminologię i metody postępowania w procesie adaptacji zabytkowej architektury do współczesnych funkcji, w tym konieczność dokonania wartościowania zabytku jako całości, jak i jego poszczególnych elementów

 objaśnia różnorodność problematyki konserwatorskiej w odniesieniu do prac projektowych adaptacji zabytku architektury wraz z wyposażeniem wnętrz, w tym – uwarunkowania wpływające na określenie programu konserwatorskiego związanego z adaptacją historycznych budynków

 ma podstawową wiedzę o procesie i możliwościach rozwiązywania problemów wynikających z określonego typu zabytkowego budynku, w kontekście określonych funkcji współczesnych (np. gastronomiczna, hotelarska, muzealnicza, biurowa, handlowa, mieszkaniowa, sakralna).

K_W01, K_W02, K_W03


Efekty uczenia się - umiejętności:

Student:

 identyfikuje i ocenia wartości zabytkowe wynikające ze struktury materialnej i niematerialnej danego typu architektonicznego zabytku i jego wyposażenia

 rozumie specyfikę projektowania w historycznym budynku,

w tym konieczność każdorazowego indywidualnego podejścia do każdego zabytku

 posługuje się ze zrozumieniem fachową terminologią, odnoszącą się do zakresu adaptacji zabytków

 przygotowany do samodzielnego wyszukiwania poprawnych rozwiązań architektonicznych w oparciu o wiedzę teoretyczną

w procesie projektowania adaptacyjnego zabytku z zachowaniem i wyeksponowaniem jego wartości, zwłaszcza związanych

z historycznym układem funkcjonalno-przestrzennym, wystrojem i wyposażeniem.

K_U01, K_U02, K_U03


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student:

 jest świadomy poziomu swojej wiedzy i kompetencji oraz konieczności współpracy w procesie projektowym zabytku ze specjalistami innych dziedzin (K_K01)

 rozumie potrzebę pogłębiania swojej wiedzy o zabytku i jego wartościach każdorazowo przed wykonaniem zadania projektowego związanego z adaptacją (K_K01)



Metody dydaktyczne:

Wykład konwersatoryjny, dyskusja, referat/prezentacja

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji

Skrócony opis:

Problematyka adaptacji zabytkowych wnętrz. Pogłębienie wiedzy na temat metod i elementów procesu konserwatorskiego oraz czynników wpływających na przyjmowane rozwiązania projektowe, w tym uwrażliwienie na odpowiedzialność projektanta oraz konieczność współpracy ze specjalistami różnych dziedzin.

Wskazanie specyfiki problematyki konserwatorskiej adaptacji określonych typów architektury: zamków i ruin, kamienic, architektury sakralnej, przemysłowej i ludowej, ze szczególnym uwzględnieniem projektowania wyposażenia do zabytkowych wnętrz sakralnych.

Zapoznanie z możliwościami i utrudnieniami wynikającymi z wprowadzanych wybranych współczesnych funkcji do zabytku: muzealnych, hotelarskich, gastronomicznych, mieszkalnych, użyteczności publicznej.

Przygotowanie do odpowiedzialnego i świadomego projektowania w zabytku, identyfikowania jego wartości i wyszukiwania podporządkowanych im rozwiązań architektonicznych.

Pełny opis:

Wprowadzenie do problematyki adaptacji zabytkowych wnętrz. Zapoznanie z metodami i elementami postępowania przy substancji zabytkowej oraz czynnikami wpływającymi na przyjmowane rozwiązania projektowe i adaptacyjne, w tym uwrażliwienie na odpowiedzialność projektanta w zakresie podejmowania decyzji oraz uwrażliwienie na konieczność współpracy ze specjalistami różnych dziedzin.

Wskazanie specyfiki problematyki adaptacji różnych typów architektury świeckiej i sakralnej oraz zastosowanych rozwiązań.

1. Wprowadzenie do przedmiotu zapoznanie tematyką

2-3. Uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące problematykę konserwatorską w kontekście adaptacji

4-5. Metoda adaptacji zabytków architektury

(kolejność postępowania, podstawy wniosków i wytycznych programu konserwatorskiego (rozpoznanie, wartościowanie, teoria ochrony i konserwacji zabytków),

6. Uwarunkowania prawne ochrony zabytków architektury.

7-10. Problematyka opracowania projektu koncepcyjnego adaptacji zabytków architektury wraz z rozbudową – case study. Prezentacja wybranych problemów zw. z adaptacją i rozbudową na przykładach różnych typów architektury świeckiej i sakralnej i zastosowanych rozwiązań z naciskiem na aspekt zachowania układu funkcjonalno-przestrzennego.

11-15 Prezentacja zadań zaliczeniowych 1/3 oceny

15. Kolokwium zaliczeniowe 2/3 oceny

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę

-obecność na zajęciach,

-aktywne uczestnictwo w konwersatorium,

-kolokwium zaliczeniowe

-końcowe opracowanie tematu (referatu) na zadany temat i sposób prezentacji.

Przedmiot kończy się kolokwium zaliczeniowym oraz prezentacją i referatem wybranej przez prowadzącego zajęcia adaptacji obiektu zabytkowego (tematy do wyboru zostaną przesłane studentom mailem, podział w pary oraz wybór obiektu studenci wykonują samodzielnie) na podstawie znalezionych przez studenta informacji.

Wymagania prezentacji i referatu:

1. przedstawienie obiektu, jego historii, historii budowlanej i przemian jakie w nim zaszły

2. przestawienie zmian wprowadzonych adaptacją do nowych potrzeb

3. ocena wykonanej adaptacji - wady i zalety

Prezentacja i referat wykonywany jest w parach. Omówienie adaptacji odbywa się podczas zajęć, na forum grupy. Czas na prezentację 15-20min.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Juliusz Raczkowski
Prowadzący grup: Juliusz Raczkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Juliusz Raczkowski
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Juliusz Raczkowski
Prowadzący grup: Juliusz Raczkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Piaskowska
Prowadzący grup: Beata Piaskowska, Karolina Zimna-Kawecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin
Skrócony opis:

Wprowadzenie do problematyki adaptacji, projektowania i postepowania w zabytkowych wnętrzach o wartościach historycznych.

Pełny opis:

Wprowadzenie do problematyki adaptacji zabytkowych wnętrz. Zapoznanie z metodami i elementami postępowania przy substancji zabytkowej oraz czynnikami wpływającymi na przyjmowane rozwiązania projektowe i adaptacyjne, w tym uwrażliwienie na odpowiedzialność projektanta w zakresie podejmowania decyzji oraz uwrażliwienie na konieczność współpracy ze specjalistami różnych dziedzin.

Wskazanie specyfiki problematyki adaptacji różnych typów architektury świeckiej i sakralnej oraz zastosowanych rozwiązań.

Zapoznanie z możliwościami i utrudnieniami wynikającymi z wprowadzanych wybranych współczesnych funkcji do zabytku: muzealnych, gastronomicznych, mieszkalnych, usługowych.

1. Wprowadzenie do przedmiotu zapoznanie tematyką

2-3. Uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące problematykę konserwatorską w kontekście adaptacji

4-5. Metoda adaptacji zabytków architektury

(kolejność postępowania, podstawy wniosków i wytycznych programu konserwatorskiego (rozpoznanie, wartościowanie, teoria ochrony i konserwacji zabytków),

6. Uwarunkowania prawne ochrony zabytków architektury.

7-10. Problematyka opracowania projektu koncepcyjnego adaptacji zabytków architektury wraz z rozbudową – case study. Prezentacja wybranych problemów zw. z adaptacją i rozbudową na przykładach różnych typów architektury świeckiej i sakralnej i zastosowanych rozwiązań z naciskiem na aspekt zachowania układu funkcjonalno-przestrzennego.

11-15 Prezentacja zadań zaliczeniowych

Literatura:

Literatura podstawowa

 „Adaptacja obiektów zabytkowych do współczesnych funkcji użytkowych”, red. B. SZMYGIN, Warszawa–Lublin 2009.

 AŁYKOW K., NAPIÓRKOWSKA-AŁYKOW M., „Proces inwestycyjny przy realizacji remontów obiektów zabytkowych – problemy i zagrożenia oraz propozycja dodatkowych wymogów w świetle obecnych przepisów prawnych, „Wiadomości Konserwatorskie”, R. 2009, nr 26, s. 646–658.

 KADŁUCZKA A., „Ortodoksyjna kreacja przestrzeni architektonicznej podziemnego Muzeum Rynku Krakowskiego”, „Wiadomości Konserwatorskie”, R. 2010, nr 28, s. 9–17.

 LIPIEC M., OGRODNNIK B., SIENIAWSKA M., ZIOBERSKI J.L., „Konstrukcje szklane w ekspozycjach elementów obiektów zabytkowych – przykłady krajowe“, „Wiadomości Konserwatorskie“, R. 2009, nr 26, s. 463–470.

 PASIERB J., „Ochrona zabytków sztuki kościelnej”, Warszawa 1995.

 FRODL W., „Pojęcia i kryteria wartościowania zabytków i ich oddziaływanie na praktykę konserwatorską”, ODZ Warszawa 1966.

 KRAWCZYK J., „Dialog z tradycją konserwatorską – koncepcja zabytkoznawczej analizy wartościującej”, „Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo”, T. XLIV, 2013, s. 507-531.

 „Ochrona, konserwacja i adaptacja zabytkowych murów : Trwała ruina II : problemy utrzymania i adaptacji”, red. Bogusław SZMYGIN, Lublin-Warszawa 2010

 TAJCHMAN J., „Aranżacja i wyposażenie zabytkowych prezbiteriów adaptowanych do wymogów liturgii posoborowej”, Warszawa 2008.

 TAJCHMAN J., „Metoda konserwacji i restauracji dziedzictwa architektonicznego w zakresie zabytkowych budowli”, [w:] „Problemy remontowe w budownictwie ogólnym w obiektach zabytkowych”, red. Jerzy Jasieńko, Wrocław 2006, s. 48-66.

 TAJCHMAN J., „Metoda zabezpieczania i rewitalizacji ruin historycznych, jako szczególny rodzaj konserwacji i restauracji zabytków architektury”, [w:] Ruiny zabytków sakralnych – ochrona i adaptacja do nowych funkcji”, Gubin 2008, s. 127-147.

 TAJCHMAN J., „Standardy w zakresie projektowania, realizacji i nadzorów prac konserwatorskich dotyczących zabytków architektury i budownictwa.”, Narodowy Instytut Dziedzictwa, Warszawa, 2014.

 „Wartość funkcji w obiektach zabytkowych”, red. B. SZMYGIN, Warszawa 2014.

 „Zamki w ruinie – zasady postępowania konserwatorskiego”, red. B. SZMYGIN, P. MOLSKI, Warszawa–Lublin 2012.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)