Psychologiczne uwarunkowania odbioru informacji wizualnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1401-PsyInf-1L-sm-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologiczne uwarunkowania odbioru informacji wizualnej |
Jednostka: | Instytut Artystyczny |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe 1 rok sem. letni Sztuka mediów i edukacja wizualna s1 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Nie dotyczy. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): Semestr I Wykład: - udział w wykładach, konsultacje indywidualne i grupowe – 15 godz. (0,5 pkt ECTS) Ćwiczenia: - udział w ćwiczeniach , konsultacje z nauczycielem akademickim – 30 godz. (1 pkt ECTS) Semestr II Wykład: udział w wykładach, konsultacje indywidualne i grupowe 15 godz. (0,5 pkt ECTS) ćwiczenia: udział w ćwiczeniach , konsultacje z nauczycielem akademickim – 30 godz. (1 pkt ECTS) Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): Wykład: - przygotowanie do wykładu, przegląd literatury, przygotowanie do kolokwium – 15 godz. (05, pkt ECTS) Ćwiczenia: wykonanie zadań śródsemestralnych i przygotowanie się do zajęć 30 godz. (1 pkt ECTS) Semest II Wykład: - przegląd literatury i przygotowanie się do egzaminu 15 godz. (0,5 pkt ECTS) Ćwiczenia: wykonanie zadań śródsemestralnych, przygotowanie się do zajęć, opracowanie zadania semestralnego 30 godz. (1 pkt ECTS) Łącznie: 180 godz. (6 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: zna terminologię i posiada podstawową wiedzę w zakresie psychologii widzenia, teorii formy wizualnej w kontekście zjawisk w sztuce dawnej, współczesnej i najnowszej (K_W10, K_W02) W2: posiada podstawową, uporządkowaną wiedzę z zakresu percepcji wzrokowej i teorii formy oraz wpływu uwarunkowań osobowościowych, społecznych, kulturowych na odbiór, interpretację i proces tworzenia informacji wizualnej (K_W05, K_W09) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: potrafi świadomie posługiwać się narzędziami warsztatu artystycznego w celu wykonania pracy plastycznej związanej z zagadnieniami wizualnymi i formalnymi (K_U02) U2: posiada doświadczenie w realizowaniu własnych działań artystycznych opartych na zróżnicowanych stylistycznie koncepcjach wynikających z umiejętności dostrzegania i interpretowania zjawisk wizualnych i formalnych w naturze i w dziełach sztuki (K_U05) U3: Potrafi precyzyjnie i spójnie wypowiadać się na tematy związane z jakościami wizualnymi występującymi w naturze i sztuce (K_U06) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: jest wrażliwy na społeczny kontekst sztuki i potrafi wykorzystać to do realizacji zadań plastycznych (K_K07) K2: posiada świadomość swoich umiejętności formalnych i wiedzy z percepcji dlatego też rozumie potrzebę ciągłego ich doskonalenia (K_K05) K3: jest wrażliwy na problemy moralne i etyczne w własnej i cudzej pracy twórczej (K_K09) U4: jest zdolny do wykorzystywania wyobraźni, intuicji, emocjonalności, zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w trakcie rozwiązywania problemów, adaptowania się do nowych i zmieniających się okoliczności oraz umiejętności kontrolowania własnych zachowań i przeciwdziałania lękom i stresom, jak również sprostania warunkom związanych z publicznymi wystąpieniami lub prezentacjami (K_K04) |
Metody dydaktyczne: | • Metody dydaktyczne eksponujące (pokaz, prezentacja) • Metody dydaktyczne podające (opis, pogadanka, wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny) • Metody dydaktyczne poszukujące (metoda ćwiczeniowa, klasyczna metoda problemowa, metoda obserwacji) |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot psychologia widzenia ma celu zapoznanie studentów z mechanizmami odpowiedzialnymi za odbiór informacji wizualnej z uwzględnieniem zróżnicowanych warunków środowiska zewnętrznego i wewnętrznego odbiorcy. |
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu psychologia widzenia dostarczana jest wiedza oraz analizowane są mechanizmy percepcyjne odpowiedzialnymi za odbiór informacji wizualnej. Omawiane są także uwarunkowania fizjologiczne, anatomiczne, osobowościowe wpływające na proces widzenia. Analizowany jest także rozwój świadomości wzrokowej w aspekcie historycznym. Dostarczana jest także wiedza z zakresu formy plastycznej, która ważna jest w procesie percepcji i recepcji jakości wizualnych w dziele sztuki i w otoczeniu. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Arnheim, R. (2004). Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Francuz, P. (2013). IMAGIA. W kierunku neurokognitywnej teorii obrazu, Lublin: Wydawnictwo KUL Grabowska, A., Budohowska, W. (1992). Procesy percepcji, (W:) T. Tomaszewski (red.): Psychologia ogólna. Procesy percepcji. Myślenie i rozwiązywanie problemów. Podejmowanie decyzji (9-57), Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Młodkowski, J. (1998). Aktywność wizualna człowieka, Warszawa-Łódź: Wydawnictwo Naukowe PWN |
Metody i kryteria oceniania: |
KMetody oceniania: Semestr I - aktywność: K_K05 - ocena śródsemestralnych prac: K_U02, K_U05, K_K07, K_K09 - kolokwium: K-W 10, K_W02, K_U06, K_K07 Semestr II - egzamin ustny: K_K05, K_W05, K_W09, K_K04 - aktywność: K_K05 - ocena śródsemestralnych prac: K_U02, K_U05, K_K07, K_ K09 - praca semestralna: K_K04, K_U06, K_K07, K_K07, K_K09, K_K04 Kryteria oceniania: Wykład: egzamin ustny ndst – 0-50 pkt (poniżej 50 %) dst- 51-60 pkt (51-60 %) dst plus- 61-70 pkt (61-70 %) db- 71-80 pkt (71-80 %) db plus- 81-90 pkt (81-90 %) bdb- 91-100 pkt (91-100 %) Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę na podstawie ocen prac śródsemestralnych, brana jest również pod uwagę obecność na zajęciach i zaangażowanie ndst – 0-50 pkt (poniżej 50 %) dst- 51-60 pkt (51-60 %) dst plus- 61-70 pkt (61-70 %) db- 71-80 pkt (71-80 %) db plus- 81-90 pkt (81-90 %) bdb- 91-100 pkt (91-100 %) |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PRC
WYK
PT PRC
|
Typ zajęć: |
Pracownia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadeta Didkowska | |
Prowadzący grup: | Bernadeta Didkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Pracownia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Jak wyżej. |
|
Pełny opis: |
Jak wyżej. |
|
Literatura: |
Jak wyżej. |
|
Uwagi: |
Zajęcia w semestrze letnim 2021 realizowane w trybie zdalnym za pośrednictwem MS Teams. Zajęcia w trybie online. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PRC
PRC
PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadeta Didkowska | |
Prowadzący grup: | Bernadeta Didkowska, Magda Górska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Pracownia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Jak wyżej. |
|
Pełny opis: |
Jak wyżej. |
|
Literatura: |
Jak wyżej. |
|
Uwagi: |
Zajęcia w semestrze letnim 2021 realizowane w trybie zdalnym za pośrednictwem MS Teams. Zajęcia w trybie online. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadeta Didkowska | |
Prowadzący grup: | Bernadeta Didkowska, Magda Górska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.