Rysunek
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 1401-RYS-2Z-GR-Sj |
| Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0213) Sztuki plastyczne
|
| Nazwa przedmiotu: | Rysunek |
| Jednostka: | Instytut Artystyczny |
| Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. zimowy - grafika warsztatowa (dm) Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. zimowy - projektowanie graficzne (dm) |
| Punkty ECTS i inne: |
3.00
LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Wymagania wstępne: | Posiada wiedzę i umiejętności nabyte w ciągu I roku studiów na kierunku Grafika |
| Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
| Całkowity nakład pracy studenta: | Bilans pracy studenta z przedmiotu Rysunek 1. godziny kontaktowe 120 h= 4 pkt ECTS 2. przygotowanie do zajęć 30 h = 1 pkt ECTS 3. przygotowanie do zaliczeń 30 h = 1 pkt ECTS Razem 180 h = 6 pkt ECTS Podejmuje i realizuje własne projekty artystyczne Świadomie i twórczo posługuje się językiem plastycznym w zakresie technik rysunkowych Student rozwija własne predyspozycje twórcze doskonali wrażliwość percepcyjną Doskonali techniki rysunkowe w oparciu o swój warsztat |
| Efekty uczenia się - wiedza: | K_W02 posiada zaawansowana wiedzę dotyczącą realizacji prac artystycznych, środków ekspresji artystycznej stosowanych w sztukach wizualnych i audiowizualnych A2_W08 K_W05 posiada rozszerzoną i uporządkowaną wiedzę w zakresie filozofii, psychologii i pedagogiki oraz społecznego, twórczego i artystycznego rozwoju człowieka A2_W13 H2A_W03 S2A_W05 |
| Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U01 posiada rozwiniętą osobowość artystyczną, umożliwiającą utworzenie, realizowanie i wyrażanie własnych koncepcji artystycznych A2_U11 K_U03 umie podejmować samodzielnie decyzje odnośnie projektowania i realizacji prac artystycznych, wykorzystując właściwą technikę i technologię A2_U13 K_U07 posiada umiejętności wykorzystywania wzorców leżących u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiającej swobodę wypowiedzi artystycznej wynikającej z niezależnego wykorzystania wyobraźni, intuicji emocjonalności A2_U17 |
| Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01 jest wrażliwy na społeczny kontekst sztuki i świadomie wykorzystuje go w swojej pracy zawodowej. Posiada umiejętności krytycznej oceny. A2_K04 H2A_K03 S2A_K03 K_K05 posiada świadomość poziomu swoich umiejętności i wiedzy, rozumie potrzebę ciągłego ich doskonalenia oraz potrafi inspirować oraz organizować proces uczenia się innych osób H2A_K01 S2A_K01 S2A_K05 S2A_K06 |
| Metody dydaktyczne: | 1. Metody podające - omówienie każdego ćwiczenia ze studentami - pokaz rozwiązań danego ćwiczenia w aspekcie historycznym oraz Archiwum Zakładu Rysunku - przegląd okresowy prac studenta 2. Metody praktyczne - ćwiczenia, projekty, szkice 3. Metody eksponujące - film dydaktyczny, ekspozycje w galerii, muzeum |
| Skrócony opis: |
Rok drugi to swego rodzaju wstęp do dojrzałości - łączący harmonijnie, w zakresie rysunku, zagadnienia ogólne ze specyfiką, wymaganiami pracowni specjalistycznych. Student powinien rozwinąć kulturę plastyczną w kilku płaszczyznach - świadomości technicznej, artystycznej, wyrazowej, treściowej. Osiągnąć zdolność przemyślanego i konsekwentnego budowania rysunku klasycznego, planszy graficznej, umiejętność sugerowania przestrzeni, materialności świata, podejmując próby pracy z wykorzystaniem mediów nietradycyjnych. |
| Pełny opis: |
I. Zagadnienia podstawowe – rysunek odręczny na płaszczyźnie 1. Znakowanie powierzchni. 2. Klasyczne i nietradycyjne narzędzia i materiały rysujące. 3. Klasyczne i nietradycyjne podłoża i nośniki rysujące. 4. Ćwiczenia badawczo-poznawcze – serie, warianty, rozwinięcia 5. Repetycja podstawowych problemów plastycznych. 6. Ćwiczenie zasad i metod kompozycji na płaszczyźnie: a) układy punktowe, linearne, płaszczyznowe – model, ruch, b) iluzje przestrzenne – model, c) iluzje przestrzenne, walor, faktura – martwa natura, model, d) model w pracowni skala 1:1, e) analityczne studium modela – analiza – synteza, detal – całość, f) pars pro toto, g) rodzaje świateł, światłocień – model, układ przestrzenny,. 7. Podsumowanie i sprawdzian zdobytych umiejętności – połączenie poznanych środków plastycznych (harmonia, kontrast), rozwinięcie w kompozycjach rozbudowanych. II. Zadania poszerzające: 1. Studia materiałowe – „cielesność” rzeczywistości. 2. Notatnik, szkicownik, dziennik artystyczny studenta. 3. Zapomniane środki zapisu rysunkowego – w kontekście dawnych technik graficznych. 4. Rejestracje fotograficzne. 5. Rysunek odręczny, a cyfrowe urządzenia kopiująco-przetwarzające.. 6. Frottage, monotypia, kombinowanie techniki na pograniczu rysunku, grafiki. III. Zagadnienia uzupełniające: 1. Rysunek, a pracownie specjalizacyjne – informacja, inspiracja, wspomaganie, uzupełnienie. 2. Rysowanie w przestrzeni rzeczywistej – zamkniętej i otwartej. 3. Rysowanie wyobrażeniowe – projekt, koncepcja. Udział studentów II roku w wystawach organizowanych przez Zakład Rysunku np.: „Ogólnopolska wystawa rysunku studenckiego” („12 x rysować:, „Rysować - bez granic”) |
| Literatura: |
Karl Teissig- „Techniki rysunku” Ales Krejca- „Techniki sztuk graficznych” Wiesława Wierzchowska- „Współczesny rysunek polski” Katalogi, książki, wydawnictwa, Archiwum Zakładu Rysunku Wystawy, imprezy artystyczne, zakładowa galeria "9, 39" Internet, video, filmy Biblioteka UMK - gabinet sztuki |
| Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie semestru polega na przeglądzie prac oraz analizie i krytycznym omówieniu wykonanych zadań. Na ocenę składa się: Obecność na zajęciach bieżące przygotowanie do zajęć, zaangażowanie, poziom rozumienia realizowanych zadań, biegłość manualna i techniczna, terminowość wykonywanych zadań, twórcza postawa w realizacji zadań, oryginalność koncepcji |
| Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
| Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Krystyna Garstka-Saran, Katarzyna Łyszkowska | |
| Prowadzący grup: | Krystyna Garstka-Saran, Katarzyna Łyszkowska | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Zaliczenie lub ocena |
|
| Skrócony opis: |
Rok drugi to swego rodzaju wstęp do dojrzałości - łączący harmonijnie, w zakresie rysunku, zagadnienia ogólne ze specyfiką, wymaganiami pracowni specjalistycznych. Student powinien rozwinąć kulturę plastyczną w kilku płaszczyznach - świadomości technicznej, artystycznej, wyrazowej, treściowej. Osiągnąć zdolność przemyślanego i konsekwentnego budowania rysunku klasycznego, planszy graficznej, umiejętność sugerowania przestrzeni, materialności świata, podejmując próby pracy z wykorzystaniem mediów nietradycyjnych. |
|
| Pełny opis: |
I. Zagadnienia podstawowe – rysunek odręczny na płaszczyźnie 1. Znakowanie powierzchni. 2. Klasyczne i nietradycyjne narzędzia i materiały rysujące. 3. Klasyczne i nietradycyjne podłoża i nośniki rysujące. 4. Ćwiczenia badawczo-poznawcze – serie, warianty, rozwinięcia 5. Repetycja podstawowych problemów plastycznych. 6. Ćwiczenie zasad i metod kompozycji na płaszczyźnie: a) układy punktowe, linearne, płaszczyznowe – model, ruch, b) iluzje przestrzenne – model, c) iluzje przestrzenne, walor, faktura – martwa natura, model, d) model w pracowni skala 1:1, e) analityczne studium modela – analiza – synteza, detal – całość, f) pars pro toto, g) rodzaje świateł, światłocień – model, układ przestrzenny,. 7. Podsumowanie i sprawdzian zdobytych umiejętności – połączenie poznanych środków plastycznych (harmonia, kontrast), rozwinięcie w kompozycjach rozbudowanych. II. Zadania poszerzające: 1. Studia materiałowe – „cielesność” rzeczywistości. 2. Notatnik, szkicownik, dziennik artystyczny studenta. 3. Zapomniane środki zapisu rysunkowego – w kontekście dawnych technik graficznych. 4. Rejestracje fotograficzne. 5. Rysunek odręczny, a cyfrowe urządzenia kopiująco-przetwarzające.. 6. Frottage, monotypia, kombinowanie techniki na pograniczu rysunku, grafiki. III. Zagadnienia uzupełniające: 1. Rysunek, a pracownie specjalizacyjne – informacja, inspiracja, wspomaganie, uzupełnienie. 2. Rysowanie w przestrzeni rzeczywistej – zamkniętej i otwartej. 3. Rysowanie wyobrażeniowe – projekt, koncepcja. Udział studentów II roku w wystawach organizowanych przez Zakład Rysunku np.: „Ogólnopolska wystawa rysunku studenckiego” („12 x rysować:, „Rysować - bez granic”) |
|
| Literatura: |
Karl Teissig- „Techniki rysunku” Ales Krejca- „Techniki sztuk graficznych” Wiesława Wierzchowska- „Współczesny rysunek polski” Katalogi, książki, wydawnictwa, Archiwum Zakładu Rysunku Wystawy, imprezy artystyczne, zakładowa galeria "9, 39" Internet, video, filmy Biblioteka UMK - gabinet sztuki |
|
| Uwagi: |
brak |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
| Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Krystyna Garstka-Saran, Katarzyna Łyszkowska | |
| Prowadzący grup: | Krystyna Garstka-Saran, Katarzyna Łyszkowska | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Zaliczenie lub ocena |
|
| Skrócony opis: |
Rok drugi to swego rodzaju wstęp do dojrzałości - łączący harmonijnie, w zakresie rysunku, zagadnienia ogólne ze specyfiką, wymaganiami pracowni specjalistycznych. Student powinien rozwinąć kulturę plastyczną w kilku płaszczyznach - świadomości technicznej, artystycznej, wyrazowej, treściowej. Osiągnąć zdolność przemyślanego i konsekwentnego budowania rysunku klasycznego, planszy graficznej, umiejętność sugerowania przestrzeni, materialności świata, podejmując próby pracy z wykorzystaniem mediów nietradycyjnych. |
|
| Pełny opis: |
I. Zagadnienia podstawowe – rysunek odręczny na płaszczyźnie 1. Znakowanie powierzchni. 2. Klasyczne i nietradycyjne narzędzia i materiały rysujące. 3. Klasyczne i nietradycyjne podłoża i nośniki rysujące. 4. Ćwiczenia badawczo-poznawcze – serie, warianty, rozwinięcia 5. Repetycja podstawowych problemów plastycznych. 6. Ćwiczenie zasad i metod kompozycji na płaszczyźnie: a) układy punktowe, linearne, płaszczyznowe – model, ruch, b) iluzje przestrzenne – model, c) iluzje przestrzenne, walor, faktura – martwa natura, model, d) model w pracowni skala 1:1, e) analityczne studium modela – analiza – synteza, detal – całość, f) pars pro toto, g) rodzaje świateł, światłocień – model, układ przestrzenny,. 7. Podsumowanie i sprawdzian zdobytych umiejętności – połączenie poznanych środków plastycznych (harmonia, kontrast), rozwinięcie w kompozycjach rozbudowanych. II. Zadania poszerzające: 1. Studia materiałowe – „cielesność” rzeczywistości. 2. Notatnik, szkicownik, dziennik artystyczny studenta. 3. Zapomniane środki zapisu rysunkowego – w kontekście dawnych technik graficznych. 4. Rejestracje fotograficzne. 5. Rysunek odręczny, a cyfrowe urządzenia kopiująco-przetwarzające.. 6. Frottage, monotypia, kombinowanie techniki na pograniczu rysunku, grafiki. III. Zagadnienia uzupełniające: 1. Rysunek, a pracownie specjalizacyjne – informacja, inspiracja, wspomaganie, uzupełnienie. 2. Rysowanie w przestrzeni rzeczywistej – zamkniętej i otwartej. 3. Rysowanie wyobrażeniowe – projekt, koncepcja. Udział studentów II roku w wystawach organizowanych przez Zakład Rysunku np.: „Ogólnopolska wystawa rysunku studenckiego” („12 x rysować:, „Rysować - bez granic”) |
|
| Literatura: |
Karl Teissig- „Techniki rysunku” Ales Krejca- „Techniki sztuk graficznych” Wiesława Wierzchowska- „Współczesny rysunek polski” Katalogi, książki, wydawnictwa, Archiwum Zakładu Rysunku Wystawy, imprezy artystyczne, zakładowa galeria "9, 39" Internet, video, filmy Biblioteka UMK - gabinet sztuki |
|
| Uwagi: |
brak |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Krystyna Garstka-Saran, Katarzyna Łyszkowska | |
| Prowadzący grup: | Krystyna Garstka-Saran, Katarzyna Łyszkowska | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Zaliczenie lub ocena |
|
| Skrócony opis: |
Rok drugi to swego rodzaju wstęp do dojrzałości - łączący harmonijnie, w zakresie rysunku, zagadnienia ogólne ze specyfiką, wymaganiami pracowni specjalistycznych. Student powinien rozwinąć kulturę plastyczną w kilku płaszczyznach - świadomości technicznej, artystycznej, wyrazowej, treściowej. Osiągnąć zdolność przemyślanego i konsekwentnego budowania rysunku klasycznego, planszy graficznej, umiejętność sugerowania przestrzeni, materialności świata, podejmując próby pracy z wykorzystaniem mediów nietradycyjnych. |
|
| Pełny opis: |
I. Zagadnienia podstawowe – rysunek odręczny na płaszczyźnie 1. Znakowanie powierzchni. 2. Klasyczne i nietradycyjne narzędzia i materiały rysujące. 3. Klasyczne i nietradycyjne podłoża i nośniki rysujące. 4. Ćwiczenia badawczo-poznawcze – serie, warianty, rozwinięcia 5. Repetycja podstawowych problemów plastycznych. 6. Ćwiczenie zasad i metod kompozycji na płaszczyźnie: a) układy punktowe, linearne, płaszczyznowe – model, ruch, b) iluzje przestrzenne – model, c) iluzje przestrzenne, walor, faktura – martwa natura, model, d) model w pracowni skala 1:1, e) analityczne studium modela – analiza – synteza, detal – całość, f) pars pro toto, g) rodzaje świateł, światłocień – model, układ przestrzenny,. 7. Podsumowanie i sprawdzian zdobytych umiejętności – połączenie poznanych środków plastycznych (harmonia, kontrast), rozwinięcie w kompozycjach rozbudowanych. II. Zadania poszerzające: 1. Studia materiałowe – „cielesność” rzeczywistości. 2. Notatnik, szkicownik, dziennik artystyczny studenta. 3. Zapomniane środki zapisu rysunkowego – w kontekście dawnych technik graficznych. 4. Rejestracje fotograficzne. 5. Rysunek odręczny, a cyfrowe urządzenia kopiująco-przetwarzające.. 6. Frottage, monotypia, kombinowanie techniki na pograniczu rysunku, grafiki. III. Zagadnienia uzupełniające: 1. Rysunek, a pracownie specjalizacyjne – informacja, inspiracja, wspomaganie, uzupełnienie. 2. Rysowanie w przestrzeni rzeczywistej – zamkniętej i otwartej. 3. Rysowanie wyobrażeniowe – projekt, koncepcja. Udział studentów II roku w wystawach organizowanych przez Zakład Rysunku np.: „Ogólnopolska wystawa rysunku studenckiego” („12 x rysować:, „Rysować - bez granic”) |
|
| Literatura: |
Karl Teissig- „Techniki rysunku” Ales Krejca- „Techniki sztuk graficznych” Wiesława Wierzchowska- „Współczesny rysunek polski” Katalogi, książki, wydawnictwa, Archiwum Zakładu Rysunku Wystawy, imprezy artystyczne, zakładowa galeria "9, 39" Internet, video, filmy Biblioteka UMK - gabinet sztuki |
|
| Uwagi: |
brak |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-22 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Krystyna Garstka-Saran, Katarzyna Łyszkowska | |
| Prowadzący grup: | Barbara Bodio, Krystyna Garstka-Saran | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Zaliczenie lub ocena |
|
| Skrócony opis: |
Rok drugi to swego rodzaju wstęp do dojrzałości - łączący harmonijnie, w zakresie rysunku, zagadnienia ogólne ze specyfiką, wymaganiami pracowni specjalistycznych. Student powinien rozwinąć kulturę plastyczną w kilku płaszczyznach - świadomości technicznej, artystycznej, wyrazowej, treściowej. Osiągnąć zdolność przemyślanego i konsekwentnego budowania rysunku klasycznego, planszy graficznej, umiejętność sugerowania przestrzeni, materialności świata, podejmując próby pracy z wykorzystaniem mediów nietradycyjnych. |
|
| Pełny opis: |
I. Zagadnienia podstawowe – rysunek odręczny na płaszczyźnie 1. Znakowanie powierzchni. 2. Klasyczne i nietradycyjne narzędzia i materiały rysujące. 3. Klasyczne i nietradycyjne podłoża i nośniki rysujące. 4. Ćwiczenia badawczo-poznawcze – serie, warianty, rozwinięcia 5. Repetycja podstawowych problemów plastycznych. 6. Ćwiczenie zasad i metod kompozycji na płaszczyźnie: a) układy punktowe, linearne, płaszczyznowe – model, ruch, b) iluzje przestrzenne – model, c) iluzje przestrzenne, walor, faktura – martwa natura, model, d) model w pracowni skala 1:1, e) analityczne studium modela – analiza – synteza, detal – całość, f) pars pro toto, g) rodzaje świateł, światłocień – model, układ przestrzenny,. 7. Podsumowanie i sprawdzian zdobytych umiejętności – połączenie poznanych środków plastycznych (harmonia, kontrast), rozwinięcie w kompozycjach rozbudowanych. II. Zadania poszerzające: 1. Studia materiałowe – „cielesność” rzeczywistości. 2. Notatnik, szkicownik, dziennik artystyczny studenta. 3. Zapomniane środki zapisu rysunkowego – w kontekście dawnych technik graficznych. 4. Rejestracje fotograficzne. 5. Rysunek odręczny, a cyfrowe urządzenia kopiująco-przetwarzające.. 6. Frottage, monotypia, kombinowanie techniki na pograniczu rysunku, grafiki. III. Zagadnienia uzupełniające: 1. Rysunek, a pracownie specjalizacyjne – informacja, inspiracja, wspomaganie, uzupełnienie. 2. Rysowanie w przestrzeni rzeczywistej – zamkniętej i otwartej. 3. Rysowanie wyobrażeniowe – projekt, koncepcja. Udział studentów II roku w wystawach organizowanych przez Zakład Rysunku np.: „Ogólnopolska wystawa rysunku studenckiego” („12 x rysować:, „Rysować - bez granic”) |
|
| Literatura: |
Karl Teissig- „Techniki rysunku” Ales Krejca- „Techniki sztuk graficznych” Wiesława Wierzchowska- „Współczesny rysunek polski” Katalogi, książki, wydawnictwa, Archiwum Zakładu Rysunku Wystawy, imprezy artystyczne, zakładowa galeria "9, 39" Internet, video, filmy Biblioteka UMK - gabinet sztuki |
|
| Uwagi: |
brak |
|
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
