Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Rzeźba i wstęp do desingu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1401-Rzeź-AW-1L-SJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Rzeźba i wstęp do desingu
Jednostka: Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa
Grupy: Przedmioty obowiązkowe 1 rok sem letni Architektura wnętrz s1
Przedmioty obowiązkowe 1 rok semestr letni Architktura wnętrz sj PP
Punkty ECTS i inne: 3.00 LUB 4.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Ogólne uzdolnienia plastyczne; predyspozycje do postrzegania i analizowania zależności w układach przestrzennych, wyobraźnia przestrzenna.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obligatoryjny

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.):

- udział w ćwiczeniach – 120


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.):

- przygotowanie do ćwiczeń – 60 godz.

- czytanie literatury- 10 godz.


Łącznie: 190 godz. (6 ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:



Student w stopniu podstawowym:

W1 dysponuje wiedzą na temat związków między poszczególnymi dyscyplinami sztuk wizualnych, ze szczególnym uwzględnieniem miejsca i roli rzeźby w procesie projektowania form przestrzennych (K_W05)

W2 posiada wiedzę w zakresie sposobów plastycznego analizowania przestrzeni jako kontekstu dla własnych realizacji artystycznych w zakresie rzeźby i designu (K_W06)

W3 ma wiedzę w zakresie struktury oraz percepcji brył i przestrzeni, niezbędną do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień artystycznych i projektowych(K_W06)

W4 posiada podstawową warsztatową wiedzę dotyczącą materiałów i narzędzi rzeźbiarskich, ich znaczenia oraz sposobów zastosowania (K_W06)



Efekty uczenia się - umiejętności:



Student w stopniu podstawowym:

U1 wykazuje się kreatywnością i wyobraźnią przestrzenną w rozwiazywaniu złożonych zagadnień formalnych w zakresie rzeźby i designu (K_U10)

U2 potrafi przeprowadzić analizę struktury brył oraz zależności przestrzennych zachodzących pomiędzy bryłami a otoczeniem (K_U10)

U3 umie realizować własne koncepcje artystyczne, świadomie posługując się właściwymi narzędziami warsztatu artystycznego i środkami formalnymi (K_U10)



Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student w stopniu podstawowym:

K1 posiada świadomość poziomu swoich umiejętności warsztatowych w zakresie rzeźby i designu, rozumie potrzebę ciągłego ich doskonalenia (K_K01)

K2 posiada umiejętność krytycznej oceny dzieł plastycznych (K_K01)

K3 potrafi realizować własne koncepcje rzeźbiarskie i projektowe za pomocą wizualnego języka komunikatywnego dla odbiorcy (K_K01)

K4 jest zdolny do samodzielnego integrowania nabytej wiedzy także w warunkach ograniczonego dostępu do potrzebnych informacji (K_K01)



Metody dydaktyczne:

Metoda dydaktyczna eksponująca:

- pokaz

Metoda dydaktyczna podająca :

- pogadanka

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa

- giełda pomysłów

- obserwacji

- projektu

 indywidualne konsultacje i korekty,

 wystawę końcową.


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- obserwacji
- projektu

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody rozwijające refleksyjne myślenie

Skrócony opis:

Przedmiot RZEŹBA I WSTĘP DO DESIGNU, poza ogólnym rozwojem świadomości artystycznej studentów, wyposaża ich w wiedzę i umiejętności pozwalające analizować wzajemne relacje brył, relacje brył z przestrzenią zewnętrzną oraz relacje człowieka z otoczeniem.

Zdobyte tu doświadczenia są podstawą do projektowania bryły, przestrzeni czy szeroko rozumianego designu.

Ważnym elementem kształcenia jest zdobycie doświadczenia w zespołowym rozwiązywaniu postawionych przed studentami zadań.

Pełny opis:

Przedmiot Rzeźba i wstęp do designu prowadzony jest w formie ćwiczeń i wprowadza studentów w zagadnienia związane z bryłą i przestrzenią, a w szczególności:

- analizę struktury bryły w aspekcie jej wielkości, masy, proporcji, kształtów

- analizę zależności przestrzennych zachodzących pomiędzy bryłami, oraz pomiędzy bryłami a otoczeniem

- analizę funkcji formy przestrzennej (dekoracyjnej, użytkowej)

Zakres tematów:

- analiza bryły: jej struktury, proporcji, kształtów i przekrojów na przykładzie bryły geometrycznej

- interpretacje przedmiotu: ekspresja zestawień materiałowych, zaprzeczenie funkcji, nadawanie nowej funkcji na przykładzie formy organicznej

- przekształcenie formy organicznej w formę abstrakcyjną

- przekształcenie formy abstrakcyjnej w formę użytkową

Literatura:

 GOMBRICH E., „Sztuka i złudzenie”, Warszawa 1981.

 GOMBRICH E., „Zmysł porządku: o psychologii sztuki dekoracyjnej”, Kraków 2009.

 POTOCKA M. A., „Rzeźba: dzieje teoretyczne”, Kraków 2002.

 READ H., „Sens sztuki”, Warszawa 1994.

 READ H., „O pochodzeniu formy w sztuce”, Warszawa 1973.

strony internetowe:

Interior Design Magazine

Art & Design

Design Street

Contemporary Art

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

Zaliczenie każdego semestru polega na przeglądzie realizowanych prac i krytycznym ich omówieniu wraz z oceną.

Końcowo-roczne przeglądy z wszystkich przedmiotów.

Wystawy końcowo-roczne.

Kryteria oceniania:

Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę na podstawie:

 zaangażowanie i aktywność,

 umiejętność samodzielnego pozyskiwania niezbędnych informacji, W3,K4

 poziom rozumienia realizowanych zadań, W1,W3,U1,U2,K2,K3

 umiejętność formułowania i prezentacji założeń, W1,W2,U1,K2,K3

 biegłość techniczna i manualna, W2,U3,K1,

 umiejętność korzystania z materiałów i technologii,W4,U3,K1,K3

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Maślewski
Prowadzący grup: Grzegorz Maślewski, Aleksander Paskal
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot Rzeźba i wstęp do designu, poza ogólnym rozwojem świadomości artystycznej studentów, wyposaża ich w wiedzę i umiejętności pozwalające analizować wzajemne relacje brył, relacje brył z przestrzenią zewnętrzną oraz relacje człowieka z otoczeniem.

Zdobyte tu doświadczenia są podstawą do projektowania bryły, przestrzeni czy szeroko rozumianego designu.

Ważnym elementem kształcenia jest zdobycie doświadczenia w zespołowym rozwiązywaniu postawionych przed studentami zadań.

Pełny opis:

Przedmiot Rzeźba i wstęp do designu prowadzony jest w formie ćwiczeń i wprowadza studentów w zagadnienia związane z bryłą i przestrzenią, a w szczególności:

- analizę struktury bryły w aspekcie jej wielkości, masy, proporcji, kształtów

- analizę zależności przestrzennych zachodzących pomiędzy bryłami, oraz pomiędzy bryłami a otoczeniem

- analizę funkcji formy przestrzennej (dekoracyjnej, użytkowej)

Zakres tematów:

- przekształcenie formy organicznej w formę abstrakcyjną - projekt do formy ceramicznej

- abstrakcyjna forma przestrzenna wykonana w technice ceramicznej

- przekształcenie formy abstrakcyjnej w formę użytkową

Literatura:

strony internetowe:

Interior Design Magazine

Art & Design

Design Street

Contemporary Art

oraz:

 GOMBRICH E., „Sztuka i złudzenie”, Warszawa 1981.

 GOMBRICH E., „Zmysł porządku: o psychologii sztuki dekoracyjnej”, Kraków 2009.

 POTOCKA M. A., „Rzeźba: dzieje teoretyczne”, Kraków 2002.

 READ H., „Sens sztuki”, Warszawa 1994.

 READ H., „O pochodzeniu formy w sztuce”, Warszawa 1973.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Maślewski
Prowadzący grup: Grzegorz Maślewski, Aleksander Paskal
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot Rzeźba i wstęp do designu, poza ogólnym rozwojem świadomości artystycznej studentów, wyposaża ich w wiedzę i umiejętności pozwalające analizować wzajemne relacje brył, relacje brył z przestrzenią zewnętrzną oraz relacje człowieka z otoczeniem.

Zdobyte tu doświadczenia są podstawą do projektowania bryły, przestrzeni czy szeroko rozumianego designu.

Ważnym elementem kształcenia jest zdobycie doświadczenia w zespołowym rozwiązywaniu postawionych przed studentami zadań.

Pełny opis:

Przedmiot Rzeźba i wstęp do designu prowadzony jest w formie ćwiczeń i wprowadza studentów w zagadnienia związane z bryłą i przestrzenią, a w szczególności:

- analizę struktury bryły w aspekcie jej wielkości, masy, proporcji, kształtów

- analizę zależności przestrzennych zachodzących pomiędzy bryłami, oraz pomiędzy bryłami a otoczeniem

- analizę funkcji formy przestrzennej (dekoracyjnej, użytkowej)

Zakres tematów:

- przekształcenie formy organicznej w formę abstrakcyjną - projekt do formy ceramicznej

- abstrakcyjna forma przestrzenna wykonana w technice ceramicznej

- przekształcenie formy abstrakcyjnej w formę użytkową

Literatura:

strony internetowe:

Interior Design Magazine

Art & Design

Design Street

Contemporary Art

oraz:

 GOMBRICH E., „Sztuka i złudzenie”, Warszawa 1981.

 GOMBRICH E., „Zmysł porządku: o psychologii sztuki dekoracyjnej”, Kraków 2009.

 POTOCKA M. A., „Rzeźba: dzieje teoretyczne”, Kraków 2002.

 READ H., „Sens sztuki”, Warszawa 1994.

 READ H., „O pochodzeniu formy w sztuce”, Warszawa 1973.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Maślewski
Prowadzący grup: Grzegorz Maślewski, Aleksander Paskal
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot Rzeźba i wstęp do designu, poza ogólnym rozwojem świadomości artystycznej studentów, wyposaża ich w wiedzę i umiejętności pozwalające analizować wzajemne relacje brył, relacje brył z przestrzenią zewnętrzną oraz relacje człowieka z otoczeniem.

Zdobyte tu doświadczenia są podstawą do projektowania bryły, przestrzeni czy szeroko rozumianego designu.

Ważnym elementem kształcenia jest zdobycie doświadczenia w zespołowym rozwiązywaniu postawionych przed studentami zadań.

Pełny opis:

Przedmiot Rzeźba i wstęp do designu prowadzony jest w formie ćwiczeń i wprowadza studentów w zagadnienia związane z bryłą i przestrzenią, a w szczególności:

- analizę struktury bryły w aspekcie jej wielkości, masy, proporcji, kształtów

- analizę zależności przestrzennych zachodzących pomiędzy bryłami, oraz pomiędzy bryłami a otoczeniem

- analizę funkcji formy przestrzennej (dekoracyjnej, użytkowej)

Zakres tematów:

- przekształcenie formy organicznej w formę abstrakcyjną - projekt do formy ceramicznej

- abstrakcyjna forma przestrzenna wykonana w technice ceramicznej

- przekształcenie formy abstrakcyjnej w formę użytkową

Literatura:

strony internetowe:

Interior Design Magazine

Art & Design

Design Street

Contemporary Art

oraz:

 GOMBRICH E., „Sztuka i złudzenie”, Warszawa 1981.

 GOMBRICH E., „Zmysł porządku: o psychologii sztuki dekoracyjnej”, Kraków 2009.

 POTOCKA M. A., „Rzeźba: dzieje teoretyczne”, Kraków 2002.

 READ H., „Sens sztuki”, Warszawa 1994.

 READ H., „O pochodzeniu formy w sztuce”, Warszawa 1973.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-23 - 2026-09-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)