Rzeźba i wstęp do desingu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1401-Rzeź-AW-1L-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Rzeźba i wstęp do desingu |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe 1 rok sem letni Architektura wnętrz s1 Przedmioty obowiązkowe 1 rok semestr letni Architktura wnętrz sj PP |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
LUB
4.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Ogólne uzdolnienia plastyczne; predyspozycje do postrzegania i analizowania zależności w układach przestrzennych, wyobraźnia przestrzenna. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): - udział w ćwiczeniach – 120 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): - przygotowanie do ćwiczeń – 60 godz. - czytanie literatury- 10 godz. Łącznie: 190 godz. (6 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student w stopniu podstawowym: W1 dysponuje wiedzą na temat związków między poszczególnymi dyscyplinami sztuk wizualnych, ze szczególnym uwzględnieniem miejsca i roli rzeźby w procesie projektowania form przestrzennych (K_W05) W2 posiada wiedzę w zakresie sposobów plastycznego analizowania przestrzeni jako kontekstu dla własnych realizacji artystycznych w zakresie rzeźby i designu (K_W06) W3 ma wiedzę w zakresie struktury oraz percepcji brył i przestrzeni, niezbędną do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień artystycznych i projektowych(K_W06) W4 posiada podstawową warsztatową wiedzę dotyczącą materiałów i narzędzi rzeźbiarskich, ich znaczenia oraz sposobów zastosowania (K_W06) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student w stopniu podstawowym: U1 wykazuje się kreatywnością i wyobraźnią przestrzenną w rozwiazywaniu złożonych zagadnień formalnych w zakresie rzeźby i designu (K_U10) U2 potrafi przeprowadzić analizę struktury brył oraz zależności przestrzennych zachodzących pomiędzy bryłami a otoczeniem (K_U10) U3 umie realizować własne koncepcje artystyczne, świadomie posługując się właściwymi narzędziami warsztatu artystycznego i środkami formalnymi (K_U10) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student w stopniu podstawowym: K1 posiada świadomość poziomu swoich umiejętności warsztatowych w zakresie rzeźby i designu, rozumie potrzebę ciągłego ich doskonalenia (K_K01) K2 posiada umiejętność krytycznej oceny dzieł plastycznych (K_K01) K3 potrafi realizować własne koncepcje rzeźbiarskie i projektowe za pomocą wizualnego języka komunikatywnego dla odbiorcy (K_K01) K4 jest zdolny do samodzielnego integrowania nabytej wiedzy także w warunkach ograniczonego dostępu do potrzebnych informacji (K_K01) |
Metody dydaktyczne: | Metoda dydaktyczna eksponująca: - pokaz Metoda dydaktyczna podająca : - pogadanka Metody dydaktyczne poszukujące: - ćwiczeniowa - giełda pomysłów - obserwacji - projektu indywidualne konsultacje i korekty, wystawę końcową. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody rozwijające refleksyjne myślenie |
Skrócony opis: |
Przedmiot RZEŹBA I WSTĘP DO DESIGNU, poza ogólnym rozwojem świadomości artystycznej studentów, wyposaża ich w wiedzę i umiejętności pozwalające analizować wzajemne relacje brył, relacje brył z przestrzenią zewnętrzną oraz relacje człowieka z otoczeniem. Zdobyte tu doświadczenia są podstawą do projektowania bryły, przestrzeni czy szeroko rozumianego designu. Ważnym elementem kształcenia jest zdobycie doświadczenia w zespołowym rozwiązywaniu postawionych przed studentami zadań. |
Pełny opis: |
Przedmiot Rzeźba i wstęp do designu prowadzony jest w formie ćwiczeń i wprowadza studentów w zagadnienia związane z bryłą i przestrzenią, a w szczególności: - analizę struktury bryły w aspekcie jej wielkości, masy, proporcji, kształtów - analizę zależności przestrzennych zachodzących pomiędzy bryłami, oraz pomiędzy bryłami a otoczeniem - analizę funkcji formy przestrzennej (dekoracyjnej, użytkowej) Zakres tematów: - analiza bryły: jej struktury, proporcji, kształtów i przekrojów na przykładzie bryły geometrycznej - interpretacje przedmiotu: ekspresja zestawień materiałowych, zaprzeczenie funkcji, nadawanie nowej funkcji na przykładzie formy organicznej - przekształcenie formy organicznej w formę abstrakcyjną - przekształcenie formy abstrakcyjnej w formę użytkową |
Literatura: |
GOMBRICH E., „Sztuka i złudzenie”, Warszawa 1981. GOMBRICH E., „Zmysł porządku: o psychologii sztuki dekoracyjnej”, Kraków 2009. POTOCKA M. A., „Rzeźba: dzieje teoretyczne”, Kraków 2002. READ H., „Sens sztuki”, Warszawa 1994. READ H., „O pochodzeniu formy w sztuce”, Warszawa 1973. strony internetowe: Interior Design Magazine Art & Design Design Street Contemporary Art |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: Zaliczenie każdego semestru polega na przeglądzie realizowanych prac i krytycznym ich omówieniu wraz z oceną. Końcowo-roczne przeglądy z wszystkich przedmiotów. Wystawy końcowo-roczne. Kryteria oceniania: Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę na podstawie: zaangażowanie i aktywność, umiejętność samodzielnego pozyskiwania niezbędnych informacji, W3,K4 poziom rozumienia realizowanych zadań, W1,W3,U1,U2,K2,K3 umiejętność formułowania i prezentacji założeń, W1,W2,U1,K2,K3 biegłość techniczna i manualna, W2,U3,K1, umiejętność korzystania z materiałów i technologii,W4,U3,K1,K3 |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR PRC
PRC
CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Maślewski | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Maślewski, Aleksander Paskal | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot Rzeźba i wstęp do designu, poza ogólnym rozwojem świadomości artystycznej studentów, wyposaża ich w wiedzę i umiejętności pozwalające analizować wzajemne relacje brył, relacje brył z przestrzenią zewnętrzną oraz relacje człowieka z otoczeniem. Zdobyte tu doświadczenia są podstawą do projektowania bryły, przestrzeni czy szeroko rozumianego designu. Ważnym elementem kształcenia jest zdobycie doświadczenia w zespołowym rozwiązywaniu postawionych przed studentami zadań. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot Rzeźba i wstęp do designu prowadzony jest w formie ćwiczeń i wprowadza studentów w zagadnienia związane z bryłą i przestrzenią, a w szczególności: - analizę struktury bryły w aspekcie jej wielkości, masy, proporcji, kształtów - analizę zależności przestrzennych zachodzących pomiędzy bryłami, oraz pomiędzy bryłami a otoczeniem - analizę funkcji formy przestrzennej (dekoracyjnej, użytkowej) Zakres tematów: - przekształcenie formy organicznej w formę abstrakcyjną - projekt do formy ceramicznej - abstrakcyjna forma przestrzenna wykonana w technice ceramicznej - przekształcenie formy abstrakcyjnej w formę użytkową |
|
Literatura: |
strony internetowe: Interior Design Magazine Art & Design Design Street Contemporary Art oraz: GOMBRICH E., „Sztuka i złudzenie”, Warszawa 1981. GOMBRICH E., „Zmysł porządku: o psychologii sztuki dekoracyjnej”, Kraków 2009. POTOCKA M. A., „Rzeźba: dzieje teoretyczne”, Kraków 2002. READ H., „Sens sztuki”, Warszawa 1994. READ H., „O pochodzeniu formy w sztuce”, Warszawa 1973. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR PRC
PRC
CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Maślewski | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Maślewski, Aleksander Paskal | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot Rzeźba i wstęp do designu, poza ogólnym rozwojem świadomości artystycznej studentów, wyposaża ich w wiedzę i umiejętności pozwalające analizować wzajemne relacje brył, relacje brył z przestrzenią zewnętrzną oraz relacje człowieka z otoczeniem. Zdobyte tu doświadczenia są podstawą do projektowania bryły, przestrzeni czy szeroko rozumianego designu. Ważnym elementem kształcenia jest zdobycie doświadczenia w zespołowym rozwiązywaniu postawionych przed studentami zadań. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot Rzeźba i wstęp do designu prowadzony jest w formie ćwiczeń i wprowadza studentów w zagadnienia związane z bryłą i przestrzenią, a w szczególności: - analizę struktury bryły w aspekcie jej wielkości, masy, proporcji, kształtów - analizę zależności przestrzennych zachodzących pomiędzy bryłami, oraz pomiędzy bryłami a otoczeniem - analizę funkcji formy przestrzennej (dekoracyjnej, użytkowej) Zakres tematów: - przekształcenie formy organicznej w formę abstrakcyjną - projekt do formy ceramicznej - abstrakcyjna forma przestrzenna wykonana w technice ceramicznej - przekształcenie formy abstrakcyjnej w formę użytkową |
|
Literatura: |
strony internetowe: Interior Design Magazine Art & Design Design Street Contemporary Art oraz: GOMBRICH E., „Sztuka i złudzenie”, Warszawa 1981. GOMBRICH E., „Zmysł porządku: o psychologii sztuki dekoracyjnej”, Kraków 2009. POTOCKA M. A., „Rzeźba: dzieje teoretyczne”, Kraków 2002. READ H., „Sens sztuki”, Warszawa 1994. READ H., „O pochodzeniu formy w sztuce”, Warszawa 1973. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR PRC
PRC
CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Maślewski | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Maślewski, Aleksander Paskal | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot Rzeźba i wstęp do designu, poza ogólnym rozwojem świadomości artystycznej studentów, wyposaża ich w wiedzę i umiejętności pozwalające analizować wzajemne relacje brył, relacje brył z przestrzenią zewnętrzną oraz relacje człowieka z otoczeniem. Zdobyte tu doświadczenia są podstawą do projektowania bryły, przestrzeni czy szeroko rozumianego designu. Ważnym elementem kształcenia jest zdobycie doświadczenia w zespołowym rozwiązywaniu postawionych przed studentami zadań. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot Rzeźba i wstęp do designu prowadzony jest w formie ćwiczeń i wprowadza studentów w zagadnienia związane z bryłą i przestrzenią, a w szczególności: - analizę struktury bryły w aspekcie jej wielkości, masy, proporcji, kształtów - analizę zależności przestrzennych zachodzących pomiędzy bryłami, oraz pomiędzy bryłami a otoczeniem - analizę funkcji formy przestrzennej (dekoracyjnej, użytkowej) Zakres tematów: - przekształcenie formy organicznej w formę abstrakcyjną - projekt do formy ceramicznej - abstrakcyjna forma przestrzenna wykonana w technice ceramicznej - przekształcenie formy abstrakcyjnej w formę użytkową |
|
Literatura: |
strony internetowe: Interior Design Magazine Art & Design Design Street Contemporary Art oraz: GOMBRICH E., „Sztuka i złudzenie”, Warszawa 1981. GOMBRICH E., „Zmysł porządku: o psychologii sztuki dekoracyjnej”, Kraków 2009. POTOCKA M. A., „Rzeźba: dzieje teoretyczne”, Kraków 2002. READ H., „Sens sztuki”, Warszawa 1994. READ H., „O pochodzeniu formy w sztuce”, Warszawa 1973. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-23 - 2026-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.