Socjologia wizualna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1401-SWI-4L-sm-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Socjologia wizualna |
Jednostka: | Instytut Artystyczny |
Grupy: |
Przedmioty specjaloności Multimedia i fotografia- 4 rok sem. letni- Sztuka mediów- SJ |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Przedmiot Socjologia wizualna obejmuje wiedzę na temat socjologicznego rozumienia kultury i sztuki oraz czynników cywilizacyjnych, kulturowych tworzących kontekst dla jej występowania – szczególnie w odniesieniu do warstwy wizualnej szeroko rozumianych wytworów kultury i sztuki. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Ćwiczenia: 30 godz. i 1 pkt ECTS – godziny kontaktowe, analiza tekstów, dyskusja, ćwiczenia, konsultacje indywidualne i grupowe 15 godz. i 0,5 pkt ECTS – czas na indywidualną pracę studenta, wykonanie zadań śródsemestralych i przygotowanie się do zajęć 15 godz. i 0,5 pkt ECTS – czas na indywidualną pracę studenta i przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu |
Efekty uczenia się - wiedza: | • Posiada zaawansowaną wiedzę dotyczącą realizacji prac artystycznych, środków ekspresji artystycznej stosowanych w sztukach wizualnych i audiowizualnych (K_W02) • Dysponuje zaawansowaną wiedzą na temat kontekstu historycznego i kulturowego sztuk plastycznych i ich związków z innymi dziedzinami współczesnego życia, samodzielnie rozwija wiedzę związaną ze sztukami wizualnymi i audiowizualnymi oraz zna publikacje związane z tymi zagadnieniami (K_W04) • Ma zaawansowaną wiedzę o naukach humanistycznych i społecznych, zwłaszcza w zakresie filozofii, psychologii i pedagogiki, jak również estetyki i socjologii wizualnej (K_W06) • Zna i rozumie metody analizy, wartościowania i problematyzowania wytworów z zakresu sztuk wizualnych i audiowizualnych (K_W09) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | • Umie projektować efekty prac artystycznych w aspekcie estetyczno-wizualnym, społecznym i prawnym (K_U04) • Potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych i jest zdolny do podjęcia wiodącej roli, w tym do kierowania zespołem podczas pracy nad projektami grupowymi o charakterze interdyscyplinarnym (K_U05) • Potrafi umiejętnie i odpowiedzialnie wypowiadać się w mowie i w piśmie w języku polskim i języku obcym na tematy związane z kulturą, sztuką, edukacją wizualną oraz socjologia wizualną, w tym prezentować publicznie swoje realizacje twórcze wzbogacając je o komentarz autorski (K_U10) • Posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury (zwłaszcza o jej wizualnych reprezentacjach) i prezentacji opracowań krytycznych na podstawie wiedzy z zakresu sztuki mediów i edukacji wizualnej (K_U13) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | • Jest wrażliwy na społeczny kontekst sztuki (szczególnie w odniesieniu do zmiany statusu obrazu w kulturze współczesnej), świadomie wykorzystuje ten kontekst w swojej pracy zawodowej i posiada umiejętność krytycznej oceny (K_K01) • Potrafi pracować indywidualnie i w grupie przyjmując różne role, negocjować (K_K03) • Posiada świadomość poziomu swoich umiejętności i wiedzy, rozumie potrzebę ciągłego ich doskonalenia oraz potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób (K_K05) • Posiada umiejętność efektywnego komunikowania się, w szczególności prezentowania zadań w przystępnej formie — z zastosowaniem technologii informacyjnych (K_K10) |
Metody dydaktyczne: | • Metody dydaktyczne eksponujące • Metody dydaktyczne podające • Metody dydaktyczne poszukujące Zajęcia mogą być prowadzone zdalnie na platformie MS Teams |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Głównym celem przedmiotu „Socjologia wizualna” jest analiza wizualnych przedstawień i reprezentacji rzeczywistości oraz społecznego kontekstu ich tworzenia i recepcji. |
Pełny opis: |
Realizacja zajęć z proponowanej perspektywy socjologicznej polega na analizie i interpretacji przez studentów wybranych materiałów wizualnych takich jak: zdjęcia, komiksy, prasa, plakaty, filmy (fabularne, dokumentalne, animowane), reklamy, Internet. Ważnym celem tych analiz jest przedstawienie i uświadomienie studentom ewolucji statusu i funkcji społeczno-kulturowych obrazu: od tradycyjnych obrazów-symbolów, które odzwierciedlały wzorzec sakralny i będąc odbiciem głębszej rzeczywistości charakteryzowały się nośnością syboliczno-transcendujacą, poprzez obrazy-komunikaty, które odnosiły się ku światu człowieka i jego idei; w równym stopniu odsłaniając, co przesłaniając i deformując rzeczywistość, po współczesne obrazy-symulakry, które albo przesłaniają brak głębszej rzeczywistości i stanowią ich formę zastępczą, jak to ma miejsce w przypadku wizualnych projekcji świata konsumpcji lub też nie mają związku z jakąkolwiek rzeczywistością, jak to ma miejsce w przypadku obrazów generowanych przez hiperrzeczywiste media. Nabycie tej wiedzy może być dla studentów inspiracją do refleksji nad rozumieniem przez nich obrazu w podejmowanych działaniach artystycznych i w kulturze współczesnej. |
Literatura: |
Agamben, G. (2010).Wołowy głód. Rozważania szabasie, święcie i bezczynności (115-125), (W:) G. Agamben: Nagość, Warszawa: Wydawnictwo W.A.B Addis, S. (2005). Haiku i Haiga (201-212), (W:) K. Wilkoszewska (red.): Estetyka japońska. Słowa i obrazy, t.2, Kraków: Universitas Barthes, R. (2008). Światło obrazu. Uwagi o fotografii, Warszawa: Wydawnictwo Aletheia Baudrillard, J. (2002). Precesja symulakrów (629-638), (W:) M. Hopfinger (red.): Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Berger, J. (1999). Pomiędzy dwiema wizytami w Colmar (171-180), (W:) J. Berger: O patrzeniu, Warszawa: Fundacja Aletheia Kizny, T. (2013). Wielki Terror 1937-1938 (22-177), Warszawa: Agora, Bellona, Narodowe Centrum Kultury Nowosielski, J. (2012). Sztuka po końcu świata (211-255), Kraków: Znak Olechnicki, K. (2003). Antropologia obrazu (7-26, 249-258), Warszawa: Oficyna Naukowa Paczowski, B. (2013). Spojrzenia Glimpses, Gdańsk: Wydawnictwo Czysty Warsztat Pracownia Sontag, S. (2009). O fotografii, Kraków: Wydawnictwo Karakter Sztompka P., „Fotografia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza”, PWN, Warszawa 2005 Szyłak, J. (2000). Poetyka komiksu. Warstwa ikoniczna i językowa, Gdańsk: słowo/obraz terytoria Welsch, W. (1996). Estetyka i anestetyka (520-546), (W:) R. Nycz (red.): Postmodernizm. Antologia przekładów, Kraków: Wydawnictwo Baran i Suszczyński |
Metody i kryteria oceniania: |
• obecność na zajęciach • aktywny udział, zaangażowanie, stopień przygotowania do zajęć • ocena śród semestralnych realizacji praktycznych: poziom rozumienia zagadnień i innowacyjne podejście do tematu, jakość i oryginalność realizowanych zadań, jakość i biegłość techniczna, umiejętności manualne, właściwe użycie materiałów i technik, staranność wykonania, jakość estetyczna realizacji plastycznych dopuszcza się formy zaliczenia on-line - w przypadku systemu pracy online podstawą do zaliczenia przedmiotu jest opracowanie wypowiedzi pisemnej na zadany tema |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Jaworski, Aleksandra Kucewicz-Wasilewska | |
Prowadzący grup: | Marcin Jaworski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Głównym celem przedmiotu „Socjologia wizualna” jest analiza wizualnych przedstawień i reprezentacji rzeczywistości oraz społecznego kontekstu ich tworzenia i recepcji. |
|
Pełny opis: |
Realizacja zajęć z proponowanej perspektywy socjologicznej polega na analizie i interpretacji przez studentów wybranych materiałów wizualnych takich jak: zdjęcia, komiksy, prasa, plakaty, filmy (fabularne, dokumentalne, animowane), reklamy, Internet. Ważnym celem tych analiz jest przedstawienie i uświadomienie studentom ewolucji statusu i funkcji społeczno-kulturowych obrazu: od tradycyjnych obrazów-symbolów, które odzwierciedlały wzorzec sakralny i będąc odbiciem głębszej rzeczywistości charakteryzowały się nośnością syboliczno-transcendujacą, poprzez obrazy-komunikaty, które odnosiły się ku światu człowieka i jego idei; w równym stopniu odsłaniając, co przesłaniając i deformując rzeczywistość, po współczesne obrazy-symulakry, które albo przesłaniają brak głębszej rzeczywistości i stanowią ich formę zastępczą, jak to ma miejsce w przypadku wizualnych projekcji świata konsumpcji lub też nie mają związku z jakąkolwiek rzeczywistością, jak to ma miejsce w przypadku obrazów generowanych przez hiperrzeczywiste media. Nabycie tej wiedzy może być dla studentów inspiracją do refleksji nad rozumieniem przez nich obrazu w podejmowanych działaniach artystycznych i w kulturze współczesnej. |
|
Literatura: |
Agamben, G. (2010).Wołowy głód. Rozważania szabasie, święcie i bezczynności (115-125), (W:) G. Agamben: Nagość, Warszawa: Wydawnictwo W.A.B Addis, S. (2005). Haiku i Haiga (201-212), (W:) K. Wilkoszewska (red.): Estetyka japońska. Słowa i obrazy, t.2, Kraków: Universitas Barthes, R. (2008). Światło obrazu. Uwagi o fotografii, Warszawa: Wydawnictwo Aletheia Baudrillard, J. (2002). Precesja symulakrów (629-638), (W:) M. Hopfinger (red.): Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Berger, J. (1999). Pomiędzy dwiema wizytami w Colmar (171-180), (W:) J. Berger: O patrzeniu, Warszawa: Fundacja Aletheia Kizny, T. (2013). Wielki Terror 1937-1938 (22-177), Warszawa: Agora, Bellona, Narodowe Centrum Kultury Nowosielski, J. (2012). Sztuka po końcu świata (211-255), Kraków: Znak Olechnicki, K. (2003). Antropologia obrazu (7-26, 249-258), Warszawa: Oficyna Naukowa Paczowski, B. (2013). Spojrzenia Glimpses, Gdańsk: Wydawnictwo Czysty Warsztat Pracownia Sontag, S. (2009). O fotografii, Kraków: Wydawnictwo Karakter Sztompka P., „Fotografia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza”, PWN, Warszawa 2005 Szyłak, J. (2000). Poetyka komiksu. Warstwa ikoniczna i językowa, Gdańsk: słowo/obraz terytoria Welsch, W. (1996). Estetyka i anestetyka (520-546), (W:) R. Nycz (red.): Postmodernizm. Antologia przekładów, Kraków: Wydawnictwo Baran i Suszczyński |
|
Uwagi: |
Brak uwag |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.