Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Technologie cyfrowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1401-TCY-1Z-SJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0213) Sztuki plastyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Technologie cyfrowe
Jednostka: Instytut Artystyczny
Grupy: Przedmioty obowiązkowe - 1 rok, sem. zimowy - rzeźba i działania przestrzenne (dm)
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student powinien posiadać następującą wiedzę i umiejętności:

znajomość zasad kompozycji i zdolności manualne,

wrażliwość plastyczną, predyspozycje do pracy w aplikacjach do grafiki komputerowej

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe:

45 godz. – zajęcia w specjalistycznej pracowni komputerowej 1,5 pkt


Praca własna studenta:

15 godz. - czas na wykonanie zadań i przygotowanie się do zajęć , czas na poszerzanie wiedzy z zakresu obróbki cyfrowej obrazu, animacji, oraz czas na przygotowanie się do zaliczenia w formie otwartego przeglądu prac, wykonanie pracy zaliczeniowej 0,5 pkt


Razem - 60 godz. i 2 pkt ECTS

Efekty uczenia się - wiedza:

Student:

Wiedza



K_W15

Wie jak wykorzystać podstawową wiedzę z zakresu technik cyfrowych do niezależnej kreacji artystycznej.


K_W17

Ma podstawową wiedzę na temat aktualnych technologii, aplikacji (Adobe Photoshop, Adobe Ilustrator, After Effects) stosowanych w obróbce obrazu (grafika rastrowa, wektorowa). Co pozwala mu na tworzenie grafiki 2D z wykorzystaniem wiedzy na temat obiektu i przestrzeni.


Efekty uczenia się - umiejętności:

Student:


K_U01

Kształtuje osobowość artystyczną poprzez nabywanie umiejętności warsztatowych w dziedzinie grafiki komputerowej, umożliwiających realizację własnych koncepcji artystycznych.


K_U05

Umie podejmować samodzielne decyzje odnośnie projektowania i realizacji grafiki cyfrowej, wykorzystując właściwą technikę i technologię, pracując w przeznaczonych do tego programach Photoshop i After Effects.


K_U14

Posiada umiejętności wykorzystywania wzorców leżących u podstaw kreacji cyfrowego obrazu, umożliwiających swobodę wypowiedzi artystycznej, wynikającej z niezależnego wykorzystywania wyobraźni, intuicji, emocjonalności.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student:


K_K03


Potrafi korzystać z wiedzy z zakresu technologii cyfrowych do tworzenia:

dokumentacji prac z dziedziny rzeźby,

kreatywnym wykorzystaniu wiedzy z zakresu podstaw grafiki komputerowej i połączeniu ich z umiejętnościami z dziedzin tradycyjnych jak rysunek, czy rzeźba


K_K05

Rozwija umiejętność krytycznej oceny w dziedzinie technologii cyfrowych

Metody dydaktyczne:

Stosowane metody realizacji zajęć:

Zajęcia w grupach maksymalnie 12-osobowych, umożliwiających studentowi indywidualną pracę w trakcie ćwiczeń, w czasie których student ma dostęp do stanowiska komputerowego. Praca w wąskim gronie umożliwia również indywidualne omówienie autorskich projektów i korektę wykonywanych ćwiczeń.

Każde nowe zadanie poprzedzone jest jego omówieniem wzbogaconym o pokazy filmowe, w tym prac studenckich oraz dyskusją ze studentami.

Realizacja zadania poprzedzona jest przedstawieniem przez studentów koncepcji i projektów wstępnych, oraz indywidualnymi ich omówieniami i dyskusją z autorami oraz ćwiczeniami mającymi na celu zaznajomienie się z zasadą działania programów komputerowych.

Zadania realizowane są podczas zajęć w Pracowni Multimediów.

Realizacja zadań odbywa się indywidualnie.

Wybrane zadania realizowane są metodą projektów; studenci realizują je samodzielnie według wcześniej ustalonych założeń.


Stosowane metody:

Eksponujące: pokaz

Podające: opis, pogadanka

Poszukujące: ćwiczeniowa

Skrócony opis:

Przedmiot Technologie cyfrowe dotyczy pracy w obszarze grafiki komputerowej z wykorzystaniem cyfrowych technik zapisu.

Obejmuje realizację autorskich grafik, prostych form animowanych w oparciu o znajomość podstaw cyfrowej obróbki obrazu , znajomość podstaw graficznych programów komputerowych oraz zdolności plastycznych i umiejętności komponowania obrazu.

Przedmiot jednocześnie służy kształtowaniu i rozwojowi wrażliwości plastycznej i w konsekwencji sprzyja dalszym twórczym poszukiwaniom w obszarze multimediów, związanych z projektowaniem przestrzennym. Przedmiot wiąże się z działaniami prowadzącymi do stworzenia autorskiej, osobistej wypowiedzi artystycznej.

Pełny opis:

Treści programowe przedmiotu Technologie cyfrowe:

Łączenie tradycyjnych technik, dziedzin kreacji z nowoczesnymi technikami grafiki komputerowej.

Tworzenie graficznego obrazu z użyciem narzędzi komputerowych.

Przedmiot przygotowuje studenta do dalszej pracy i kształcenia w dziedzinie grafiki komputerowej i projektowania. Ma na celu rozwój wrażliwości artystycznej, poszukiwanie własnego języka wizualnego w tworzeniu autorskich kreacji artystycznych.

Formy realizacji:

Treści programowe są realizowane poprzez ćwiczenia, które umożliwiają studentowi przyswojenie zasad działania programów komputerowych do obróbki i tworzenia obrazu.

Zapoznanie z narzędziami do tworzenia grafik, które oferują programy graficzne (Adobe Photoshop, After Effects) i w konsekwencji możliwość stworzenia obrazu cyfrowego.

Tworzenie własnych autorskich grafik komputerowych z uwzględnieniem specyfiki kierunku Rzeźba.

Artystyczna wypowiedź językiem obrazowym na dany temat.

Literatura:

Zalecane źródła wiedzy:

Podręczniki z zakresu technologii multimediów (Adobe Phtoshop, Ilustrator, After Effects)

Materiały dostępne w internecie

Katalogi, wydawnictwa i czasopisma z zakresu grafiki komputerowej.

Zbiory własne prowadzącego, archiwum prac studentów;

Metody i kryteria oceniania:

Wymagania dotyczące zaliczenia:

zaliczenie semestru i roku studiów następuje w oparciu o zrealizowane przez studenta projekty, realizacje i ćwiczenia określone szczegółowo w planach semestralnych,

zaliczenie polega na indywidualnym omówieniu, dyskusji i krytycznej analizie przedstawionych prac zaliczeniowych,

warunkiem zaliczenia jest także obecność na zajęciach i aktywny w nich udział.

Kryteria ocen:

jakość koncepcji, nowatorstwo i oryginalność pomysłu, dojrzałość intelektualna

jakość i biegłość techniczna, staranność i profesjonalizm warsztatu oraz nakład pracy,

jakość estetyczna oraz ogólny wyraz artystyczny finalnej realizacji, będący skutkiem połączenia jakości koncepcyjnej i jakości technicznej wykonanego zadania.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Chołaścińska
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

jak wyżej

Pełny opis:

jak wyżej

Literatura:

jak wyżej

Uwagi:

jak wyżej

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

jak wyżej

Pełny opis:

jak wyżej

Literatura:

jak wyżej

Uwagi:

jak wyżej

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

jak wyżej

Pełny opis:

jak wyżej

Literatura:

jak wyżej

Uwagi:

jak wyżej

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)