Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Technologia malarstwa sztalugowego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1401-TTM-1Z-SJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0213) Sztuki plastyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Technologia malarstwa sztalugowego
Jednostka: Instytut Artystyczny
Grupy: Przedmioty obowiązkowe - 1 rok, sem. zimowy - malarstwo (dm)
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe: 30

2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. wcześniejsze przygotowanie i uzupełnienie notatek i wybór odpowiednich materiałów do zajęć (zebranie materiałów, zapoznanie się z literaturą), wymagane powtórzenie materiału, pisanie prac, czytanie literatury:30

3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (egzamin z oceną):30


Efekty uczenia się - wiedza:

K_W01 ma gruntowną wiedzę w zakresie ogólnym i szczegółowym dotyczącą obszarów sztuki i nauki przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień związanych z reprezentowaną dyscypliną, AJA_W01

K_W02 wykazuje głębokie zrozumienie wzajemnych relacji pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiów, a także potrafi wykorzystywać tę wiedzę dla dalszego rozwoju, AJA_W02

K_WO5 posiada wiedzę w zakresie materiałoznawstwa substancji zabytkowej oraz historycznych i współczesnych materiałów konserwatorskich, PJA_W02, XJA_W02

K_W09 posiada wiedzę dotyczącą dawnych technologii i technik artystycznych, AJA_W04

K_W10 posiada wiedzę w dziedzinie sztuk plastycznych w zakresie warsztatu artystycznego, AJA_W05

K_W13 ma elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy


Efekty uczenia się - umiejętności:

K_U02 potrafi określić, rozpoznać i opisać budowę techniczną dzieła sztuki zabytku z uwzględnieniem oryginału i warstw wtórnych, AJA_U02, XJA_U02

K_W07 zna podstawy historii sztuki, z uwzględnieniem interpretacji i podstawowego wartościowania dzieł sztuki, HJA_W01

K_W09 posiada wiedzę dotyczącą dawnych technologii i technik artystycznych, AJA_W04

K_U10 rozpoznaje rodzaje technik sztuk plastycznych, AJA_U08

K_U13 potrafi wykorzystać umiejętności i wiedzę na temat dawnych i współczesnych technologii i technik sztuk, AJA_U11, HJA_U04

K_U17 jest przygotowany do współdziałania z innymi osobami w ramach prac zespołowych i jest zdolny do podjęcia wiodącej roli w takich zespołach, AJA_U15 (odpowiednik - A2_U15)

K_U18 posiada umiejętność przygotowania rozbudowanych prac pisemnych i wystąpień ustnych, dotyczących zagadnień szczegółowych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów i specjalnością, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł, AJA_U16

(odpowiednik - A2_U18)

K_U22 potrafi przedstawić wyniki swojej pracy w postaci prezentacji multimedialnej, AJA_U18


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K_KO1 ma świadomość znaczenia wartości (artystycznej, historycznej, emocjonalnej itd.) dzieł sztuki i zabytków, ich nieodtwarzalności i obowiązku ich respektowania w procesie konserwacji-restauracji , AJA_K01, HJA_K01

K_K02 ma świadomość znaczenia profesjonalizmu i konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej, AJA_K02

K_K06 potrafi pracować samodzielnie i w zespole, ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania, AJA_K05



Metody dydaktyczne:

-wykład informacyjny(konwencjonalny)

-biograficzna

-klasyczna metoda problemowa


Skrócony opis:

Technologia i technika malarstwa sztalugowego jest to przedmiot przygotowujący studentów do samodzielnego i świadomego kształtowania własnego warsztatu malarskiego, niezbędnego w realizacji dalszego toku nauki na kierunku Malarstwo. W toku zajęć studenci zapoznawani są z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi stosowanych w malarstwie sztalugowym narzędzi i materiałów malarskich oraz ich zastosowania, co przedstawione jest również w ujęciu historycznym.

Pełny opis:

Wiadomości przekazywane są w trakcie wykładów z wykorzystaniem dużej ilości materiału ilustracyjnego (prezentacja multimedialna). Na wykładach prezentowana jest wiedza dotycząca różnorodności i rozwoju technik i technologii malarskich na przestrzeni wieków, co ma na celu poszerzenie wiedzy studentów na temat materiałów i narzędzi malarskich oraz sposobu ich wykorzystania.

Szczególnie zwracana jest uwaga na materiały i narzędzia malarskie oraz właściwe pod względem technologicznym sposoby ich przygotowania, zastosowania i pielęgnacji. Zakres wiedzy przekazywanej studentom obejmuje zarówno podstawy materiałoznawstwa, jak i zagadnienia warsztatowe.

Literatura:

1. Cennini C., Rzecz o Malarstwie, Wrocław 1955.

2. Doerner M., Materiały malarskie i ich zastosowanie, Warszawa 1975.

3. Hopliński J., Farby i spoiwa malarskie, Wrocław 1990.

4. Leonardo da Vinci, Traktat o malarstwie, Gdańsk 2006.

5. Slansky B., Technika Malarstwa. Materiały do malarstwa i konserwacji, Tom I, Warszawa1960.

6. Ślesiński W., Techniki malarskie – spoiwa organiczne, Warszawa 1984.

7. Literatura zalecana (uzupełniająca)

8. Anfam D. A. i in., Techniki wielkich mistrzów malarstwa, Warszawa 1999.

9. Artymowski R., Materiały i narzędzia malarskie, Skrypt ASP, Warszawa 1983

10. Cuevas S., Jak malować farbami akrylowymi, Łódź 1997.

11. Fromentin E., Mistrzowie dawni, Wrocław 1956.

12. Gutkowska-Dudek K., O pastelu i jego mistrzach, Warszawa 1982.

13. Krzymińska D., Tempera współczesna wg E. Bergera, Toruń 1991,(maszynopis).

14. Majewski P., Malarstwo materii w Polsce jako formuła „nowoczesności”, Lublin 2006.

15. Losos L., Techniki malarskie, Warszawa 1991.

16. Smith R., Tajemnice warsztatu artysty, Warszawa 1994.

17. Stępień D., Tempera żółtkowa jako technika w malarstwie sztalugowym, według dawnych przekazów i twórczości wybranych współczesnych artystów, Warszawa 2010.

18. Parramon J., Jak malować akwarelą: historia akwareli, materiały, techniki oraz ćwiczenia praktyczne, Łódź 1999.

19. • Parramon J., Jak malować farbami olejnymi: krótka historia rozwoju malarstwa olejnego, materiały i przybory do posługiwania się techniką malarstwa olejnego, pierwsze ćwiczenia z trzema kolorami podstawowymi, teoria i harmonia kolorów, ćwiczenia w malarstwie olejnym z użyciem wszystkich kolorów, Łódź 2001.

20. Zwolińska K., Mała technologia malarstwa, Warszawa 1989.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny lub ustny

Kryteria oceniania:

Wykład: zaliczenie na podstawie egzaminu pisemnego lub egzaminu ustnego:

ndst - 50 %

dst-51-60%)

dst plus- 61-70%

db- 771-80%

db plus- 81-90%

bdb- 91-100%

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Rogóż
Prowadzący grup: Magdalena Chomiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Pracownia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

identyczne jak w części A

Pełny opis:

identyczne jak w części A

Literatura:

identyczne jak w części A

Uwagi:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Chomiak
Prowadzący grup: Magdalena Chomiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Pracownia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

identyczne jak w części A

Pełny opis:

identyczne jak w części A

Literatura:

identyczne jak w części A

Uwagi:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Chomiak
Prowadzący grup: Magdalena Chomiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Pracownia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

identyczne jak w części A

Pełny opis:

identyczne jak w części A

Literatura:

identyczne jak w części A

Uwagi:

brak

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)