Ćwiczenia terenowe z konserwacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-ĆT-M-SJ | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Ćwiczenia terenowe z konserwacji | ||
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa | ||
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. letni - Konserwacja i restauracja malarstwa (sj) Przedmioty obowiązkowe - 3 rok, sem. letni - Konserwacja i restauracja malarstwa (sj) Przedmioty obowiązkowe - 4 rok, sem. letni - Konserwacja i restauracja malarstwa (sj) |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Wymagania wstępne: | Zaliczone IV semestry studiów. |
||
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
||
Całkowity nakład pracy studenta: | Ćwiczenia terenowe realizowane są po IV i VI semestrze roku studiów w wymiarze - 168 godzin. Po VIII semestrze przewidziana jest praktyka zawodowa z konserwacji malarstwa ściennego w wymiarze 168 godzin. 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (kontaktowe): 168 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu (zapoznanie się z literaturą, przygotowanie do dyskusji na zajęcia, przygotowywanie dokumentacji) 10 godzin Co roku 3 pkt ECTS. |
||
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W03 ma szczegółową wiedzę teoretyczną i praktyczną z metodyki działań konserwatorskich w wybranej specjalności; K_W04 zna mechanizmy oddziaływania fizycznych, chemicznych i biologicznych czynników środowiskowych na materię dzieł sztuki i zabytków; K_W05 posiada wiedzę w zakresie materiałoznawstwa substancji zabytkowej oraz historycznych i współczesnych materiałów konserwatorskich; K_W06 zna podstawowe metody fizyczne i chemiczne badania dzieł sztuki i zabytków; K_W07 zna podstawy historii sztuki, z uwzględnieniem interpretacji i podstawowego wartościowania dzieł sztuki; K_W08 zna podstawy historii i teorii ochrony i konserwacji-restauracji dzieł sztuki i zabytków; K_W09 posiada wiedzę dotyczącą dawnych technologii i technik artystycznych; K_W12 zna podstawy fotografii i technik dokumentacji dzieł sztuki, badań i procesów konserwatorsko-restauratorskich; K_W13 ma elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy. |
||
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U01 umie przeprowadzić rozpoznanie stanu zachowania zabytku,określić przyczyny zniszczeń i sformułować program prac badawczych oraz konserwatorskich i restauratorskich; K_U02 potrafi określić, rozpoznać i opisać budowę techniczną dzieła sztuki i zabytku z uwzględnianiem oryginału i warstw wtórnych; K_U03 potrafi określić główne i szczegółowe cele służące realizacji zadania konserwatorskiego z uwzględnieniem kontekstu kulturowego dzieła sztuki/zabytku; K_U04 posiada umiejętność wykorzystania wiedzy konserwatorskiej, technologicznej oraz wiedzy z zakresu nauk humanistycznych i przyrodniczych dla przygotowania projektu konserwatorskiego; K_U05 posiada umiejętność wykonania wszystkich zabiegów konserwatorskich i restauratorskich; K_U06 potrafi określić zasady profilaktyki i minimalizacji niszczącego oddziaływania fizycznych, chemicznych i biologicznych czynników środowiskowych na materię dzieł sztuki i zabytków; K_U07 posiada umiejętność wykonania dokumentacji badań dzieł sztuki i zabytków; K_U08 potrafi zaplanować, zinterpretować i powiązać wyniki badań chemicznych, fizycznych, biologicznych z konserwatorskimi i technologicznymi z wykorzystaniem wiedzy na temat dawnych i współczesnych technik oraz tradycji warsztatowych K_U09 - posiada umiejętność opracowania kompleksowego dokumentacji konserwatorskiej K_U13 - potrafi wykorzystywać umiejętności i wiedzę na temat dawnych i współczesnych technologii i technik sztuk plastycznych w pracach konserwatorsko-restauratorskich i artystycznych K_U14 - potrafi wykorzystywać umiejętności plastyczne i zastosować wiedzę z obszaru sztuk plastycznych w pracach konserwatorskich i restauratorskich K_U16 - umie podejmować samodzielnie decyzje odnośnie projektowania i realizacji prac konserwatorskich K_U17 - jest przygotowany do współdziałania z innymi osobami w ramach prac zespołowych i jest zdolny do podjęcia wiodącej roli w takich zespołach K_U22 - potrafi przedstawiać wyniki swojej pracy w postaci multimedialnej |
||
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01 - ma świadomość znaczenia wartości (artystycznej, historycznej, emocjonalnej itd.) dzieł sztuki i zabytków, ich nieodtwarzalności i obowiązku ich respektowania w procesie konserwacji-restauracji K_K02 - ma świadomość znaczenia profesjonalizmu i konieczność przestrzegania zasad etyki zawodowej K_K03 - ma świadomość i rozumie aspekty i skutki (także dalekosiężne) działań konserwatorskich, ich wpływ na dzieło sztuki lub zabytek i środowisko naturalne oraz świadomość związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje K_K04 - ma świadomość i rozumie konieczność uwzględniania kontekstu kulturowego dzieła sztuki lub zabytku w decyzjach konserwatorskich K_ K05 - zna ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz potrzebę włączania specjalistów z innych dziedzin do rozwiązywania szczególnie złożonych zagadnień konserwatorskich K_K06 - potrafi pracować samodzielnie i w zespole, ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania K_K07 - rozumie potrzebę popularyzacji wiedzy, idei i zasad ochrony dziedzictwa kulturowego K_K08 - rozumie znaczenia kształtowania estetyki dzieła jako wynik prac konserwatorsko-restauratorskich |
||
Metody dydaktyczne: | teoretyczne wprowadzenie w problematykę konserwatorską i historyczno-artystyczną zabytku będącego przedmiotem prac; praktyczne ćwiczenia na obiektach zabytkowych a także badania technologiczne i konserwatorskie |
||
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
||
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
||
Skrócony opis: |
Ćwiczenia są poświęcone przede wszystkim badaniom, konserwacji i restauracji malarstwa ściennego w różnych technikach, zarówno na podłozu mineralnym jak na podłozu drewnianym oraz wnętrz zabytkowych jako zespołów złożonych z zabytków o różnej problematyce. Przedmiot umożliwia studentom zapoznanie się z warunkami pracy w terenie oraz konfrontację wiedzy zdobytej na innych zajęciach (konserwacja i restauracja malarstwa ściennego; profilaktyka konserwatorska, projektowanie konserwatorskie, dokumentacja konserwatorska) z rzeczywistością autentycznych, złożonych obiektów zabytkowych w terenie. Ma też na celu utrwalenie umiejętności wykonywania zabiegów i procedur, poznanych na innych zajęciach. |
||
Pełny opis: |
Ćwiczenia odbywają się w terenie i polegają na przeprowadzeniu (w całości lub pewnego etapu) prac badawczych i/lub konserwatorskich i restauratorskich w jednym z pośród proponowanych w danym roku obiektów zabytkowych. Prace prowadzone są zespołowo, w grupach kilku- lub kilkunastoosobowych, pod nadzorem pracownika naukowo-dydaktycznego który poszczególnym uczestnikom wyznacza konkretne zadania. Przebieg i wyniki prac omawiane są w zespole. Problematyka poszczególnych ćwiczeń, rodzaj zadań i zakres prowadzonych prac różnią się w zależności od charakteru wybranych obiektów zabytkowych i są też dostosowywane do poziomu wiedzy i umiejętności studentów (inne dla studentów II, a inne dla II czy IV roku). Każdego roku dla specjalności organizowane są prace w 5-7 obiektach, w różnych terminach. Prowadzący planując zadania określają ile osób i o jakim doświadczeniu jest niezbędnych dla jego sprawnej realizacji. Te wstępne potrzeby stanowią podstawę podziału na grupy ćwiczeniowe. Miejsce i czas ćwiczeń terenowych wybiera (spośród przedstawionych propozycji) każdy student zgodnie z własnymi zainteresowaniami i możliwościami. |
||
Literatura: |
Publikacje związane z realizowanymi pracami, obiektem (Katalog zabytków regionu odpowiadającego lokalizacji obiektu, białe karty zabytków itd.) Ponadto literatura do przedmiotów: konserwacja i restauracja malarstwa ściennego; profilaktyka konserwatorska, projektowanie konserwatorskie, dokumentacja konserwatorska. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia: aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach . Forma zaliczenia: każdorazowo po odbyciu ćwiczeń, ocena wykonanych przez studenta prac badawczych i/lub konserwatorskich i restauratorskich oraz ich dokumentacji opisowej, rysunkowej i fotograficznej. |
||
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2018-02-26 - 2018-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Praktyka ![]() |
|
Koordynatorzy: | Jacek Stachera | |
Prowadzący grup: | Adam Kaźmierczak, Solida Lim, Teresa Łękawa-Wysłouch, Patrycja Mindykowska, Robert Rogal, Jarosław Rogóż, Jacek Stachera, Kinga Szczepińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Praktyka - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Ćwiczenia terenowe realizowane są po IV i VI semestrze roku studiów w wymiarze - 168 godzin. Po VIII semestrze przewidziana jest praktyka zawodowa z konserwacji malarstwa ściennego w wymiarze 168 godzin. 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (kontaktowe): 168 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu (zapoznanie się z literaturą, przygotowanie do dyskusji na zajęcia, przygotowywanie dokumentacji) 10 godzin W 2018 ćwiczenia terenowe prowadzone będą w siedmiu obiektach dr hab. Jacek Stachera - Prace konserwatorskie przy malowidłach z dawnych stall chóru zachodniego zdobiące boazerie korytarza klasztoru i malowidła w przedsionku Kaplicy różańcowej na Jasnej Górze w Częstochowie dr hab. Robert Rogal (prof UMK) - kościół w Kokoszkowy dr hab. Jarosław Rogóż (prof. UMK), mgr Adam Kazimierczak - kościół w Wtnicy dr Kinga Szczepińska - kościół w Kościelnej Jani dr Teresa Łękawa-Wysłouch - kościół w Kościelna Jani dr Solida Lim - kościół w Kcynia mgr Partycja Mindykowska - I Liceum Ogólnokształcące w Inowrocławiu | |
Pełny opis: |
dr hab. Jacek Stachera - Malowidła z dawnych stall chóru zachodniego zdobiące boazerie korytarza klasztoru. Malowidła są silnie zabrudzone i pociemniałe. Występują miejscowe ubytki i przetarcia warstwy malarskiej. Celem prac konserwatorskich jest przywrócenie malowidłom czytelności i estetyki. Program prac konserwatorskich Prace poprzedzone zostaną wykonaniem dokumentacji fotograficznej i opisowej stanu zachowania obiektu przed konserwacją. 1. Wstępne oczyszczenie z kurzu i zabrudzeń powierzchniowych. 2. Demontaż płycin z malowidłami w celu przeniesienia do pracowni 3. Oczyszczenie lica i odwrocia malowideł 4. Uzupełnienie ubytków w drewnie, flekowanie i założenie kitów. 5. Nałożenie werniksu zabezpieczającego warstwę malarską. 6. Uzupełnienie ubytków warstwy malarskiej. 7. Zabezpieczenie werniksem 8. Montaż malowideł Po zakończeniu prac sporządzona zostanie dokumentacja fotograficzna i opisowa Malowidła w przedsionku Kaplicy różańcowej posiadają liczne zadrapania u uszkodzenia warstwy malarskiej. W partii nad boazerią na ścianie zachodniej występują ubytki warstwy malarskiej wraz z zaprawą. Celem prac jest przywrócenie walorów estetycznych malowidłom. Program prac konserwatorskich Prace poprzedzone zostaną wykonaniem dokumentacji fotograficznej i opisowej stanu zachowania obiektu przed konserwacją. 1. Wstępne oczyszczenie z kurzu i zabrudzeń powierzchniowych. 2. Uzupełnienie ubytków zaprawy. 3. Uzupełnienie ubytków warstwy malarskiej. Po zakończeniu prac sporządzona zostanie dokumentacja fotograficzna i opisowa | |
Literatura: |
Zalecane zapoznanie się z literaturą dotyczącą historii Klasztoru Jasnogórskiego |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2019-02-25 - 2019-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Zajęcia terenowe ![]() |
|
Koordynatorzy: | Jacek Stachera | |
Prowadzący grup: | Joanna Arszyńska, Elżbieta Basiul, Solida Lim, Robert Rogal, Jacek Stachera, Bożena Szmelter-Fausek, Daria Zasada-Kłodzińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Zajęcia terenowe - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Terminy i miejsca realizacji ćwiczeń terenowych podane zostano w terminie późniejszym. Trwają rozmowy i negocjacje odnośnie miejsc i i terminów. | |
Pełny opis: |
Ćwiczenia odbywają się w terenie i polegają na przeprowadzeniu (w całości lub pewnego etapu) prac badawczych i/lub konserwatorskich i restauratorskich w jednym z pośród proponowanych w danym roku obiektów zabytkowych. Prace prowadzone są zespołowo, w grupach kilku- lub kilkunastoosobowych, pod nadzorem pracownika naukowo-dydaktycznego który poszczególnym uczestnikom wyznacza konkretne zadania. Przebieg i wyniki prac omawiane są w zespole. Problematyka poszczególnych ćwiczeń, rodzaj zadań i zakres prowadzonych prac różnią się w zależności od charakteru wybranych obiektów zabytkowych i są też dostosowywane do poziomu wiedzy i umiejętności studentów (inne dla studentów II, a inne dla II czy IV roku). Każdego roku dla specjalności organizowane są prace w 5-7 obiektach, w różnych terminach. Prowadzący planując zadania określają ile osób i o jakim doświadczeniu jest niezbędnych dla jego sprawnej realizacji. Te wstępne potrzeby stanowią podstawę podziału na grupy ćwiczeniowe. Miejsce i czas ćwiczeń terenowych wybiera (spośród przedstawionych propozycji) każdy student zgodnie z własnymi zainteresowaniami i możliwościami. | |
Literatura: |
Dobór literatury związany bezpośrednio z obiektem przy który są realizowane prace i związaną z tym problematyką konserwatorską. | |
Uwagi: |
Ostatecznie miejsca i terminy realizacji ćwiczeń terenowych podane zostaną w kwietniu 2019 roku. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Praktyka ![]() |
|
Koordynatorzy: | Jacek Stachera | |
Prowadzący grup: | Patrycja Mindykowska, Daria Zasada-Kłodzińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Praktyka - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Terminy i miejsca realizacji ćwiczeń terenowych podane zostano w terminie późniejszym. Trwają rozmowy i negocjacje odnośnie miejsc i i terminów. | |
Pełny opis: |
Ćwiczenia odbywają się w terenie i polegają na przeprowadzeniu (w całości lub pewnego etapu) prac badawczych i/lub konserwatorskich i restauratorskich w jednym z pośród proponowanych w danym roku obiektów zabytkowych. Prace prowadzone są zespołowo, w grupach kilku- lub kilkunastoosobowych, pod nadzorem pracownika naukowo-dydaktycznego który poszczególnym uczestnikom wyznacza konkretne zadania. Przebieg i wyniki prac omawiane są w zespole. Problematyka poszczególnych ćwiczeń, rodzaj zadań i zakres prowadzonych prac różnią się w zależności od charakteru wybranych obiektów zabytkowych i są też dostosowywane do poziomu wiedzy i umiejętności studentów (inne dla studentów II, a inne dla II czy IV roku). Każdego roku dla specjalności organizowane są prace w 5-7 obiektach, w różnych terminach. Prowadzący planując zadania określają ile osób i o jakim doświadczeniu jest niezbędnych dla jego sprawnej realizacji. Te wstępne potrzeby stanowią podstawę podziału na grupy ćwiczeniowe. Miejsce i czas ćwiczeń terenowych wybiera (spośród przedstawionych propozycji) każdy student zgodnie z własnymi zainteresowaniami i możliwościami. | |
Literatura: |
Dobór literatury związany bezpośrednio z obiektem przy który są realizowane prace i związaną z tym problematyką konserwatorską. | |
Uwagi: |
Ostatecznie miejsca i terminy realizacji ćwiczeń terenowych podane zostaną w kwietniu 2019 roku. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (w trakcie)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Praktyka ![]() |
|
Koordynatorzy: | Jacek Stachera | |
Prowadzący grup: | Patrycja Mindykowska, Robert Rogal, Jacek Stachera | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Praktyka - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Terminy i miejsca realizacji ćwiczeń terenowych podane zostano w terminie późniejszym. Trwają rozmowy i negocjacje odnośnie miejsc i i terminów. | |
Pełny opis: |
Ćwiczenia odbywają się w terenie i polegają na przeprowadzeniu (w całości lub pewnego etapu) prac badawczych i/lub konserwatorskich i restauratorskich w jednym z pośród proponowanych w danym roku obiektów zabytkowych. Prace prowadzone są zespołowo, w grupach kilku- lub kilkunastoosobowych, pod nadzorem pracownika naukowo-dydaktycznego który poszczególnym uczestnikom wyznacza konkretne zadania. Przebieg i wyniki prac omawiane są w zespole. Problematyka poszczególnych ćwiczeń, rodzaj zadań i zakres prowadzonych prac różnią się w zależności od charakteru wybranych obiektów zabytkowych i są też dostosowywane do poziomu wiedzy i umiejętności studentów (inne dla studentów II, a inne dla II czy IV roku). Każdego roku dla specjalności organizowane są prace w 5-7 obiektach, w różnych terminach. Prowadzący planując zadania określają ile osób i o jakim doświadczeniu jest niezbędnych dla jego sprawnej realizacji. Te wstępne potrzeby stanowią podstawę podziału na grupy ćwiczeniowe. Miejsce i czas ćwiczeń terenowych wybiera (spośród przedstawionych propozycji) każdy student zgodnie z własnymi zainteresowaniami i możliwościami. | |
Literatura: |
Dobór literatury związany bezpośrednio z obiektem przy który są realizowane prace i związaną z tym problematyką konserwatorską. | |
Uwagi: |
Ostatecznie miejsca i terminy realizacji ćwiczeń terenowych podane zostaną w kwietniu 2019 roku. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.