Ćwiczenia terenowe z konserwacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-ĆT-M-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Ćwiczenia terenowe z konserwacji |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. letni - Konserwacja i restauracja malarstwa (sj) Przedmioty obowiązkowe - 3 rok, sem. letni - Konserwacja i restauracja malarstwa (sj) Przedmioty obowiązkowe - 4 rok, sem. letni - Konserwacja i restauracja malarstwa (sj) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zaliczone IV semestry studiów. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Ćwiczenia terenowe z konserwacji-restauracji malarstwa i rzeźby polichromowanej realizowane są po IV i VI semestrze studiów w wymiarze - 168 godzin. Po VIII semestrze przewidziana jest praktyka zawodowa z konserwacji malarstwa ściennego, sztalugowego bądź rzeźby polichromowanej w wymiarze 168 godzin. 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (kontaktowe): 168 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu (zapoznanie się z literaturą, przygotowanie do dyskusji na zajęcia, przygotowywanie dokumentacji) 10 godzin Co roku 3 pkt ECTS. |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W03 ma szczegółową wiedzę teoretyczną i praktyczną z metodyki działań konserwatorskich dotyczących malarstwa ściennego i sztalugowego oraz rzeźby polichromowanej. K_W04 zna mechanizmy oddziaływania fizycznych, chemicznych i biologicznych czynników środowiskowych na materię zabytkowych malowideł ściennych, sztalugowych oraz rzeźby polichromowanej; K_W05 posiada wiedzę w zakresie materiałoznawstwa substancji zabytkowej oraz historycznych i współczesnych materiałów używanych w procesie konserwacji malarstwa ściennego i sztalugowego oraz rzeźby polichromowanej.; K_W13 ma elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy w pracowni oraz związaną z pracami w terenie na rusztowaniach. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U01 umie przeprowadzić rozpoznanie stanu zachowania zabytku, określić przyczyny zniszczeń i sformułować program prac badawczych oraz konserwatorskich i restauratorskich dotyczący malarstwa i rzeźby polichromowanej; K_U02 potrafi określić, rozpoznać i opisać budowę techniczną zabytkowych polichromii ściennych, malarstwa ściennego oraz rzeźby polichromowanej u z uwzględnianiem oryginału i warstw wtórnych; K_U09 - posiada umiejętność opracowania kompleksowego dokumentacji konserwatorskiej w odniesieniu do zabytkowych malowideł i rzeźb polichromowanych K_U14 -potrafi wykorzystywać umiejętności plastyczne i zastosować wiedzę z obszaru sztuk plastycznych w pracach konserwatorskich i restauratorskich wykonywanych przy zabytkowych malowidłach i rzeźbach polichromowanych K_U17 -jest przygotowany do współdziałania z innymi osobami w ramach prac zespołowych i jest zdolny do podjęcia wiodącej roli w takich zespołach, w tym do prowadzenia prac w terenie. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01 - ma świadomość znaczenia wartości (artystycznej, historycznej, emocjonalnej itd.) zabytkowych malowideł i rzeźb polichromowanych, ich nie odtwarzalności i obowiązku ich respektowania w procesie konserwacji-restauracji K_K02 - ma świadomość znaczenia profesjonalizmu i konieczność przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracach związanych z zabytkowymi malowidłami i rzeźbami polichromowanymi. K_K03 - ma świadomość i rozumie aspekty i skutki (także dalekosiężne) działań konserwatorskich, ich wpływ na zabytkowe polichromowane rzeźby oraz malowidła i środowisko naturalne oraz świadomość związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje K_ K05 - zna ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego kształcenia dotyczącego konserwacji zabytkowych rzeźb polichromowanych i malowideł oraz potrzebę włączania specjalistów z innych dziedzin do rozwiązywania szczególnie złożonych zagadnień konserwatorskich K_K06 - potrafi pracować samodzielnie i w zespole, ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania |
Metody dydaktyczne: | teoretyczne wprowadzenie w problematykę konserwatorską i historyczno-artystyczną zabytku będącego przedmiotem prac; praktyczne ćwiczenia na obiektach zabytkowych a także badania technologiczne i konserwatorskie |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia są poświęcone przede wszystkim badaniom, konserwacji i restauracji malarstwa ściennego w różnych technikach, zarówno na podłozu mineralnym jak na podłozu drewnianym oraz wnętrz zabytkowych jako zespołów złożonych z zabytków o różnej problematyce. Przedmiot umożliwia studentom zapoznanie się z warunkami pracy w terenie oraz konfrontację wiedzy zdobytej na innych zajęciach (konserwacja i restauracja malarstwa ściennego; profilaktyka konserwatorska, projektowanie konserwatorskie, dokumentacja konserwatorska) z rzeczywistością autentycznych, złożonych obiektów zabytkowych w terenie. Ma też na celu utrwalenie umiejętności wykonywania zabiegów i procedur, poznanych na innych zajęciach. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia odbywają się w terenie i polegają na przeprowadzeniu (w całości lub pewnego etapu) prac badawczych i/lub konserwatorskich i restauratorskich w jednym z pośród proponowanych w danym roku obiektów zabytkowych. Prace prowadzone są zespołowo, w grupach kilku- lub kilkunastoosobowych, pod nadzorem pracownika naukowo-dydaktycznego który poszczególnym uczestnikom wyznacza konkretne zadania. Przebieg i wyniki prac omawiane są w zespole. Problematyka poszczególnych ćwiczeń, rodzaj zadań i zakres prowadzonych prac różnią się w zależności od charakteru wybranych obiektów zabytkowych i są też dostosowywane do poziomu wiedzy i umiejętności studentów (inne dla studentów II, a inne dla II czy IV roku). Każdego roku dla specjalności organizowane są prace w 5-7 obiektach, w różnych terminach. Prowadzący planując zadania określają ile osób i o jakim doświadczeniu jest niezbędnych dla jego sprawnej realizacji. Te wstępne potrzeby stanowią podstawę podziału na grupy ćwiczeniowe. Miejsce i czas ćwiczeń terenowych wybiera (spośród przedstawionych propozycji) każdy student zgodnie z własnymi zainteresowaniami i możliwościami. |
Literatura: |
Publikacje związane z realizowanymi pracami, obiektem (Katalog zabytków regionu odpowiadającego lokalizacji obiektu, białe karty zabytków itd.) Ponadto literatura do przedmiotów: konserwacja i restauracja malarstwa ściennego; profilaktyka konserwatorska, projektowanie konserwatorskie, dokumentacja konserwatorska. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia: aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach . Forma zaliczenia: każdorazowo po odbyciu ćwiczeń, ocena wykonanych przez studenta prac badawczych i/lub konserwatorskich i restauratorskich oraz ich dokumentacji opisowej, rysunkowej i fotograficznej. Student otrzymuje ocenę na podstawie aktywności w czasie trwania ćwiczeń oraz jakości wykonywanych zadań. Zadania przydziela oraz ocenia pracownik naukowo-dydaktyczny będący opiekunem studentów. Aktywność studenta wyrażana jest procentowo i przedstawia się następująco: 40% oceny - praca w wyznaczonym wymiarze godzinowym (obecność), uzupełniany na bieżąco dziennik prac 20% oceny - zaangażowanie, dociekliwość studenta Jakość pracy studenta wyrażana jest procentowo przedstawia się następująco: 40% oceny - Pracownik naukowo-dydaktyczny przy określaniu procentowości zwraca uwagę na: estetykę wykonania powierzonego zadania, zgodność z nauczanymi metodami i wiedzą, czas wykonywania zadania, organizację miejsca pracy, zachowanie w stosunku do innych uczestników ćwiczeń, umiejętność współpracy, zrozumienie indywidualnego charakteru obiektu, świadomość konsekwencji wykonywanego zadania dla obiektu oraz odpowiedzialności za podjęte zadania, jakość i rzetelność prowadzenia dziennika prac. Końcowa ocena wynika z procentowej ilości punktów uzyskanych z ocenianych elementów: 50% - ocena niedostateczna 51-60% - ocena dostateczna 61-70% - ocena dostateczna plus 71-80% - ocena dobra 81-90 % - ocena dobra plus 91-100% - ocena bardzo dobra |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Stachera | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Basiul, Wojciech Iwaszczuk, Solida Lim, Daria Piasecka, Klaudia Rajmann, Jarosław Rogóż, Bożena Szmelter-Fausek, Elżbieta Szmit-Naud | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Praktyka - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Terminy i miejsca realizacji ćwiczeń terenowych podane zostano w terminie późniejszym. Trwają rozmowy i negocjacje odnośnie miejsc i i terminów. |
|
Pełny opis: |
Ćwiczenia odbywają się w terenie i polegają na przeprowadzeniu (w całości lub pewnego etapu) prac badawczych i/lub konserwatorskich i restauratorskich w jednym z pośród proponowanych w danym roku obiektów zabytkowych. Prace prowadzone są zespołowo, w grupach kilku- lub kilkunastoosobowych, pod nadzorem pracownika naukowo-dydaktycznego który poszczególnym uczestnikom wyznacza konkretne zadania. Przebieg i wyniki prac omawiane są w zespole. Problematyka poszczególnych ćwiczeń, rodzaj zadań i zakres prowadzonych prac różnią się w zależności od charakteru wybranych obiektów zabytkowych i są też dostosowywane do poziomu wiedzy i umiejętności studentów (inne dla studentów II, a inne dla II czy IV roku). Każdego roku dla specjalności organizowane są prace w 5-7 obiektach, w różnych terminach. Prowadzący planując zadania określają ile osób i o jakim doświadczeniu jest niezbędnych dla jego sprawnej realizacji. Te wstępne potrzeby stanowią podstawę podziału na grupy ćwiczeniowe. Miejsce i czas ćwiczeń terenowych wybiera (spośród przedstawionych propozycji) każdy student zgodnie z własnymi zainteresowaniami i możliwościami. |
|
Literatura: |
Dobór literatury związany bezpośrednio z obiektem przy który są realizowane prace i związaną z tym problematyką konserwatorską. |
|
Uwagi: |
Ostatecznie miejsca i terminy realizacji ćwiczeń terenowych podane zostaną w kwietniu 2023 roku. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Stachera | |
Prowadzący grup: | Wojciech Iwaszczuk, Solida Lim, Patrycja Mindykowska, Daria Piasecka, Robert Rogal, Bożena Szmelter-Fausek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Praktyka - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Terminy i miejsca realizacji ćwiczeń terenowych podane zostano w terminie późniejszym. Trwają rozmowy i negocjacje odnośnie miejsc i i terminów. |
|
Pełny opis: |
Ćwiczenia odbywają się w terenie i polegają na przeprowadzeniu (w całości lub pewnego etapu) prac badawczych i/lub konserwatorskich i restauratorskich w jednym z pośród proponowanych w danym roku obiektów zabytkowych. Prace prowadzone są zespołowo, w grupach kilku- lub kilkunastoosobowych, pod nadzorem pracownika naukowo-dydaktycznego który poszczególnym uczestnikom wyznacza konkretne zadania. Przebieg i wyniki prac omawiane są w zespole. Problematyka poszczególnych ćwiczeń, rodzaj zadań i zakres prowadzonych prac różnią się w zależności od charakteru wybranych obiektów zabytkowych i są też dostosowywane do poziomu wiedzy i umiejętności studentów (inne dla studentów II, a inne dla II czy IV roku). Każdego roku dla specjalności organizowane są prace w 5-7 obiektach, w różnych terminach. Prowadzący planując zadania określają ile osób i o jakim doświadczeniu jest niezbędnych dla jego sprawnej realizacji. Te wstępne potrzeby stanowią podstawę podziału na grupy ćwiczeniowe. Miejsce i czas ćwiczeń terenowych wybiera (spośród przedstawionych propozycji) każdy student zgodnie z własnymi zainteresowaniami i możliwościami. |
|
Literatura: |
Dobór literatury związany bezpośrednio z obiektem przy który są realizowane prace i związaną z tym problematyką konserwatorską. |
|
Uwagi: |
Ostatecznie miejsca i terminy realizacji ćwiczeń terenowych podane zostaną w kwietniu 2024 roku. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka
|
|
Koordynatorzy: | Robert Rogal | |
Prowadzący grup: | Wojciech Iwaszczuk, Solida Lim, Patrycja Mindykowska, Robert Rogal, Jarosław Rogóż, Bożena Szmelter-Fausek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Praktyka - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Terminy i miejsca realizacji ćwiczeń terenowych podane zostano w terminie późniejszym. Trwają rozmowy i negocjacje odnośnie miejsc i i terminów. W maju 2025 roku nastąpi ogłoszenie miejsc przeprowadzenia ćwiczeń terenowych. Od 2025 roku koordynacją ćwiczeń terenowych zajmuje się nowo powstała Katedra Konserwacji-Restauracji Malarstwa Ściennego. |
|
Pełny opis: |
Ćwiczenia odbywają się w terenie i polegają na przeprowadzeniu (w całości lub pewnego etapu) prac badawczych i/lub konserwatorskich i restauratorskich w jednym z pośród proponowanych w danym roku obiektów zabytkowych. Prace prowadzone są zespołowo, w grupach kilku- lub kilkunastoosobowych, pod nadzorem pracownika naukowo-dydaktycznego który poszczególnym uczestnikom wyznacza konkretne zadania. Przebieg i wyniki prac omawiane są w zespole. Problematyka poszczególnych ćwiczeń, rodzaj zadań i zakres prowadzonych prac różnią się w zależności od charakteru wybranych obiektów zabytkowych i są też dostosowywane do poziomu wiedzy i umiejętności studentów (inne dla studentów II, a inne dla II czy IV roku). Każdego roku dla specjalności organizowane są prace w 5-7 obiektach, w różnych terminach. Prowadzący planując zadania określają ile osób i o jakim doświadczeniu jest niezbędnych dla jego sprawnej realizacji. Te wstępne potrzeby stanowią podstawę podziału na grupy ćwiczeniowe. Miejsce i czas ćwiczeń terenowych wybiera (spośród przedstawionych propozycji) każdy student zgodnie z własnymi zainteresowaniami i możliwościami. |
|
Literatura: |
Dobór literatury związany bezpośrednio z obiektem przy który są realizowane prace i związaną z tym problematyką konserwatorską. |
|
Uwagi: |
Ostatecznie miejsca i terminy realizacji ćwiczeń terenowych podane zostaną w maju 2025 roku. W maju 2025 roku nastąpi ogłoszenie miejsc przeprowadzenia ćwiczeń terenowych. Od 2025 roku koordynacją ćwiczeń terenowych zajmuje się nowo powstała Katedra Konserwacji-Restauracji Malarstwa Ściennego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-23 - 2026-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka
|
|
Koordynatorzy: | Robert Rogal | |
Prowadzący grup: | Wojciech Iwaszczuk, Solida Lim, Patrycja Mindykowska, Robert Rogal, Jarosław Rogóż, Bożena Szmelter-Fausek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Praktyka - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Terminy i miejsca realizacji ćwiczeń terenowych podane zostano w terminie późniejszym. Trwają rozmowy i negocjacje odnośnie miejsc i i terminów. W maju 2025 roku nastąpi ogłoszenie miejsc przeprowadzenia ćwiczeń terenowych. Od 2025 roku koordynacją ćwiczeń terenowych zajmuje się nowo powstała Katedra Konserwacji-Restauracji Malarstwa Ściennego. |
|
Pełny opis: |
Ćwiczenia odbywają się w terenie i polegają na przeprowadzeniu (w całości lub pewnego etapu) prac badawczych i/lub konserwatorskich i restauratorskich w jednym z pośród proponowanych w danym roku obiektów zabytkowych. Prace prowadzone są zespołowo, w grupach kilku- lub kilkunastoosobowych, pod nadzorem pracownika naukowo-dydaktycznego który poszczególnym uczestnikom wyznacza konkretne zadania. Przebieg i wyniki prac omawiane są w zespole. Problematyka poszczególnych ćwiczeń, rodzaj zadań i zakres prowadzonych prac różnią się w zależności od charakteru wybranych obiektów zabytkowych i są też dostosowywane do poziomu wiedzy i umiejętności studentów (inne dla studentów II, a inne dla II czy IV roku). Każdego roku dla specjalności organizowane są prace w 5-7 obiektach, w różnych terminach. Prowadzący planując zadania określają ile osób i o jakim doświadczeniu jest niezbędnych dla jego sprawnej realizacji. Te wstępne potrzeby stanowią podstawę podziału na grupy ćwiczeniowe. Miejsce i czas ćwiczeń terenowych wybiera (spośród przedstawionych propozycji) każdy student zgodnie z własnymi zainteresowaniami i możliwościami. |
|
Literatura: |
Dobór literatury związany bezpośrednio z obiektem przy który są realizowane prace i związaną z tym problematyką konserwatorską. |
|
Uwagi: |
Ostatecznie miejsca i terminy realizacji ćwiczeń terenowych podane zostaną w maju 2025 roku. W maju 2025 roku nastąpi ogłoszenie miejsc przeprowadzenia ćwiczeń terenowych. Od 2025 roku koordynacją ćwiczeń terenowych zajmuje się nowo powstała Katedra Konserwacji-Restauracji Malarstwa Ściennego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.