Techniki sztuk plastycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-11-TSPw-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0222) Historia i archeologia
|
Nazwa przedmiotu: | Techniki sztuk plastycznych |
Jednostka: | Wydział Sztuk Pięknych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe 1 rok sem. zimowy Historia sztuki (s1) |
Strona przedmiotu: | http://brak |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | nie dotyczy |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: - udział w wykładach – 30 godz. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: - zapoznanie się ze specjalistyczną literaturą dotyczącą tematyki wykładu - 20 godz. - utrwalenie w pamięci materiału wizualnego prezentowanego podczas wykładu w celu przygotowania się do zaliczenia przedmiotu – 50 godz. Punkty ECTS - 2 |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 - Zdaje sobie sprawę z różnorodności źródeł informacji na temat technik sztuk plastycznych, w tym traktatów historycznych i rozumie ich przydatność w badaniach nad sztuką. Posiada też wiedzę pozwalającą na ich analizę i interpretację (K_W03); W2 - Zna różne kierunki badań z zakresu historii sztuki i pokrewnych, w tym badania materiałów, zastosowanych narzędzi i technik w odniesieniu do różnych typów obiektów sztuk plastycznych (K_W04); W3 - Rozumie powiązania interdyscyplinarne historii sztuki i nauk jej pokrewnych np. z chemią, fizyką czy geologią (K_W07); W4- Opanował fachową terminologię z zakresu technik artystycznych (K_W11). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 - Potrafi samodzielnie, w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu metod badawczych z zakresu nauk historycznych i pokrewnych, klasyfikować dzieła sztuk plastycznych pod względem technicznym oraz rozpoznać epokę artystyczną, z której pochodzi analizowane dzieło sztuki (K_U01); U2 - Potrafi wskazać metody badawcze służące właściwemu rozpoznaniu technik artystycznych (K_U02); U5 - Posiada podstawową umiejętność opisu, analizy i klasyfikacji dzieła sztuki pod względem technologicznym z wykorzystaniem fachowego słownictwa i terminologii (K_U05). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 - Student rozumie konieczność ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego (K_U01); K2 - Ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego w kształtowaniu świadomości kulturowej i artystycznej na poziomie lokalnym i ponadlokalnym (K_U04); K5 - Ma świadomość ograniczeń stosowania metody badawczych tylko jednej dyscypliny naukowej w pracy historyka sztuki oraz rozumie potrzebę współpracy z ekspertami innych dyscyplin naukowych w celu prawidłowego sklasyfikowania dzieła sztuki (K_U05). |
Metody dydaktyczne: | pokaz, wykład informacyjny, wykład problemowy, opis, klasyczna metoda problemowa, metody rozwijające refleksyjne myślenie, metody służące prezentacji treści |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody rozwijające refleksyjne myślenie |
Skrócony opis: |
Celem wykładów jest scharakteryzowanie materiałów i technik artystycznych w aspekcie historycznym. Szczegółowo prezentowane są zagadnienia dotyczące technik rysunkowych, graficznych, malarskich z podziałem na malarstwo sztalugowe i monumentalne, rzeźbiarskich, pozłotniczych oraz zdobniczych towarzyszących sztuce użytkowej lub architekturze, a także najważniejsze materiały źródłowe - traktaty dotyczące zagadnień związanych z techniką i technologią sztuk plastycznych. Omawiane jest funkcjonowanie warsztatów malarzy i rzeźbiarzy w dawnych wiekach oraz przykłady warsztatów wielkich mistrzów. |
Pełny opis: |
Celem wykładów jest scharakteryzowanie materiałów i technik artystycznych w aspekcie historycznym. Szczegółowo prezentowane są następujące tematy: Techniki rysunkowe - Rysunek węglem drzewnym suchym - Rysunek węglem drzewnym olejnym - Rysunek ołówkiem metalowym - Rysunek ołówkiem grafitowym (kredki kolorowe) - Rysunek sangwiną i kredą - Technika pastelu (pastel tradycyjny i pastel woskowy i monumentalny) - Rysunek pędzlem - Rysunek piórkiem - Inne techniki rysunkowe Techniki graficzne - Druk wypukły: drzeworyt, linoryt, gipsoryt, fleksografia - Druk wklęsły: Techniki suche: miedzioryt, staloryt, suchoryt, kamienioryt, mezzotinta Techniki trawione: akwaforta, akwatinta, miękki werniks, odprysk, fluoroforta - Druk płaski: litografia, algrafia, cynkotypia, monotypia - Sitodruk Techniki malarskie - Technika akwarelowa - Technika gwaszowa - Technika kazeinowa - Technika klejowa - Technika akrylowa - Technika temperowa - Technika malarstwa olejnego - Technika olejno-żywiczna - Techniki mieszane - Technika fresku mokrego i suchego, pakułowo-wapiennego - Technika sgraffita - Technika mozaiki Techniki dekoracyjne -Witraż -Stiuk -Sztablatura -Sztukateria -Intarsja -Inkrustacja -Chryzelefantyna Techniki rzeźbiarskie -Rzeźba w drewnie -Rzeźba w kamieniu -Rzeźba z metalu (odlewana i kuta) - Rzeźba z lodu - Inne techniki rzeźbiarskie Techniki pozłotnicze - Złocenie i srebrzenie na pulment - Złocenie i srebrzenie na mikstion -Inne techniki pozłotnicze Zagadnienia technik i technologii stosowanych przez wybranych artystów. Analiza wybranych traktatów artystycznych. |
Literatura: |
Źródła (wybrane fragmenty): Cennini Cennino, Rzecz o malarstwie, tłum. Tyszkiewicz S., opr. Jędrzejewska H., Wrocław 1955; Dionizjusz z Furny, Hermeneia czyli objaśnienie sztuki malarskiej, przekł. Kania I., Kraków 2003; Pliniusz, Historia naturalna, tłum. Zawadzcy I. i T., Wrocław 1961; Teofil Prezbiter, Diversarum Artium Schedula. Średniowieczny zbiór przepisów o sztukach rozmaitych, tłum. Kobielus S., Tyniec – Kraków, 1998; Theofrast, O kamieniach, [w:] Tegoż, Pisma filozoficzne i wybrane pisma przyrodnicze, tłum. Gromska D., Schneider J., t. 1, Warszawa 1963; Vinci Leonardo da, Traktat o malarstwie, tłum. i opr. Rzepińska M., Gdańsk 2006; Witruwiusz, O architekturze ksiąg dziesięć, przekł. Kumaniecki K., Warszawa 1956; Opracowania (wybrane fragmenty): Ackley C., Printmaking in the Age of Rembrandt, 1981; Artymowski R., Materiały i narzędzia malarskie, Skrypt 6, Warszawa 1989; Bann S., Parallel Lines: Printmakers, Painters and Photographers in Nineteenth-Century France, 2001; Bambach C., Drawing and Painting in the Italian Renaissance Workshop. Theory and Practice from the Thirteenth to the Sixteenth Century, 1999; Bastek G., Warsztaty weneckie w drugiej połowie XV i w XVI wieku. Bellini, Giorgione, Tycjan, Tintoretto, 2013; Bomford D. et al., Art in the Making: Italian Painting Before 1400, 1989; Bomford D., Art in Making: Rembrandt, 1988; Brown Ch., Making and Meaning, Rubens’s Landscapes, 1996; Borsook E., The Mural Painters of Tuscany: from Cimabue to Andrea del Sarto, 1980; Bucklow S., The Alchemy of Paint, London, 2009; Bury M., The Print in Italy 1550-1620, 2001; Brachert T., Lexikon historischer Maltechniken, Callwey 2001; Brochwicz Z., Folie pozłacarskie w zabytkowych obiektach - ich charakterystyka i metody identyfikacji, Materiały Zachodniopomorskie, t. XVII, 1971; Josepmaria T. Camí, Jacinto Santamera, Sztuka rzeźbienia w drewnie, 1998; Catafal J., Oliva C., Techniki graficzne, Warszawa 2005; Carradori Fr., Elementary Instructions for Students of Sculpture, tłumaczenie Matti Kalevi Auvinen, Los Angeles 2002; Cohn M.B. , Old Master Prints and Drawings: A Guide to Preservation and Conservation, 1997; Diakowska-Czarnota A., Typologia drewnianych krosien malarskich na podstawie kryterium złączy, Ochrona Zabytków, 1984, z.1, s. 32- 40; Disegno – rysunek u źródeł sztuki nowożytnej, red. Tadeusz Żuchowski, Sebastian Dudzik, 2001; Doerner M., Materiały malarskie i ich zastosowanie, Arkady 1975; Doleżyńska-Sewerniak E., Powojenne sgraffita olsztyńskie – dzieła, ich twórcy, inspiracje, [w:] Polichromie i sgraffita na fasadach ośrodków staromiejskich odbudowanych po 1945 roku. Kreacja i konserwacja. Materiały Krajowej Konferencji z okazji 35-lecia wpisu Starego Miasta w Warszawie na Listę światowego dziedzictwa UNESCO, red. A. Jagiellak, P. Świątek, Warszawa 2015, s. 179–191; Doleżyńska-Sewerniak E., Materiały malarskie i technika w obrazach olejnych Aleksandra Gierymskiego, Toruń 2010. Doleżyńska-Sewerniak E. , Graffiti sztuka ulicy. Wybrane przykłady graffiti toruńskiego, [w:] VIA – architektura, urbanizm, studia. Materiały Instytutu Architektury i Urbanistyki WSG w Bydgoszczy, red. Lech Zimowski, Bydgoszcz 2008, s. 95–103; Dubrowska M. i Sołtan A., Brązownictwo warszawskie w XIX i XX wieku : od Norblina do Łopieńskich, 1999; Dygas-Konopacka M., Rzeźba w kamieniu, 2011; Eastlake Ch. L., Methods and Materials of Painting of the Great Schools and Masters , 2 Bde., New York, 1960; Engelman Z. Pozłotnictwo, Zielona Góra 2007; Feller R.L., Artis’s Pigments Handbook of their History and Characterisation, Washington, 1986; Friend T., Rysunek i malarstwo : najważniejsze technik : podręcznik, 2010; Fuga A., Techniki i materiały, Warszawa 2008; Gascoigne B., How to Identify Prints: A Complete Guide to Manual and Mechanical Processes from Woodcut to Inkjet, 2004; Griffiths A., Prints and Printmaking: An Introduction to the Materials and Techniques, 1980; Griffiths A., The Print Before Photography: An introduction to European Printmaking 1550 – 1820, 2016; Hall M., Color and Meaning: Practice and Theory in Renaissance Painting, CUP, 1992; Held J., The Oil Sketches of Peter Paul Rubens, 1979; Hills P., The Light of Early Italian Painting, 1987; Hills P., Venetian Colour, 1999; Hopliński J., Farby i spoiwa malarskie, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk – Łódź 1990; Hrebeniuk Al., Witraże-mozaiki: sztuka barwnych szkieł i kamyków: technika witraży: średniowieczne mariackie witraże, Wyspiański w witrażach, sztuka mozaikowa, mozaiki w kościele O.O. Jezuitów w Krakowie, 1938; Jurkiewicz A., Podręcznik metod grafiki artystycznej, cz. 2, Kraków 1939; Kalinowski K., Warsztat barokowego rzeźbiarza, [w:] Artium Quaestiones, VII, Poznań, 1995, s. 103-140; Krużel K., Wśród starych rycin. Wybrane zagadnienia analizy formalnej dawnej grafiki, 1999; Kozieł A., Jak wyglądała i funkcjonowała malarska pracownia Michaela Willmanna, [w:] idem, Michael Willmann i jego malarska pracownia, 2013, s. 72-131; Labuda S. Adam, Malarstwo-zleceniodawca-malarz. Gatunek, funkcje, konteksty twórczości artystycznej [w:] Malarstwo gotyckie w Polsce, t.1, pod redakcją Adama S. Labudy i Krystyny Secomskiej, Warszawa 2004, s. 17-68; Lambert S., Prints: Art and Techniques, 2001; Losos L., Techniki malarskie, tłum. Dębska A., Warszawa 1991; Meder J., The Mastery of Drawing, tłum. W. Ames, 1923, 1978; Merrifield P. M., Original Treatieses on the Arts of Painting, Vol. I i II, New York 1967; Motture P., Large Bronzes in the Renaissance, 2003; Parramón J. M., Rysunek artystyczny : historia, pracownia, materiały, techniki, tematy, teoria i praktyka, 1993; Penny N., The Materials of Sculpture, 1993; Rich J., The Materials and Methods of Sculpture, 1974; Rudniewski P., Pigmenty i ich identyfikacja, Skrypt 13, ASP w Warszawie, Warszawa 1994; Różycka-Bryzek A., Malowidła ścienne bizantyńsko-ruskie, [w:] Malarstwo gotyckie w Polsce, T.1, pod redakcją Adama S. Labudy i Krystyny Secomskiej, Warszawa 2004, s. 155-184; Rzepińska M., Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, Warszawa 1989; Sadziak T., Klejowe i olejne prace pozłotnicze, Ośrodek Dokumentacji Zabytków, Warszawa 1981; Sawicki T., Konserwacja malowideł ściennych: problemy estetyczne : historia, teoria, praktyka, 2010; Smith R., Tajemnice warsztatu artysty : malarstwo, rysunek, grafika artystyczna, narzędzia, techniki, materiały, 1994; Smith R., Tajemnice warsztatu artysty : malarstwo, rysunek, grafika artystyczna, narzędzia, techniki, materiały, 1994; Stępień D., Tempera żółtkowa jako technika w malarstwie sztalugowym, według dawnych przekazów i twórczości wybranych współczesnych artystów, 2010; Stijnman A., Engraving and Etching 1400-2000: A History of the Development of Manual Intaglio Printmaking Processes, 2012; Serenissima. Światło Wenecji. Dzieła mistrzów weneckich XIV-XVIII wieku ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie w świetle nowych badań technologicznych, historycznych i prac konserwatorskich, kat. wyst. pod. red. Bastek G. i Janczarskiego G., Warszawa 1999; Siedlecka W., Techniki zdobnicze metali, Wrocław 1964; Slansky B., Technika malarstwa, t. I, Warszawa 1960; Słownik terminologiczny sztuk pięknych. Wydanie nowe, 1996; Stucco and plasterwork [w:] The Dictionary of Art, red. J. Turner, t. 29, 1998, s. 812-846; Ślesiński W., Techniki malarskie spoiwa organiczne, Warszawa 1984; Smith R., Tajemnice warsztatu artysty, Warszawa 1994; Ślesiński W., Techniki malarskie spoiwa mineralne, Warszawa 1983; Techniki Wielkich Mistrzów malarstwa, Warszawa 1999; The making of sculpture. The materials and techniques of European sculpture, red. Trusted M., 2007; Tolnay Cha. de, History and Technique of Old Master-Drawings, 1943; Tyrlewicz A., Sztuka pozłotnictwa i inne techniki zdobienia, Poznań 2007; Wagner A., Warsztat rzeźbiarski Chrystiana Bernarda Schmidta na Warmii, 2007; Wolski Z., Sztukatorstwo, 1992; Widacka H., Miedzioryt punktowany i jego mistrzowie, „Gazeta Antykwaryczna”, 1999, nr 2, s. 17-20; Widacka H., Akwatinta i jej mistrzowie, „Gazeta Antykwaryczna”, 1999, nr 4, s. 29-33; Widacka H., Mezzotinta i jej mistrzowie, „Gazeta Antykwaryczna”, 1999, Nr 6, s. 18-22; Werner J., Podstawy technologii malarstwa i grafiki, Warszawa 1989; Witraże w obiektach zabytkowych : między konserwacją a sztuką współczesną, red. Budyn-Kamykowska J., 2009; Wittkower R., Sculpture: Processes and Principles, 1977; Zwolińska K., Mała technologia malarstwa, Warszawa 1989. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie w formie egzaminu (wiedza teoretyczna i slajdowisko) z materiału omówionego w danym semestrze. zaliczenie slajdowiska: poniżej 50% - ndst 50-60% - dst 60-70% - dst+ 70-80% - db 80-90% - db+ 90%-100%- bdb zaliczenie części teoretycznej: poniżej 50% - ndst 50-60% - dst 60-70% - dst+ 70-80% - db 80-90% - db+ 90%-100%- bdb Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie udziału w zajęciach oraz pozytywnej oceny obu części egzaminu. Ocena końcowa jest wypadkową ocen ze slajdowiska i części teoretycznej |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Doleżyńska-Sewerniak | |
Prowadzący grup: | Ewa Doleżyńska-Sewerniak | |
Strona przedmiotu: | http://brak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładów jest scharakteryzowanie materiałów i technik artystycznych w aspekcie historycznym. Szczegółowo prezentowane są zagadnienia dotyczące technik rysunkowych, graficznych, malarskich z podziałem na malarstwo sztalugowe i monumentalne, rzeźbiarskich, pozłotniczych oraz zdobniczych towarzyszących sztuce użytkowej lub architekturze, a także najważniejsze materiały źródłowe - traktaty dotyczące zagadnień związanych z techniką i technologią sztuk plastycznych. Omawiane jest funkcjonowanie warsztatów malarzy i rzeźbiarzy w dawnych wiekach oraz przykłady warsztatów wielkich mistrzów. |
|
Pełny opis: |
Celem wykładów jest scharakteryzowanie materiałów malarskich i technik artystycznych w aspekcie historycznym. Szczegółowo prezentowane są następujące tematy: Techniki rysunkowe - Rysunek węglem drzewnym suchym - Rysunek węglem drzewnym olejnym - Rysunek ołówkiem metalowym - Rysunek ołówkiem grafitowym (kredki kolorowe) - Rysunek sangwiną i kredą - Technika pastelu (pastel tradycyjny i pastel woskowy i monumentalny) - Rysunek pędzlem - Rysunek piórkiem - Inne techniki rysunkowe Techniki graficzne - Druk wypukły: drzeworyt, linoryt, gipsoryt, fleksografia - Druk wklęsły: Techniki suche: miedzioryt, staloryt, suchoryt, kamienioryt, mezzotinta Techniki trawione: akwaforta, akwatinta, miękki werniks, odprysk, fluoroforta - Druk płaski: litografia, algrafia, cynkotypia, monotypia - Sitodruk Techniki malarskie - Technika akwarelowa - Technika gwaszowa - Technika kazeinowa - Technika klejowa - Technika akrylowa - Technika temperowa - Technika malarstwa olejnego - Technika olejno-żywiczna - Techniki mieszane - Technika fresku mokrego i suchego, pakułowo-wapiennego - Technika sgraffita - Technika mozaiki Techniki dekoracyjne - Witraż -Stiuk -Sztablatura -Sztukateria -Intarsja -Chryzelefantyna Techniki rzeźbiarskie -Rzeźba w drewnie -rzeźba w kamieniu -Rzeźba z metalu (odlewana i kuta) - Rzeźba z lodu - Inne techniki rzeźbiarskie Techniki pozłotnicze - Złocenie i srebrzenie na pulment - Złocenie i srebrzenie na mikstion -Inne techniki pozłotnicze Zagadnienia technik i technologii stosowanych przez wybranych artystów. Analiza wybranych traktatów artystycznych. |
|
Literatura: |
Źródła (wybrane fragmenty): Cennini Cennino, Rzecz o malarstwie, tłum. Tyszkiewicz S., opr. Jędrzejewska H., Wrocław 1955; Dionizjusz z Furny, Hermeneia czyli objaśnienie sztuki malarskiej, przekł. Kania I., Kraków 2003; Pliniusz, Historia naturalna, tłum. Zawadzcy I. i T., Wrocław 1961; Teofil Prezbiter, Diversarum Artium Schedula. Średniowieczny zbiór przepisów o sztukach rozmaitych, tłum. Kobielus S., Tyniec – Kraków, 1998; Theofrast, O kamieniach, [w:] Tegoż, Pisma filozoficzne i wybrane pisma przyrodnicze, tłum. Gromska D., Schneider J., t. 1, Warszawa 1963; Vinci Leonardo da, Traktat o malarstwie, tłum. i opr. Rzepińska M., Gdańsk 2006; Witruwiusz, O architekturze ksiąg dziesięć, przekł. Kumaniecki K., Warszawa 1956; Opracowania (wybrane fragmenty): Ackley C., Printmaking in the Age of Rembrandt, 1981; Artymowski R., Materiały i narzędzia malarskie, Skrypt 6, Warszawa 1989; Bann S., Parallel Lines: Printmakers, Painters and Photographers in Nineteenth-Century France, 2001; Bambach C., Drawing and Painting in the Italian Renaissance Workshop. Theory and Practice from the Thirteenth to the Sixteenth Century, 1999; Bastek G., Warsztaty weneckie w drugiej połowie XV i w XVI wieku. Bellini, Giorgione, Tycjan, Tintoretto, 2013; Bomford D. et al., Art in the Making: Italian Painting Before 1400, 1989; Bomford D., Art in Making: Rembrandt, 1988; Brown Ch., Making and Meaning, Rubens’s Landscapes, 1996; Borsook E., The Mural Painters of Tuscany: from Cimabue to Andrea del Sarto, 1980; Bucklow S., The Alchemy of Paint, London, 2009; Bury M., The Print in Italy 1550-1620, 2001; Brachert T., Lexikon historischer Maltechniken, Callwey 2001; Brochwicz Z., Folie pozłacarskie w zabytkowych obiektach - ich charakterystyka i metody identyfikacji, Materiały Zachodniopomorskie, t. XVII, 1971; Josepmaria T. Camí, Jacinto Santamera, Sztuka rzeźbienia w drewnie, 1998; Catafal J., Oliva C., Techniki graficzne, Warszawa 2005; Carradori Fr., Elementary Instructions for Students of Sculpture, tłumaczenie Matti Kalevi Auvinen, Los Angeles 2002; Cohn M.B. , Old Master Prints and Drawings: A Guide to Preservation and Conservation, 1997; Diakowska-Czarnota A., Typologia drewnianych krosien malarskich na podstawie kryterium złączy, Ochrona Zabytków, 1984, z.1, s. 32- 40; Disegno – rysunek u źródeł sztuki nowożytnej, red. Tadeusz Żuchowski, Sebastian Dudzik, 2001; Doerner M., Materiały malarskie i ich zastosowanie, Arkady 1975; Doleżyńska-Sewerniak E., Powojenne sgraffita olsztyńskie – dzieła, ich twórcy, inspiracje, [w:] Polichromie i sgraffita na fasadach ośrodków staromiejskich odbudowanych po 1945 roku. Kreacja i konserwacja. Materiały Krajowej Konferencji z okazji 35-lecia wpisu Starego Miasta w Warszawie na Listę światowego dziedzictwa UNESCO, red. A. Jagiellak, P. Świątek, Warszawa 2015, s. 179–191; Doleżyńska-Sewerniak E., Materiały malarskie i technika w obrazach olejnych Aleksandra Gierymskiego, Toruń 2010. Doleżyńska-Sewerniak E. , Graffiti sztuka ulicy. Wybrane przykłady graffiti toruńskiego, [w:] VIA – architektura, urbanizm, studia. Materiały Instytutu Architektury i Urbanistyki WSG w Bydgoszczy, red. Lech Zimowski, Bydgoszcz 2008, s. 95–103; Dubrowska M. i Sołtan A., Brązownictwo warszawskie w XIX i XX wieku : od Norblina do Łopieńskich, 1999; Dygas-Konopacka M., Rzeźba w kamieniu, 2011; Eastlake Ch. L., Methods and Materials of Painting of the Great Schools and Masters , 2 Bde., New York, 1960; Engelman Z. Pozłotnictwo, Zielona Góra 2007; Feller R.L., Artis’s Pigments Handbook of their History and Characterisation, Washington, 1986; Friend T., Rysunek i malarstwo : najważniejsze technik : podręcznik, 2010; Fuga A., Techniki i materiały, Warszawa 2008; Gascoigne B., How to Identify Prints: A Complete Guide to Manual and Mechanical Processes from Woodcut to Inkjet, 2004; Griffiths A., Prints and Printmaking: An Introduction to the Materials and Techniques, 1980; Griffiths A., The Print Before Photography: An introduction to European Printmaking 1550 – 1820, 2016; Hall M., Color and Meaning: Practice and Theory in Renaissance Painting, CUP, 1992; Held J., The Oil Sketches of Peter Paul Rubens, 1979; Hills P., The Light of Early Italian Painting, 1987; Hills P., Venetian Colour, 1999; Hopliński J., Farby i spoiwa malarskie, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk – Łódź 1990; Hrebeniuk Al., Witraże-mozaiki: sztuka barwnych szkieł i kamyków: technika witraży: średniowieczne mariackie witraże, Wyspiański w witrażach, sztuka mozaikowa, mozaiki w kościele O.O. Jezuitów w Krakowie, 1938; Jurkiewicz A., Podręcznik metod grafiki artystycznej, cz. 2, Kraków 1939; Kalinowski K., Warsztat barokowego rzeźbiarza, [w:] Artium Quaestiones, VII, Poznań, 1995, s. 103-140; Krużel K., Wśród starych rycin. Wybrane zagadnienia analizy formalnej dawnej grafiki, 1999; Kozieł A., Jak wyglądała i funkcjonowała malarska pracownia Michaela Willmanna, [w:] idem, Michael Willmann i jego malarska pracownia, 2013, s. 72-131; Labuda S. Adam, Malarstwo-zleceniodawca-malarz. Gatunek, funkcje, konteksty twórczości artystycznej [w:] Malarstwo gotyckie w Polsce, t.1, pod redakcją Adama S. Labudy i Krystyny Secomskiej, Warszawa 2004, s. 17-68; Lambert S., Prints: Art and Techniques, 2001; Losos L., Techniki malarskie, tłum. Dębska A., Warszawa 1991; Meder J., The Mastery of Drawing, tłum. W. Ames, 1923, 1978; Merrifield P. M., Original Treatieses on the Arts of Painting, Vol. I i II, New York 1967; Motture P., Large Bronzes in the Renaissance, 2003; Parramón J. M., Rysunek artystyczny : historia, pracownia, materiały, techniki, tematy, teoria i praktyka, 1993; Penny N., The Materials of Sculpture, 1993; Rich J., The Materials and Methods of Sculpture, 1974; Rudniewski P., Pigmenty i ich identyfikacja, Skrypt 13, ASP w Warszawie, Warszawa 1994; Różycka-Bryzek A., Malowidła ścienne bizantyńsko-ruskie, [w:] Malarstwo gotyckie w Polsce, T.1, pod redakcją Adama S. Labudy i Krystyny Secomskiej, Warszawa 2004, s. 155-184; Rzepińska M., Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, Warszawa 1989; Sadziak T., Klejowe i olejne prace pozłotnicze, Ośrodek Dokumentacji Zabytków, Warszawa 1981; Sawicki T., Konserwacja malowideł ściennych: problemy estetyczne : historia, teoria, praktyka, 2010; Smith R., Tajemnice warsztatu artysty : malarstwo, rysunek, grafika artystyczna, narzędzia, techniki, materiały, 1994; Smith R., Tajemnice warsztatu artysty : malarstwo, rysunek, grafika artystyczna, narzędzia, techniki, materiały, 1994; Stępień D., Tempera żółtkowa jako technika w malarstwie sztalugowym, według dawnych przekazów i twórczości wybranych współczesnych artystów, 2010; Stijnman A., Engraving and Etching 1400-2000: A History of the Development of Manual Intaglio Printmaking Processes, 2012; Serenissima. Światło Wenecji. Dzieła mistrzów weneckich XIV-XVIII wieku ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie w świetle nowych badań technologicznych, historycznych i prac konserwatorskich, kat. wyst. pod. red. Bastek G. i Janczarskiego G., Warszawa 1999; Siedlecka W., Techniki zdobnicze metali, Wrocław 1964; Slansky B., Technika malarstwa, t. I, Warszawa 1960; Słownik terminologiczny sztuk pięknych. Wydanie nowe, 1996; Stucco and plasterwork [w:] The Dictionary of Art, red. J. Turner, t. 29, 1998, s. 812-846; Ślesiński W., Techniki malarskie spoiwa organiczne, Warszawa 1984; Smith R., Tajemnice warsztatu artysty, Warszawa 1994; Ślesiński W., Techniki malarskie spoiwa mineralne, Warszawa 1983; Techniki Wielkich Mistrzów malarstwa, Warszawa 1999; The making of sculpture. The materials and techniques of European sculpture, red. Trusted M., 2007; Tolnay Cha. de, History and Technique of Old Master-Drawings, 1943; Tyrlewicz A., Sztuka pozłotnictwa i inne techniki zdobienia, Poznań 2007; Wagner A., Warsztat rzeźbiarski Chrystiana Bernarda Schmidta na Warmii, 2007; Wolski Z., Sztukatorstwo, 1992; Widacka H., Miedzioryt punktowany i jego mistrzowie, „Gazeta Antykwaryczna”, 1999, nr 2, s. 17-20; Widacka H., Akwatinta i jej mistrzowie, „Gazeta Antykwaryczna”, 1999, nr 4, s. 29-33; Widacka H., Mezzotinta i jej mistrzowie, „Gazeta Antykwaryczna”, 1999, Nr 6, s. 18-22; Werner J., Podstawy technologii malarstwa i grafiki, Warszawa 1989; Witraże w obiektach zabytkowych : między konserwacją a sztuką współczesną, red. Budyn-Kamykowska J., 2009; Wittkower R., Sculpture: Processes and Principles, 1977; Zwolińska K., Mała technologia malarstwa, Warszawa 1989. |
|
Uwagi: |
ZAJĘCIA ODBYWAJĄ SIĘ W TRYBIE STACJONARNYMM ORAZ 20% ZAJĘĆ W TRYBIE ZDALNYM (wykładowca wysyła uczestnikom zajęć nagrany już wykład w postaci filmu w dniu poprzedzającym zajęcia). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Doleżyńska-Sewerniak | |
Prowadzący grup: | Ewa Doleżyńska-Sewerniak | |
Strona przedmiotu: | http://brak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładów jest scharakteryzowanie materiałów i technik artystycznych w aspekcie historycznym. Szczegółowo prezentowane są zagadnienia dotyczące technik rysunkowych, graficznych, malarskich z podziałem na malarstwo sztalugowe i monumentalne, rzeźbiarskich, pozłotniczych oraz zdobniczych towarzyszących sztuce użytkowej lub architekturze, a także najważniejsze materiały źródłowe - traktaty dotyczące zagadnień związanych z techniką i technologią sztuk plastycznych. Omawiane jest funkcjonowanie warsztatów malarzy i rzeźbiarzy w dawnych wiekach oraz przykłady warsztatów wielkich mistrzów. |
|
Pełny opis: |
Celem wykładów jest scharakteryzowanie materiałów malarskich i technik artystycznych w aspekcie historycznym. Szczegółowo prezentowane są następujące tematy: Techniki rysunkowe - Rysunek węglem drzewnym suchym - Rysunek węglem drzewnym olejnym - Rysunek ołówkiem metalowym - Rysunek ołówkiem grafitowym (kredki kolorowe) - Rysunek sangwiną i kredą - Technika pastelu (pastel tradycyjny i pastel woskowy i monumentalny) - Rysunek pędzlem - Rysunek piórkiem - Inne techniki rysunkowe Techniki graficzne - Druk wypukły: drzeworyt, linoryt, gipsoryt, fleksografia - Druk wklęsły: Techniki suche: miedzioryt, staloryt, suchoryt, kamienioryt, mezzotinta Techniki trawione: akwaforta, akwatinta, miękki werniks, odprysk, fluoroforta - Druk płaski: litografia, algrafia, cynkotypia, monotypia - Sitodruk Techniki malarskie - Technika akwarelowa - Technika gwaszowa - Technika kazeinowa - Technika klejowa - Technika akrylowa - Technika temperowa - Technika malarstwa olejnego - Technika olejno-żywiczna - Techniki mieszane - Technika fresku mokrego i suchego, pakułowo-wapiennego - Technika sgraffita - Technika mozaiki Techniki dekoracyjne - Witraż -Stiuk -Sztablatura -Sztukateria -Intarsja -Chryzelefantyna Techniki rzeźbiarskie -Rzeźba w drewnie -rzeźba w kamieniu -Rzeźba z metalu (odlewana i kuta) - Rzeźba z lodu - Inne techniki rzeźbiarskie Techniki pozłotnicze - Złocenie i srebrzenie na pulment - Złocenie i srebrzenie na mikstion -Inne techniki pozłotnicze Zagadnienia technik i technologii stosowanych przez wybranych artystów. Analiza wybranych traktatów artystycznych. |
|
Literatura: |
Źródła (wybrane fragmenty): Cennini Cennino, Rzecz o malarstwie, tłum. Tyszkiewicz S., opr. Jędrzejewska H., Wrocław 1955; Dionizjusz z Furny, Hermeneia czyli objaśnienie sztuki malarskiej, przekł. Kania I., Kraków 2003; Pliniusz, Historia naturalna, tłum. Zawadzcy I. i T., Wrocław 1961; Teofil Prezbiter, Diversarum Artium Schedula. Średniowieczny zbiór przepisów o sztukach rozmaitych, tłum. Kobielus S., Tyniec – Kraków, 1998; Theofrast, O kamieniach, [w:] Tegoż, Pisma filozoficzne i wybrane pisma przyrodnicze, tłum. Gromska D., Schneider J., t. 1, Warszawa 1963; Vinci Leonardo da, Traktat o malarstwie, tłum. i opr. Rzepińska M., Gdańsk 2006; Witruwiusz, O architekturze ksiąg dziesięć, przekł. Kumaniecki K., Warszawa 1956; Opracowania (wybrane fragmenty): Ackley C., Printmaking in the Age of Rembrandt, 1981; Artymowski R., Materiały i narzędzia malarskie, Skrypt 6, Warszawa 1989; Bann S., Parallel Lines: Printmakers, Painters and Photographers in Nineteenth-Century France, 2001; Bambach C., Drawing and Painting in the Italian Renaissance Workshop. Theory and Practice from the Thirteenth to the Sixteenth Century, 1999; Bastek G., Warsztaty weneckie w drugiej połowie XV i w XVI wieku. Bellini, Giorgione, Tycjan, Tintoretto, 2013; Bomford D. et al., Art in the Making: Italian Painting Before 1400, 1989; Bomford D., Art in Making: Rembrandt, 1988; Brown Ch., Making and Meaning, Rubens’s Landscapes, 1996; Borsook E., The Mural Painters of Tuscany: from Cimabue to Andrea del Sarto, 1980; Bucklow S., The Alchemy of Paint, London, 2009; Bury M., The Print in Italy 1550-1620, 2001; Brachert T., Lexikon historischer Maltechniken, Callwey 2001; Brochwicz Z., Folie pozłacarskie w zabytkowych obiektach - ich charakterystyka i metody identyfikacji, Materiały Zachodniopomorskie, t. XVII, 1971; Josepmaria T. Camí, Jacinto Santamera, Sztuka rzeźbienia w drewnie, 1998; Catafal J., Oliva C., Techniki graficzne, Warszawa 2005; Carradori Fr., Elementary Instructions for Students of Sculpture, tłumaczenie Matti Kalevi Auvinen, Los Angeles 2002; Cohn M.B. , Old Master Prints and Drawings: A Guide to Preservation and Conservation, 1997; Diakowska-Czarnota A., Typologia drewnianych krosien malarskich na podstawie kryterium złączy, Ochrona Zabytków, 1984, z.1, s. 32- 40; Disegno – rysunek u źródeł sztuki nowożytnej, red. Tadeusz Żuchowski, Sebastian Dudzik, 2001; Doerner M., Materiały malarskie i ich zastosowanie, Arkady 1975; Doleżyńska-Sewerniak E., Powojenne sgraffita olsztyńskie – dzieła, ich twórcy, inspiracje, [w:] Polichromie i sgraffita na fasadach ośrodków staromiejskich odbudowanych po 1945 roku. Kreacja i konserwacja. Materiały Krajowej Konferencji z okazji 35-lecia wpisu Starego Miasta w Warszawie na Listę światowego dziedzictwa UNESCO, red. A. Jagiellak, P. Świątek, Warszawa 2015, s. 179–191; Doleżyńska-Sewerniak E., Materiały malarskie i technika w obrazach olejnych Aleksandra Gierymskiego, Toruń 2010. Doleżyńska-Sewerniak E. , Graffiti sztuka ulicy. Wybrane przykłady graffiti toruńskiego, [w:] VIA – architektura, urbanizm, studia. Materiały Instytutu Architektury i Urbanistyki WSG w Bydgoszczy, red. Lech Zimowski, Bydgoszcz 2008, s. 95–103; Dubrowska M. i Sołtan A., Brązownictwo warszawskie w XIX i XX wieku : od Norblina do Łopieńskich, 1999; Dygas-Konopacka M., Rzeźba w kamieniu, 2011; Eastlake Ch. L., Methods and Materials of Painting of the Great Schools and Masters , 2 Bde., New York, 1960; Engelman Z. Pozłotnictwo, Zielona Góra 2007; Feller R.L., Artis’s Pigments Handbook of their History and Characterisation, Washington, 1986; Friend T., Rysunek i malarstwo : najważniejsze technik : podręcznik, 2010; Fuga A., Techniki i materiały, Warszawa 2008; Gascoigne B., How to Identify Prints: A Complete Guide to Manual and Mechanical Processes from Woodcut to Inkjet, 2004; Griffiths A., Prints and Printmaking: An Introduction to the Materials and Techniques, 1980; Griffiths A., The Print Before Photography: An introduction to European Printmaking 1550 – 1820, 2016; Hall M., Color and Meaning: Practice and Theory in Renaissance Painting, CUP, 1992; Held J., The Oil Sketches of Peter Paul Rubens, 1979; Hills P., The Light of Early Italian Painting, 1987; Hills P., Venetian Colour, 1999; Hopliński J., Farby i spoiwa malarskie, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk – Łódź 1990; Hrebeniuk Al., Witraże-mozaiki: sztuka barwnych szkieł i kamyków: technika witraży: średniowieczne mariackie witraże, Wyspiański w witrażach, sztuka mozaikowa, mozaiki w kościele O.O. Jezuitów w Krakowie, 1938; Jurkiewicz A., Podręcznik metod grafiki artystycznej, cz. 2, Kraków 1939; Kalinowski K., Warsztat barokowego rzeźbiarza, [w:] Artium Quaestiones, VII, Poznań, 1995, s. 103-140; Krużel K., Wśród starych rycin. Wybrane zagadnienia analizy formalnej dawnej grafiki, 1999; Kozieł A., Jak wyglądała i funkcjonowała malarska pracownia Michaela Willmanna, [w:] idem, Michael Willmann i jego malarska pracownia, 2013, s. 72-131; Labuda S. Adam, Malarstwo-zleceniodawca-malarz. Gatunek, funkcje, konteksty twórczości artystycznej [w:] Malarstwo gotyckie w Polsce, t.1, pod redakcją Adama S. Labudy i Krystyny Secomskiej, Warszawa 2004, s. 17-68; Lambert S., Prints: Art and Techniques, 2001; Losos L., Techniki malarskie, tłum. Dębska A., Warszawa 1991; Meder J., The Mastery of Drawing, tłum. W. Ames, 1923, 1978; Merrifield P. M., Original Treatieses on the Arts of Painting, Vol. I i II, New York 1967; Motture P., Large Bronzes in the Renaissance, 2003; Parramón J. M., Rysunek artystyczny : historia, pracownia, materiały, techniki, tematy, teoria i praktyka, 1993; Penny N., The Materials of Sculpture, 1993; Rich J., The Materials and Methods of Sculpture, 1974; Rudniewski P., Pigmenty i ich identyfikacja, Skrypt 13, ASP w Warszawie, Warszawa 1994; Różycka-Bryzek A., Malowidła ścienne bizantyńsko-ruskie, [w:] Malarstwo gotyckie w Polsce, T.1, pod redakcją Adama S. Labudy i Krystyny Secomskiej, Warszawa 2004, s. 155-184; Rzepińska M., Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, Warszawa 1989; Sadziak T., Klejowe i olejne prace pozłotnicze, Ośrodek Dokumentacji Zabytków, Warszawa 1981; Sawicki T., Konserwacja malowideł ściennych: problemy estetyczne : historia, teoria, praktyka, 2010; Smith R., Tajemnice warsztatu artysty : malarstwo, rysunek, grafika artystyczna, narzędzia, techniki, materiały, 1994; Smith R., Tajemnice warsztatu artysty : malarstwo, rysunek, grafika artystyczna, narzędzia, techniki, materiały, 1994; Stępień D., Tempera żółtkowa jako technika w malarstwie sztalugowym, według dawnych przekazów i twórczości wybranych współczesnych artystów, 2010; Stijnman A., Engraving and Etching 1400-2000: A History of the Development of Manual Intaglio Printmaking Processes, 2012; Serenissima. Światło Wenecji. Dzieła mistrzów weneckich XIV-XVIII wieku ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie w świetle nowych badań technologicznych, historycznych i prac konserwatorskich, kat. wyst. pod. red. Bastek G. i Janczarskiego G., Warszawa 1999; Siedlecka W., Techniki zdobnicze metali, Wrocław 1964; Slansky B., Technika malarstwa, t. I, Warszawa 1960; Słownik terminologiczny sztuk pięknych. Wydanie nowe, 1996; Stucco and plasterwork [w:] The Dictionary of Art, red. J. Turner, t. 29, 1998, s. 812-846; Ślesiński W., Techniki malarskie spoiwa organiczne, Warszawa 1984; Smith R., Tajemnice warsztatu artysty, Warszawa 1994; Ślesiński W., Techniki malarskie spoiwa mineralne, Warszawa 1983; Techniki Wielkich Mistrzów malarstwa, Warszawa 1999; The making of sculpture. The materials and techniques of European sculpture, red. Trusted M., 2007; Tolnay Cha. de, History and Technique of Old Master-Drawings, 1943; Tyrlewicz A., Sztuka pozłotnictwa i inne techniki zdobienia, Poznań 2007; Wagner A., Warsztat rzeźbiarski Chrystiana Bernarda Schmidta na Warmii, 2007; Wolski Z., Sztukatorstwo, 1992; Widacka H., Miedzioryt punktowany i jego mistrzowie, „Gazeta Antykwaryczna”, 1999, nr 2, s. 17-20; Widacka H., Akwatinta i jej mistrzowie, „Gazeta Antykwaryczna”, 1999, nr 4, s. 29-33; Widacka H., Mezzotinta i jej mistrzowie, „Gazeta Antykwaryczna”, 1999, Nr 6, s. 18-22; Werner J., Podstawy technologii malarstwa i grafiki, Warszawa 1989; Witraże w obiektach zabytkowych : między konserwacją a sztuką współczesną, red. Budyn-Kamykowska J., 2009; Wittkower R., Sculpture: Processes and Principles, 1977; Zwolińska K., Mała technologia malarstwa, Warszawa 1989. |
|
Uwagi: |
ZAJĘCIA ODBYWAJĄ SIĘ W TRYBIE STACJONARNYMM ORAZ 20% ZAJĘĆ W TRYBIE ZDALNYM (wykładowca wysyła uczestnikom zajęć nagrany już wykład w postaci filmu w dniu poprzedzającym zajęcia). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Doleżyńska-Sewerniak | |
Prowadzący grup: | Ewa Doleżyńska-Sewerniak | |
Strona przedmiotu: | http://brak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładów jest scharakteryzowanie materiałów i technik artystycznych w aspekcie historycznym. Szczegółowo prezentowane są zagadnienia dotyczące technik rysunkowych, graficznych, malarskich z podziałem na malarstwo sztalugowe i monumentalne, rzeźbiarskich, pozłotniczych oraz zdobniczych towarzyszących sztuce użytkowej lub architekturze, a także najważniejsze materiały źródłowe - traktaty dotyczące zagadnień związanych z techniką i technologią sztuk plastycznych. Omawiane jest funkcjonowanie warsztatów malarzy i rzeźbiarzy w dawnych wiekach oraz przykłady warsztatów wielkich mistrzów. |
|
Pełny opis: |
Celem wykładów jest scharakteryzowanie materiałów malarskich i technik artystycznych w aspekcie historycznym. Szczegółowo prezentowane są następujące tematy: Techniki rysunkowe - Rysunek węglem drzewnym suchym - Rysunek węglem drzewnym olejnym - Rysunek ołówkiem metalowym - Rysunek ołówkiem grafitowym (kredki kolorowe) - Rysunek sangwiną i kredą - Technika pastelu (pastel tradycyjny i pastel woskowy i monumentalny) - Rysunek pędzlem - Rysunek piórkiem - Inne techniki rysunkowe Techniki graficzne - Druk wypukły: drzeworyt, linoryt, gipsoryt, fleksografia - Druk wklęsły: Techniki suche: miedzioryt, staloryt, suchoryt, kamienioryt, mezzotinta Techniki trawione: akwaforta, akwatinta, miękki werniks, odprysk, fluoroforta - Druk płaski: litografia, algrafia, cynkotypia, monotypia - Sitodruk Techniki malarskie - Technika akwarelowa - Technika gwaszowa - Technika kazeinowa - Technika klejowa - Technika akrylowa - Technika temperowa - Technika malarstwa olejnego - Technika olejno-żywiczna - Techniki mieszane - Technika fresku mokrego i suchego, pakułowo-wapiennego - Technika sgraffita - Technika mozaiki Techniki dekoracyjne - Witraż -Stiuk -Sztablatura -Sztukateria -Intarsja -Chryzelefantyna Techniki rzeźbiarskie -Rzeźba w drewnie -rzeźba w kamieniu -Rzeźba z metalu (odlewana i kuta) - Rzeźba z lodu - Inne techniki rzeźbiarskie Techniki pozłotnicze - Złocenie i srebrzenie na pulment - Złocenie i srebrzenie na mikstion -Inne techniki pozłotnicze Zagadnienia technik i technologii stosowanych przez wybranych artystów. Analiza wybranych traktatów artystycznych. |
|
Literatura: |
Źródła (wybrane fragmenty): Cennini Cennino, Rzecz o malarstwie, tłum. Tyszkiewicz S., opr. Jędrzejewska H., Wrocław 1955; Dionizjusz z Furny, Hermeneia czyli objaśnienie sztuki malarskiej, przekł. Kania I., Kraków 2003; Pliniusz, Historia naturalna, tłum. Zawadzcy I. i T., Wrocław 1961; Teofil Prezbiter, Diversarum Artium Schedula. Średniowieczny zbiór przepisów o sztukach rozmaitych, tłum. Kobielus S., Tyniec – Kraków, 1998; Theofrast, O kamieniach, [w:] Tegoż, Pisma filozoficzne i wybrane pisma przyrodnicze, tłum. Gromska D., Schneider J., t. 1, Warszawa 1963; Vinci Leonardo da, Traktat o malarstwie, tłum. i opr. Rzepińska M., Gdańsk 2006; Witruwiusz, O architekturze ksiąg dziesięć, przekł. Kumaniecki K., Warszawa 1956; Opracowania (wybrane fragmenty): Ackley C., Printmaking in the Age of Rembrandt, 1981; Artymowski R., Materiały i narzędzia malarskie, Skrypt 6, Warszawa 1989; Bann S., Parallel Lines: Printmakers, Painters and Photographers in Nineteenth-Century France, 2001; Bambach C., Drawing and Painting in the Italian Renaissance Workshop. Theory and Practice from the Thirteenth to the Sixteenth Century, 1999; Bastek G., Warsztaty weneckie w drugiej połowie XV i w XVI wieku. Bellini, Giorgione, Tycjan, Tintoretto, 2013; Bomford D. et al., Art in the Making: Italian Painting Before 1400, 1989; Bomford D., Art in Making: Rembrandt, 1988; Brown Ch., Making and Meaning, Rubens’s Landscapes, 1996; Borsook E., The Mural Painters of Tuscany: from Cimabue to Andrea del Sarto, 1980; Bucklow S., The Alchemy of Paint, London, 2009; Bury M., The Print in Italy 1550-1620, 2001; Brachert T., Lexikon historischer Maltechniken, Callwey 2001; Brochwicz Z., Folie pozłacarskie w zabytkowych obiektach - ich charakterystyka i metody identyfikacji, Materiały Zachodniopomorskie, t. XVII, 1971; Josepmaria T. Camí, Jacinto Santamera, Sztuka rzeźbienia w drewnie, 1998; Catafal J., Oliva C., Techniki graficzne, Warszawa 2005; Carradori Fr., Elementary Instructions for Students of Sculpture, tłumaczenie Matti Kalevi Auvinen, Los Angeles 2002; Cohn M.B. , Old Master Prints and Drawings: A Guide to Preservation and Conservation, 1997; Diakowska-Czarnota A., Typologia drewnianych krosien malarskich na podstawie kryterium złączy, Ochrona Zabytków, 1984, z.1, s. 32- 40; Disegno – rysunek u źródeł sztuki nowożytnej, red. Tadeusz Żuchowski, Sebastian Dudzik, 2001; Doerner M., Materiały malarskie i ich zastosowanie, Arkady 1975; Doleżyńska-Sewerniak E., Powojenne sgraffita olsztyńskie – dzieła, ich twórcy, inspiracje, [w:] Polichromie i sgraffita na fasadach ośrodków staromiejskich odbudowanych po 1945 roku. Kreacja i konserwacja. Materiały Krajowej Konferencji z okazji 35-lecia wpisu Starego Miasta w Warszawie na Listę światowego dziedzictwa UNESCO, red. A. Jagiellak, P. Świątek, Warszawa 2015, s. 179–191; Doleżyńska-Sewerniak E., Materiały malarskie i technika w obrazach olejnych Aleksandra Gierymskiego, Toruń 2010. Doleżyńska-Sewerniak E. , Graffiti sztuka ulicy. Wybrane przykłady graffiti toruńskiego, [w:] VIA – architektura, urbanizm, studia. Materiały Instytutu Architektury i Urbanistyki WSG w Bydgoszczy, red. Lech Zimowski, Bydgoszcz 2008, s. 95–103; Dubrowska M. i Sołtan A., Brązownictwo warszawskie w XIX i XX wieku : od Norblina do Łopieńskich, 1999; Dygas-Konopacka M., Rzeźba w kamieniu, 2011; Eastlake Ch. L., Methods and Materials of Painting of the Great Schools and Masters , 2 Bde., New York, 1960; Engelman Z. Pozłotnictwo, Zielona Góra 2007; Feller R.L., Artis’s Pigments Handbook of their History and Characterisation, Washington, 1986; Friend T., Rysunek i malarstwo : najważniejsze technik : podręcznik, 2010; Fuga A., Techniki i materiały, Warszawa 2008; Gascoigne B., How to Identify Prints: A Complete Guide to Manual and Mechanical Processes from Woodcut to Inkjet, 2004; Griffiths A., Prints and Printmaking: An Introduction to the Materials and Techniques, 1980; Griffiths A., The Print Before Photography: An introduction to European Printmaking 1550 – 1820, 2016; Hall M., Color and Meaning: Practice and Theory in Renaissance Painting, CUP, 1992; Held J., The Oil Sketches of Peter Paul Rubens, 1979; Hills P., The Light of Early Italian Painting, 1987; Hills P., Venetian Colour, 1999; Hopliński J., Farby i spoiwa malarskie, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk – Łódź 1990; Hrebeniuk Al., Witraże-mozaiki: sztuka barwnych szkieł i kamyków: technika witraży: średniowieczne mariackie witraże, Wyspiański w witrażach, sztuka mozaikowa, mozaiki w kościele O.O. Jezuitów w Krakowie, 1938; Jurkiewicz A., Podręcznik metod grafiki artystycznej, cz. 2, Kraków 1939; Kalinowski K., Warsztat barokowego rzeźbiarza, [w:] Artium Quaestiones, VII, Poznań, 1995, s. 103-140; Krużel K., Wśród starych rycin. Wybrane zagadnienia analizy formalnej dawnej grafiki, 1999; Kozieł A., Jak wyglądała i funkcjonowała malarska pracownia Michaela Willmanna, [w:] idem, Michael Willmann i jego malarska pracownia, 2013, s. 72-131; Labuda S. Adam, Malarstwo-zleceniodawca-malarz. Gatunek, funkcje, konteksty twórczości artystycznej [w:] Malarstwo gotyckie w Polsce, t.1, pod redakcją Adama S. Labudy i Krystyny Secomskiej, Warszawa 2004, s. 17-68; Lambert S., Prints: Art and Techniques, 2001; Losos L., Techniki malarskie, tłum. Dębska A., Warszawa 1991; Meder J., The Mastery of Drawing, tłum. W. Ames, 1923, 1978; Merrifield P. M., Original Treatieses on the Arts of Painting, Vol. I i II, New York 1967; Motture P., Large Bronzes in the Renaissance, 2003; Parramón J. M., Rysunek artystyczny : historia, pracownia, materiały, techniki, tematy, teoria i praktyka, 1993; Penny N., The Materials of Sculpture, 1993; Rich J., The Materials and Methods of Sculpture, 1974; Rudniewski P., Pigmenty i ich identyfikacja, Skrypt 13, ASP w Warszawie, Warszawa 1994; Różycka-Bryzek A., Malowidła ścienne bizantyńsko-ruskie, [w:] Malarstwo gotyckie w Polsce, T.1, pod redakcją Adama S. Labudy i Krystyny Secomskiej, Warszawa 2004, s. 155-184; Rzepińska M., Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, Warszawa 1989; Sadziak T., Klejowe i olejne prace pozłotnicze, Ośrodek Dokumentacji Zabytków, Warszawa 1981; Sawicki T., Konserwacja malowideł ściennych: problemy estetyczne : historia, teoria, praktyka, 2010; Smith R., Tajemnice warsztatu artysty : malarstwo, rysunek, grafika artystyczna, narzędzia, techniki, materiały, 1994; Smith R., Tajemnice warsztatu artysty : malarstwo, rysunek, grafika artystyczna, narzędzia, techniki, materiały, 1994; Stępień D., Tempera żółtkowa jako technika w malarstwie sztalugowym, według dawnych przekazów i twórczości wybranych współczesnych artystów, 2010; Stijnman A., Engraving and Etching 1400-2000: A History of the Development of Manual Intaglio Printmaking Processes, 2012; Serenissima. Światło Wenecji. Dzieła mistrzów weneckich XIV-XVIII wieku ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie w świetle nowych badań technologicznych, historycznych i prac konserwatorskich, kat. wyst. pod. red. Bastek G. i Janczarskiego G., Warszawa 1999; Siedlecka W., Techniki zdobnicze metali, Wrocław 1964; Slansky B., Technika malarstwa, t. I, Warszawa 1960; Słownik terminologiczny sztuk pięknych. Wydanie nowe, 1996; Stucco and plasterwork [w:] The Dictionary of Art, red. J. Turner, t. 29, 1998, s. 812-846; Ślesiński W., Techniki malarskie spoiwa organiczne, Warszawa 1984; Smith R., Tajemnice warsztatu artysty, Warszawa 1994; Ślesiński W., Techniki malarskie spoiwa mineralne, Warszawa 1983; Techniki Wielkich Mistrzów malarstwa, Warszawa 1999; The making of sculpture. The materials and techniques of European sculpture, red. Trusted M., 2007; Tolnay Cha. de, History and Technique of Old Master-Drawings, 1943; Tyrlewicz A., Sztuka pozłotnictwa i inne techniki zdobienia, Poznań 2007; Wagner A., Warsztat rzeźbiarski Chrystiana Bernarda Schmidta na Warmii, 2007; Wolski Z., Sztukatorstwo, 1992; Widacka H., Miedzioryt punktowany i jego mistrzowie, „Gazeta Antykwaryczna”, 1999, nr 2, s. 17-20; Widacka H., Akwatinta i jej mistrzowie, „Gazeta Antykwaryczna”, 1999, nr 4, s. 29-33; Widacka H., Mezzotinta i jej mistrzowie, „Gazeta Antykwaryczna”, 1999, Nr 6, s. 18-22; Werner J., Podstawy technologii malarstwa i grafiki, Warszawa 1989; Witraże w obiektach zabytkowych : między konserwacją a sztuką współczesną, red. Budyn-Kamykowska J., 2009; Wittkower R., Sculpture: Processes and Principles, 1977; Zwolińska K., Mała technologia malarstwa, Warszawa 1989. |
|
Uwagi: |
ZAJĘCIA ODBYWAJĄ SIĘ W TRYBIE STACJONARNYMM ORAZ 20% ZAJĘĆ W TRYBIE ZDALNYM (wykładowca wysyła uczestnikom zajęć nagrany już wykład w postaci filmu w dniu poprzedzającym zajęcia). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.