Film
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-F-1L-KA-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
|
Nazwa przedmiotu: | Film |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty dla ścieżki specj. krytyka artystyczna rok 1, sem. zimowy Przedmioty obowiązkowe - 1 rok, sem letni - ODK, krytyka artystyczna (s2) |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu historii i historii sztuki |
Całkowity nakład pracy studenta: | udział w zajęciach 30 godzin 1 pkt ESTS praca własna studenta 30 godzin 1 pkt |
Efekty uczenia się - wiedza: | W 1.Ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz dynamice rozwojowej nauk o filmie, którą jest w stanie twórczo rozwijać w działalności naukowej i profesjonalnej oraz integrować z metodami innych dyscyplin. (K_W01). W 2. Zna podstawy metodologiczne badań naukowych w dziedzinie nauk o filmie (K_W02). W 3. Ma szczegółową orientację w terminologii i metodologii badań zagadnień związanych z filmem (K_W04). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U 1. Szczegółowo analizuje problemy i formułuje hipotezy dotyczące filmu które twórczo dobiera / przystosowuje / lub samodzielnie opracowuje (K_U02). U 2.Potrafi integrować wiedzę z zakresu nauk o sztuce z wiedzą dotyczącą filmu w sytuacjach profesjonalnych o różnym stopniu złożoności, związanych z dylematami krytyki artystycznej i oceną podejmowanych w tym zakresie działań. (K_U03) U 3. Potrafi w sposób spójny i fachowy komunikować się na tematy z zakresu filmu z różnymi kręgami odbiorców (w tym środowiskiem specjalistycznym), z wykorzystaniem różnych kanałów komunikacji, w języku polskim i języku obcym (K_U04). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K 1.Podejmuje autonomiczne działania, zmierzające do kierowania swym stałym rozwojem naukowym w dziedzinie filmu, ukierunkowując także innych w tym zakresie. (K_K02) K 2.Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania a w podejściu do zagadnienia związanego z filmem, kieruje się fachową wiedzą, samokrytycyzmem, opinią ekspercką i własną zdolnością oceny działań innych. (K_K03) K 3.Jest gotowy do podejmowania wyzwań zgodnych z etosem zawodowym – potrafi być ofiarny i wytrwały w realizacji indywidualnych i zespołowych działań w zakresie ochrony dóbr kultury, szczególnie filmowej, regionu, kraju i świata. (K_K06) |
Metody dydaktyczne: | Wykład, wykład konwersatoryjny, pokaz |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają zapoznać studentki i studentów z podstawowymi zagadnieniami z historii filmu powszechnego, arcydziełami filmowymi należącymi do kanonu histroyczno-filmowego, znaczeniem kina w procesie kształtowania najważniejszych prądów artystycznych w Europie, Ameryce i Azji oraz miejscem kina w przemianach społecznych w XX wieku. Wykład ma też skłonić słuchaczki i słuchaczy do formułowania własnych opinii na temat filmowego kanonu i wyposażyć ich w narzędzia analityczne, ułatwiające badanie procesu przemian filmu i kina, a także zmian w samym filmoznawstwie: od klasycznego badania historii filmu w kluczu artystycznym, po nową historię kina opartą na badaniach archiwów i nobilitacji kultury popularnej. |
Pełny opis: |
Tematy realizowane na zajęciach: Wprowadzenie - Między historią kina a krytyką filmową: Filmowe "Miasto atrakcji" - o systemie rozrywkowym Łodzi na przełomie XIX i XX wieku, na podstawie książki Łukasza Biskupskiego Film chce być sztuką. Porażka kina artystycznego we Francji Film jako jak zjawisko artystyczne i początki teorii filmu w Polsce (Karol Irzykowski i "X Muza" w refleksji współczesnego filmoznawstwa). Twórcy, filmy i nurty: Początki kina – Thomas Edison (wojna patentowa w USA), bracia Lumière, Georges Méliès Film d’art we Francji. Porażka artystycznych ambicji. Rozwój języka filmu. Wielka Brytania – G.A. Smith; USA – W. Porter. Początki przemysłu filmowego w USA. Twórczość D.W. Griffitha. Burleska filmowa– Mack Sennett, Charles Chaplin, Buster Keaton. Kino skandynawskie – Victor Sjöström, C. Th. Dreyer. Kino duńskie. Kino bez tabu. Asta Nielsen w roli Hamleta. Niemiecki ekspresjonizm filmowy i kammerspiel. Kino radzieckie w latach 20-tych. Siergiej Eisenstein, Wsiewołod Pudowkin. Przełom dźwiękowy w kinie. USA vs Japonia Pionierzy kina dokumentalnego – Dziga Wiertow, Robert Flaherty. Szkoła Johna Griersona. Impresjonizm filmowy i awangarda. L. Delluc, G. Dulac, J. Epstein, L. Buñuel, J. „Triumf woli” – totalitaryzm w kinie. „Obywatel Kane”. Znaczenie filmu Orsona Wellsa w historii kina. Kino po II wojnie światowej: - Włoski neorealizm. - Free ciemna i „młodzi gniewni” w Wielkiej Brytanii - Francuska Nowa Fala |
Literatura: |
Literatura podstawowa (do zapoznania w wybranych fragmentach) „Encyklopedia Kina”, red. Tadeusz Lubelski, Kraków 2003 Karol Irzykowski, "X Muza" (dowolne wydanie; fragmenty) Łukasz Biskupski, „Miasto atrakcji. Narodziny kultury masowej na przełomie XIX i XX wieku. Kino w systemie rozrywkowym Łodzi”, Warszawa 2013. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, „Historia kina – tom I. Kino nieme.” Kraków 2009 Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska "Historia kina. Tom 2. Kino klasyczne". Literatura uzupełniająca: Łukasz Biskupski, „Przepędzić widmo X muzy: kilka refleksji na temat kulturowej historii kina w kontekście polskim” na: http://www.filmkulturaspoleczenstwo.pl/publicystyka/przepedzic-widmo-x-muzy-kilka-refleksji-na-temat-kulturowej-historii-kina-w-kontekscie-polskim Nicholas Mirzoeff "Jak zobaczyć świat", tłum. Ł. Zaremba, Wydawnictwo Karakter, Kraków-Warszwa 2016 Tomasz Kłys, "Dekada doktora Mabuse. Nieme filmy Fritza Langa" Jurgen Trimborn, "Riefenstahl. Niemiecka kariera", Warszawa 2008. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena wystawiana jest na podstawie egzaminu końcowego (pisemny - forma testu). W sytuacji wykluczającej możliwość przeprowadzenia egzaminu w formie tradycyjnej (stacjonarnie), test zorganizowany będzie online. (W 1-3, U 1-3, K 1-3) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Kamińska-Jones, Sylwia Kołos | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Kamińska-Jones, Sylwia Kołos | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.