Pracownia fotografii dokumentalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-FDO-2L-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Pracownia fotografii dokumentalnej |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. letni - Konserwacja i restauracja malarstwa (sj) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 30 godzin - uczestnictwo w zajęciach Student czynnie uczestniczy w zajęciach: 1. Teoretycznych - wprowadzenie do praktyki fotograficznej (poznanie zagadnień z zakresu: budowy, funkcji, trybów pracy aparatu fotograficznego i obiektywów, oświetlenia i źródeł światła, ekspozycji, fotografowania obiektów). Zajęcia prowadzone są w sali wykładowej. 2. Praktycznych - podczas których fotografowane są wybrane obiekty sztuki oraz architektura Torunia. Zajęcia prowadzone są w studio fotograficznym i w terenie. Student podczas zajęć zespołowych wykonuje poszczególne czynności związane z fotografowaniem obiektów sztuki: praca z aparatem, oświetleniem. Uwzględnienia podczas fotografowania warunków przestrzennych, oświetleniowych, specyfiki fotografowanego obiektu oraz zastosowanych narzędzi pracy. Łącznie godziny realizowane z udziałem nauczycieli 30 (1ECTS) Łącznie 30 godz. (1ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | student: - wymienia podstawowe części budowy aparatu fotograficznego i obiektywów, układu celowniczego aparatu, podstawowe przyciski, pokrętła i wybieraki cyfrowego aparatu fotograficznego, - objaśnia zastosowanie wybranych ustawień, funkcji oraz trybów pracy cyfrowej lustrzanki, - wie, jaki obiektyw zastosuje podczas fotografowania wybranego obiektu sztuki, - wymienia podstawowe kierunki oświetlenia i charakteryzuje je, - charakteryzuje różne źródła światła stosowane w dokumentacji obiektów sztuki, - objaśnia podstawowe terminy z zakresu oświetlenia: oświetlenie kierunkowe, miękkie i ostre, bezpośrednie i pośrednie, podstawowe i wypełniające, oświetlenie zastane i błyskowe, blik, polaryzacja, prawidłowa ekspozycja, prześwietlenie, niedoświetlenie, temperatura barwowa światła (WB), kontrast oświetleniowy, - opisuje możliwości zastosowania oświetlenia zastanego oraz błyskowego, bezpośredniego i pośredniego, ostrego i miękkiego podczas fotografowania wybranych obiektów dzieł sztuki, - prezentuje na przykładach możliwości wykorzystania w praktyce fotograficznej głębi ostrości. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: K_U10 Wykazuje się kreatywnością i wyobraźnią przestrzenną w przygotowaniu i aranżacji planu zdjęciowego A2_U11 U2: K_U13 Posiada umiejętności umożliwiające dokumentowanie i kreowanie rzeczywistości oraz własnych koncepcji projektowych poprzez fotograficzne medium A2_U16 U3: K_U14 Potrafi zastosować wiedzę pochodzącą z obserwacji oraz wiedzę o technikach i technologiach fotograficznych do obrazowania i projektowania. A2_U13 U3: K_U17 Umie podejmować samodzielne decyzje odnośnie realizacji i wykorzystania prac fotograficznych. A2_U13 U4: K_U20 Wykorzystując różne techniki, potrafi przygotować dokumentację wizualną twórczości własnej i cudzej, w tym – zastanego dziedzictwa materialnego. A2_U20 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: K_K01 Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności warsztatowych kompetencji i niedostatków, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju zawodowego i artystycznego. A2_K01 K2: K_K07 Potrafi realizować własne koncepcje plastyczne i projektowe za pomocą wizualnego języka fotografii, komunikatywnego dla odbiorcy. A2_K02 K3: K_K09 Posiada umiejętność krytycznej oceny użytkowego i artystycznego obrazu fotograficznego. A2_K04 |
Metody dydaktyczne: | Zajęcia podzielone są na części. Prezentacja zagadnień teoretycznych przez prowadzącego, następnie praca nad pomysłami do realizacji w studio i w terenie. Realizacja zdjęć i omówienie gotowych prac . |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - doświadczeń |
Skrócony opis: |
Pracownia fotografii dokumentalnej obejmuje teoretyczne praktyczne zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami i metodami wykonania dokumentacji fotograficznej dzieł sztuki. Student zdobywa wiedzę i doświadczenie w zakresie technik stosowanych w dokumentacji. Poznaje tajniki warsztatu profesjonalnej fotografii dokumentacyjnej. |
Pełny opis: |
Zajęcia realizowane są w formie autorskich wykładów oraz zajęć praktycznych, podczas których przedstawiane są: - aparaty fotograficzne (profesjonalne i amatorskie, analogowe i cyfrowe - podstawy), - optyka fotograficzna: soczewki, typy obiektywów fotograficznych i ich zastosowanie, - w stopniu zaawansowanym: budowę, tryby pracy oraz kreatywne wykorzystanie funkcji oraz możliwości lustrzanki cyfrowej, - rodzaje oświetlenia stosowanego w fotografii, - zagadnienia ekspozycji (prawidłowa ekspozycja) i błędów fotograficznych, ostrości, głębi ostrości, - zagadnienia kompozycji obrazu fotograficznego, perspektywy i kąta widzenia obiektywu. - możliwości zastosowania fotografii cyfrowej oraz różnych źródeł światła w dokumentacji dzieł sztuki, w tym: - obiektów architektonicznych i wnętrz (analiza przykładowych realizacji), - szczegółowe zagadnienia dotyczące oświetlenia oraz fotografowania obiektów płaskich i trójwymiarowych, - możliwości wpływania na jakość obrazu fotograficznego przy zastosowaniu odpowiedniego oświetlenia, kąta widzenia aparatu, perspektywy, - możliwości wpływania na jakość obrazu fotograficznego przy zastosowaniu wybranych: funkcji, ustawień cyfrowego aparatu fotograficznego, obiektywu, filtrów oraz formatów zapisu plików cyfrowych, Na zajęciach praktycznych studenci realizują zadania związane z: - prawidłowym posługiwaniem się aparatem fotograficznym, obiektywami, statywem, - prawidłowym doborem funkcji i trybów pracy aparatu fotograficznego, - prawidłową ekspozycją, uniknięciem błędów związanych z niewłaściwym doborem poszczególnych funkcji aparatu fotograficznego, - poznaniem charakterystyki (budowa, zasady odwzorowania) poszczególnych obiektywów, - analizą techniczną i merytoryczną wykonanych fotografii. |
Literatura: |
Lektura: - Janina Mierzecka, "Fotografia zabytków i dzieł sztuki", ARKADY, 1959. - Michael Freeman „Fotografia studyjna”, WNT, Warszawa, 1993 - Michael Freeman „Światło i oświetlenie w fotografii cyfrowej”, National Geographic, Warszawa, 2008 - Jerzy Fedak „Fotografia cyfrowa od A do Z”, Muza SA, Warszawa 2004 - Eberhard Schuy, „Fotografia produktowa”, Galaktyka, Łódź 2013 - Tomasz Gałązka „Sztuka fotografowania architektury. Ujęcia z dobrej perspektywy”, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2012 - Tomasz J. Gałązka „Kompozycja obrazu fotograficznego”, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2011 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagania dotyczące zaliczenia • zaliczenie polega na przeglądzie prac oraz ich analizie, krytycznym omówieniu realizacji zadania. • na ocenę składa się: obecność na zajęciach, zaangażowanie i aktywność na zajęciach, poziom rozumienia realizowanych zadań, ocena koncepcji i umiejętności tworzenia oryginalnych rozwiązań, umiejętność korzystania z technologii, opanowanie warsztatu |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN PRC
PRC
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Adamski | |
Prowadzący grup: | Adam Adamski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN PRC
PRC
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Adamski | |
Prowadzący grup: | Adam Adamski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN PRC
PRC
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Adamski | |
Prowadzący grup: | Adam Adamski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN PRC
PRC
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Adamski | |
Prowadzący grup: | Adam Adamski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.