Historia krytyki artystycznej i myśli o sztuce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-HKA-1Lka-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
|
Nazwa przedmiotu: | Historia krytyki artystycznej i myśli o sztuce |
Jednostka: | Wydział Sztuk Pięknych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - I rok, sem. letni, krytyka artystyczna (s1) Przedmioty z polskim językiem wykładowym |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (30 godz.): - udział w wykładach – 30 g (1ECTS) Praca własna studenta: - przygotowanie do zajęć, czytanie literatury , przygotowanie do zaliczenia 30 godz. Łącznie 60 godz. 2 pkt ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1. Student posiada ugruntowaną wiedzę o związkach myśli filozoficznej z doktrynami artystycznymi i sztuką od końca XVI w do początków XIX w., rozpoznaje powiązania pomiędzy specyfiką metodologiczną filozofii, teorii artystycznej i praktyki artystycznej (K_W01) W2. posiada gruntowną i uporządkowaną wiedzę na temat terminologii związanej z teorią artystyczną zwłaszcza XVII i XVIII w. z zakresu estetyki, filozofii i doktryn artystycznych tamtych czasów (K_W06) W3. rozumie rolę dziedzictwa teoretycznych rozważań o wartościach artystycznych i estetycznych dla rozwoju prądów i kierunków w sztuce XVII i XVIII wieku (K_W08) W4. rozumie zmienność znaczeń pojęć używanych w estetyce i teoretycznych rozważaniach o sztuce, dostrzega zmienność interpretacji znaczeniowej poszczególnych pojęć związanych opisem dzieł sztuki (K_W11) W5.Ma świadomość kompleksowej natury języka oraz jego złożoności i historycznej zmienności jego znaczeń w kontekście krytyki artystycznej i myśli o sztuce [K_W13]. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1. Student potrafi selekcjonować i używać wiedzy zdobytej ze książek, artykułów i recenzji wydawanych w formie tradycyjnej bądź elektronicznej (K_U01) U2. potrafi posługiwać się pojęciami teoretycznymi (teorii sztuki europejskiej XVII i XVIII w.) zgodnie z ich właściwym rozumieniem oraz posiada umiejętność wykorzystania ich przy opisie i interpretacji dzieła sztuki (K_U04) U3. potrafi rozmawiać z użyciem specjalistycznej terminologii związanej z estetyką i teorią sztuki, zwłaszcza przy omawianiu dzieł sztuki nowożytnej (K_U11) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1. Student ma świadomość podnoszenia kompetencji, rozwoju własnej wiedzy i konieczności dokształcania się w teoriach doktryn artystycznych i estetycznych (K_K01) K2. dostrzegając zmienność idei i znaczenia pojęć w różnych epokach wykształca w sobie zrozumienie dla nowych zjawisk w sztuce i kulturze (K_K05) K3. posiada świadomość wartości kultury i odpowiedzialności za jej dziedzictwo materialne i duchowe (K_K06; K_K07) |
Metody dydaktyczne: | wykład, istnieje możliwość prowadzania zajęć zdalnie na platformie Teams i przy użyciu strony moodle. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Skrócony opis: |
Wykład o charakterze historycznym, poświęcony tworzeniu się podstawowych pojęć i języka myśli o sztuce i krytyki artystycznej w nowoczesnej Europie. |
Pełny opis: |
Wykład sięga genezą do XVII i XVIII wieku, gdy formowały się tezy akademickiej estetyki (Bellori, Le Bruna, Querelle des Anciennes et Modernes m.in. de Piles i Dubos). Obejmuje też wprowadzenie pełnego systemu sztuk pięknych, obejmując je terminem „beaux-arts” (D’Alembert), stworzenie krytyki artystycznej, która ma określać cele sztuki (Diderot - „Salony”). Na wykładzie omawiane są też: koncepcje kultury i „rozwoju” sztuki (Vico, Rousseau, Condorcet, Hume), hierarchia akademickiej sztuki (de Tournehem), kult starożytności i początek historii sztuki (Winckelmann), smak artystyczny (Hogarth, Reynolds), rola sztuki w czasach rewolucji francuskiej (zagadnienie nowatorstwa, David), zmiana pozycji artysty w społeczeństwie (Sulzer). |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa źródłowa: Europejskie źródła myśli estetyczno-literackiej polskiego oświecenia. Antologia wypowiedzi pisarzy francuskich, niemieckojęzycznych i angielskich 1674-1810, oprac. T. Kostkiewiczowa, Z. Goliński, Warszawa 1997 (wybrane fragmenty podane w czasie zajęć) Teoretycy, historiografowie i artyści o sztuce, 1600-1700, wyd. dowolne (wybrane fragmenty podane w czasie zajęć) Teoretycy, artyści i krytycy o sztuce 1700-1870, red. E. Grabska, M. Poprzęcka, Warszawa 1989 (zapoznanie się z wybranymi fragmentami podanymi w czasie zajęć) J. G. Herder, Gaje krytyczne, czyli rozważania dotyczące nauki i sztuki, [w:] tegoż, Wybór pism, tłum. T. Namowicz, Wrocław 1987, s. 40-58 D. Hume, Sprawdzian smaku, [w:] Eseje z dziedziny moralności i literatury, tłum. T. Tatarkiewiczowa, PWN, Warszawa 1955. J.-J. Rousseau, Rozprawa o naukach i sztukach, [w:] J. J. Rousseau, O umowie społecznej, wyd. dow Literatura obowiązkowa opracowania: J.-J. Courtine, C. Haroche, Historia twarzy, roz. II, Gdańsk 2007, s. 53-71. Kaśkiewicz K., Estetyka Giovanniego Pietra Belloriego i jej wpływ na XVIII-wieczną koncepcję naturalistyczną Charles'a Batteux [w:] Filozofia XVII wieku : twórcy, problemy, kontynuacje / pod red. Jolanty Żelaznej, Toruń 1911. Kaśkiewicz K., Pierwsze rozważania na temat koloru we Francji przełomu XVII i XVIII wieku [w:] Ruch filozoficzny, vol. 74, No 2 (2018), s. 15-29. T. Sinko, Pierwsza walka klasyków z romantykami, oraz Spór o antyk ww. XVII i XVIII [w:] Przegląd Warszawski 1922, t. 1, nr 4 oraz t. 4, nr 14. Literatura uzupełniająca: Art in Theory 1648-1815, red. C. Harrison, Oxford 1993. Art in Theory 1815-1900, red. C. Harrison, P. Wood, J. Gaiger, Oxford 1998. Dzieje krytyki artystycznej i myśli o sztuce. Materiały z konferencji naukowej Toruń 13 – 15 czerwca 2007, pod red. M. Geron i J. Malinowskiego, Toruń 2009. W. Hogarth, Analityka piękna, wyd. dow. K. Kaśkiewicz, Wpływ francuskich estetyków naturalistycznych XVIII wieku na klasyczną estetyką niemiecką, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2010. J.-J. Rousseau, Szkic o pochodzeniu języków, przeł. Bogdan Banasiak, Kraków 2001. J. Reynolds, Pisma o sztuce. Wybór, przeł. J. Jaźwierski, Warszawa 2007 . |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie z oceną w formie Pisemnych odpowiedzi na pytania zamieszczonych w forach na stronie moodle:.https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=3414. Odpowiedzi powinny być zamieszczone nie później niż 20.06.2022. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Kamińska-Jones, Kinga Kaśkiewicz | |
Prowadzący grup: | Kinga Kaśkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Kamińska-Jones, Kinga Kaśkiewicz | |
Prowadzący grup: | Kinga Kaśkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Kamińska-Jones, Kinga Kaśkiewicz | |
Prowadzący grup: | Kinga Kaśkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.