Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Zajęcia fakultatywne specjalistyczno-kierunkowe( Idea miasta jako dzieła sztuki od XIX wieku po współczesność)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1402-HS-IMS-L
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zajęcia fakultatywne specjalistyczno-kierunkowe( Idea miasta jako dzieła sztuki od XIX wieku po współczesność)
Jednostka: Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu historii sztuki nowoczesnej polskiej i powszechnej.

Sprzęt umożliwiający aktywny udział w zajęciach on-line (włączona kamera w trakcie każdych zajęć + działający mikrofon).

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem wykładowcy (w godz.):

- udział w zajęciach – 30 godz. (1 ECTS)


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/-tki (w godz.):

- zapoznanie się z literaturą – 15 godz. (0,5 ECTS)

- przygotowanie do kolokwium – 15 godz. (0,5 ECTS)


Łącznie: 60 godz. (2 ECTS)

Efekty uczenia się - wiedza:

W1 - Student/-ka rozpoznaje relacje i zależności pomiędzy wydarzeniami i zjawiskami artystycznymi od XIX wieku po współczesność (K_W 02).


W2 - Student/-ka zna różne kierunki badań z zakresu historii sztuki nowoczesnej i współczesnej (historia kultury materialnej, ikonografia wraz i pokrewnymi jej badaniami nad treścią dzieła sztuki, socjologia i psychologia historii sztuki, antropologia historii sztuki) (K_W 04).


W3 - Student/-ka rozumie powiązania interdyscyplinarne historii sztuki nowoczesnej i współczesnej z naukami jej pokrewnymi. Dostrzega i rozumie obecność elementów innych dyscyplin naukowych w pracy historyka sztuki (K_W 07).

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1 - Student/-ka samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę z zakresu historii sztuki nowoczesnej i współczesnej w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu tradycyjnych oraz nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego (K_U 01).


U2 - Student/-ka w badaniach nad wybranymi zagadnieniami z zakresu historii sztuki nowoczesnej i współczesnej potrafi integrować wiedzę z różnych obszarów naukowych. Potrafi w praktyce wykorzystać ją w pracy badawczej historyka sztuki (K_U 04).


U3 - Student/-ka posiada umiejętność merytorycznego argumentowania swego stanowiska, poglądów i ustaleń, potrafi formułować wnioski oraz podsumowywać dotychczasowe ustalenia dotyczące zjawisk artystycznych od XIX wieku po współczesność. W procesach tych swobodnie korzysta z odpowiednio dobranej strategii retorycznej, metodologii badań, oraz ustaleń własnych i innych badaczy przy wyraźnym wskazaniu źródeł informacji (K_U 08).

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1 - Student/-ka uznaje i szanuje różnice światopoglądowe w różnych kontekstach historyczno-kulturowych od XIX wieku po współczesność, wykazując jednocześnie niezależność i samodzielność własnej myśli (K_U 02).


K2 - Student/-ka ma świadomość zakresu swojej wiedzy z zakresu historii sztuki nowoczesnej i współczesnej, jednocześnie rozumiejąc potrzebę pracy nad własnym charakterem i rozwijania kontaktów społecznych (K_U 04).


K3 - Student/-ka wykazuje odpowiedzialność i odwagę cywilną w przedstawianiu wiedzy o dziełach sztuki i ich kontekście zgodnej z aktualnym stanem badań i w sprzeciwianiu się instrumentalizacji tych obiektów przez grupy narodowe, społeczne, religijne i polityczne (K_U 05).

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- biograficzna
- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
- seminaryjna

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

ZAJĘCIA ODBYWAJĄ SIĘ W TRYBIE ZDALNYM (za pośrednictwem Google Meet) - czwartki, godz. 9:45-11:15 (link do zdalnego spotkania zostanie rozesłany do uczestników na pocztę USOS w tygodniu poprzedzającym pierwsze zajęcia w dn. 25.02.2021).

UWAGA!!! Uczestnictwo w zajęciach = aktywny udział przy włączonej kamerze i działającym mikrofonie podczas każdego spotkania!!!

Zajęcia poświęcone są jednemu z najważniejszych motywów w nowoczesnej sztuce i kulturze europejskiej – miastu, od wieków fascynującego nie tylko artystów, lecz również architektów, pisarzy, filozofów, socjologów itd. Tematyka fakultetu uwzględnia różnorodne dziedziny sztuk wizualnych, począwszy od tradycyjnych, jak malarstwo i grafika, przez fotografię, fotomontaż czy film, na street-arcie i sztuce nowych mediów skończywszy. Zajęcia mają sprzyjać ćwiczeniu krytycznej analizy i interpretacji rozmaitych zjawisk i kierunków w sztuce, rozwijaniu umiejętności prowadzenia dyskusji, formowania wniosków i wyrażania poglądów.

Pełny opis:

Harmonogram zajęć:

1. Zajęcia wprowadzające

2-3. Miasto jako dzieło sztuki w obiektywie fotografów

4. Koncepcje miasta idealnego w urbanistyce

5. Idea miasta-ogrodu w urbanistyce

6. Idealne miasto w wizjach architektów modernizmu

7-8. Mit miasta w sztuce polskiej awangardy

9-10. Miasto w wizjach metabolistów i grupy Archigram

11. Wizje miasta w filmie science-fiction

12. Tożsamość i pamięć miasta w polskiej sztuce publicznej

13. Miasto dla każdego? O przetwarzaniu miejskiej ikonosfery

14. Miasto jako kolektywne dzieło sztuki – na marginesie filmu „Ludzki wymiar”, reż. Andreas Dalsgaard (2012)

15. Kolokwium zaliczeniowe

Literatura:

Literatura podstawowa (w wybranych fragmentach):

• Benevolo L., Miasto w dziejach Europy, Warszawa 1995.

• Eaton R., Ideal Cities. Utopianism and the (Un)Built Environment (różne wydania).

• Giedion S., Przestrzeń, czas, architektura: narodziny nowej tradycji, Warszawa 1968.

• "Herito", 22-23, 2016: Miasto jako dzieło sztuki.

• Miasto w sztuce – sztuka miasta, red. E. Rewers, Kraków 2010.

• Olsen D. J.,The City as a Work of Art. London, Paris, Vienna, New Heven-London 1986.

• Pevsner N., Historia architektury europejskiej, Warszawa 1976 (lub późniejsze wydania).

• Watkin D., Historia architektury zachodniej, Warszawa 2006.

Literatura uzupełniająca (w wybranych fragmentach):

• Aesthetic Energy of the City. Experiencing Urban Art and Space, ed. A. Gralińska-Toborek, W. Kazimierska-Jerzyk, Łódź 2016.

• "Almanach Antropologiczny", t. 7, 2018: Miasta/Awangardy.

• Benjamin W., Pasaże (różne przekłady).

• Biskupski Ł., Prosto z ulicy: sztuki wizualne w dobie mediów społecznościowych i kultury uczestnictwa: street art, Warszawa 2017.

• Cities and Solidarities. Urban Communities in Pre-modern Europe, ed. J. Colson, A. van Steensel, London 2017.

• Choay F., The Modern City: Planning in the 19th Century, Londyn 1970.

• Czyżewski A., Trzewia Lewiatana. Antropologiczna interpretacja utopii miasta-ogrodu, Kraków 2001.

• Dom i osiedle jutra, red. M. Jagiełło-Kowalczyk, Kraków 2013.

• Dworniczak-Leśniak K., Fotografia a narodziny awangardy w Polsce, "Rocznik Historii Sztuki", 43, 2018.

• Ghirardo D., Architektura po modernizmie, Toruń 1999.

• Gralińska-Toborek A., Graffiti i street art: słowo, obraz, działanie, Łódź 2019.

• Kołacka D., Choreografia wielkiego miasta we współczesnej fotografii, "Rocznik Historii Sztuki", 31, 2006.

• Konopacki-Maciuk Z., Wizja miasta w filmie science fiction, „Architektura. Czasopismo Techniczne Politechniki Krakowskiej”, 2012, z. 1.

• "Kultura Współczesna: teoria, interpretacje, krytyka", 3, 2019: Miasta-utopie.

• "Kwartalnik Filmowy", 28 (1999): Miasto w filmie.

• Lechowicz L., Historia fotografii 1839-1939, Łódź 2012.

• Lynch K., Obraz miasta, przeł. T. Jeleński, Kraków 2011.

• Miejsce rzeczywiste. Miejsce wyobrażone. Studia nad kategorią miejsca w przestrzeni kultury, red. M. Kitowska-Łysiak, E. Wolicka, Lublin 1999.

• Narracje fantastyczne, red. K. Olkusz, K. M. Maj, Kraków 2017.

• Paetzold H.,Doświadczenie architektury miasta. Polityka przechadzki w duchu Waltera Benjamina, [w:] Co to jest architektura? red. A. Budak, Kraków 2008.

• Popczyk M., Miasto/miejsce jako dzieło sztuki. Wprowadzenie, "Anthropos? Miasto i Miejsce", 24, 2015.

• Przestrzeń, filozofia i architektura: osiem rozmów o poznawaniu, produkowaniu i konsumowaniu przestrzeni, red. E. Rewers, Poznań 1999.

• Ranocchi E., Tadeusz Peiper i idea miasta jako dzieła sztuki. Przemiany symboliczne i retoryka radzieckiej architektury okresu międzywojennego, "Autoportret", 4, 2017.

• Rewers E., Post-polis: wstęp do filozofii ponowoczesnego miasta, Kraków 2005.

• Rosenblum N., Historia fotografii światowej, Bielsko-Biała 2005.

• Sarzyński P., Wrzask w przestrzeni. Dlaczego w Polsce jest tak brzydko?, Warszawa 2012.

• Springer F., Wanna z kolumnadą. Reportaże o polskiej przestrzeni, Wołowiec 2013.

• Street art. Między wolnością a anarchią, red. M. Duchowski, E. A. Sekuła, Warszawa 2011.

• Street art: wielcy artyści i ich wizje, Warszawa 2020.

• Szpakowska E., Architektura miasta idealnego. Wprowadzenie, „Przestrzeń i Forma”, 2011, nr 16.

• Szpakowska E., Od miasta modernistycznego po rizomatyczne – japońskie struktury metabolistyczne i postmetabolistyczne, „Czasopismo Techniczne”, 2008, z. 15, „Architektura”, z . 6-A.

• Sztuka - kapitał kulturowy polskich miast, red. E. Rewers, A. Skórzyńska, Poznań 2010.

• Świtek G., Gry sztuki z architekturą: nowoczesne powinowactwa i współczesne integracje, Toruń 2013.

• Thomsen C. W., Visionary Architecture. From Babylon to Virtual Reality, Monachium 1994.

• Trzeciak P., Pochwała różnorodności. Architektura po roku 1960, [w:] Sztuka świata, red. W. Włodarczyk, t. 10, Warszawa 2001.

• Urban amazement, ed. M. Kowalczyk-Piaseczna, M. Mamet-Michalkiewicz, Katowice 2015.

• Wilkinson P., Architektura - wizje niezrealizowane, Poznań 2018.

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:

1. uzyskanie oceny pozytywnej z kolokwium, sprawdzającego sposób opanowania materiału prezentowanego podczas zajęć i zawartego w lekturach – W1-W3, U1-U3, K1.

Kryteria oceniania: wymagany próg na ocenę dostateczną - 60%; dostateczny plus – 65%; dobry - 75%; dobry plus - 80%; bardzo dobry - 90%

2. systematyczne i aktywne uczestnictwo w zdalnych zajęciach, realizowanych w czasie rzeczywistym za pośrednictwem Google Meet – U2, U3, K1-K3.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)