Zajęcia fakultatywne specjalistyczno-kierunkowe( Idea miasta jako dzieła sztuki od XIX wieku po współczesność)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-HS-IMS-L |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0220) Nauki humanistyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Zajęcia fakultatywne specjalistyczno-kierunkowe( Idea miasta jako dzieła sztuki od XIX wieku po współczesność) |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu historii sztuki nowoczesnej polskiej i powszechnej. Sprzęt umożliwiający aktywny udział w zajęciach on-line (włączona kamera w trakcie każdych zajęć + działający mikrofon). |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem wykładowcy (w godz.): - udział w zajęciach – 30 godz. (1 ECTS) Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/-tki (w godz.): - zapoznanie się z literaturą – 15 godz. (0,5 ECTS) - przygotowanie do kolokwium – 15 godz. (0,5 ECTS) Łącznie: 60 godz. (2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 - Student/-ka rozpoznaje relacje i zależności pomiędzy wydarzeniami i zjawiskami artystycznymi od XIX wieku po współczesność (K_W 02). W2 - Student/-ka zna różne kierunki badań z zakresu historii sztuki nowoczesnej i współczesnej (historia kultury materialnej, ikonografia wraz i pokrewnymi jej badaniami nad treścią dzieła sztuki, socjologia i psychologia historii sztuki, antropologia historii sztuki) (K_W 04). W3 - Student/-ka rozumie powiązania interdyscyplinarne historii sztuki nowoczesnej i współczesnej z naukami jej pokrewnymi. Dostrzega i rozumie obecność elementów innych dyscyplin naukowych w pracy historyka sztuki (K_W 07). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 - Student/-ka samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę z zakresu historii sztuki nowoczesnej i współczesnej w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu tradycyjnych oraz nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego (K_U 01). U2 - Student/-ka w badaniach nad wybranymi zagadnieniami z zakresu historii sztuki nowoczesnej i współczesnej potrafi integrować wiedzę z różnych obszarów naukowych. Potrafi w praktyce wykorzystać ją w pracy badawczej historyka sztuki (K_U 04). U3 - Student/-ka posiada umiejętność merytorycznego argumentowania swego stanowiska, poglądów i ustaleń, potrafi formułować wnioski oraz podsumowywać dotychczasowe ustalenia dotyczące zjawisk artystycznych od XIX wieku po współczesność. W procesach tych swobodnie korzysta z odpowiednio dobranej strategii retorycznej, metodologii badań, oraz ustaleń własnych i innych badaczy przy wyraźnym wskazaniu źródeł informacji (K_U 08). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 - Student/-ka uznaje i szanuje różnice światopoglądowe w różnych kontekstach historyczno-kulturowych od XIX wieku po współczesność, wykazując jednocześnie niezależność i samodzielność własnej myśli (K_U 02). K2 - Student/-ka ma świadomość zakresu swojej wiedzy z zakresu historii sztuki nowoczesnej i współczesnej, jednocześnie rozumiejąc potrzebę pracy nad własnym charakterem i rozwijania kontaktów społecznych (K_U 04). K3 - Student/-ka wykazuje odpowiedzialność i odwagę cywilną w przedstawianiu wiedzy o dziełach sztuki i ich kontekście zgodnej z aktualnym stanem badań i w sprzeciwianiu się instrumentalizacji tych obiektów przez grupy narodowe, społeczne, religijne i polityczne (K_U 05). |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład problemowy |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - biograficzna |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody rozwijające refleksyjne myślenie |
Skrócony opis: |
ZAJĘCIA ODBYWAJĄ SIĘ W TRYBIE ZDALNYM (za pośrednictwem Google Meet) - czwartki, godz. 9:45-11:15 (link do zdalnego spotkania zostanie rozesłany do uczestników na pocztę USOS w tygodniu poprzedzającym pierwsze zajęcia w dn. 25.02.2021). UWAGA!!! Uczestnictwo w zajęciach = aktywny udział przy włączonej kamerze i działającym mikrofonie podczas każdego spotkania!!! Zajęcia poświęcone są jednemu z najważniejszych motywów w nowoczesnej sztuce i kulturze europejskiej – miastu, od wieków fascynującego nie tylko artystów, lecz również architektów, pisarzy, filozofów, socjologów itd. Tematyka fakultetu uwzględnia różnorodne dziedziny sztuk wizualnych, począwszy od tradycyjnych, jak malarstwo i grafika, przez fotografię, fotomontaż czy film, na street-arcie i sztuce nowych mediów skończywszy. Zajęcia mają sprzyjać ćwiczeniu krytycznej analizy i interpretacji rozmaitych zjawisk i kierunków w sztuce, rozwijaniu umiejętności prowadzenia dyskusji, formowania wniosków i wyrażania poglądów. |
Pełny opis: |
Harmonogram zajęć: 1. Zajęcia wprowadzające 2-3. Miasto jako dzieło sztuki w obiektywie fotografów 4. Koncepcje miasta idealnego w urbanistyce 5. Idea miasta-ogrodu w urbanistyce 6. Idealne miasto w wizjach architektów modernizmu 7-8. Mit miasta w sztuce polskiej awangardy 9-10. Miasto w wizjach metabolistów i grupy Archigram 11. Wizje miasta w filmie science-fiction 12. Tożsamość i pamięć miasta w polskiej sztuce publicznej 13. Miasto dla każdego? O przetwarzaniu miejskiej ikonosfery 14. Miasto jako kolektywne dzieło sztuki – na marginesie filmu „Ludzki wymiar”, reż. Andreas Dalsgaard (2012) 15. Kolokwium zaliczeniowe |
Literatura: |
Literatura podstawowa (w wybranych fragmentach): • Benevolo L., Miasto w dziejach Europy, Warszawa 1995. • Eaton R., Ideal Cities. Utopianism and the (Un)Built Environment (różne wydania). • Giedion S., Przestrzeń, czas, architektura: narodziny nowej tradycji, Warszawa 1968. • "Herito", 22-23, 2016: Miasto jako dzieło sztuki. • Miasto w sztuce – sztuka miasta, red. E. Rewers, Kraków 2010. • Olsen D. J.,The City as a Work of Art. London, Paris, Vienna, New Heven-London 1986. • Pevsner N., Historia architektury europejskiej, Warszawa 1976 (lub późniejsze wydania). • Watkin D., Historia architektury zachodniej, Warszawa 2006. Literatura uzupełniająca (w wybranych fragmentach): • Aesthetic Energy of the City. Experiencing Urban Art and Space, ed. A. Gralińska-Toborek, W. Kazimierska-Jerzyk, Łódź 2016. • "Almanach Antropologiczny", t. 7, 2018: Miasta/Awangardy. • Benjamin W., Pasaże (różne przekłady). • Biskupski Ł., Prosto z ulicy: sztuki wizualne w dobie mediów społecznościowych i kultury uczestnictwa: street art, Warszawa 2017. • Cities and Solidarities. Urban Communities in Pre-modern Europe, ed. J. Colson, A. van Steensel, London 2017. • Choay F., The Modern City: Planning in the 19th Century, Londyn 1970. • Czyżewski A., Trzewia Lewiatana. Antropologiczna interpretacja utopii miasta-ogrodu, Kraków 2001. • Dom i osiedle jutra, red. M. Jagiełło-Kowalczyk, Kraków 2013. • Dworniczak-Leśniak K., Fotografia a narodziny awangardy w Polsce, "Rocznik Historii Sztuki", 43, 2018. • Ghirardo D., Architektura po modernizmie, Toruń 1999. • Gralińska-Toborek A., Graffiti i street art: słowo, obraz, działanie, Łódź 2019. • Kołacka D., Choreografia wielkiego miasta we współczesnej fotografii, "Rocznik Historii Sztuki", 31, 2006. • Konopacki-Maciuk Z., Wizja miasta w filmie science fiction, „Architektura. Czasopismo Techniczne Politechniki Krakowskiej”, 2012, z. 1. • "Kultura Współczesna: teoria, interpretacje, krytyka", 3, 2019: Miasta-utopie. • "Kwartalnik Filmowy", 28 (1999): Miasto w filmie. • Lechowicz L., Historia fotografii 1839-1939, Łódź 2012. • Lynch K., Obraz miasta, przeł. T. Jeleński, Kraków 2011. • Miejsce rzeczywiste. Miejsce wyobrażone. Studia nad kategorią miejsca w przestrzeni kultury, red. M. Kitowska-Łysiak, E. Wolicka, Lublin 1999. • Narracje fantastyczne, red. K. Olkusz, K. M. Maj, Kraków 2017. • Paetzold H.,Doświadczenie architektury miasta. Polityka przechadzki w duchu Waltera Benjamina, [w:] Co to jest architektura? red. A. Budak, Kraków 2008. • Popczyk M., Miasto/miejsce jako dzieło sztuki. Wprowadzenie, "Anthropos? Miasto i Miejsce", 24, 2015. • Przestrzeń, filozofia i architektura: osiem rozmów o poznawaniu, produkowaniu i konsumowaniu przestrzeni, red. E. Rewers, Poznań 1999. • Ranocchi E., Tadeusz Peiper i idea miasta jako dzieła sztuki. Przemiany symboliczne i retoryka radzieckiej architektury okresu międzywojennego, "Autoportret", 4, 2017. • Rewers E., Post-polis: wstęp do filozofii ponowoczesnego miasta, Kraków 2005. • Rosenblum N., Historia fotografii światowej, Bielsko-Biała 2005. • Sarzyński P., Wrzask w przestrzeni. Dlaczego w Polsce jest tak brzydko?, Warszawa 2012. • Springer F., Wanna z kolumnadą. Reportaże o polskiej przestrzeni, Wołowiec 2013. • Street art. Między wolnością a anarchią, red. M. Duchowski, E. A. Sekuła, Warszawa 2011. • Street art: wielcy artyści i ich wizje, Warszawa 2020. • Szpakowska E., Architektura miasta idealnego. Wprowadzenie, „Przestrzeń i Forma”, 2011, nr 16. • Szpakowska E., Od miasta modernistycznego po rizomatyczne – japońskie struktury metabolistyczne i postmetabolistyczne, „Czasopismo Techniczne”, 2008, z. 15, „Architektura”, z . 6-A. • Sztuka - kapitał kulturowy polskich miast, red. E. Rewers, A. Skórzyńska, Poznań 2010. • Świtek G., Gry sztuki z architekturą: nowoczesne powinowactwa i współczesne integracje, Toruń 2013. • Thomsen C. W., Visionary Architecture. From Babylon to Virtual Reality, Monachium 1994. • Trzeciak P., Pochwała różnorodności. Architektura po roku 1960, [w:] Sztuka świata, red. W. Włodarczyk, t. 10, Warszawa 2001. • Urban amazement, ed. M. Kowalczyk-Piaseczna, M. Mamet-Michalkiewicz, Katowice 2015. • Wilkinson P., Architektura - wizje niezrealizowane, Poznań 2018. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: 1. uzyskanie oceny pozytywnej z kolokwium, sprawdzającego sposób opanowania materiału prezentowanego podczas zajęć i zawartego w lekturach – W1-W3, U1-U3, K1. Kryteria oceniania: wymagany próg na ocenę dostateczną - 60%; dostateczny plus – 65%; dobry - 75%; dobry plus - 80%; bardzo dobry - 90% 2. systematyczne i aktywne uczestnictwo w zdalnych zajęciach, realizowanych w czasie rzeczywistym za pośrednictwem Google Meet – U2, U3, K1-K3. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.