Zajęcia fakultatywne specjalistyczno- kierunkowe (Konserwacja zabytków)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-HS-KZ-F |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0220) Nauki humanistyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Zajęcia fakultatywne specjalistyczno- kierunkowe (Konserwacja zabytków) |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://brak |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | wymagana jest podstawowa znajomość historii sztuki oraz terminologii sztuk plastycznych |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | praca na zajęciach pod kierunkiem prowadzącego - zajęcia kontaktowe: 30h samodzielna praca studenta: - przygotowanie referatów 15h - przygotowanie się do zaliczenia - zapoznanie się z literaturą przedmiotu: 15h |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 - student zna podstawowe zagadnienia z zakresu konserwacji zabytków - malarstwa, rzeźby polichromowanej, architektury, sztuki użytkowej oraz papieru i skóry (K_WO1); W2 - zna przyczyny degradacji obiektów zabytkowych i zna metody je powstrzymujące (K_WO2, K_WO3); W3 - student zna metody, zasady techniki i narzędzia stosowane przy projektowaniu materiałów dla rewitalizacji zabytków (K_WO2); W4 - zna zasady sporządzania dokumentacji konserwatorskiej (K_WO2); W5 - zna instytucje odpowiedzialne związane z konserwacją i ochroną zabytków (K_W13, K_W09); |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 - student umie określić czynniki niszczące obiekty zabytkowe (K_UO1); U2 - umie scharakteryzować rodzaj i zniszczeń różnych typów zabytków (K_UO1); U3 - umie opisać stan zachowania zabytku (K_UO1); U4 - umieć ułożyć uproszczony program prac konserwatorskich (K_UO1); U5 - umie sporządzić uproszczoną dokumentację prac konserwatorskich (K_UO1, K_UO2, K_UO3, K_UO5, K_UO6, K_UO7, ); U6 - student umie ocenić jakość przeprowadzonych prac konserwatorskich (K_UO6, K_O8). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 - student przyjmuje odpowiedzialną postawę wobec zachowania dziedzictwa kulturowego (K_KO3); K2- ma świadomość znaczenia wartości zabytków, nieodtwarzalności oraz znaczenia profesjonalizmu w procesie konserwacji-restauracji (K_KO2, KKO4); K3 - rozumie znaczenie wpływu chemii na rozwój nowoczesnych technologii rewitalizacji i konserwacji zabytków (K_KO2). |
Metody dydaktyczne: | Pokaz slajdów, wykład problemowy, konwersatoryjny, klasyczna metoda problemowa, metoda referatu. Metody w kształceniu online: metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji, metody rozwijające refleksyjne myślenie, metody służące prezentacji treści, metody wymiany i dyskusji |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z podstawowymi informacjami dotyczącymi konserwacji zabytków - historią, metodami waloryzacji zabytków, współcześnie stosowanymi metodami konserwacji różnych typów zabytków (architektury, malarstwa sztalugowego, ściennego, drewna, przedmiotów sztuki użytkowej, papieru i skóry). Przedstawione zostaną następujące zagadnienia: profilaktyka konserwatorska, metody badań konserwatorskich i dokumentacji dzieł sztuki, metody oczyszczania obiektów zabytkowych, wzmacniania struktury obiektów, reperacji uszkodzeń, podklejania i konsolidacji warstw, dublowania, uzupełniania ubytków, przenoszenia oraz metody przechowywania i ekspozycji. |
Pełny opis: |
1. Pojęcia i zakres ochrony, waloryzacja zabytków. Zarys historii konserwacji zabytków i ich opieki prawnej – ewolucja poglądów teorii i koncepcji konserwatorskich na świecie i w Polsce, opieka prawna nad zabytkami. Współczesne kierunki i działania przy konserwacji zabytków; 2. Metodologia prac konserwatorskich, inwentaryzacja, studia historyczne, prace badawcze (metody niszczące i nieniszczące), wnioski konserwatorskie, dokumentacja projektowa, wykonawstwo konserwatorskie, kwalifikacje wykonawców, dokumentacja konserwatorska; 3. Architektura: objawy zniszczeń i uszkodzeń w zabytkowych budowlach i przyczyny ich powstania, wpływ warunków posadowienia, działanie wilgoci i wody, czynniki atmosferyczne, czynniki chemiczne, biologiczne, błędy technologiczne, brak należytej ochrony. Metody zabezpieczania i ochrony zabytków murowanych; ochrona i zabezpieczanie budynku przed działaniem wilgoci i wody, osuszanie; konserwacja cegieł, kamienia i tynku; przenoszenie i przemieszczenie zabytków; 4. Malarstwo sztalugowe: przyczyny i objawy zniszczeń, metody i środki konserwatorskie – oczyszczanie, konsolidacja, uzupełnianie ubytków, dublaż, przenoszenie na nowe podłoże, punktowania, badania, profilaktyka konserwatorska; 5. Malarstwo ścienne: przyczyny i objawy zniszczeń (błędy technologiczne, działanie wilgoci, czynniki chemiczne, biologiczne, złe użytkowanie), badania, oczyszczanie, konsolidacja, uzupełnianie ubytków, punktowania, rekonstrukcje, przenoszenie na nowe podłoże; 6. Drewno: przyczyny i objawy zniszczeń (błędy technologiczne, czynniki biologiczne, wilgoć), badania, oczyszczanie, wzmacnianie, uzupełnianie ubytków podłoża i warstw wykończeniowych, profilaktyka konserwatorska; 7. Sztuka użytkowa: przyczyny i objawy zniszczeń (błędy technologiczne, czynniki biologiczne, wilgoć, użytkowanie), badania, oczyszczanie, wzmacnianie, uzupełnianie ubytków podłoża i warstw malarskich, profilaktyka konserwatorska; 8. Konserwacja papieru i skóry: przyczyny i objawy zniszczeń, metody i środki konserwatorskie – oczyszczanie, konsolidacja, uzupełnianie ubytków, dublaż, przenoszenie na nowe podłoże, punktowania, badania oraz profilaktyka. |
Literatura: |
Literatura (wybrane fragmenty): Arszyńska J., Zarys współczesnej problematyki oczyszczania obrazów sztalugowych, Ochrona Zabytków, z. 4, 1996, s. 417-423; Borusiewicz W., Konserwacja zabytków budownictwa murowanego, Warszawa, 1985; Konserwacja malarstwa sztalugowego, Biblioteka Muzealnictwa i Ochrony Zabytków, Seria B, Tom XXVII, Warszawa 1970; Lempart–Geratowska M., Rozwarstwianie malowideł sztalugowych na podłożu drewnianym, Studia i Materiały Wydz. Konserw. Dzieł Sztuki ASP w Krakowie, t. XI, 2002; Małachowicz E., Konserwacja i rewaloryzacja architektury w zespołach i krajobrazie, Wrocław, 1994; Maniakowska A. M., Metody konserwacji malarstwa sztalugowego na ziemiach polskich w latach 1800-1918: zarys, Toruń 2006; Markowski D, Kamiński S., Wachowiak M, Wybrane zagadnienia konserwacji i restauracji sztuki nowoczesnej, Toruń 2010; Od badań do konserwacji, Materiały konferencji. Toruń 23-24 października 1998 Pascual E., Patina M., Konserwacja malarstwa, Warszawa 2004; Pawlicki B.M., Strategia konserwacji zabytków architektury w Polsce, Kraków, 1993; Polski słownik biograficzny konserwatorów zabytków, z. 1, Poznań 2000, z. 2, Poznań 2006; Problemy dublowania obrazów na płótnie, praca zbiorowa pod red. Roznerskiej M. i Arszyńskiej J. M., Toruń 2005; Przyłęcki M., Ochrona i rewaloryzacja obiektów zabytkowych [w:] Ochrona budynków przed korozją biologiczną, Warszawa, 2001; Rouba B, Pielęgnacja świątyni, Toruń 2000; Rouba B., Podobrazia płócienne w procesie konserwacji, Toruń 2000; Rouba B., Arszyńska J. M., Dokumentacja w praktyce konserwatorskiej, BIKDS, 1-4/1994, s. 12; Rouba B. J., Doleżyńska E., Szelwach R., Arszyńska J., Problematyka technologiczna i konserwatorska dzieł malarskich Xawerego Dunikowskiego, Ochrona zabytków, nr 4, 2006, s. 47-60; Rouba B. J., Zagadnienie bezpieczeństwa obrazów XIX i XX-wiecznych w procesie ich konserwacji, [w:] Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, Materiały ze zjazdu absolwentów UMK w Toruniu, Toruń 14 – 15. XI 1985, BMiOZ seria B, Tom LXXXI, Warszawa 1987, s. 127 – 134; Rouba B. J., Badanie wrażliwości warstw malarskich obrazów na działanie ciepła, Ochrona Zabytków, z. 4, 1991, s. 278 – 284; Rozłucka Z., Roznerska M., Arszyńska J. M., Mikroskopia fluorescencyjna. Zastosowanie w badaniu budowy i procesów konserwacji malarstwa sztalugowego, wyd. UMK, Toruń 2000; Stachera J., Werniksy i lakiery barwne do ochrony powierzchni posrebrzonych, Biuletyn Informacyjny Konserwatorów Dzieł Sztuki, nr 3 – 4, 2004, s. 18 – 25; Stachera J., Materiały stosowane do uzupełniania powierzchni srebrzonych. [w:] Badania Technologii i technik Malarskich, Konserwacja Dzieł Sztuki, Kopia, Księga pamiątkowa z okazji jubileuszu 50-lecia pracy dedykowana prof. dr art. kons. Józefowi Flikowi pod redakcją Justyny Olszewskiej-Świetlik, UMK Toruń 2007, s. 203-221; Studenci o konserwacji- Materiały z II Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Studentów Konserwacji Zabytków pod redakcją Tomasza Korzeniowskiego, Toruń 2000; Studenci o konserwacji- Materiały z III Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Studentów Konserwacji Zabytków pod redakcją Tomasza Korzeniowskiego, Toruń 2001; Studenci o konserwacji- Materiały z IV Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Studentów Konserwacji Zabytków pod redakcją Tomasza Korzeniowskiego, Toruń 2002; Wyszyńska J., Metody dublowania w procesie konserwacji malowideł sztalugowych na płótnie, Studia i Materiały Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, tom XII, Kraków 2003; Szmelter I., Problemy dublowania obrazów na podłożu płóciennym, Zeszyty Naukowe ASP w Warszawie, z..1/32/1992, Warszawa 1992; Szmelter I., Metody i środki konserwacji rozdarć i ubytków podobrazia płóciennego obrazów, Biblioteka Muzealnictwa i Ochrony Zabytków, seria B, T. LXXXI (1986), s. 134-146; Szmit-Naud E., Rzeźba Matki Boskiej z Dzieciątkiem ze Zbrosławic w typie simulacrum - badania oraz zagadnienia konserwacji i restauracji, AUNC Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo,, Z. 42, 2011, s. 251-295; Szmit-Naud E., Audyt konserwatorski- czyli ewaluacja zagrożeń trwania zbiorów i poszukiwanie rozwiązań, [w:] Ochrona zbiorów muzealnych, archiwalnych i bibliotecznych, problemy i zagrożenia związane z przechowywaniem kolekcji i obiektów zabytkowych, red. Ewa Potrzebnicka, Warszawa 2014, s. 33-34; Szmit-Naud E., Działania z obszaru konserwacji zapobiegawczej: audyt konserwatorski – metoda i przykłady, Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, 45, Toruń 2014, s. 309-332; Szmit-Naud E., Uzupełnienia ubytków warstwy malarskiej obrazów. Zmiany optyczne a stabilność stosowanych materiałów, Toruń 2006; Szmit-Naud E., Farby dla konserwatorów malarstwa – właściwości i stabilność, Ochrona zabytków, 2007, 3, s. 59-68; Szmit-Naud E., Przykład działań na rzecz konserwacji zapobiegawczej we Francji. Konserwacja zapobiegawcza w muzeach, Materiały z konferencji zorganizowanej przez Polski Komitet Narodowy ICOM oraz Krajowy Ośrodek BiDZ, 6-7 listopada 2006, KOBIDZ Warszawa 2007; Szczepińska K., Historycznie stosowane impregnaty do wzmacniania zniszczonego drewna polichromowanego – próba przeglądu. Część I: Impregnaty naturalne, AUNC Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, XLV, s. 569-586; Ślesiński Wł., Konserwacja zabytków sztuki, t. 1-3, Kraków, 1989-1995; Ślesiński W., Dawne metody i środki chemiczne stosowane przy konserwacji malarstwa sztalugowego, [w:] Ochrona Zabytków, 1984, 1, s. 25 – 27; Literatura uzupełniająca: Ciabach J., Właściwości żywic sztucznych stosowanych w konserwacji zabytków, Toruń 2001; Conservation principles,policies and guidance for the sustainale management of the historic environment,English Heritage, 2008 – on line: https://content.historicengland.org.uk/images-books/publications/conservation-principles-sustainable-management-historic-environment/conservationprinciplespoliciesguidanceapr08web.pdf/ Grupa M., Wełniane tekstylia pospólstwa i plebsu gdańskiego (XIV-XVII w.) i ich konserwacja, Toruń 2012; Kołyszko M., Konserwacja monet i medali. Warszawa 2012; Konserwacja malowideł na tkaninach bez krosien: materiały z konferencji zorganizowanej przez Akademię Sztuk Pięknych i Ośrodek Dokumentacji Zabytków w Warszawie dnia 9 kwietnia 1984, red. Zofia Demkowska [et al.], ASP, Warszawa 1985; Łukaszewicz J. W., Badania i zastosowanie związków krzemoorganicznych w konserwacji zabytków kamiennych, Toruń 2002; Michalski S., Care and preservation of colections, [w:] Running a Museum:A Practical Handbook, ICOM,2004,s. 51-90 –on line: http://icom.museum/uploads/tx_hpoindexbdd/practical_handbook.pdf; Waller R., Conservation Risk assessment: a strategy for managing resources for preventive conservation-on line: http://www.museum-sos.org/docs/WallerOttawa1994.pdf; Wolbers R., Cleaning painted surfaces: aqueous methods, London 2003. Czasopisma: "Ochrona Zabytków" "Wiadomości Konserwatorskie" "Biuletyn Informacyjny Konserwatorów Dzieł Sztuki" "Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo - Toruń" "Studies in Conservation" |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceny: - obecność na zajęciach (akceptowalne 3 nieobecności nieusprawiedliwione) - aktywność na zajęciach (forma dyskusji ocenianej na bieżąco) - pisemne opracowanie i zreferowanie podczas zajęć dwóch krótkich tematów zgodnych z treścią zajęć - zaliczenie w formie egzaminu (wiedza teoretyczna i slajdowisko) materiału omówionego w danym semestrze. Warunki zaliczenia końcowego: poniżej 50% - ndst 50-60% - dst 60-70% - dst+ 70-80% - db 80-90% - db+ 90%-100%- bdb |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Strona przedmiotu: | http://brak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z podstawowymi informacjami dotyczącymi konserwacji zabytków - historią, metodami waloryzacji zabytków, współcześnie stosowanymi metodami konserwacji różnych typów zabytków (architektury, malarstwa sztalugowego, ściennego, drewna, przedmiotów sztuki użytkowej, papieru i skóry). Przedstawione zostaną następujące zagadnienia: profilaktyka konserwatorska, metody badań konserwatorskich i dokumentacji dzieł sztuki, metody oczyszczania obiektów zabytkowych, wzmacniania struktury obiektów, reperacji uszkodzeń, podklejania i konsolidacji warstw, dublowania, uzupełniania ubytków, przenoszenia oraz metody przechowywania i ekspozycji. |
|
Pełny opis: |
1. Pojęcia i zakres ochrony, waloryzacja zabytków. Zarys historii konserwacji zabytków i ich opieki prawnej – ewolucja poglądów teorii i koncepcji konserwatorskich na świecie i w Polsce, opieka prawna nad zabytkami. Współczesne kierunki i działania przy konserwacji zabytków; 2. Metodologia prac konserwatorskich, inwentaryzacja, studia historyczne, prace badawcze (metody niszczące i nieniszczące), wnioski konserwatorskie, dokumentacja projektowa, wykonawstwo konserwatorskie, kwalifikacje wykonawców, dokumentacja konserwatorska; 3. Architektura: objawy zniszczeń i uszkodzeń w zabytkowych budowlach i przyczyny ich powstania, wpływ warunków posadowienia, działanie wilgoci i wody, czynniki atmosferyczne, czynniki chemiczne, biologiczne, błędy technologiczne, brak należytej ochrony. Metody zabezpieczania i ochrony zabytków murowanych; ochrona i zabezpieczanie budynku przed działaniem wilgoci i wody, osuszanie; konserwacja cegieł, kamienia i tynku; przenoszenie i przemieszczenie zabytków; 4. Malarstwo sztalugowe: przyczyny i objawy zniszczeń, metody i środki konserwatorskie – oczyszczanie, konsolidacja, uzupełnianie ubytków, dublaż, przenoszenie na nowe podłoże, punktowania, badania, profilaktyka konserwatorska; 5. Malarstwo ścienne: przyczyny i objawy zniszczeń (błędy technologiczne, działanie wilgoci, czynniki chemiczne, biologiczne, złe użytkowanie), badania, oczyszczanie, konsolidacja, uzupełnianie ubytków, punktowania, rekonstrukcje, przenoszenie na nowe podłoże; 6. Drewno: przyczyny i objawy zniszczeń (błędy technologiczne, czynniki biologiczne, wilgoć), badania, oczyszczanie, wzmacnianie, uzupełnianie ubytków podłoża i warstw wykończeniowych, profilaktyka konserwatorska; 7. Sztuka użytkowa: przyczyny i objawy zniszczeń (błędy technologiczne, czynniki biologiczne, wilgoć, użytkowanie), badania, oczyszczanie, wzmacnianie, uzupełnianie ubytków podłoża i warstw malarskich, profilaktyka konserwatorska; 8. Konserwacja papieru i skóry: przyczyny i objawy zniszczeń, metody i środki konserwatorskie – oczyszczanie, konsolidacja, uzupełnianie ubytków, dublaż, przenoszenie na nowe podłoże, punktowania, badania oraz profilaktyka. |
|
Literatura: |
Literatura (wybrane fragmenty): Arszyńska J., Zarys współczesnej problematyki oczyszczania obrazów sztalugowych, Ochrona Zabytków, z. 4, 1996, s. 417-423; Borusiewicz W., Konserwacja zabytków budownictwa murowanego, Warszawa, 1985; Konserwacja malarstwa sztalugowego, Biblioteka Muzealnictwa i Ochrony Zabytków, Seria B, Tom XXVII, Warszawa 1970; Lempart–Geratowska M., Rozwarstwianie malowideł sztalugowych na podłożu drewnianym, Studia i Materiały Wydz. Konserw. Dzieł Sztuki ASP w Krakowie, t. XI, 2002; Małachowicz E., Konserwacja i rewaloryzacja architektury w zespołach i krajobrazie, Wrocław, 1994; Maniakowska A. M., Metody konserwacji malarstwa sztalugowego na ziemiach polskich w latach 1800-1918: zarys, Toruń 2006; Markowski D, Kamiński S., Wachowiak M, Wybrane zagadnienia konserwacji i restauracji sztuki nowoczesnej, Toruń 2010; Od badań do konserwacji, Materiały konferencji. Toruń 23-24 października 1998 Pascual E., Patina M., Konserwacja malarstwa, Warszawa 2004; Pawlicki B.M., Strategia konserwacji zabytków architektury w Polsce, Kraków, 1993; Polski słownik biograficzny konserwatorów zabytków, z. 1, Poznań 2000, z. 2, Poznań 2006; Problemy dublowania obrazów na płótnie, praca zbiorowa pod red. Roznerskiej M. i Arszyńskiej J. M., Toruń 2005; Przyłęcki M., Ochrona i rewaloryzacja obiektów zabytkowych [w:] Ochrona budynków przed korozją biologiczną, Warszawa, 2001; Rouba B, Pielęgnacja świątyni, Toruń 2000; Rouba B., Podobrazia płócienne w procesie konserwacji, Toruń 2000; Rouba B., Arszyńska J. M., Dokumentacja w praktyce konserwatorskiej, BIKDS, 1-4/1994, s. 12; Rouba B. J., Doleżyńska E., Szelwach R., Arszyńska J., Problematyka technologiczna i konserwatorska dzieł malarskich Xawerego Dunikowskiego, Ochrona zabytków, nr 4, 2006, s. 47-60; Rouba B. J., Zagadnienie bezpieczeństwa obrazów XIX i XX-wiecznych w procesie ich konserwacji, [w:] Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, Materiały ze zjazdu absolwentów UMK w Toruniu, Toruń 14 – 15. XI 1985, BMiOZ seria B, Tom LXXXI, Warszawa 1987, s. 127 – 134; Rouba B. J., Badanie wrażliwości warstw malarskich obrazów na działanie ciepła, Ochrona Zabytków, z. 4, 1991, s. 278 – 284; Rozłucka Z., Roznerska M., Arszyńska J. M., Mikroskopia fluorescencyjna. Zastosowanie w badaniu budowy i procesów konserwacji malarstwa sztalugowego, wyd. UMK, Toruń 2000; Stachera J., Werniksy i lakiery barwne do ochrony powierzchni posrebrzonych, Biuletyn Informacyjny Konserwatorów Dzieł Sztuki, nr 3 – 4, 2004, s. 18 – 25; Stachera J., Materiały stosowane do uzupełniania powierzchni srebrzonych. [w:] Badania Technologii i technik Malarskich, Konserwacja Dzieł Sztuki, Kopia, Księga pamiątkowa z okazji jubileuszu 50-lecia pracy dedykowana prof. dr art. kons. Józefowi Flikowi pod redakcją Justyny Olszewskiej-Świetlik, UMK Toruń 2007, s. 203-221; Studenci o konserwacji- Materiały z II Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Studentów Konserwacji Zabytków pod redakcją Tomasza Korzeniowskiego, Toruń 2000; Studenci o konserwacji- Materiały z III Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Studentów Konserwacji Zabytków pod redakcją Tomasza Korzeniowskiego, Toruń 2001; Studenci o konserwacji- Materiały z IV Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Studentów Konserwacji Zabytków pod redakcją Tomasza Korzeniowskiego, Toruń 2002; Wyszyńska J., Metody dublowania w procesie konserwacji malowideł sztalugowych na płótnie, Studia i Materiały Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, tom XII, Kraków 2003; Szmelter I., Problemy dublowania obrazów na podłożu płóciennym, Zeszyty Naukowe ASP w Warszawie, z..1/32/1992, Warszawa 1992; Szmelter I., Metody i środki konserwacji rozdarć i ubytków podobrazia płóciennego obrazów, Biblioteka Muzealnictwa i Ochrony Zabytków, seria B, T. LXXXI (1986), s. 134-146; Szmit-Naud E., Rzeźba Matki Boskiej z Dzieciątkiem ze Zbrosławic w typie simulacrum - badania oraz zagadnienia konserwacji i restauracji, AUNC Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo,, Z. 42, 2011, s. 251-295; Szmit-Naud E., Audyt konserwatorski- czyli ewaluacja zagrożeń trwania zbiorów i poszukiwanie rozwiązań, [w:] Ochrona zbiorów muzealnych, archiwalnych i bibliotecznych, problemy i zagrożenia związane z przechowywaniem kolekcji i obiektów zabytkowych, red. Ewa Potrzebnicka, Warszawa 2014, s. 33-34; Szmit-Naud E., Działania z obszaru konserwacji zapobiegawczej: audyt konserwatorski – metoda i przykłady, Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, 45, Toruń 2014, s. 309-332; Szmit-Naud E., Uzupełnienia ubytków warstwy malarskiej obrazów. Zmiany optyczne a stabilność stosowanych materiałów, Toruń 2006; Szmit-Naud E., Farby dla konserwatorów malarstwa – właściwości i stabilność, Ochrona zabytków, 2007, 3, s. 59-68; Szmit-Naud E., Przykład działań na rzecz konserwacji zapobiegawczej we Francji. Konserwacja zapobiegawcza w muzeach, Materiały z konferencji zorganizowanej przez Polski Komitet Narodowy ICOM oraz Krajowy Ośrodek BiDZ, 6-7 listopada 2006, KOBIDZ Warszawa 2007; Szczepińska K., Historycznie stosowane impregnaty do wzmacniania zniszczonego drewna polichromowanego – próba przeglądu. Część I: Impregnaty naturalne, AUNC Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, XLV, s. 569-586; Ślesiński Wł., Konserwacja zabytków sztuki, t. 1-3, Kraków, 1989-1995; Ślesiński W., Dawne metody i środki chemiczne stosowane przy konserwacji malarstwa sztalugowego, [w:] Ochrona Zabytków, 1984, 1, s. 25 – 27; Literatura uzupełniająca: Ciabach J., Właściwości żywic sztucznych stosowanych w konserwacji zabytków, Toruń 2001; Conservation principles,policies and guidance for the sustainale management of the historic environment,English Heritage, 2008 – on line: https://content.historicengland.org.uk/images-books/publications/conservation-principles-sustainable-management-historic-environment/conservationprinciplespoliciesguidanceapr08web.pdf/ Grupa M., Wełniane tekstylia pospólstwa i plebsu gdańskiego (XIV-XVII w.) i ich konserwacja, Toruń 2012; Kołyszko M., Konserwacja monet i medali. Warszawa 2012; Konserwacja malowideł na tkaninach bez krosien: materiały z konferencji zorganizowanej przez Akademię Sztuk Pięknych i Ośrodek Dokumentacji Zabytków w Warszawie dnia 9 kwietnia 1984, red. Zofia Demkowska [et al.], ASP, Warszawa 1985; Łukaszewicz J. W., Badania i zastosowanie związków krzemoorganicznych w konserwacji zabytków kamiennych, Toruń 2002; Michalski S., Care and preservation of colections, [w:] Running a Museum:A Practical Handbook, ICOM,2004,s. 51-90 –on line: http://icom.museum/uploads/tx_hpoindexbdd/practical_handbook.pdf; Waller R., Conservation Risk assessment: a strategy for managing resources for preventive conservation-on line: http://www.museum-sos.org/docs/WallerOttawa1994.pdf; Wolbers R., Cleaning painted surfaces: aqueous methods, London 2003. Czasopisma: "Ochrona Zabytków" "Wiadomości Konserwatorskie" "Biuletyn Informacyjny Konserwatorów Dzieł Sztuki" "Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo - Toruń" "Studies in Conservation" |
|
Uwagi: |
Zajęcia w roku akademickim 2020/2021 odbywają się w trybie STACJONARNYMM ORAZ 20% ZAJĘĆ W TRYBIE ZDALNYM za pośrednictwem platformy Google Meet |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Doleżyńska-Sewerniak | |
Prowadzący grup: | Ewa Doleżyńska-Sewerniak | |
Strona przedmiotu: | http://brak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z podstawowymi informacjami dotyczącymi konserwacji zabytków - historią, metodami waloryzacji zabytków, współcześnie stosowanymi metodami konserwacji różnych typów zabytków (architektury, malarstwa sztalugowego, ściennego, drewna, przedmiotów sztuki użytkowej, papieru i skóry). Przedstawione zostaną następujące zagadnienia: profilaktyka konserwatorska, metody badań konserwatorskich i dokumentacji dzieł sztuki, metody oczyszczania obiektów zabytkowych, wzmacniania struktury obiektów, reperacji uszkodzeń, podklejania i konsolidacji warstw, dublowania, uzupełniania ubytków, przenoszenia oraz metody przechowywania i ekspozycji. |
|
Pełny opis: |
1. Pojęcia i zakres ochrony, waloryzacja zabytków. Zarys historii konserwacji zabytków i ich opieki prawnej – ewolucja poglądów teorii i koncepcji konserwatorskich na świecie i w Polsce, opieka prawna nad zabytkami. Współczesne kierunki i działania przy konserwacji zabytków; 2. Metodologia prac konserwatorskich, inwentaryzacja, studia historyczne, prace badawcze (metody niszczące i nieniszczące), wnioski konserwatorskie, dokumentacja projektowa, wykonawstwo konserwatorskie, kwalifikacje wykonawców, dokumentacja konserwatorska; 3. Architektura: objawy zniszczeń i uszkodzeń w zabytkowych budowlach i przyczyny ich powstania, wpływ warunków posadowienia, działanie wilgoci i wody, czynniki atmosferyczne, czynniki chemiczne, biologiczne, błędy technologiczne, brak należytej ochrony. Metody zabezpieczania i ochrony zabytków murowanych; ochrona i zabezpieczanie budynku przed działaniem wilgoci i wody, osuszanie; konserwacja cegieł, kamienia i tynku; przenoszenie i przemieszczenie zabytków; 4. Malarstwo sztalugowe: przyczyny i objawy zniszczeń, metody i środki konserwatorskie – oczyszczanie, konsolidacja, uzupełnianie ubytków, dublaż, przenoszenie na nowe podłoże, punktowania, badania, profilaktyka konserwatorska; 5. Malarstwo ścienne: przyczyny i objawy zniszczeń (błędy technologiczne, działanie wilgoci, czynniki chemiczne, biologiczne, złe użytkowanie), badania, oczyszczanie, konsolidacja, uzupełnianie ubytków, punktowania, rekonstrukcje, przenoszenie na nowe podłoże; 6. Drewno: przyczyny i objawy zniszczeń (błędy technologiczne, czynniki biologiczne, wilgoć), badania, oczyszczanie, wzmacnianie, uzupełnianie ubytków podłoża i warstw wykończeniowych, profilaktyka konserwatorska; 7. Sztuka użytkowa: przyczyny i objawy zniszczeń (błędy technologiczne, czynniki biologiczne, wilgoć, użytkowanie), badania, oczyszczanie, wzmacnianie, uzupełnianie ubytków podłoża i warstw malarskich, profilaktyka konserwatorska; 8. Konserwacja papieru i skóry: przyczyny i objawy zniszczeń, metody i środki konserwatorskie – oczyszczanie, konsolidacja, uzupełnianie ubytków, dublaż, przenoszenie na nowe podłoże, punktowania, badania oraz profilaktyka. |
|
Literatura: |
Literatura (wybrane fragmenty): Arszyńska J., Zarys współczesnej problematyki oczyszczania obrazów sztalugowych, Ochrona Zabytków, z. 4, 1996, s. 417-423; Borusiewicz W., Konserwacja zabytków budownictwa murowanego, Warszawa, 1985; Konserwacja malarstwa sztalugowego, Biblioteka Muzealnictwa i Ochrony Zabytków, Seria B, Tom XXVII, Warszawa 1970; Lempart–Geratowska M., Rozwarstwianie malowideł sztalugowych na podłożu drewnianym, Studia i Materiały Wydz. Konserw. Dzieł Sztuki ASP w Krakowie, t. XI, 2002; Małachowicz E., Konserwacja i rewaloryzacja architektury w zespołach i krajobrazie, Wrocław, 1994; Maniakowska A. M., Metody konserwacji malarstwa sztalugowego na ziemiach polskich w latach 1800-1918: zarys, Toruń 2006; Markowski D, Kamiński S., Wachowiak M, Wybrane zagadnienia konserwacji i restauracji sztuki nowoczesnej, Toruń 2010; Od badań do konserwacji, Materiały konferencji. Toruń 23-24 października 1998 Pascual E., Patina M., Konserwacja malarstwa, Warszawa 2004; Pawlicki B.M., Strategia konserwacji zabytków architektury w Polsce, Kraków, 1993; Polski słownik biograficzny konserwatorów zabytków, z. 1, Poznań 2000, z. 2, Poznań 2006; Problemy dublowania obrazów na płótnie, praca zbiorowa pod red. Roznerskiej M. i Arszyńskiej J. M., Toruń 2005; Przyłęcki M., Ochrona i rewaloryzacja obiektów zabytkowych [w:] Ochrona budynków przed korozją biologiczną, Warszawa, 2001; Rouba B, Pielęgnacja świątyni, Toruń 2000; Rouba B., Podobrazia płócienne w procesie konserwacji, Toruń 2000; Rouba B., Arszyńska J. M., Dokumentacja w praktyce konserwatorskiej, BIKDS, 1-4/1994, s. 12; Rouba B. J., Doleżyńska E., Szelwach R., Arszyńska J., Problematyka technologiczna i konserwatorska dzieł malarskich Xawerego Dunikowskiego, Ochrona zabytków, nr 4, 2006, s. 47-60; Rouba B. J., Zagadnienie bezpieczeństwa obrazów XIX i XX-wiecznych w procesie ich konserwacji, [w:] Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, Materiały ze zjazdu absolwentów UMK w Toruniu, Toruń 14 – 15. XI 1985, BMiOZ seria B, Tom LXXXI, Warszawa 1987, s. 127 – 134; Rouba B. J., Badanie wrażliwości warstw malarskich obrazów na działanie ciepła, Ochrona Zabytków, z. 4, 1991, s. 278 – 284; Rozłucka Z., Roznerska M., Arszyńska J. M., Mikroskopia fluorescencyjna. Zastosowanie w badaniu budowy i procesów konserwacji malarstwa sztalugowego, wyd. UMK, Toruń 2000; Stachera J., Werniksy i lakiery barwne do ochrony powierzchni posrebrzonych, Biuletyn Informacyjny Konserwatorów Dzieł Sztuki, nr 3 – 4, 2004, s. 18 – 25; Stachera J., Materiały stosowane do uzupełniania powierzchni srebrzonych. [w:] Badania Technologii i technik Malarskich, Konserwacja Dzieł Sztuki, Kopia, Księga pamiątkowa z okazji jubileuszu 50-lecia pracy dedykowana prof. dr art. kons. Józefowi Flikowi pod redakcją Justyny Olszewskiej-Świetlik, UMK Toruń 2007, s. 203-221; Studenci o konserwacji- Materiały z II Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Studentów Konserwacji Zabytków pod redakcją Tomasza Korzeniowskiego, Toruń 2000; Studenci o konserwacji- Materiały z III Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Studentów Konserwacji Zabytków pod redakcją Tomasza Korzeniowskiego, Toruń 2001; Studenci o konserwacji- Materiały z IV Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Studentów Konserwacji Zabytków pod redakcją Tomasza Korzeniowskiego, Toruń 2002; Wyszyńska J., Metody dublowania w procesie konserwacji malowideł sztalugowych na płótnie, Studia i Materiały Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, tom XII, Kraków 2003; Szmelter I., Problemy dublowania obrazów na podłożu płóciennym, Zeszyty Naukowe ASP w Warszawie, z..1/32/1992, Warszawa 1992; Szmelter I., Metody i środki konserwacji rozdarć i ubytków podobrazia płóciennego obrazów, Biblioteka Muzealnictwa i Ochrony Zabytków, seria B, T. LXXXI (1986), s. 134-146; Szmit-Naud E., Rzeźba Matki Boskiej z Dzieciątkiem ze Zbrosławic w typie simulacrum - badania oraz zagadnienia konserwacji i restauracji, AUNC Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo,, Z. 42, 2011, s. 251-295; Szmit-Naud E., Audyt konserwatorski- czyli ewaluacja zagrożeń trwania zbiorów i poszukiwanie rozwiązań, [w:] Ochrona zbiorów muzealnych, archiwalnych i bibliotecznych, problemy i zagrożenia związane z przechowywaniem kolekcji i obiektów zabytkowych, red. Ewa Potrzebnicka, Warszawa 2014, s. 33-34; Szmit-Naud E., Działania z obszaru konserwacji zapobiegawczej: audyt konserwatorski – metoda i przykłady, Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, 45, Toruń 2014, s. 309-332; Szmit-Naud E., Uzupełnienia ubytków warstwy malarskiej obrazów. Zmiany optyczne a stabilność stosowanych materiałów, Toruń 2006; Szmit-Naud E., Farby dla konserwatorów malarstwa – właściwości i stabilność, Ochrona zabytków, 2007, 3, s. 59-68; Szmit-Naud E., Przykład działań na rzecz konserwacji zapobiegawczej we Francji. Konserwacja zapobiegawcza w muzeach, Materiały z konferencji zorganizowanej przez Polski Komitet Narodowy ICOM oraz Krajowy Ośrodek BiDZ, 6-7 listopada 2006, KOBIDZ Warszawa 2007; Szczepińska K., Historycznie stosowane impregnaty do wzmacniania zniszczonego drewna polichromowanego – próba przeglądu. Część I: Impregnaty naturalne, AUNC Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, XLV, s. 569-586; Ślesiński Wł., Konserwacja zabytków sztuki, t. 1-3, Kraków, 1989-1995; Ślesiński W., Dawne metody i środki chemiczne stosowane przy konserwacji malarstwa sztalugowego, [w:] Ochrona Zabytków, 1984, 1, s. 25 – 27; Literatura uzupełniająca: Ciabach J., Właściwości żywic sztucznych stosowanych w konserwacji zabytków, Toruń 2001; Conservation principles,policies and guidance for the sustainale management of the historic environment,English Heritage, 2008 – on line: https://content.historicengland.org.uk/images-books/publications/conservation-principles-sustainable-management-historic-environment/conservationprinciplespoliciesguidanceapr08web.pdf/ Grupa M., Wełniane tekstylia pospólstwa i plebsu gdańskiego (XIV-XVII w.) i ich konserwacja, Toruń 2012; Kołyszko M., Konserwacja monet i medali. Warszawa 2012; Konserwacja malowideł na tkaninach bez krosien: materiały z konferencji zorganizowanej przez Akademię Sztuk Pięknych i Ośrodek Dokumentacji Zabytków w Warszawie dnia 9 kwietnia 1984, red. Zofia Demkowska [et al.], ASP, Warszawa 1985; Łukaszewicz J. W., Badania i zastosowanie związków krzemoorganicznych w konserwacji zabytków kamiennych, Toruń 2002; Michalski S., Care and preservation of colections, [w:] Running a Museum:A Practical Handbook, ICOM,2004,s. 51-90 –on line: http://icom.museum/uploads/tx_hpoindexbdd/practical_handbook.pdf; Waller R., Conservation Risk assessment: a strategy for managing resources for preventive conservation-on line: http://www.museum-sos.org/docs/WallerOttawa1994.pdf; Wolbers R., Cleaning painted surfaces: aqueous methods, London 2003. Czasopisma: "Ochrona Zabytków" "Wiadomości Konserwatorskie" "Biuletyn Informacyjny Konserwatorów Dzieł Sztuki" "Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo - Toruń" "Studies in Conservation" |
|
Uwagi: |
Zajęcia w roku akademickim 2020/2021 odbywają się w trybie STACJONARNYMM ORAZ 20% ZAJĘĆ W TRYBIE ZDALNYM za pośrednictwem platformy Google Meet |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Doleżyńska-Sewerniak | |
Prowadzący grup: | Ewa Doleżyńska-Sewerniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.