Historia sztuki nowoczesnej powszechnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-HSNO-2Z-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0220) Nauki humanistyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Historia sztuki nowoczesnej powszechnej |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. zimowy - Ochrona dóbr kultury (s1) |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 15 godz. /1 pkt.
2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, konieczny do zaliczenia przedmiotu (przygotowanie i uzupełnienie notatek; zebranie, zapoznanie się z treścią podanej literatury, przyswojenie materiału ilustracyjnego, definicji, powtórka zagadnień problemowych): 30 godz./ 1 pkt. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student/studentka:
W1 zna podstawową terminologię sztuk plastycznych z dziedziny malarstwa i rzeźby K_W02
W2 ma gruntowną i uporządkowaną wiedzę z zakresu sztuki nowoczesnej powszechnej( kon. XVIII – poł. XX w.) K_W03
W3 rozumie interdyscyplinarny charakter interpretacji dzieła sztuki nowoczesnej w różnych aspektach (z uwzględnieniem historii, filozofii, teologii, technik i technologii sztuk plast. itd.) K_W11
W4 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji dzieł sztuki nowoczesnej K_W14
W5 uzyskuje pogłębioną świadomość warsztatu naukowego, problemów badawczych i zastosowania metod historii sztuki do konkretnych problemów badawczych K_W16 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student/studentka
U1 Wykorzystuje wiedzę z zakresu sztuki do opisu szerszych zjawisk kulturowych i społecznych oraz do określenia stanu zachowania zabytku (K_U01, K_U04)
U2 Rozpoznaje i charakteryzuje przy użyciu fachowej terminologii - epoki, style, kierunki w sztuce od koń. XVIII w. do 1939 r. (K_U02)
U3 Analizuje dzieła sztuki z wykorzystaniem specjalistycznej terminologii oraz wiedzy na temat specyfiki stylistycznej (K_U02)
U4 Charakteryzuje twórczość najważniejszych artystów (wzgl. ośrodków, szkół artystycznych itd.) w dziedzinie malarstwa i rzeźby od kon. XVIII w. do końca lat 30-tych XX w. U5 Rozpoznaje i datuje najważniejsze dzieła sztuki od koń. XVIII w. do 1939 r. (K_U02) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student /studentka:
K1 Ma świadomość znaczenia wartości dzieła sztuki nowoczesnej (K_K01).
K2 Ma świadomość poziomu wiedzy i własnych umiejętności oraz wykazuje nastawienie do stałego podnoszenia swoich kwalifikacji (K_K05)
K3 Rozumie potrzebę ciągłego rozwoju naukowego i zawodowego (K_K05)
K4 Posiada umiejętność rozpoznawania obiektów architektonicznych oraz przedstawienia podstawowych informacji na temat twórcy, stylu, datacji, dzięki czemu ma świadomość wartości zabytku (K_K01)
K5 Wiedzę może rozwijać i twórczo wykorzystywać w późniejszej pracy teoretycznej i praktycznej, samodzielnie i w zespole, także w celach popularyzacji wiedzy o zabytku (K_K06, K_K07)
K6 Ma świadomość wartości dzieł sztuki (K_K01)
K7 Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego (K_K06)
K8 Jest wrażliwy na problematykę właściwego podejścia do materialnego dziedzictwa kulturowego (K_K06, K_K07)
K9 Potrafi dostrzec i ocenić niewłaściwe postępowanie w tym zakresie (K¬_K06).
|
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - referatu |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody wymiany i dyskusji |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu przekazanie wiedzy o sztuce nowoczesnej na świecie od połowy XVIII wieku do 1939 roku. |
Pełny opis: |
W trakcie zajęć omawiane są najważniejsze nurty w malarstwie i rzeźbie, dlatego szczegółowo charakteryzowane są kierunki, grupy artystyczne i dorobek wybitnych twórców o charakterze przełomowym. Zajęcia uczą także właściwej interpretacji nowoczesnego dzieła sztuki. W trakcie wykładu omawiane są najważniejsze nurty w sztuce od połowy XVIII do lat 30. XX wieku. Dlatego w ramach zajęć szczegółowo charakteryzowane są kierunki, grupy artystyczne i dorobek wybitnych twórców o charakterze przełomowym. Poszerzane są na nich zagadnienia poruszane na wykładzie. • XVIII wieczne malarstwo angielskie (Th. Gainsborough, Hogarth, Reynolds) 2 g • rzeźba klasycystyczna 2 g • akademizm 6 g • narodziny i rozwój kierunków awangardowych: ekspresjonizm, fowizm, kubizm, futuryzm, konstruktywizm, dadaizm, surrealizm 5 g. |
Literatura: |
literatura podstawowa (do zapoznania we wybranych fragmentach) Sztuka świata, t.8, Warszawa 1994. Sztuka świata, t.9, Warszawa 1996. K. Piwocki, Dzieje sztuki w zarysie, t.2, Warszawa 1977. M. Porębski, Dzieje sztuki w zarysie, t.3, Warszawa 1988. J. Cassou, Encyklopedia symbolizmu, Warszawa 1992. F. Claudon, Encyklopedia romantyzmu, Warszawa 1992. R. Passeron, Encyklopedia surrealizmu, Warszawa 1993. M. Sérullaz, Encyklopedia impresjonizmu, Warszawa 1991. A. Bassie, Ekspresjonizm, Warszawa 2006. Ch. Baumgarth, Futuryzm, Warszawa 1978. H. Hofstätter, Symbolizm, Warszawa 1987. K. Janicka, Surrealizm, Warszawa 1985 W. Juszczak, Postimpresjoniści, Warszawa 1985. Z. Kępiński, Impresjonizm, Warszawa 1982. A. Kotula, P. Krakowski, Rzeźba XIX wieku, Kraków 1980. P. Krakowski, Rzeźba XIX wieku, Kraków 1980. G. Lista, Futuryzm, Warszawa 2002 L. Nochlin, Realizm, Warszawa 1974. M. Poprzęcka, Akademizm, Warszawa 1989. M. Porębski, Kubizm, Warszawa 1986 literatura uzupełniająca T. Gryglewicz, Malarstwo Europy Środkowej 1900 – 1914. Tendencje modernistyczne i awangardowe, Kraków 1992. A. Konopacki, William Blake, Warszawa 1987. A.Konopacki, Prerafaelici, Warszawa 1989. E. Kuryluk, Wiedeńska apokalipsa. Esej o literaturze i sztuce wiedeńskiej około 1900, Kraków 1974. M. Laurent, Rodin, Warszawa 1991. J. Leymarie, Fowizm, Warszawa 1993 J. Rewald, Historia impresjonizmu, Warszawa 1985. H. Richter, Dadaizm, Warszawa 1986 B. Rose, Malarstwo amerykańskie XX wieku, Warszawa 1991. A.Sanchez, Goya, Warszawa 1992. S. Tshudi Madsen, Art Nouveau, Warszawa 1987. J. Willet, Ekspresjonizm, Warszawa 1976 T. Żuchowski, Patriotyczne mity i toposy, malarstwo niemieckie 1800-1848, Poznań 1991 R. Brettel, Modern Art 1851 – 1929, Oxford – New York 1997. E. Clegg, Art., Design & Architekture in Central Europe 1890 – 1920, New Haven – London 2006. B. Denvir, Impresjonizm. Malarze i ich malarstwo, Bielsko-Biała 1993 |
Metody i kryteria oceniania: |
- Zaliczenie testu ze znajomości dzieł, ich autorów, czasu powstania (dot. głównie dzieł omawianych na zajęciach) Test ze znajomości dzieł Pozytywna ocenę uzyskuję się 100 – 91% – ocena 5 90 – 81 % – ocena 4+ 80 – 71 %– ocena 4 70 – 61 % - ocena 3+ 60 – 51 % - ocena 3 50 % - ocena 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Kamińska-Jones | |
Prowadzący grup: | Dorota Kamińska-Jones | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Dembek | |
Prowadzący grup: | Magdalena Dembek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Kamińska-Jones | |
Prowadzący grup: | Dorota Kamińska-Jones | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.