Humanistyka, konserwacja, współczesność
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-HUM-MISH-L | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Humanistyka, konserwacja, współczesność | ||
Jednostka: | Wydział Sztuk Pięknych | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych |
||
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny zrealizowane z udziałem nauczyciela - 30. 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta konieczny do zaliczenia przedmiotu (przygotowanie notatek, zapoznanie się z literaturą, przygotowanie prac pisemnych) - 30 godz. Razem - 60 godz. (2 punkty ECTS) |
||
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: W1: rozumie problematykę ochrony dziedzictwa kulturowego w rozwoju historycznym i potrafi odnieść swoją wiedzę do współczesnych zjawisk kulturowych. W2: rozumie problematykę wartościowania i interpretacji elementów dziedzictwa kulturowego z uwzględnieniem dawnych i współczesnych aspektów jego społecznej recepcji. W3: ma zaawansowaną wiedzę na temat dylematów związanych z określeniem granic dziedzictwa kulturowego oraz metod i celów jego ochrony. |
||
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: U1: potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi, metodami i pojęciami właściwymi dla konserwatorstwa wykorzystując tę umiejętność w sytuacjach wymagających analizy znaczeń i wartości zabytku. U2: jest przygotowany do podjęcia dyskusji w zakresie dylematów ochrony dziedzictwa kulturowego i naturalnego. |
||
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: K1: dostrzega i formułuje dylematy związane z komplementarnym charakterem materialnej i niematerialnej sfery dziedzictwa. K2: ma świadomość funkcji tożsamościowych i legitymizacyjnych dziedzictwa. |
||
Metody dydaktyczne: | Konwersatorium z pokazem multimedialnym. |
||
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
||
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
||
Metody dydaktyczne poszukujące: | - sytuacyjna |
||
Skrócony opis: |
O przemianach współczesnego konserwatorstwa w coraz większym stopniu decydują koncepcje wypracowane na gruncie nauk humanistycznych i społecznych. Wiedza o przedmiocie działań konserwatorskich uzyskiwana przy pomocy nauk przyrodniczych i technicznych przestaje wystarczać, gdy w najnowszych koncepcjach ochrony dziedzictwa akcenty zostają przesunięte z przedmiotu na podmiot działalności konserwatorskiej, gdy dziedzictwo niematerialne przeciwstawia się materialnemu, a w zarządzaniu zasobami dóbr kultury i natury przechodzi się od modelu eksperckiego do partycypacyjnego. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z najważniejszymi trendami historycznej i współczesnej refleksji konserwatorskiej. Przedmiotem dyskusji będą również społeczne, kulturowe i polityczne uwarunkowania teorii i praktyki ochrony dziedzictwa. |
||
Pełny opis: |
Opis W ramach konwersatorium poruszane będą następujące zagadnienia: 1. Relikty przeszłości jako znaki pamięci i nośniki tożsamości zbiorowej. 2. Przemiany kryterium autentyczności w praktyce konserwatorskiej. 3. Instytucjonalizacja działalności konserwatorskiej i polityka kulturalna w okresie rewolucji francuskiej. 4. Spór o nowoczesność i polaryzacja poglądów konserwatorskich w XIX. 5. Przełom antypozytywistyczny w naukach humanistycznych i nowe prądy w dwudziestowiecznej teorii konserwatorskiej. 6. Ochrona dziedzictwa w polityce kulturalnej UNESCO i Rady Europy. 7. Lista Światowego Dziedzictwa Kulturalnego i Naturalnego – budowanie wspólnoty czy rywalizacja? 8. Krytyczne studia nad dziedzictwem – w stronę dziedzictwa niematerialnego? 9. Ekologia i konserwatorstwo – w stronę etyki środowiskowej? 10. Koncepcja „dzieła otwartego” Umberto Eco i problem interpretacji dzieł sztuki w działalności konserwatorskiej. |
||
Literatura: |
- Arszyński Marian, Idea - pamięć - troska: rola zabytków w przestrzeni społecznej i formy działań na rzecz ich zachowania od starożytności do połowy XX wieku, Malbork 2007. - Jokilehto Jukka, What is modern conservation? Some thoughts about the evolution of modern conservation policies, Conservaciones, 1, 2015, 29-38; https://conservacion.inah.gob.mx/publicaciones/wp-content/uploads/2015/10/ConversaPhili_WhatisModern_Jokilehto.pdf - Krawczyk Janusz, Miejsce pamięci jako przedmiot refleksji teoretyczno-konserwatorskiej, Ochrona Dziedzictwa Kulturowego, Nr 5, 2018, s. 91-101. http://bc.pollub.pl/dlibra/publication/13554/edition/13230/content?ref=desc - Lowenthal David, Material Preservation and Its Alternatives, Perspecta, 25, 1989, 66-77. https://pdfs.semanticscholar.org/20c1/eb55fb0cdde9f4298cec29482a11db87049c.pdf - Munoz Vinaz Salvador, Contemporary theory of conservation, London - New York 2011. - Pomian Krzysztof, Historia. Nauka wobec pamięci, Lublin 2006. - Vademecum Konserwatora Zabytków : Międzynarodowe Normy Ochrony Dziedzictwa Kultury : edycja 2015, Warszawa 2015. http://bc.pollub.pl/dlibra/docmetadata?id=12727 |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa będzie odpowiadała średniej arytmetycznej ocen z trzech prac pisemnych. |
||
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Janusz Krawczyk | |
Prowadzący grup: | Janusz Krawczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (w trakcie)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Janusz Krawczyk | |
Prowadzący grup: | Janusz Krawczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.