Konstrukcja książki na przestrzeni wieków
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-KKP-2L-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Konstrukcja książki na przestrzeni wieków |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. letni - Konserwacja i restauracja papieru i skóry (sj) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Od studenta przed rozpoczęciem nauki oczekuje się zdobycia wiedzy i umiejętności w ramach przedmiotów realizowanych na 1, 2 i 3. semestrze studiów kierunku Konserwacja i Restauracja Dzieł Sztuki specjalność Konserwacja-Restauracja Papieru i Skóry, a w szczególności kursu z zakresu historii sztuki średniowiecznei i nowożytnej powszechnej i polskiej, historii grafiki, technologii papieru i skóry. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | godziny kontaktowe realizowane zdalnie: 30 godzin wykładów (1 pkt. ECTS) godziny niekontaktowe: min. 30 godzin pracy własnej studenta (1 pkt. ECTS) Razem: 2 pkt. ECTS Praca własna studenta ma na celu pogłębienie i ugruntowanie treści przekazywanych na wykładach,a w efekcie pomyślne zaliczenie przedmiotu. Praca własna to przede wszystkim korzystanie z zasobów biblioteki podręcznej czytelni starych druków Biblioteki Uniwersyteckiej UMK w Toruniu oraz bogatej literatury możliwej do udostępnienia przez prowadzącego przedmiot. Czytanie literatury (w całości i wybranych fragmentów) - 15 godz. (0,5 pkt. ECTS) Przygotowanie do egzaminu - 15 godz. (0,5 pkt. ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student posiada wiedzę dotyczącą omawianych zagadnień K_W01, tj. 1. Historia introligatorstwa polskiego i europejskiego. 2. Historia introligatorstwa w ujęciu strcte rzemieślniczym. 3. Historia introligatorstwa w ujęciu artefaktów artystycznych. 4. Wpływu rozwiązań konstrukcyjnych i użytych materiałów na stan zachowania zabytkowych kodeksów. Posiada wiedzę w zakresie ogólnym i szczegółowym dot. w/w zagadnień tegumentologicznych - K_W01 zna mechanizmy oddziaływania fizycznych, chemicznych i biologicznych czynników środowiskowych na materię dzieł sztuki i zabytków- K_W05 posiada wiedzę dotyczącą dawnych technologii i technik introligatorskich- K_W09 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student umie przeprowadzić rozpoznanie stanu zachowania zabytkowego kodeksu - K_U01 potrafi określić, rozpoznać i opisać budowę techniczną zabytkowego kodeksu z uwzględnieniem oryginału i warstw wtórnych- K_U02 rozpoznaje rodzaje technik introligatorskich - K_U10 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student jest przygotowany do prowadzenia merytorycznej dyskusji dot. zagadnień zabytkowych kodeksów. Ma świadomość znaczenia wartości zabytkowych kodeksów (artystycznej, historycznej, emocjonalnej itd.) , ich unikatowości nieodtwarzalności i obowiązku ich respektowania w procesie konserwacji-restauracji - K_K01 |
Metody dydaktyczne: | wykłady z prezentacją, weryfikacja wiedzy i kompetencji podczas egzaminu. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład problemowy |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zdobycie przez studenta wiedzy z zakresu historii książki, rzemiosła introligatorskiego europejskiego i polskiego, zapoznanie z terminologią introligatorską i konserwatorską-restauratorską, zdobycie wiedzy o sposobach konstrukcji zabytkowych książek od późnego średniowiecza po wiek XIX z obszaru europejskiego z zaznaczeniem wpływu i omówieniem książki arabskiej, z naciskiem na introligatorstwo polskie (K_W01, K_W05, K_W09). W wyniku kursu student umie opisać budowę techniczną zabytkowego kodeksu z uwzględnieniem dawnych technik, przeprowadzić rozpoznanie jego stanu zachowania zabytkowego kodeksu ( K_U01, K_U02, K_U10). Ma ponadto świadomość znaczenia wartości zabytkowych kodeksów (K_K01) |
Pełny opis: |
Treści programowe realizowane są poprzez: wykłady z prezentacją multimedialną, wykłady z prezentacją obiektów zabytkowych oraz aktywność studentów poprzez konwersacje na temat treści programowych realizowanych w ramach omawiania następujących zagadnień: 1.Historia introligatorstwa. Introligator - artysta książek. Warsztaty europejskie. (8 godz.- 4 wykładów) 2. Historia introligatorstwa arabskiego. (2 godz. – 1 wykład) 2.Historia introligatorstwa. Introligator - artysta książek. Warsztaty polskie. Najsłynniejsze polskie kolekcje historyczne. (4 godz. – 2 wykłady) 4.Sztuka oprawiania książek na przestrzeni wieków. Introligator rzemieślnik. (6 godz. – 3 wykłady) 5.Charakterystyczne zniszczenia elementów konstrukcyjnych książek zabytkowych i ich znaczenie dla trwałości całej książki. (10 godz. – 5 wykładów) |
Literatura: |
Wymagana literatura: 1. Banasiak M.,Okucia zabytkowych kodeksów – historia, systematyka, terminologia, zagadnienia konserwatorskie, praca magisterska [promotor: dr hab. M. Pronobis-Gajdzis, prof. UMK, Toruń, UMK 2020, wydruk komputerowy. 2. Bieńkowska Barbara, Książka na przestrzeni dziejów. Warszawa 2005 3. Dahl Swend. Dzieje książki. Pod redakcją Bronisława Kocowskiego. Wrocław 1965. 4. Dorębska Magdalena, Praca magisterska teoretyczno-badawcza: Kapitałka-historia, rodzaje, terminologia, (promotor: M. Pronobis-Gajdzis), UMk, Toruń 2018. 5. Encyklopedia wiedzy o książce [red. A. Birkenmajer, B. Kocowski, J. Trzynadlowski], Wrocław, 1971. 6. Grycz Józef, Z dziejów i techniki książki, Wrocław 1951. 7. Pokorzyńska Elżbieta, Pronobis-Brzezińska Małgorzata, Wagner Arkadiusz, Leksykon oprawoznawczy, dostęp: http://leksykon.oprawoznawczy.ukw.edu.pl/index.php/Leksykon_oprawoznawczy (lektura bezwzględnie obowiązkowa) 8. Siemieniako E., Praca magisterska teoretyczno-badawcza: Dekoracyjne papiery ręcznie wykonywane stosowane w oprawach książek od XV do XVIII w. Katalog zbiorów papierów dekoracyjnych w oprawach książek Biblioteki Kórnickiej PAN, wydruk komputerowy,(promotor: M. Pronobis-Gajdzis), UMK, Toruń 2018. 9. Szirmai J.A., "The Archeology of Medieval Bookbinding". London -New York 1999. 10. Szwejkowska H. Książka drukowana XV - XVIII wieku. Zarys historyczny. Wrocław, Warszawa 1980. 11. Wachnik Barbara, Systemy szycia zabytkowych kodeksów - terminologia, historia, systematyka, zagadnienia konserwatorskie, część teoretyczno-badawcza pracy dyplomowej magisterskiej, promotor: dr hab. M. Pronobis-Gajdzis, prof. UMK, Toruń UMK 2020. 12. Zamrzycka J., Introligatorzy toruńscy od XV do XVI/XVII wieku . Typologia cech warsztatowych, praca magisterska UMK, ZKPiS (promotor: dr Małgorzata Pronobis-Gajdzis), Toruń UMK 2012. Literatura uzupełniająca: 1. Adler G., Handbuch Buchverschluss und Buchbeschlag, Wiesbaden, 2010. 2. Czerniatowicz J., Książka grecka, średniowieczna i renesansowa. Wrocław 1976. 3. Dürrfeld E. B., Mit Haken und Osen. Zur Typenbestimmung von Buchschlieβen des 15. bis 17. [w:] „Restauro”, 1993, nr 6, s. 425 - 429 4. Lewicka-Kamińska A. Dzieje oprawy książkowej w Polsce [w:] Dawna książka i kultura. Wrocław 1975. 5. Macchi F., Dizionario Illustrato Della Legature, Milano 2002. Osięgłowski J. Konserwacja książki w Polsce przedrozbiorowej. Poznań 1985. 6. M. Pronobis – Gajdzis, J. Czuczko, XIX-wieczne oprawy książek w świetle zagadnień konserwatorskich i masowego odkwaszania, [w:] Materiały z konferencji „Przeszłość dla Przyszłości. Masowe zabezpieczanie zasobów bibliotek i archiwów” Kraków, 13-14.10.2008 pod red. Tomasza Łojewskiego, Biblioteka Jagiellońska, Kraków 2010, s.197 – 204 7. M. Pronobis – Gajdzis, Konstrukcja zabytkowych kodeksów w świetle zagadnień konserwatorskich, Notes Konserwatorski nr 13, Biblioteka Narodowa, Warszawa 2010 s. 201 – 211 8.Pronobis - Bobowska M., Konserwacja książek bez demontażu bloku - krótkie omówienie na przykładzie trzech realizacji.[w:] BIKDzSzt Vol.13 No 1-2 (48-49) 2002, s. 40-45 9.Pronobis - Bobowska M.. Kopie, jako sposób ochrony i udostępniania zbiorów. [w:]Pamiętniki Biblioteki Kórnickiej. Poznań 2003. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny składający się z dwóch części: I. Pokaz slajdów zawierających ilustracje opraw (20 slajdów). Wymagana identyfikacja (czas i miejsce powstania, warsztat introligatorski, styl, technika wykonania). Wszystkie z pokazywanych oprawy były wcześniej omawiane i pokazane na wykładach. II. Test (10 pytań) obejmujący zagadnienia z obszarów wiedzy: 1. Historia introligatorstwa. 2. Konstrukcja książki (poszczególne elementy konstrukcyjne kodeksów, ich kształtowanie się, formy, charakterystyczne zniszczenia). Kryteria oceniania: Podstawowym warunkiem zaliczenia egzaminu jest udzielenie prawidłowej odpowiedzi w każdej części egzaminu przynajmniej w 50%. Kryterium oceny jest uzyskanie przez studenta odpowiedniej ilości punktów: 41 – 50 pkt. - dst; 51 – 55 pkt. – dst+; 56 – 65 pkt. – db; 66 - 70 pkt. – db+; 71 pkt. – 80 pkt. - bdb Egzamin poprawkowy przewiduje dwie części: I. Pokaz slajdów - j.w. II. Część praktyczną. Rozmowa ze studentem w obszarze zagadnień merytorycznych dot. przedmiotu. Opis konkretnych obiektów: - określenie stylu oprawy i techniki jej zdobienia, - opis elementów konstrukcyjnych. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Pronobis-Brzezińska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Pronobis-Brzezińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Zasadnicze treści nie ulegają zmianie i opisane są w p. " Podstawowe informacje o przedmiocie". |
|
Pełny opis: |
Jak w p. " Podstawowe informacje o przedmiocie". |
|
Literatura: |
Jak w p. " Podstawowe informacje o przedmiocie". |
|
Uwagi: |
Przedmiot w cyklu dydaktycznym 2021/22 prowadzony poprzez wykłady synchroniczne na platformie ms teams. Egzamin w formie pisemnej jak w podstawowych informacjach o przedmiocie. I. Pokaz slajdów zawierających ilustracje opraw (20 slajdów). Wymagana identyfikacja (czas i miejsce powstania, warsztat introligatorski, styl, technika wykonania). Wszystkie z pokazywanych oprawy były wcześniej omawiane i pokazane na wykładach. II. Pytania ( 10) obejmujące zagadnienia z obszarów wiedzy: 1. Historia introligatorstwa. 2. Konstrukcja książki (poszczególne elementy konstrukcyjne kodeksów, ich kształtowanie się, formy, charakterystyczne zniszczenia). Kryteria oceniania: Podstawowym warunkiem zaliczenia egzaminu jest udzielenie prawidłowej odpowiedzi w każdej części egzaminu przynajmniej w 50%. Kryterium oceny jest uzyskanie przez studenta odpowiedniej ilości punktów: Część 1: tzw. slajdowisko – 20 slajdów, po 2 pkt. za każdy slajd; razem: 40 pkt. Część 2: test – 10 pytań, po 4 pkt za każde pytanie; razem:40 pkt. Sposób oceniania: 41 – 50 pkt. - dst; 51 – 55 pkt. – dst+; 56 – 65 pkt. – db; 66 - 70 pkt. – db+; 71 pkt. – 80 pkt. - bdb Egzamin poprawkowy przewiduje dwie części: I. Pokaz slajdów - j.w. II. Część ustną j.w. Szczegółowe informacje o kursie prowadzonym w r.a. 2021/22 zamieszczono ma platformie Moodle: https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=3030 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Pronobis-Brzezińska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Pronobis-Brzezińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Zasadnicze treści nie ulegają zmianie i opisane są w p. " Podstawowe informacje o przedmiocie". |
|
Pełny opis: |
Jak w p. " Podstawowe informacje o przedmiocie". |
|
Literatura: |
Jak w p. " Podstawowe informacje o przedmiocie". |
|
Uwagi: |
Przedmiot w cyklu dydaktycznym 2021/22 prowadzony poprzez wykłady synchroniczne na platformie ms teams. Egzamin w formie ustnej na platformie teams składający się z dwóch części: I. Pokaz slajdów zawierających ilustracje opraw (5 slajdów). Wymagana identyfikacja (czas i miejsce powstania, warsztat introligatorski, styl, technika wykonania). Wszystkie z pokazywanych oprawy były wcześniej omawiane i pokazane na wykładach. II. Pytania ustne (3 pytania) obejmujące zagadnienia z obszarów wiedzy: 1. Historia introligatorstwa. 2. Konstrukcja książki (poszczególne elementy konstrukcyjne kodeksów, ich kształtowanie się, formy, charakterystyczne zniszczenia). Kryteria oceniania: Podstawowym warunkiem zaliczenia egzaminu jest udzielenie prawidłowej odpowiedzi w każdej części egzaminu przynajmniej w 50%. Kryterium oceny jest uzyskanie przez studenta odpowiedniej ilości punktów: 16 – 20 pkt. - dst; 21 – 22 pkt. – dst+; 23 – 26 pkt. – db; 27 - 28 pkt. – db+; 29 – 32 pkt. - bdb Egzamin poprawkowy przewiduje dwie części: I. Pokaz slajdów - j.w. II. Część ustną j.w. Szczegółowe informacje o kursie prowadzonym w r.a. 2021/22 zamieszczono ma platformie Moodle: https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=3030 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Chlebus | |
Prowadzący grup: | Ewa Chlebus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Zasadnicze treści nie ulegają zmianie i opisane są w p. " Podstawowe informacje o przedmiocie". |
|
Pełny opis: |
Jak w p. " Podstawowe informacje o przedmiocie". |
|
Literatura: |
Jak w p. " Podstawowe informacje o przedmiocie". |
|
Uwagi: |
Przedmiot w cyklu dydaktycznym 2021/22 prowadzony poprzez wykłady synchroniczne na platformie ms teams. Egzamin w formie ustnej na platformie teams składający się z dwóch części: I. Pokaz slajdów zawierających ilustracje opraw (5 slajdów). Wymagana identyfikacja (czas i miejsce powstania, warsztat introligatorski, styl, technika wykonania). Wszystkie z pokazywanych oprawy były wcześniej omawiane i pokazane na wykładach. II. Pytania ustne (3 pytania) obejmujące zagadnienia z obszarów wiedzy: 1. Historia introligatorstwa. 2. Konstrukcja książki (poszczególne elementy konstrukcyjne kodeksów, ich kształtowanie się, formy, charakterystyczne zniszczenia). Kryteria oceniania: Podstawowym warunkiem zaliczenia egzaminu jest udzielenie prawidłowej odpowiedzi w każdej części egzaminu przynajmniej w 50%. Kryterium oceny jest uzyskanie przez studenta odpowiedniej ilości punktów: 16 – 20 pkt. - dst; 21 – 22 pkt. – dst+; 23 – 26 pkt. – db; 27 - 28 pkt. – db+; 29 – 32 pkt. - bdb Egzamin poprawkowy przewiduje dwie części: I. Pokaz slajdów - j.w. II. Część ustną j.w. Szczegółowe informacje o kursie prowadzonym w r.a. 2021/22 zamieszczono ma platformie Moodle: https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=3030 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.