Konserwacja i restauracja malarstwa ściennego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-MŚC-2L-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Konserwacja i restauracja malarstwa ściennego |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. letni - Konserwacja i restauracja malarstwa (sj) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zaliczony 1 rok studiów na kierunku konserwacja i restauracja dzieł sztuki, na specjalności konserwacja malarstwa i rzeźby polichromowanej. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 30 godz. Czas wymagany do przygotowania się do egzaminu: 30 godz. Łącznie; 60 godz. (2 pkt. ECTS) Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: -Godziny kontaktowe 30 godz. wykładu Łącznie godziny realizowane z udziałem nauczyciela 30 (1CTS) Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: czytanie literatury: 15 godz, -przygotowanie do egzaminu.15 godz. Łącznie czas poświęcony na pracę indywidualną studenta 30(1ECTS) Łącznie: 60godz. (2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1- charakteryzuje podstawowe metody badania zabytkowych malowideł ściennych (K_W05) W2 - charakteryzuje metody stosowane do konserwacji malowideł ściennych (K_W03) W3 - opisuje mechanizmy oddziaływania czynników środowiskowych na zabytkowe malowidła ścienne (K-K04) W4 - charakteryzuje historyczne i współczesne materiały stosowane do konserwacji malowideł ściennych (K_W05) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 - analizuje stan zachowania zabytkowych malowideł ściennych i określa ich przyczyny zniszczeń (K_U01) U2 - wykorzystuje umiejętności wykonania wybranych zabiegów konserwatorskich i restauratorskich przy malowidłach ściennych (K_U05) U3 - wykorzystuje podstawowe umiejętności opracowania dokumentacji konserwatorskiej malowideł ściennych (K_U07) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 - dostrzega znaczenie różnych wartości zabytkowych malowideł ściennych i obowiązek ich respektowania w procesach konserwacji i restauracji (K_K01) K2 - dostrzega znaczenie profesjonalizmu i zasad etyki zawodowej w pracach konserwatorskich i restauratorskich przy zabytkowych malowidłach ściennych (K_K02) K3 - dostrzega wielorakie aspekty i skutki działań konserwatorskich oraz ich wpływ na zabytkowe malowidła ścienne (K_K03) |
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny (konwencjonalny), na którym prezentowane są metody badawcze, dokumentacyjne, konserwatorskie i restauratorskie stosowane w związku z konserwacją i restauracją malowideł ściennych. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Skrócony opis: |
Cykl wykładów zapoznający studentów z zagadnieniami konserwacji i restauracji malarstwa ściennego, stanowiący teoretyczne przygotowanie do praktycznych zajęć w ramach przedmiotu Metodyka konserwacji malarstwa ściennego. Wykłady obejmują zagadnienia związane z diagnostyką konserwatorską, rozpoznaniem stanu zachowania i przyczyn zniszczeń malowideł ściennych oraz metodami i środkami stosowanymi do konserwacji i restauracji malowideł ściennych. Celem wykładów jest też przekazanie wiedzy i umiejętności przygotowujących do wartościowania malowideł ściennych, wzbudzenie świadomości potrzeby profesjonalizmu i etyki zawodowej oraz orientacji w różnorodnych skutkach przeprowadzanych zbiegów konserwatorskich i restauratorskich. |
Pełny opis: |
W ramach wykładów omawiane są zagadnienia związane z wykonaniem dokumentacji konserwatorskiej malowideł ściennych, jej specyfiką, zakresem i stosowanymi środkami przekazu. W kontekście rozpoznania budowy malowideł, ich techniki wykonania oraz przyczyn zniszczeń, omawiane są stosowane metody badawcze. Tematami kolejnych wykładów jest niszczące działanie wody na malowidła ścienne oraz oddziaływanie zanieczyszczeń atmosferycznych i soli rozpuszczalnych w wodzie. Przedstawiane są metody zabezpieczania malowideł przed działaniem wody oraz metody odsalania. Następnie omawiane są przyczyny i skutki zniszczeń biologicznych oraz uszkodzenia fizyko-chemiczne i mechaniczne malowideł ściennych. Na następnych wykładach omawiane są uszkodzenia polegające na dezintegracji granularnej tynków i warstw malarskich oraz rozwarstwianiem i łuszczeniem się warstw polichromii ściennych. Omawiane są przyczyny i formy destrukcji oraz metody i środki stosowane do likwidacji ich skutków. Osobne wykłady poświęcone są metodom poszukiwania malowideł ściennych - wykonywaniu odkrywek i sond, oraz oczyszczaniu malowideł z różnych nawarstwień powierzchniowych. Kolejnym tematem cyklu wykładów jest problematyka przenoszenia malowideł ściennych. Omawiane są przyczyny wykonywania transferów, metody, stosowane materiały oraz najczęściej występujące problemy. Dużo uwagi poświęca się podłożom zastępczym, na których malowidła są osadzane po oddzieleniu od pierwotnego podłoża i po konserwacji. Ostatnie wykłady poświęcone są zagadnieniom restauratorskim - uzupełnianiu ubytków zapraw i warstw malarskich oraz aranżacjom malowideł w zabytkowych przestrzeniach. Przedstawiane są materiały, narzędzia oraz metody reintegracji w zabytkowych malowidłach ściennych, sgraffitach i mozaikach. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Roznerska M., Mikołajczyk P., Malarstwo ścienne - przyczyny powstawania zniszczeń, Wydawnictwo UMK Toruń 1995 - wybrane fragmenty. Andrzej Mazur, Metody powstrzymujące niszczenie malowideł ściennych, Warszawa 1999 -wybrane fragmenty. Literatura uzupełniająca: Robert Rogal, Określanie sekwencji stratygraficznych tynków i warstw malarskich jako element badań architektonicznych i przyczynek do prac konserwatorskich, [w:] M. Arszynski, M. Prarat, U. Schaaf, B. Zimowoda-Krajewska (red.), Badania architektoniczne. historia i perspektywy rozwoju, Toruń 2015, s. 293-306. Sawicki T., Konserwacja malowideł ściennych: problemy estetyczne: historia, teoria, praktyka, Warszawa 2010.- wybrane fragmenty. Jarosław Rogóż, Zastosowanie technik nieniszczących w badaniach konserwatorskich malowideł ściennych, Toruń 2009.- wybrane fragmenty. Wojciech Kurpik, Konserwator wobec dzieła sztuki. Pięć tekstów o praktyce i teorii konserwatorskiej, Warszawa 2015 - wybrane fragmenty. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę na podstawie egzaminu ustnego. Ocena wynika z procentowej zawartości prawidłowych odpowiedzi: do 50% - ocena niedostateczna 51-60% - ocena dostateczna 61-70% - ocena dostateczna plus 71-80% - ocena dobra 81-90% - ocena dobra plus 91-100% - ocena bardzo dobra |
Praktyki zawodowe: |
Ćwiczenia terenowe po II, III roku studiów. Praktyki zawodowe poza UMK - w pracowniach konserwatorskich i instytucjach związanych z konserwacją zabytków i dzieł sztuki. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Rogal | |
Prowadzący grup: | Robert Rogal | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z zagadnieniami konserwacji i restauracji malarstwa ściennego na różnych podłożach. |
|
Pełny opis: |
Omawiana jest budowa dekoracji ściennych wykonanych w różnych technikach, przyczyny i objawy ich zniszczeń oraz metody i materiały służące konserwacji i restauracji malarstwa ściennego na podłożach murowanych i drewnianych a także rozwój tej dziedziny konserwacji w ujęciu historycznym. Przedstawiane są cele i metody diagnostyki konserwatorskiej i dokumentacji. Omawiane są metody wstępnego zabezpieczania dekoracji ściennych (także przed działaniem wody), usuwania nawarstwień (zabrudzeń, przebarwień, wykwitów, przemalowań, itp.), odsalanie, konsolidacja "pudrujących" się warstw malarskich oraz zdezintegrowanych tynków i elementów podłoża konstrukcyjnego, konsolidacja "łuszczących" się warstw malarskich oraz rozwarstwień i spękań tynków, uzupełnianie ubytków zaprawy i podłoża konstrukcyjnego, metody przenoszenia dekoracji ściennych oraz specyficzne problemy związane z konserwacją-restauracją malowideł ściennych na podłożach drewnianych, sgraffit i mozaik. Omawiane są metody uzupełniania ubytków w dekoracjach ściennych, sposoby wykonywania rekonstrukcji brakujących partii zabytków i estetycznych aranżacji konserwatorskich. |
|
Literatura: |
Brandi C., Teoria restauracji, Warszawa 2006. Mazur A., Przyczyny niszczenia malowideł ściennych, ASP Warszawa 1990. Andrzej Mazur, Metody powstrzymujące niszczenie malowideł ściennych, Warszawa 1999. Mora P., Mora L., Philippot P., Conservation of Wall Paintings, London 1984. Philippot P., Mora P., Konserwacja malowideł ściennych, Ochrona Zabytków, 22/4 (87), s. 285-295. Ostaszewska M., Przenoszenie malowideł ściennych w Polsce, Warszawa 1979. Ostaszewska M.,(red.), Wybrane problemy i nietypowe rozwiązania w transferze malowidła ściennego, Kraków 2007. Ostaszewska M.,(red.), Problematyka rozwarstwiania malowideł ściennych i sztalugowych w świetle dotychczasowych dokonań, Kraków 2007. Ostaszewska M., Negatyw-odlew powierzchni malowidła ściennego (ze studiów nad utrzymaniem nierównej powierzchni tynku w transferze malowidła ściennego), Ochrona Zabytków, 1991, nr.3, s. 171-190 Ostaszewska M.,Aranżacja-rekonstrukcja-ekspozycja. Próba uściślenia pojęć, Studia i Materiały Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Krakowie, t.9, Kraków 2000, s. 28-36. Rogal R., Mowińska J., Roznerska m., Zastosowanie włóknin Firet Coremat do wykonania podłoży zastępczych dla przenoszonych malowideł ściennych, sgraffit i mozaik, Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, XXXIV, Toruń 2003, s.369-393. Rogal R., Filip M., Transfer i konserwacja malowideł ściennych z Domu Sitt Wasilli w Kairze, Toruńskie Studia o Sztuce Orientu, Toruń 2005, s. 35-44. Rogal R., Transfer renesansowego sgraffita z zamku Dewinów-Bibersteinów w Żarach,cz. I, AUNC Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, XXVI, Toruń 1995, s. 63-69. Rogal R.,Transfer renesansowego sgraffita z zamku Dewinów-Bibersteinów w Żarach,cz. II, AUNC Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, XXXII, Toruń 2002, s. 109-126. Rogal R.,Metodyczne aspekty transferu profili glebowych w rezerwacie Genius lici, Fontes Archaeologici Posnanienses, Poznań 2013, s.329-342. Rogal R.Washi kozo i funori jako materiały do licowania przenoszonych malowideł ściennych, AUNC Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, XLII, Toruń 2011, s. 71-96 Robert Rogal, Określanie sekwencji stratygraficznych tynków i warstw malarskich jako element badań architektonicznych i przyczynek do prac konserwatorskich, [w:] M. Arszynski, M. Prarat, U. Schaaf, B. Zimowoda-Krajewska (red.), Badania architektoniczne. historia i perspektywy rozwoju, Toruń 2015, s. 293-306. Roznerska-Świerczewska E., Problematyka uzupełnień uszkodzonych malowideł ściennych, AUNC t. XXXIV, z. 357, Toruń 2005, s. 351 - 369 Roznerska M., Mikołajczyk P., Malarstwo ścienne - przyczyny powstawania zniszczeń, Wydawnictwo UMK Toruń 1995. Sawicki T., Konserwacja malowideł ściennych: problemy estetyczne: historia, teoria, praktyka, Warszawa 2010. Jarosław Rogóż, Zastosowanie technik nieniszczących w badaniach konserwatorskich malowideł ściennych, Toruń 2009. Władysław Zalewski, Odkrywanie malowideł ściennych, [w:] Księga Pamiątkowa. Ofiarowana profesorowi Wiesławowi Domasłowskiemu, Toruń 2002, s. 337-351. Ireneusz Płuska, Aranżacje plastyczne w konserwacji,[w:] Księga Pamiątkowa. Ofiarowana profesorowi Wiesławowi Domasłowskiemu, Toruń 2002, s. 229-234. Wojciech Kurpik, Konserwator wobec dzieła sztuki. Pięć tekstów o praktyce i teorii konserwatorskiej, Warszawa 2015. Bogumiła J. Rouba, Pielęgnacja świątyni i innych zabytków, Toruń 2014. |
|
Uwagi: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Rogal | |
Prowadzący grup: | Robert Rogal | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z zagadnieniami konserwacji i restauracji malarstwa ściennego na różnych podłożach. |
|
Pełny opis: |
Omawiana jest budowa dekoracji ściennych wykonanych w różnych technikach, przyczyny i objawy ich zniszczeń oraz metody i materiały służące konserwacji i restauracji malarstwa ściennego na podłożach murowanych i drewnianych a także rozwój tej dziedziny konserwacji w ujęciu historycznym. Przedstawiane są cele i metody diagnostyki konserwatorskiej i dokumentacji. Omawiane są metody wstępnego zabezpieczania dekoracji ściennych (także przed działaniem wody), usuwania nawarstwień (zabrudzeń, przebarwień, wykwitów, przemalowań, itp.), odsalanie, konsolidacja "pudrujących" się warstw malarskich oraz zdezintegrowanych tynków i elementów podłoża konstrukcyjnego, konsolidacja "łuszczących" się warstw malarskich oraz rozwarstwień i spękań tynków, uzupełnianie ubytków zaprawy i podłoża konstrukcyjnego, metody przenoszenia dekoracji ściennych oraz specyficzne problemy związane z konserwacją-restauracją malowideł ściennych na podłożach drewnianych, sgraffit i mozaik. Omawiane są metody uzupełniania ubytków w dekoracjach ściennych, sposoby wykonywania rekonstrukcji brakujących partii zabytków i estetycznych aranżacji konserwatorskich. |
|
Literatura: |
Brandi C., Teoria restauracji, Warszawa 2006. Mazur A., Przyczyny niszczenia malowideł ściennych, ASP Warszawa 1990. Andrzej Mazur, Metody powstrzymujące niszczenie malowideł ściennych, Warszawa 1999. Mora P., Mora L., Philippot P., Conservation of Wall Paintings, London 1984. Philippot P., Mora P., Konserwacja malowideł ściennych, Ochrona Zabytków, 22/4 (87), s. 285-295. Ostaszewska M., Przenoszenie malowideł ściennych w Polsce, Warszawa 1979. Ostaszewska M.,(red.), Wybrane problemy i nietypowe rozwiązania w transferze malowidła ściennego, Kraków 2007. Ostaszewska M.,(red.), Problematyka rozwarstwiania malowideł ściennych i sztalugowych w świetle dotychczasowych dokonań, Kraków 2007. Ostaszewska M., Negatyw-odlew powierzchni malowidła ściennego (ze studiów nad utrzymaniem nierównej powierzchni tynku w transferze malowidła ściennego), Ochrona Zabytków, 1991, nr.3, s. 171-190 Ostaszewska M.,Aranżacja-rekonstrukcja-ekspozycja. Próba uściślenia pojęć, Studia i Materiały Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Krakowie, t.9, Kraków 2000, s. 28-36. Rogal R., Mowińska J., Roznerska m., Zastosowanie włóknin Firet Coremat do wykonania podłoży zastępczych dla przenoszonych malowideł ściennych, sgraffit i mozaik, Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, XXXIV, Toruń 2003, s.369-393. Rogal R., Filip M., Transfer i konserwacja malowideł ściennych z Domu Sitt Wasilli w Kairze, Toruńskie Studia o Sztuce Orientu, Toruń 2005, s. 35-44. Rogal R., Transfer renesansowego sgraffita z zamku Dewinów-Bibersteinów w Żarach,cz. I, AUNC Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, XXVI, Toruń 1995, s. 63-69. Rogal R.,Transfer renesansowego sgraffita z zamku Dewinów-Bibersteinów w Żarach,cz. II, AUNC Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, XXXII, Toruń 2002, s. 109-126. Rogal R.,Metodyczne aspekty transferu profili glebowych w rezerwacie Genius lici, Fontes Archaeologici Posnanienses, Poznań 2013, s.329-342. Rogal R.Washi kozo i funori jako materiały do licowania przenoszonych malowideł ściennych, AUNC Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, XLII, Toruń 2011, s. 71-96 Robert Rogal, Określanie sekwencji stratygraficznych tynków i warstw malarskich jako element badań architektonicznych i przyczynek do prac konserwatorskich, [w:] M. Arszynski, M. Prarat, U. Schaaf, B. Zimowoda-Krajewska (red.), Badania architektoniczne. historia i perspektywy rozwoju, Toruń 2015, s. 293-306. Roznerska-Świerczewska E., Problematyka uzupełnień uszkodzonych malowideł ściennych, AUNC t. XXXIV, z. 357, Toruń 2005, s. 351 - 369 Roznerska M., Mikołajczyk P., Malarstwo ścienne - przyczyny powstawania zniszczeń, Wydawnictwo UMK Toruń 1995. Sawicki T., Konserwacja malowideł ściennych: problemy estetyczne: historia, teoria, praktyka, Warszawa 2010. Jarosław Rogóż, Zastosowanie technik nieniszczących w badaniach konserwatorskich malowideł ściennych, Toruń 2009. Władysław Zalewski, Odkrywanie malowideł ściennych, [w:] Księga Pamiątkowa. Ofiarowana profesorowi Wiesławowi Domasłowskiemu, Toruń 2002, s. 337-351. Ireneusz Płuska, Aranżacje plastyczne w konserwacji,[w:] Księga Pamiątkowa. Ofiarowana profesorowi Wiesławowi Domasłowskiemu, Toruń 2002, s. 229-234. Wojciech Kurpik, Konserwator wobec dzieła sztuki. Pięć tekstów o praktyce i teorii konserwatorskiej, Warszawa 2015. Bogumiła J. Rouba, Pielęgnacja świątyni i innych zabytków, Toruń 2014. |
|
Uwagi: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Rogal | |
Prowadzący grup: | Robert Rogal | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z zagadnieniami konserwacji i restauracji malarstwa ściennego na różnych podłożach. |
|
Pełny opis: |
Omawiana jest budowa dekoracji ściennych wykonanych w różnych technikach, przyczyny i objawy ich zniszczeń oraz metody i materiały służące konserwacji i restauracji malarstwa ściennego na podłożach murowanych i drewnianych a także rozwój tej dziedziny konserwacji w ujęciu historycznym. Przedstawiane są cele i metody diagnostyki konserwatorskiej i dokumentacji. Omawiane są metody wstępnego zabezpieczania dekoracji ściennych (także przed działaniem wody), usuwania nawarstwień (zabrudzeń, przebarwień, wykwitów, przemalowań, itp.), odsalanie, konsolidacja "pudrujących" się warstw malarskich oraz zdezintegrowanych tynków i elementów podłoża konstrukcyjnego, konsolidacja "łuszczących" się warstw malarskich oraz rozwarstwień i spękań tynków, uzupełnianie ubytków zaprawy i podłoża konstrukcyjnego, metody przenoszenia dekoracji ściennych oraz specyficzne problemy związane z konserwacją-restauracją malowideł ściennych na podłożach drewnianych, sgraffit i mozaik. Omawiane są metody uzupełniania ubytków w dekoracjach ściennych, sposoby wykonywania rekonstrukcji brakujących partii zabytków i estetycznych aranżacji konserwatorskich. |
|
Literatura: |
Brandi C., Teoria restauracji, Warszawa 2006. Mazur A., Przyczyny niszczenia malowideł ściennych, ASP Warszawa 1990. Andrzej Mazur, Metody powstrzymujące niszczenie malowideł ściennych, Warszawa 1999. Mora P., Mora L., Philippot P., Conservation of Wall Paintings, London 1984. Philippot P., Mora P., Konserwacja malowideł ściennych, Ochrona Zabytków, 22/4 (87), s. 285-295. Ostaszewska M., Przenoszenie malowideł ściennych w Polsce, Warszawa 1979. Ostaszewska M.,(red.), Wybrane problemy i nietypowe rozwiązania w transferze malowidła ściennego, Kraków 2007. Ostaszewska M.,(red.), Problematyka rozwarstwiania malowideł ściennych i sztalugowych w świetle dotychczasowych dokonań, Kraków 2007. Ostaszewska M., Negatyw-odlew powierzchni malowidła ściennego (ze studiów nad utrzymaniem nierównej powierzchni tynku w transferze malowidła ściennego), Ochrona Zabytków, 1991, nr.3, s. 171-190 Ostaszewska M.,Aranżacja-rekonstrukcja-ekspozycja. Próba uściślenia pojęć, Studia i Materiały Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Krakowie, t.9, Kraków 2000, s. 28-36. Rogal R., Mowińska J., Roznerska m., Zastosowanie włóknin Firet Coremat do wykonania podłoży zastępczych dla przenoszonych malowideł ściennych, sgraffit i mozaik, Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, XXXIV, Toruń 2003, s.369-393. Rogal R., Filip M., Transfer i konserwacja malowideł ściennych z Domu Sitt Wasilli w Kairze, Toruńskie Studia o Sztuce Orientu, Toruń 2005, s. 35-44. Rogal R., Transfer renesansowego sgraffita z zamku Dewinów-Bibersteinów w Żarach,cz. I, AUNC Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, XXVI, Toruń 1995, s. 63-69. Rogal R.,Transfer renesansowego sgraffita z zamku Dewinów-Bibersteinów w Żarach,cz. II, AUNC Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, XXXII, Toruń 2002, s. 109-126. Rogal R.,Metodyczne aspekty transferu profili glebowych w rezerwacie Genius lici, Fontes Archaeologici Posnanienses, Poznań 2013, s.329-342. Rogal R.Washi kozo i funori jako materiały do licowania przenoszonych malowideł ściennych, AUNC Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, XLII, Toruń 2011, s. 71-96 Robert Rogal, Określanie sekwencji stratygraficznych tynków i warstw malarskich jako element badań architektonicznych i przyczynek do prac konserwatorskich, [w:] M. Arszynski, M. Prarat, U. Schaaf, B. Zimowoda-Krajewska (red.), Badania architektoniczne. historia i perspektywy rozwoju, Toruń 2015, s. 293-306. Roznerska-Świerczewska E., Problematyka uzupełnień uszkodzonych malowideł ściennych, AUNC t. XXXIV, z. 357, Toruń 2005, s. 351 - 369 Roznerska M., Mikołajczyk P., Malarstwo ścienne - przyczyny powstawania zniszczeń, Wydawnictwo UMK Toruń 1995. Sawicki T., Konserwacja malowideł ściennych: problemy estetyczne: historia, teoria, praktyka, Warszawa 2010. Jarosław Rogóż, Zastosowanie technik nieniszczących w badaniach konserwatorskich malowideł ściennych, Toruń 2009. Władysław Zalewski, Odkrywanie malowideł ściennych, [w:] Księga Pamiątkowa. Ofiarowana profesorowi Wiesławowi Domasłowskiemu, Toruń 2002, s. 337-351. Ireneusz Płuska, Aranżacje plastyczne w konserwacji,[w:] Księga Pamiątkowa. Ofiarowana profesorowi Wiesławowi Domasłowskiemu, Toruń 2002, s. 229-234. Wojciech Kurpik, Konserwator wobec dzieła sztuki. Pięć tekstów o praktyce i teorii konserwatorskiej, Warszawa 2015. Bogumiła J. Rouba, Pielęgnacja świątyni i innych zabytków, Toruń 2014. |
|
Uwagi: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-23 - 2026-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Rogal | |
Prowadzący grup: | Robert Rogal | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z zagadnieniami konserwacji i restauracji malarstwa ściennego na różnych podłożach. |
|
Pełny opis: |
Omawiana jest budowa dekoracji ściennych wykonanych w różnych technikach, przyczyny i objawy ich zniszczeń oraz metody i materiały służące konserwacji i restauracji malarstwa ściennego na podłożach murowanych i drewnianych a także rozwój tej dziedziny konserwacji w ujęciu historycznym. Przedstawiane są cele i metody diagnostyki konserwatorskiej i dokumentacji. Omawiane są metody wstępnego zabezpieczania dekoracji ściennych (także przed działaniem wody), usuwania nawarstwień (zabrudzeń, przebarwień, wykwitów, przemalowań, itp.), odsalanie, konsolidacja "pudrujących" się warstw malarskich oraz zdezintegrowanych tynków i elementów podłoża konstrukcyjnego, konsolidacja "łuszczących" się warstw malarskich oraz rozwarstwień i spękań tynków, uzupełnianie ubytków zaprawy i podłoża konstrukcyjnego, metody przenoszenia dekoracji ściennych oraz specyficzne problemy związane z konserwacją-restauracją malowideł ściennych na podłożach drewnianych, sgraffit i mozaik. Omawiane są metody uzupełniania ubytków w dekoracjach ściennych, sposoby wykonywania rekonstrukcji brakujących partii zabytków i estetycznych aranżacji konserwatorskich. |
|
Literatura: |
Brandi C., Teoria restauracji, Warszawa 2006. Mazur A., Przyczyny niszczenia malowideł ściennych, ASP Warszawa 1990. Andrzej Mazur, Metody powstrzymujące niszczenie malowideł ściennych, Warszawa 1999. Mora P., Mora L., Philippot P., Conservation of Wall Paintings, London 1984. Philippot P., Mora P., Konserwacja malowideł ściennych, Ochrona Zabytków, 22/4 (87), s. 285-295. Ostaszewska M., Przenoszenie malowideł ściennych w Polsce, Warszawa 1979. Ostaszewska M.,(red.), Wybrane problemy i nietypowe rozwiązania w transferze malowidła ściennego, Kraków 2007. Ostaszewska M.,(red.), Problematyka rozwarstwiania malowideł ściennych i sztalugowych w świetle dotychczasowych dokonań, Kraków 2007. Ostaszewska M., Negatyw-odlew powierzchni malowidła ściennego (ze studiów nad utrzymaniem nierównej powierzchni tynku w transferze malowidła ściennego), Ochrona Zabytków, 1991, nr.3, s. 171-190 Ostaszewska M.,Aranżacja-rekonstrukcja-ekspozycja. Próba uściślenia pojęć, Studia i Materiały Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Krakowie, t.9, Kraków 2000, s. 28-36. Rogal R., Mowińska J., Roznerska m., Zastosowanie włóknin Firet Coremat do wykonania podłoży zastępczych dla przenoszonych malowideł ściennych, sgraffit i mozaik, Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, XXXIV, Toruń 2003, s.369-393. Rogal R., Filip M., Transfer i konserwacja malowideł ściennych z Domu Sitt Wasilli w Kairze, Toruńskie Studia o Sztuce Orientu, Toruń 2005, s. 35-44. Rogal R., Transfer renesansowego sgraffita z zamku Dewinów-Bibersteinów w Żarach,cz. I, AUNC Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, XXVI, Toruń 1995, s. 63-69. Rogal R.,Transfer renesansowego sgraffita z zamku Dewinów-Bibersteinów w Żarach,cz. II, AUNC Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, XXXII, Toruń 2002, s. 109-126. Rogal R.,Metodyczne aspekty transferu profili glebowych w rezerwacie Genius lici, Fontes Archaeologici Posnanienses, Poznań 2013, s.329-342. Rogal R.Washi kozo i funori jako materiały do licowania przenoszonych malowideł ściennych, AUNC Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, XLII, Toruń 2011, s. 71-96 Robert Rogal, Określanie sekwencji stratygraficznych tynków i warstw malarskich jako element badań architektonicznych i przyczynek do prac konserwatorskich, [w:] M. Arszynski, M. Prarat, U. Schaaf, B. Zimowoda-Krajewska (red.), Badania architektoniczne. historia i perspektywy rozwoju, Toruń 2015, s. 293-306. Roznerska-Świerczewska E., Problematyka uzupełnień uszkodzonych malowideł ściennych, AUNC t. XXXIV, z. 357, Toruń 2005, s. 351 - 369 Roznerska M., Mikołajczyk P., Malarstwo ścienne - przyczyny powstawania zniszczeń, Wydawnictwo UMK Toruń 1995. Sawicki T., Konserwacja malowideł ściennych: problemy estetyczne: historia, teoria, praktyka, Warszawa 2010. Jarosław Rogóż, Zastosowanie technik nieniszczących w badaniach konserwatorskich malowideł ściennych, Toruń 2009. Władysław Zalewski, Odkrywanie malowideł ściennych, [w:] Księga Pamiątkowa. Ofiarowana profesorowi Wiesławowi Domasłowskiemu, Toruń 2002, s. 337-351. Ireneusz Płuska, Aranżacje plastyczne w konserwacji,[w:] Księga Pamiątkowa. Ofiarowana profesorowi Wiesławowi Domasłowskiemu, Toruń 2002, s. 229-234. Wojciech Kurpik, Konserwator wobec dzieła sztuki. Pięć tekstów o praktyce i teorii konserwatorskiej, Warszawa 2015. Bogumiła J. Rouba, Pielęgnacja świątyni i innych zabytków, Toruń 2014. |
|
Uwagi: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.