Metodyka konserwacji malarstwa ściennego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-MKMŚ-2L-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka konserwacji malarstwa ściennego |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. letni - Konserwacja i restauracja malarstwa (sj) |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Ukończony 1 rok studiów jednolitych na kierunku konserwacja i restauracja dzieł sztuki. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: - udział w ćwiczeniach: 75 godz.? - konsultacje z nauczycielem: 10 godz. - udział badaniach: 15 godz.? Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: - przygotowanie do ćwiczeń: 15 godz. - przygotowanie do kolokwium: 10 godz. Łącznie: 120 godz. (4 pkt ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1- ma gruntowną wiedzę w zakresie ogólnym i szczegółowym dotyczącą obszarów sztuki i nauki przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień związanych z metodą konserwacji i restauracji malowideł ściennych. (K_W01) W2- wykazuje głębokie zrozumienie wzajemnych relacji pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiów, a także potrafi wykorzystywać tę wiedzę dla dalszego rozwoju. (K_W02) W3- ma szczegółową wiedzę teoretyczną i praktyczną z metodyki działań konserwatorskich i restauratorskich przy malowidłach ściennych. (K_W03) W4- posiada wiedzę w zakresie materiałoznawstwa substancji zabytkowej oraz historycznych i współczesnych materiałów stosowanych do prac konserwatorskich i restauratorskich przy malowidłach ściennych. (K_W05) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K1- potrafi określić, rozpoznać i opisać budowę techniczną dzieła sztuki i zabytku z uwzględnieniem oryginału i warstw wtórnych. (K_U02) K2- posiada umiejętność wykonywania wszystkich zabiegów konserwatorskich i restauratorskich przy malowidłach ściennych. (K_U05) K3- potrafi określić zasady profilaktyki i minimalizacji niszczącego oddziaływania fizycznych, chemicznych i biologicznych czynników środowiskowych na materię dzieł sztuki i zabytków. (K_U06) K4 potrafi wykorzystać umiejętności i wiedzę na temat dawnych i współczesnych technologii i technik sztuk plastycznych w pracach konserwatorsko-restauratorskich i artystycznych.(K_U13) K5- jest przygotowany do współdziałania z innymi osobami w ramach prac zespołowych i jest zdolny do podjęcia wiodącej roli w takich zespołach. (K_U17) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1- ma świadomość znaczenia wartości (artystycznej, historycznej, emocjonalnej, itd.) zabytkowych malowideł ściennych i obowiązku ich respektowania w procesie konserwacji-restauracji. (K_K01) K2- ma świadomość znaczenia profesjonalizmu i konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej w pracach konserwatorskich i restauratorskich przy zabytkowych malowidłach ściennych. (K_K02) K3- ma świadomość i rozumie aspekty i skutki działań konserwatorskich, ich wpływ na zabytkowe malowidła ścienne i środowisko naturalne oraz świadomość związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. (K_K03) K4- ma świadomość i rozumie konieczność uwzględniania kontekstu kulturowego zabytkowego malowidła ściennego w decyzjach konserwatorskich i restauratorskich. (K_K04) K5- zna ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz potrzebę włączania specjalistów z innych dziedzin do rozwiązywania szczególnie złożonych zagadnień konserwatorskich i restauratorskich przy zabytkowych malowidła ściennych. (K_K05) K6- potrafi pracować samodzielnie i w zespole, ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. (K_K06) K7- rozumie znaczenie kształtowania estetyki dzieła jako wyniku prac konserwatorsko-restauratorskich. (K_K08) |
Metody dydaktyczne: | Prace badacze i konserwatorskie prowadzone na dekoracjach ściennych, łączone z badaniami metod i środków. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
W trakcie zajęć student wykonuje podstawowe zabiegi konserwatorskie i restauratorskie dekoracji ściennych i wykonuje badania procesu odsolenia dekoracji ściennych. |
Pełny opis: |
Student samodzielnie przygotowuje dekoracje ścienne w celu doświadczeń i obserwacji procesów fizyko-chemicznych jakie zachodzą między podłożem a warstwą malarską. Na przygotowanych dekoracjach ściennych student wykonuje szereg zabiegów polegających m.in. na usunięciu przemalowań, oczyszczeniu, podklejaniu odspojeń, uzupełnianiu ubytków poszczególnych warstw, konsolidacji i rekonstrukcji. Przed wykonaniem każdy zabieg jest omawiany. W czasie wykonywania wszystkich zabiegów student organizuje swoje stanowisko pracy. |
Literatura: |
Mora P., Mora L., Philippot P., Conservation of wall paintings, London 1984. Mora P., Causes of deterioration of mural paintings, Rome 1974. Roznerska M., Mikołajczyk P., Malarstwo ścienne. Przyczyny powstawania zniszczeń, Toruń 1995. Philippot P., Mora P., Konserwacja malowideł ściennych, Ochrona Zabytków 1969, nr 4. Rogal R., Usuwanie pobiał z temperowych malowideł ściennych o pudrującej lub odspajającej się od podłoża warstwie malarskiej, Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, XXII, Toruń 1994, s. 81-106. Lim S., Roznerska M., Problemy estetyczne malowideł ściennych przy konserwacji Srebrnej Pagody w Phnom Penh, Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, XXIV, Toruń 1994, s. 33-44. Lim S. Malowidła ścienne w krużgankach odpustowych przy kościele pw. Wniebowzięcia NMP w Kcyni. Problematyka konserwatorska (2000-2016), [w:] ks. Marcin Puziak (red.), Sanktuarium Krzyża Świętego w Kcyni, Pelplin - Bydgoszcz 2022, s. 141-161. |
Metody i kryteria oceniania: |
Student oceniany jest na podstawie jakości wykonywanych zabiegów, aktywności na zajęciach i końcowego kolokwium sprawdzającego nabytą wiedze i umiejętności i kompetencje. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PRC
PT PRC
|
Typ zajęć: |
Pracownia, 75 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Solida Lim | |
Prowadzący grup: | Solida Lim | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PRC
PT PRC
|
Typ zajęć: |
Pracownia, 75 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Solida Lim | |
Prowadzący grup: | Solida Lim | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
W trakcie zajęć student wykonuje podstawowe zabiegi konserwatorskie i restauratorskie dekoracji ściennych i wykonuje badania procesu odsolenia dekoracji ściennych. |
|
Pełny opis: |
Student samodzielnie przygotowuje dekoracje ścienne w celu doświadczeń i obserwacji procesów fizyko-chemicznych jakie zachodzą między podłożem a warstwą malarską. Na przygotowanych dekoracjach ściennych student wykonuje szereg zabiegów polegających m.in. na usunięciu przemalowań, oczyszczeniu, podklejaniu odspojeń, uzupełnianiu ubytków poszczególnych warstw, konsolidacji i rekonstrukcji. Przed wykonaniem każdy zabieg jest omawiany. W czasie wykonywania wszystkich zabiegów student organizuje swoje stanowisko pracy. |
|
Literatura: |
Mora P., Mora L., Philippot P., Conservation of wall paintings, London 1984. Mora P., Causes of deterioration of mural paintings, Rome 1974. Roznerska M., Mikołajczyk P., Malarstwo ścienne. Przyczyny powstawania zniszczeń, Toruń 1995. Philippot P., Mora P., Konserwacja malowideł ściennych, Ochrona Zabytków 1969, nr 4. Rogal R., Usuwanie pobiał z temperowych malowideł ściennych o pudrującej lub odspajającej się od podłoża warstwie malarskiej, Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, XXII, Toruń 1994, s. 81-106. Lim S., Roznerska M., Problemy estetyczne malowideł ściennych przy konserwacji Srebrnej Pagody w Phnom Penh, Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, XXIV, Toruń 1994, s. 33-44. Lim S. Malowidła ścienne w krużgankach odpustowych przy kościele pw. Wniebowzięcia NMP w Kcyni. Problematyka konserwatorska (2000-2016), [w:] ks. Marcin Puziak (red.), Sanktuarium Krzyża Świętego w Kcyni, Pelplin - Bydgoszcz 2022, s. 141-161. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PRC
PT PRC
|
Typ zajęć: |
Pracownia, 75 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Solida Lim | |
Prowadzący grup: | Wojciech Iwaszczuk, Solida Lim | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
W trakcie zajęć student wykonuje podstawowe zabiegi konserwatorskie i restauratorskie dekoracji ściennych i wykonuje badania procesu odsolenia dekoracji ściennych. |
|
Pełny opis: |
Student samodzielnie przygotowuje dekoracje ścienne w celu doświadczeń i obserwacji procesów fizyko-chemicznych jakie zachodzą między podłożem a warstwą malarską. Na przygotowanych dekoracjach ściennych student wykonuje szereg zabiegów polegających m.in. na usunięciu przemalowań, oczyszczeniu, podklejaniu odspojeń, uzupełnianiu ubytków poszczególnych warstw, konsolidacji i rekonstrukcji. Przed wykonaniem każdy zabieg jest omawiany. W czasie wykonywania wszystkich zabiegów student organizuje swoje stanowisko pracy. |
|
Literatura: |
Mora P., Mora L., Philippot P., Conservation of wall paintings, London 1984. Mora P., Causes of deterioration of mural paintings, Rome 1974. Roznerska M., Mikołajczyk P., Malarstwo ścienne. Przyczyny powstawania zniszczeń, Toruń 1995. Philippot P., Mora P., Konserwacja malowideł ściennych, Ochrona Zabytków 1969, nr 4. Rogal R., Usuwanie pobiał z temperowych malowideł ściennych o pudrującej lub odspajającej się od podłoża warstwie malarskiej, Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, XXII, Toruń 1994, s. 81-106. Lim S., Roznerska M., Problemy estetyczne malowideł ściennych przy konserwacji Srebrnej Pagody w Phnom Penh, Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, XXIV, Toruń 1994, s. 33-44. Lim S. Malowidła ścienne w krużgankach odpustowych przy kościele pw. Wniebowzięcia NMP w Kcyni. Problematyka konserwatorska (2000-2016), [w:] ks. Marcin Puziak (red.), Sanktuarium Krzyża Świętego w Kcyni, Pelplin - Bydgoszcz 2022, s. 141-161. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.