Konserwacja i restauracja malarstwa sztalugowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-MSZ-2L-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Konserwacja i restauracja malarstwa sztalugowego |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. letni - Konserwacja i restauracja malarstwa (sj) |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza na temat budowy obrazów, techniki i technologii. Malarstwo na desce, płótnie, metalu oraz współczesnych podobraziach. Historia malarstwa sztalugowego. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Student uczestniczy w wykładzie przygotowując się do poruszanych zagadnień. Prowadzący informuje studentów o temacie następnego wykładu. |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W01 ma gruntowną wiedzę w zakresie ogólnym i szczegółowym dotyczącą obszarów sztuki i nauki przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień związanych z reprezentowaną dyscypliną K_W03 ma szczegółową wiedzę teoretyczną z metodyki działań konserwatorskich w wybranej specjalności AJA_W03 K_W04 zna mechanizmy oddziaływania fizycznych, chemicznych i biologicznych czynników środowiskowych na materię dzieł sztuki i zabytków PJA_W01 XJA_W01 K_W05 posiada wiedzę w zakresie materiałoznawstwa substancji zabytkowej oraz historycznych i współczesnych materiałów konserwatorskich K_W06 zna podstawowe metody fizyczne i chemiczne badania dzieł sztuki i zabytków XJA_W03 K_W10 posiada wiedzę w dziedzinie sztuk plastycznych w zakresie warsztatu artystycznego |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U01 umie przeprowadzić rozpoznanie stanu zachowania zabytku, określić przyczyny zniszczeń i sformułować program prac badawczych oraz konserwatorskich i restauratorskich AJA_U01 XJA_U01 K_U02 potrafi określić, rozpoznać i opisać budowę techniczną dzieła sztuki i zabytku z uwzględnieniem oryginału i warstw wtórnych AJA_U02 XJA_U02 K_U03 potrafi określać główne i szczegółowe cele służące realizacji zadania konserwatorskiego z uwzględnieniem kontekstu kulturowego dzieła sztuki/zabytku AJA_U03 HJA_U01 K_U06 potrafi określić zasady profilaktyki i minimalizacji niszczącego oddziaływania fizycznych, chemicznych i biologicznych czynników środowiskowych na materię dzieł sztuki i zabytków PJA_U04 XJA_U04 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K04 jest wrażliwy na problematykę właściwego podejścia do materialnego dziedzictwa kulturowego, potrafi dostrzec i ocenić niewłaściwe postępowanie w tym zakresie K_K05 dostrzega i formułuje dylematy, związane z ochroną zabytków, jest świadom H1A_K04 ma świadomość swej odpowiedzialności decyzyjnej w zakresie kompetencji zawodowych H1A_K05 K_K06 ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego. |
Metody dydaktyczne: | Wykład prowadzony jest z wykorzystaniem współczesnych technik multimedialnych. Poszczególne tematy ilustrowane są zdjęciami oraz oryginalnymi dziełami sztuki, pokazującymi omawianą problematykę. Studenci mają możliwość poznania środków konserwatorskich oraz materiałów stosowanych do konserwacji i restauracji. Wykład może odbywać się również w muzeum, gdzie istnieje możliwość np. bezpośredniego analizowania stanu zachowania obrazów. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - referatu |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Zapoznanie z problematyką konserwacji i restauracji malarstwa sztalugowego na różnych podłożach. Zwrócenie uwagi na technikę wykonania obrazu, warunki ekspozycji i przechowywania oraz wynikające stąd uszkodzenia i zniszczenia. Scharakteryzowanie zniszczeń poszczególnych warstw technologicznych oraz określenie przyczyn ich powstawania. Przedstawienie wybranych zagadnień z historii konserwacji malarstwa oraz stosowanych w przeszłości metod i środków. Współczesne metody i środki stosowane w pracach konserwatorskich i restauratorskich malarstwa sztalugowego. |
Pełny opis: |
Omówienie budowy obrazów sztalugowych, charakterystyka ich stanu zachowania i przyczyn zniszczeń. W wykładach duży nacisk jest położony na zależności wynikające z wpływu budowy obrazu na jego stan zachowania. Charakterystyka metod i środków stosowanych w przeszłości na podstawie literatury oraz własnych doświadczeń z konserwowanych obiektów. Zwrócenie uwagi na zagadnienia restauracji w odniesieniu do teorii konserwatorskich dawniej i dziś. Znaczną część wykładów stanowi omówienie współczesnych metod i środków konserwatorskich stosowanych w Polsce i na świecie. Omówione są również prace restauratorskie, trafność podejmowania decyzji wykonania rekonstrukcji oraz stosowane metody i środki. Przedmiotem wykładów są przykłady budowy, zniszczeń oraz przebiegów prac konserwatorskich i restauratorskich zarówno obiektów malarstwa dawnego, jak i wybrane przykłady malarstwa nowoczesnego. W ramach wykładów poruszane są następujące zagadnienia: 1. Budowa obrazów (podobrazia, zaprawy, warstwa malarska, werniksy) 2. Zniszczenia poszczególnych warstw technologicznych i ich przyczyny. 3.Wpływ budowy na stan zachowania obrazów. 4. Ikony, budowa i konserwacja. 5. Historia konserwacji oraz stosowane w przeszłości metody i środki. 6. Metody badawcze w diagnozowaniu budowy obrazu, jego stanu zachowania i przyczyn zniszczeń. 7. Współcześnie stosowane metody i środki do prac konserwatorskich i restauratorskich przy obrazach sztalugowych: - zabezpieczenia, - zabiegi oczyszczania lica i odwrocia, - prostowania podobrazia, - usuwanie warstwy werniksu, - usuwanie warstw wtórnych (mas dublażowych, łat, kitów,przemalowań), - reperacje lokalne podobrazia, - konsolidacja warstwy malarskiej i zaprawy (metody, środki), - dublaż (rodzaje, metody, materiały i środki), - uzupełnianie ubytków zaprawy, - krosna (budowa, sposoby naciągu), - werniksy (retuszerski, końcowy), - uzupełnianie ubytków warstwy malarskiej - prace restauratorskie (retusz, rekonstrukcja), - charakterystyka materiałów konserwatorskich. 8. Urządzenia konserwatorskie i przeprowadzane przy ich użyciu zabiegi. Wykłady ilustrowane są materiałem fotograficznym, filmami video oraz analizą dokonywaną na oryginalnych obrazach. |
Literatura: |
1.Ars Longa - Vita Brvis. Tradycyjne i nowoczesne metody badania dzieł sztuki, Toruń, 2003 2.Buck R.D., Stabilizacja wymiarowa podobrazi, BMiOZ, seria B, 1970 3.Ciabach J., Właściwości żywic sztucznych stosowanych w konserwacji zabytków, wyd. UMK Toruń, 1997 4.Maniakowska A. M., Metody konserwacji malarstwa sztalugowego na ziemiach polskich w latach 1800 - 1918, Toruń 2006 5.Markowski D., Ochrona impastowej warstwy malarskiej obrazów olejnych na płótnie podczas zabiegów konserwatorskich, wyd. UMK Toruń, 2002 6.Markowski D., Porównanie metod dublowania obrazów metodą próżniową i niskociśnieniową. Ich wpływ na strukturę warstwy malarskiej oraz siłę spoiny klejowej, AUNC, XXVI, Toruń 7.Markowski D., Zastosowanie folii poliamidowej w konserwacji impastowego obrazu XX-wiecznego A. Bodre „Przechodząca przez rzekę, Biuletyn Inf. Kons. Dzieł Sztuki, Vol. 8, No. 2(29), 1997, s. 18-23 8.Markowski D., Zagadnienia technologii i techniki malarstwa Jacka Malczewskiego, Toruń 2002 9.Markowski D., Smagłowski S., Tajemnicze losy joannickich tablic herbowych ze Słońska oraz ich problematyka konserwatorska, AUNC Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo T. XXXVIII, z. 394, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń, 2010, s. 89-126 10.Markowski D., Szmelter-Fausek B., Badania właściwości i skuteczności środków do podklejania odspojonej warstwy malarskiej do szkła, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo T.XL, z. 397, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń, 2011 11.Nicolaus K., Handbuch der Gemälderestaurierung, Köln, 1998 12.Od badań do konserwacji Materiały z konferencji 23-24 października 1998, Toruń, 2002, 13.Peres C., Hoyle M., van Tilborgh L. (red.), A Closer Look. Technical and Art-Historical Studies on Works by Van Gogh and Gauguin, Amsterdam, 1991 14.Problemy dublowania obrazów na płótnie, Wydawnictwo UMK, Toruń 2005 15.Rouba B. J., Budowa techniczna obrazów XIX-wiecznych malowanych na handlowych podobraziach płóciennych i problematyka ich konserwacji, UMK-rozprawy, Toruń 1988 16.Roznerska M., Malinowska T., Retusze w malarstwie sztalugowym, UMK Toruń, 1995 17.Roznerska M., Markowski D., Opracowanie metod rozwarstwiania dwustronnie malowanych kwater tryptyku z Sątop - woj. olsztyńskie, Ochrona Zabytków, Warszawa, 1995, s. 181-188 18.Roznerska M., Rouba B. J., Konserwacja obrazu na płótnie skurczonego wskutek zamoczenia wodą, AUNC, - Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, Tom XXI, 1994, s. 73 - 85, ISBN 83-231-1373-4 19.Slansky B. Technika malarstwa, t. I Materiały do malarstwa i konserwacji, Arkady, Warszawa 1960 oraz Slansky B., Technika malarstwa, tom II Badanie i konserwowanie obrazów, Arkady, Warszawa 1965 20.Strzelczyk A., Skibiński A. (red.), Naukowe podstawy ochrony i konserwacji dzieł sztuki oraz zabytków kultury materialne, Toruń, 1993 21.Szmelter I., Problemy dublowania obrazów na podłożu płóciennym, skrypt Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Warszawa 1992 22.Szmit-Naud E., Uzupełnienia ubytków warstwy malarskiej obrazów. Zmiany optyczne a stabilność stosowanych materiałów, UMK, Toruń, 2006 23.Ślesiński Wł., Dawne metody i środki chemiczne stosowane przy konserwacji malarstwa sztalugowego, Ochrona Zabytków 1/1984, s. 25-27 Zbiory artykułów w czasopismach o tematyce konserwatorskiej i materiały pokonferencyjne: Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo - Toruń, Ochrona Zabytków - Warszawa, Biuletyn Informacyjny Konserwatorów-Restauratorów Dzieł Sztuki - Łódź, Studies in Conservation (Anglia), Restauro (Niemcy), akta konferencji IIC (triennial meetings), dokumentacje prac wykonanych w ramach zajęć dydaktycznych i dyplomowych oraz prac magisterskich wykonanych przez studentów Zakładu Konserwacji Malarstwa i Rzeźby Polichromowanej oraz Zakładu Konsewrwacji i Restauracji Sztuki Nowoczesnej UMK. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin po 4 semestrze. Ocena wiedzy teoretycznej zdobytej na wykładach oraz w trakcie zajęć z metodyki konserwatorskiej. Szczególnie ocena umiejętności oceny stanu zachowania i diagnozowania przyczyn zniszczeń w obrazach sztalugowych wynikających z ich budowy oraz czynników niszczących. Umiejętność proponowania i przebiegu prac konserwatorskich oraz stosowania metod i środków z ich uzasadnieniem. Wymagana jest wiedza dotycząca metod i środków stosowanych w przeszłości i obecnie w pracach konserwatorskich i restauratorskich. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Markowski, Mirosław Wachowiak | |
Prowadzący grup: | Dariusz Markowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Zapoznanie z problematyką konserwacji i restauracji malarstwa sztalugowego na różnych podłożach. Zwrócenie uwagi na technikę wykonania obrazu, warunki ekspozycji i przechowywania oraz wynikające stąd uszkodzenia i zniszczenia. Scharakteryzowanie zniszczeń poszczególnych warstw technologicznych oraz określenie przyczyn ich powstawania. Przedstawienie wybranych zagadnień z historii konserwacji malarstwa oraz stosowanych w przeszłości metod i środków. Współczesne metody i środki stosowane w pracach konserwatorskich i restauratorskich malarstwa sztalugowego |
|
Pełny opis: |
Omówienie budowy obrazów sztalugowych, charakterystyka ich stanu zachowania i przyczyn zniszczeń. W wykładach duży nacisk jest położony na zależności wynikające z wpływu budowy obrazu na jego stan zachowania. Charakterystyka metod i środków stosowanych w przeszłości na podstawie literatury oraz własnych doświadczeń z konserwowanych obiektów. Zwrócenie uwagi na zagadnienia restauracji w odniesieniu do teorii konserwatorskich dawniej i dziś. Znaczną część wykładów stanowi omówienie współczesnych metod i środków konserwatorskich stosowanych w Polsce i na świecie. Omówione są również prace restauratorskie, trafność podejmowania decyzji wykonania rekonstrukcji oraz stosowane metody i środki. Przedmiotem wykładów są przykłady budowy, zniszczeń oraz przebiegów prac konserwatorskich i restauratorskich zarówno obiektów malarstwa dawnego, jak i wybrane przykłady malarstwa nowoczesnego. W ramach wykładów poruszane są następujące zagadnienia: 1. Budowa obrazów (podobrazia, zaprawy, warstwa malarska, werniksy) 2. Zniszczenia poszczególnych warstw technologicznych i ich przyczyny. 3.Wpływ budowy na stan zachowania obrazów. 4. Ikony, budowa i konserwacja. 5. Historia konserwacji oraz stosowane w przeszłości metody i środki. 6. Metody badawcze w diagnozowaniu budowy obrazu, jego stanu zachowania i przyczyn zniszczeń. 7. Współcześnie stosowane metody i środki do prac konserwatorskich i restauratorskich przy obrazach sztalugowych: - zabezpieczenia, - zabiegi oczyszczania lica i odwrocia, - prostowania podobrazia, - usuwanie warstwy werniksu, - usuwanie warstw wtórnych (mas dublażowych, łat, kitów,przemalowań), - reperacje lokalne podobrazia, - konsolidacja warstwy malarskiej i zaprawy (metody, środki), - dublaż (rodzaje, metody, materiały i środki), - uzupełnianie ubytków zaprawy, - krosna (budowa, sposoby naciągu), - werniksy (retuszerski, końcowy), - uzupełnianie ubytków warstwy malarskiej - prace restauratorskie (retusz, rekonstrukcja), - charakterystyka materiałów konserwatorskich. 8. Urządzenia konserwatorskie i przeprowadzane przy ich użyciu zabiegi. Wykłady ilustrowane są materiałem fotograficznym, filmami video oraz analizą dokonywaną na oryginalnych obrazach. |
|
Literatura: |
1.Ars Longa - Vita Brvis. Tradycyjne i nowoczesne metody badania dzieł sztuki, Toruń, 2003 2.Buck R.D., Stabilizacja wymiarowa podobrazi, BMiOZ, seria B, 1970 3.Ciabach J., Właściwości żywic sztucznych stosowanych w konserwacji zabytków, wyd. UMK Toruń, 1997 4.Maniakowska A. M., Metody konserwacji malarstwa sztalugowego na ziemiach polskich w latach 1800 - 1918, Toruń 2006 5.Markowski D., Ochrona impastowej warstwy malarskiej obrazów olejnych na płótnie podczas zabiegów konserwatorskich, wyd. UMK Toruń, 2002 6.Markowski D., Porównanie metod dublowania obrazów metodą próżniową i niskociśnieniową. Ich wpływ na strukturę warstwy malarskiej oraz siłę spoiny klejowej, AUNC, XXVI, Toruń 7.Markowski D., Zastosowanie folii poliamidowej w konserwacji impastowego obrazu XX-wiecznego A. Bodre „Przechodząca przez rzekę, Biuletyn Inf. Kons. Dzieł Sztuki, Vol. 8, No. 2(29), 1997, s. 18-23 8.Markowski D., Zagadnienia technologii i techniki malarstwa Jacka Malczewskiego, Toruń 2002 9.Markowski D., Smagłowski S., Tajemnicze losy joannickich tablic herbowych ze Słońska oraz ich problematyka konserwatorska, AUNC Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo T. XXXVIII, z. 394, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń, 2010, s. 89-126 10.Markowski D., Szmelter-Fausek B., Badania właściwości i skuteczności środków do podklejania odspojonej warstwy malarskiej do szkła, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo T.XL, z. 397, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń, 2011 11.Nicolaus K., Handbuch der Gemälderestaurierung, Köln, 1998 12.Od badań do konserwacji Materiały z konferencji 23-24 października 1998, Toruń, 2002, 13.Peres C., Hoyle M., van Tilborgh L. (red.), A Closer Look. Technical and Art-Historical Studies on Works by Van Gogh and Gauguin, Amsterdam, 1991 14.Problemy dublowania obrazów na płótnie, Wydawnictwo UMK, Toruń 2005 15.Rouba B. J., Budowa techniczna obrazów XIX-wiecznych malowanych na handlowych podobraziach płóciennych i problematyka ich konserwacji, UMK-rozprawy, Toruń 1988 16.Roznerska M., Malinowska T., Retusze w malarstwie sztalugowym, UMK Toruń, 1995 17.Roznerska M., Markowski D., Opracowanie metod rozwarstwiania dwustronnie malowanych kwater tryptyku z Sątop - woj. olsztyńskie, Ochrona Zabytków, Warszawa, 1995, s. 181-188 18.Roznerska M., Rouba B. J., Konserwacja obrazu na płótnie skurczonego wskutek zamoczenia wodą, AUNC, - Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, Tom XXI, 1994, s. 73 - 85, ISBN 83-231-1373-4 19.Slansky B. Technika malarstwa, t. I Materiały do malarstwa i konserwacji, Arkady, Warszawa 1960 oraz Slansky B., Technika malarstwa, tom II Badanie i konserwowanie obrazów, Arkady, Warszawa 1965 20.Strzelczyk A., Skibiński A. (red.), Naukowe podstawy ochrony i konserwacji dzieł sztuki oraz zabytków kultury materialne, Toruń, 1993 21.Szmelter I., Problemy dublowania obrazów na podłożu płóciennym, skrypt Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Warszawa 1992 22.Szmit-Naud E., Uzupełnienia ubytków warstwy malarskiej obrazów. Zmiany optyczne a stabilność stosowanych materiałów, UMK, Toruń, 2006 23.Ślesiński Wł., Dawne metody i środki chemiczne stosowane przy konserwacji malarstwa sztalugowego, Ochrona Zabytków 1/1984, s. 25-27 Zbiory artykułów w czasopismach o tematyce konserwatorskiej i materiały pokonferencyjne: Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo - Toruń, Ochrona Zabytków - Warszawa, Biuletyn Informacyjny Konserwatorów-Restauratorów Dzieł Sztuki - Łódź, Studies in Conservation (Anglia), Restauro (Niemcy), akta konferencji IIC (triennial meetings), dokumentacje prac wykonanych w ramach zajęć dydaktycznych i dyplomowych oraz prac magisterskich wykonanych przez studentów Zakładu Konserwacji Malarstwa i Rzeźby Polichromowanej oraz Zakładu Konsewrwacji i Restauracji Sztuki Nowoczesnej UMK. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Markowski, Mirosław Wachowiak | |
Prowadzący grup: | Dariusz Markowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Zapoznanie z problematyką konserwacji i restauracji malarstwa sztalugowego na różnych podłożach. Zwrócenie uwagi na technikę wykonania obrazu, warunki ekspozycji i przechowywania oraz wynikające stąd uszkodzenia i zniszczenia. Scharakteryzowanie zniszczeń poszczególnych warstw technologicznych oraz określenie przyczyn ich powstawania. Przedstawienie wybranych zagadnień z historii konserwacji malarstwa oraz stosowanych w przeszłości metod i środków. Współczesne metody i środki stosowane w pracach konserwatorskich i restauratorskich malarstwa sztalugowego |
|
Pełny opis: |
Omówienie budowy obrazów sztalugowych, charakterystyka ich stanu zachowania i przyczyn zniszczeń. W wykładach duży nacisk jest położony na zależności wynikające z wpływu budowy obrazu na jego stan zachowania. Charakterystyka metod i środków stosowanych w przeszłości na podstawie literatury oraz własnych doświadczeń z konserwowanych obiektów. Zwrócenie uwagi na zagadnienia restauracji w odniesieniu do teorii konserwatorskich dawniej i dziś. Znaczną część wykładów stanowi omówienie współczesnych metod i środków konserwatorskich stosowanych w Polsce i na świecie. Omówione są również prace restauratorskie, trafność podejmowania decyzji wykonania rekonstrukcji oraz stosowane metody i środki. Przedmiotem wykładów są przykłady budowy, zniszczeń oraz przebiegów prac konserwatorskich i restauratorskich zarówno obiektów malarstwa dawnego, jak i wybrane przykłady malarstwa nowoczesnego. W ramach wykładów poruszane są następujące zagadnienia: 1. Budowa obrazów (podobrazia, zaprawy, warstwa malarska, werniksy) 2. Zniszczenia poszczególnych warstw technologicznych i ich przyczyny. 3.Wpływ budowy na stan zachowania obrazów. 4. Ikony, budowa i konserwacja. 5. Historia konserwacji oraz stosowane w przeszłości metody i środki. 6. Metody badawcze w diagnozowaniu budowy obrazu, jego stanu zachowania i przyczyn zniszczeń. 7. Współcześnie stosowane metody i środki do prac konserwatorskich i restauratorskich przy obrazach sztalugowych: - zabezpieczenia, - zabiegi oczyszczania lica i odwrocia, - prostowania podobrazia, - usuwanie warstwy werniksu, - usuwanie warstw wtórnych (mas dublażowych, łat, kitów,przemalowań), - reperacje lokalne podobrazia, - konsolidacja warstwy malarskiej i zaprawy (metody, środki), - dublaż (rodzaje, metody, materiały i środki), - uzupełnianie ubytków zaprawy, - krosna (budowa, sposoby naciągu), - werniksy (retuszerski, końcowy), - uzupełnianie ubytków warstwy malarskiej - prace restauratorskie (retusz, rekonstrukcja), - charakterystyka materiałów konserwatorskich. 8. Urządzenia konserwatorskie i przeprowadzane przy ich użyciu zabiegi. Wykłady ilustrowane są materiałem fotograficznym, filmami video oraz analizą dokonywaną na oryginalnych obrazach. |
|
Literatura: |
1.Ars Longa - Vita Brvis. Tradycyjne i nowoczesne metody badania dzieł sztuki, Toruń, 2003 2.Buck R.D., Stabilizacja wymiarowa podobrazi, BMiOZ, seria B, 1970 3.Ciabach J., Właściwości żywic sztucznych stosowanych w konserwacji zabytków, wyd. UMK Toruń, 1997 4.Maniakowska A. M., Metody konserwacji malarstwa sztalugowego na ziemiach polskich w latach 1800 - 1918, Toruń 2006 5.Markowski D., Ochrona impastowej warstwy malarskiej obrazów olejnych na płótnie podczas zabiegów konserwatorskich, wyd. UMK Toruń, 2002 6.Markowski D., Porównanie metod dublowania obrazów metodą próżniową i niskociśnieniową. Ich wpływ na strukturę warstwy malarskiej oraz siłę spoiny klejowej, AUNC, XXVI, Toruń 7.Markowski D., Zastosowanie folii poliamidowej w konserwacji impastowego obrazu XX-wiecznego A. Bodre „Przechodząca przez rzekę, Biuletyn Inf. Kons. Dzieł Sztuki, Vol. 8, No. 2(29), 1997, s. 18-23 8.Markowski D., Zagadnienia technologii i techniki malarstwa Jacka Malczewskiego, Toruń 2002 9.Markowski D., Smagłowski S., Tajemnicze losy joannickich tablic herbowych ze Słońska oraz ich problematyka konserwatorska, AUNC Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo T. XXXVIII, z. 394, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń, 2010, s. 89-126 10.Markowski D., Szmelter-Fausek B., Badania właściwości i skuteczności środków do podklejania odspojonej warstwy malarskiej do szkła, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo T.XL, z. 397, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń, 2011 11.Nicolaus K., Handbuch der Gemälderestaurierung, Köln, 1998 12.Od badań do konserwacji Materiały z konferencji 23-24 października 1998, Toruń, 2002, 13.Peres C., Hoyle M., van Tilborgh L. (red.), A Closer Look. Technical and Art-Historical Studies on Works by Van Gogh and Gauguin, Amsterdam, 1991 14.Problemy dublowania obrazów na płótnie, Wydawnictwo UMK, Toruń 2005 15.Rouba B. J., Budowa techniczna obrazów XIX-wiecznych malowanych na handlowych podobraziach płóciennych i problematyka ich konserwacji, UMK-rozprawy, Toruń 1988 16.Roznerska M., Malinowska T., Retusze w malarstwie sztalugowym, UMK Toruń, 1995 17.Roznerska M., Markowski D., Opracowanie metod rozwarstwiania dwustronnie malowanych kwater tryptyku z Sątop - woj. olsztyńskie, Ochrona Zabytków, Warszawa, 1995, s. 181-188 18.Roznerska M., Rouba B. J., Konserwacja obrazu na płótnie skurczonego wskutek zamoczenia wodą, AUNC, - Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, Tom XXI, 1994, s. 73 - 85, ISBN 83-231-1373-4 19.Slansky B. Technika malarstwa, t. I Materiały do malarstwa i konserwacji, Arkady, Warszawa 1960 oraz Slansky B., Technika malarstwa, tom II Badanie i konserwowanie obrazów, Arkady, Warszawa 1965 20.Strzelczyk A., Skibiński A. (red.), Naukowe podstawy ochrony i konserwacji dzieł sztuki oraz zabytków kultury materialne, Toruń, 1993 21.Szmelter I., Problemy dublowania obrazów na podłożu płóciennym, skrypt Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Warszawa 1992 22.Szmit-Naud E., Uzupełnienia ubytków warstwy malarskiej obrazów. Zmiany optyczne a stabilność stosowanych materiałów, UMK, Toruń, 2006 23.Ślesiński Wł., Dawne metody i środki chemiczne stosowane przy konserwacji malarstwa sztalugowego, Ochrona Zabytków 1/1984, s. 25-27 Zbiory artykułów w czasopismach o tematyce konserwatorskiej i materiały pokonferencyjne: Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo - Toruń, Ochrona Zabytków - Warszawa, Biuletyn Informacyjny Konserwatorów-Restauratorów Dzieł Sztuki - Łódź, Studies in Conservation (Anglia), Restauro (Niemcy), akta konferencji IIC (triennial meetings), dokumentacje prac wykonanych w ramach zajęć dydaktycznych i dyplomowych oraz prac magisterskich wykonanych przez studentów Zakładu Konserwacji Malarstwa i Rzeźby Polichromowanej oraz Zakładu Konsewrwacji i Restauracji Sztuki Nowoczesnej UMK. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Markowski, Mirosław Wachowiak | |
Prowadzący grup: | Dariusz Markowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Zapoznanie z problematyką konserwacji i restauracji malarstwa sztalugowego na różnych podłożach. Zwrócenie uwagi na technikę wykonania obrazu, warunki ekspozycji i przechowywania oraz wynikające stąd uszkodzenia i zniszczenia. Scharakteryzowanie zniszczeń poszczególnych warstw technologicznych oraz określenie przyczyn ich powstawania. Przedstawienie wybranych zagadnień z historii konserwacji malarstwa oraz stosowanych w przeszłości metod i środków. Współczesne metody i środki stosowane w pracach konserwatorskich i restauratorskich malarstwa sztalugowego |
|
Pełny opis: |
Omówienie budowy obrazów sztalugowych, charakterystyka ich stanu zachowania i przyczyn zniszczeń. W wykładach duży nacisk jest położony na zależności wynikające z wpływu budowy obrazu na jego stan zachowania. Charakterystyka metod i środków stosowanych w przeszłości na podstawie literatury oraz własnych doświadczeń z konserwowanych obiektów. Zwrócenie uwagi na zagadnienia restauracji w odniesieniu do teorii konserwatorskich dawniej i dziś. Znaczną część wykładów stanowi omówienie współczesnych metod i środków konserwatorskich stosowanych w Polsce i na świecie. Omówione są również prace restauratorskie, trafność podejmowania decyzji wykonania rekonstrukcji oraz stosowane metody i środki. Przedmiotem wykładów są przykłady budowy, zniszczeń oraz przebiegów prac konserwatorskich i restauratorskich zarówno obiektów malarstwa dawnego, jak i wybrane przykłady malarstwa nowoczesnego. W ramach wykładów poruszane są następujące zagadnienia: 1. Budowa obrazów (podobrazia, zaprawy, warstwa malarska, werniksy) 2. Zniszczenia poszczególnych warstw technologicznych i ich przyczyny. 3.Wpływ budowy na stan zachowania obrazów. 4. Ikony, budowa i konserwacja. 5. Historia konserwacji oraz stosowane w przeszłości metody i środki. 6. Metody badawcze w diagnozowaniu budowy obrazu, jego stanu zachowania i przyczyn zniszczeń. 7. Współcześnie stosowane metody i środki do prac konserwatorskich i restauratorskich przy obrazach sztalugowych: - zabezpieczenia, - zabiegi oczyszczania lica i odwrocia, - prostowania podobrazia, - usuwanie warstwy werniksu, - usuwanie warstw wtórnych (mas dublażowych, łat, kitów,przemalowań), - reperacje lokalne podobrazia, - konsolidacja warstwy malarskiej i zaprawy (metody, środki), - dublaż (rodzaje, metody, materiały i środki), - uzupełnianie ubytków zaprawy, - krosna (budowa, sposoby naciągu), - werniksy (retuszerski, końcowy), - uzupełnianie ubytków warstwy malarskiej - prace restauratorskie (retusz, rekonstrukcja), - charakterystyka materiałów konserwatorskich. 8. Urządzenia konserwatorskie i przeprowadzane przy ich użyciu zabiegi. Wykłady ilustrowane są materiałem fotograficznym, filmami video oraz analizą dokonywaną na oryginalnych obrazach. |
|
Literatura: |
1.Ars Longa - Vita Brvis. Tradycyjne i nowoczesne metody badania dzieł sztuki, Toruń, 2003 2.Buck R.D., Stabilizacja wymiarowa podobrazi, BMiOZ, seria B, 1970 3.Ciabach J., Właściwości żywic sztucznych stosowanych w konserwacji zabytków, wyd. UMK Toruń, 1997 4.Maniakowska A. M., Metody konserwacji malarstwa sztalugowego na ziemiach polskich w latach 1800 - 1918, Toruń 2006 5.Markowski D., Ochrona impastowej warstwy malarskiej obrazów olejnych na płótnie podczas zabiegów konserwatorskich, wyd. UMK Toruń, 2002 6.Markowski D., Porównanie metod dublowania obrazów metodą próżniową i niskociśnieniową. Ich wpływ na strukturę warstwy malarskiej oraz siłę spoiny klejowej, AUNC, XXVI, Toruń 7.Markowski D., Zastosowanie folii poliamidowej w konserwacji impastowego obrazu XX-wiecznego A. Bodre „Przechodząca przez rzekę, Biuletyn Inf. Kons. Dzieł Sztuki, Vol. 8, No. 2(29), 1997, s. 18-23 8.Markowski D., Zagadnienia technologii i techniki malarstwa Jacka Malczewskiego, Toruń 2002 9.Markowski D., Smagłowski S., Tajemnicze losy joannickich tablic herbowych ze Słońska oraz ich problematyka konserwatorska, AUNC Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo T. XXXVIII, z. 394, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń, 2010, s. 89-126 10.Markowski D., Szmelter-Fausek B., Badania właściwości i skuteczności środków do podklejania odspojonej warstwy malarskiej do szkła, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo T.XL, z. 397, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń, 2011 11.Nicolaus K., Handbuch der Gemälderestaurierung, Köln, 1998 12.Od badań do konserwacji Materiały z konferencji 23-24 października 1998, Toruń, 2002, 13.Peres C., Hoyle M., van Tilborgh L. (red.), A Closer Look. Technical and Art-Historical Studies on Works by Van Gogh and Gauguin, Amsterdam, 1991 14.Problemy dublowania obrazów na płótnie, Wydawnictwo UMK, Toruń 2005 15.Rouba B. J., Budowa techniczna obrazów XIX-wiecznych malowanych na handlowych podobraziach płóciennych i problematyka ich konserwacji, UMK-rozprawy, Toruń 1988 16.Roznerska M., Malinowska T., Retusze w malarstwie sztalugowym, UMK Toruń, 1995 17.Roznerska M., Markowski D., Opracowanie metod rozwarstwiania dwustronnie malowanych kwater tryptyku z Sątop - woj. olsztyńskie, Ochrona Zabytków, Warszawa, 1995, s. 181-188 18.Roznerska M., Rouba B. J., Konserwacja obrazu na płótnie skurczonego wskutek zamoczenia wodą, AUNC, - Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, Tom XXI, 1994, s. 73 - 85, ISBN 83-231-1373-4 19.Slansky B. Technika malarstwa, t. I Materiały do malarstwa i konserwacji, Arkady, Warszawa 1960 oraz Slansky B., Technika malarstwa, tom II Badanie i konserwowanie obrazów, Arkady, Warszawa 1965 20.Strzelczyk A., Skibiński A. (red.), Naukowe podstawy ochrony i konserwacji dzieł sztuki oraz zabytków kultury materialne, Toruń, 1993 21.Szmelter I., Problemy dublowania obrazów na podłożu płóciennym, skrypt Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Warszawa 1992 22.Szmit-Naud E., Uzupełnienia ubytków warstwy malarskiej obrazów. Zmiany optyczne a stabilność stosowanych materiałów, UMK, Toruń, 2006 23.Ślesiński Wł., Dawne metody i środki chemiczne stosowane przy konserwacji malarstwa sztalugowego, Ochrona Zabytków 1/1984, s. 25-27 Zbiory artykułów w czasopismach o tematyce konserwatorskiej i materiały pokonferencyjne: Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo - Toruń, Ochrona Zabytków - Warszawa, Biuletyn Informacyjny Konserwatorów-Restauratorów Dzieł Sztuki - Łódź, Studies in Conservation (Anglia), Restauro (Niemcy), akta konferencji IIC (triennial meetings), dokumentacje prac wykonanych w ramach zajęć dydaktycznych i dyplomowych oraz prac magisterskich wykonanych przez studentów Zakładu Konserwacji Malarstwa i Rzeźby Polichromowanej oraz Zakładu Konsewrwacji i Restauracji Sztuki Nowoczesnej UMK. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.