Ochrona wartości kulturowych miejskich układów przestrzennych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-OWK-2Z-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
|
Nazwa przedmiotu: | Ochrona wartości kulturowych miejskich układów przestrzennych |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. zimowy - Ochrona dóbr kultury, konserwatorstwo (s2) |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Historia urbanistyki, Historia teorii i konserwacji zabytków, Praktyczne aspekty ochrony dziedzictwa w prawie krajowym i międzynarodowym, Współczesne koncepcje ochrony dóbr kultury, Ochrona krajobrazu kulturowego, Waloryzacja dziedzictwa, Konserwacja i restauracja zabytków architektury, Wybrane zagadnienia dokumentacji ewidencyjnej i konserwatorskiej |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): np. - udział w wykładach - 15 - udział w ćwiczeniach – 30 - konsultacje z nauczycielem akademickim podczas dyżurów- 10 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): np. - przygotowanie do ćwiczeń – 10 - wykonanie dokumentacji- 40 - czytanie literatury- 20 - przygotowanie do egzaminu- 35 Łącznie: 150 godz. (5 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: W1 posiada pogłębioną wiedzę odnośnie metodologii badań zabytkowych układów przestrzennych w zakresie identyfikacji i analizy ich wartości (K_W01) W2 Charakteryzuje etapy historii i rozwoju teorii ochrony zabytkowych układów przestrzennych oraz problematyki zagospodarowania przestrzennego (K_W01; K_W03; K_W04, K_W07) W3 Jest przygotowany do zastosowania tej wiedzy w analizie wartości układu przestrzennego i sformułowaniu wniosków oraz wytycznych konserwatorskich (K_W02) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: U1 jest przygotowany do samodzielnego wykonania dokumentacji ewidencyjnej historycznego układu urbanistycznego oraz elementów studium urbanistyczno-konserwatorskiego, w oparciu o aparat badawczy z zakresu konserwatorstwa (K_U2) U2 posiada umiejętność gromadzenia i pogłębionej analizy krytycznej źródeł zw. z problematyką konserwatorską zabytkowych układów przestrzennych (K_U02; K_U03) U3 Jest przygotowany do formułowania i przedstawiania w sposób syntetyczny wyników analizy oraz logicznych wniosków konserwatorskich dotyczących wartości zabytkowych układów przestrzennych za pomocą różnych mediów (K_U02;K_U07) U4 Potrafi prowadzić merytoryczną dyskusję na temat zagadnień ochrony konserwatorskiej zabytkowych układów przestrzennych w odniesieniu do założeń teorii ochrony oraz poglądów innych autorów (K_U07) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: K1 Jest przygotowany do pracy zespołowej (K_K02; K_K03; K_K06) K2 Jest wrażliwy na zachowanie dziedzictwa kulturowego miasta w jego materialnych i niematerialnych aspektach (K_K04) K3 Identyfikuje problemy związane z ochroną zabytkowych miast i jest przygotowany do podejmowania odpowiedzialnych decyzji w tym zakresie w zgodności ze swoimi kompetencjami (K_K04; K_K05) |
Metody dydaktyczne: | wykład informacyjny, konwersatoryjny z prezentacją multimedialną, pokaz, ćwiczenia: metoda ćwiczeniowa, obserwacji, referatu, studium przypadku, zajęcia terenowe w Toruniu i Bydgoszczy 2 zajęcia z ćwiczeń i 1 zajęcia z wykładu możliwe do przeprowadzenia zdalnie w formie synchronicznej, na platformie MSTeams. Termin zajęć zostanie uzgodniony z grupą oraz zostanie przesłany link do zespołu. W przypadku zmiany przepisów ze względu na pandemię i obligatoryjnego wprowadzenia zajęć zdalnych będą odbywać się w formie online lub częściowo offline (z komentarzami i pytaniami dla studentów, udostępnieniem materiałów i omówieniem ich w formule on-line (synchronicznej). |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Zajęcia zapoznają z metodologią identyfikacji, analizy i ochrony wartości miejskich układów przestrzennych oraz funkcjonowaniem systemu planowania przestrzennego. Kształcą umiejętność wykorzystania własnego aparatu badawczego do analizy struktur urbanistycznych w kontekście rewaloryzacji, ochrony i planowania przestrzennego układów miejskich. Uwrażliwiają na problematykę odpowiedzialnego podejścia do ochrony układów urbanistycznych. Praktycznym uzupełnieniem wiedzy z wykładu są ćwiczenia, podczas których studenci są zapoznani szczegółowo z formami dokumentacji zawierającymi elementy waloryzacji i wnioski konserwatorskie dotyczące układów urbanistycznych. Analizują wybrane wnętrza urbanistyczne i formułują ogólne wnioski konserwatorskie na podstawie analizy materiałów ikonograficznych oraz w terenie. Studenci wykonują samodzielnie skrócone studium urbanistyczno-konserwatorskie wybranego układu urbanistycznego. Wyniki przedstawiają również w formie prezentacji multimedialnej. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznać z metodologią identyfikacji, analizy i ochrony wartości miejskich układów przestrzennych oraz funkcjonowaniem systemu planowania przestrzennego. Wykształcić umiejętność wykorzystania własnego aparatu badawczego do analizy struktur urbanistycznych w kontekście rewaloryzacji, ochrony i planowania przestrzennego układów miejskich. Uwrażliwić na problematykę odpowiedzialnego podejścia do ochrony układów urbanistycznych. Praktycznym uzupełnieniem wiedzy pozyskanej na wykładzie są ćwiczenia, podczas których studenci dokonują identyfikacji i analizy wartości kulturowych wskazanego układu urbanistycznego oraz wnętrz urbanistycznych oraz formułują wnioski konserwatorskie w formie dokumentacji. Wyniki przedstawiają również w formie prezentacji multimedialnej. Wykład: 1. Wstęp, pojęcia ogólne, rozwój ochrony miast – normy prawne dawne i ob. obowiązujące w zakresie przepisów zw. z ochroną układów przestrzennych 2-4. Dokumenty doktrynalne – wyodrębnienie wartości miejskich układów przestrzennych, kierunki polityki krajobrazowej dotyczącej miast 5-6. Rewaloryzacja i odbudowa ośrodków miejskich w Polsce po II wojnie światowej – prace badawcze i projektowe, praktyka 7-8 Ochrona i rewaloryzacja krajobrazu zurbanizowanego, ośrodek historyczny, miasto współczesne, panoramy miast współczesnych, zieleń w miastach, architektura współczesna w krajobrazie zurbanizowanym. Ćwiczenia: 1. Wstęp, omówienie prac zaliczeniowych. 2. Dokumentacje dotyczące zagospodarowania przestrzennego i dokumentacje konserwatorskie związane z zagospodarowaniem przestrzennym. 3-5. Metodologia wartościowania w praktyce: ćwiczenia terenowe - studium przypadku: identyfikacja i analiza wartości historycznego założenia przestrzennego: ćwiczenia terenowe 6-10. Identyfikacja i analiza wartości kult. układów urbanistycznych - formułowanie wniosków konserwatorskich, studium przypadku: ćwiczenia/ćwiczenia terenowe 11-12. Identyfikacja i analiza wartości kult. układów urbanistycznych, wnioski konserwatorskie: ćwiczenia terenowe. 12-14. Prezentacje studentów, analiza i dyskusja w grupie |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Kłosek Kozłowska D., Ochrona wartości kulturowych miast a urbanistyka, Warszawa 2007. 2. Małachowicz E., Konserwacja i rewaloryzacja architektury w środowisku kulturowym, wyd. IV, Warszawa 2007. 3. Miasto historyczne w dialogu ze współczesnością, red. J. Bogdanowski, Gdańsk 2002. 4. Problematyka ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków w studiach uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin oraz w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego, poradnik dla planistów i samorządów lokalnych, opr. J. Welc-Jędrzejewska i in., NID, Warszawa 2011. 5. Rymaszewski B., O przetrwanie dawnych miast, Warszawa 1984. 6. Witwicki M., Strefy ochrony konserwatorskiej (cechy obszarów chronionych, wyznaczenie granic ochrony, podstawowe wytyczne konserwatorskie), "Ochrona Zabytków", R. 38: 1985, z. 3-4, s. 151-156. 7. Vademecum konserwatora zabytków, opr. zb., Warszawa 2015 (międzynarodowe dokumenty dotyczące dziedzictwa miast). 8. Zabytki architektury i urbanistyki w Polsce, t. 1: Miasta historyczne, pr. zb. pod red. W. Zina, Warszawa 1986. 9. Zimna-Kawecka K., Kuśnierz-Krupa D., Krupa M., Heritage of (non-)existing cities – on the Polish examples of medieval Świecie and Renaissance Krasiczyn, „Muzeológia a kultúrne dedičstvo”, vol. 9 (2021), No 3, p. 65-92. https://drive.google.com/file/d/1cdKd_QeMuvD4morU0fEekdurGmmwJxnX/view?usp=sharing Literatura uzupełniająca: 1. Kłosek-Kozłowska D., Dziedzictwo miast. Ochrona i rozwój, Warszawa 2013. 2. Małachowicz E., Ochrona środowiska kulturowego, t. 1, Warszawa 1988. 3. Ostrowski W., Zespoły zabytkowe a urbanistyka, Warszawa 1980. 4. Pawłowski K. K., Witwicki M., Wartość zabytkowa zespołów miejskich a zakres ich ochrony, [w:] Miasto a oblicze czasu, Warszaw-Moskwa 1973, s. 173-183 5. Potrzeby prawne ochrony miast historycznych, red. D. Kłosek Kozłowska, Warszawa 1996. 6. Zarębska T., Studia historyczno-urbanistyczne do planów zagospodarowania przestrzennego miast, [w:] Miasto a oblicze czasu, pr. zbiorowa po red. Z. Skibniewskiego i in., Warszawa-Moskwa 1973, s. 160-172. Ustawy: 1. Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. 2003 Nr 80 poz. 717 z późn. zm.) 2. Ustawa z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami ( Dz.U. 2003 nr 162 poz. 1568 z późn. zm.) |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: - egzamin pisemny- np. W1-W3, U3, K3 - aktywność, zadania ćwiczeniowe – W1-W3, U1-U4, K1-K3 - dokumentacja i prezentacja wyników – W1-W3, U1-U4, K1-K3 Kryteria oceniania: np. Wykład: egzamin pisemny z pytaniami otwartymi, identyfikacja i analiza materiału ikonograficznego. Przykładowa punktacja (możliwe niewielkie zmiany związane ze zmianami pytań): 14,75-17,75 - 3 18-20 - 3,5 20,25-23,25 - 4 23,5-26,25 - 4 + 26,5-29 - 5 Zaliczenie ćwiczeń na ocenę na podstawie: aktywności na zajęciach, poprawnego wykonania ćwiczeń zadanych podczas zajęć, prezentacji wyników identyfikacji i analizy wartości wybranego ośrodka miejskiego w Polsce, wykonania skróconej dokumentacji urbanistyczno-konserwatorskiej wybranego ośrodka miejskiego. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Zimna-Kawecka | |
Prowadzący grup: | Karolina Zimna-Kawecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
1. ZAJĘCIA WYKŁADOWE W SEM. ZIMOWYM 2020/21 BĘDĄ ODBYWAĆ SIĘ ON-LINE NA MS TEAMS a częściowo OFFLINE na Classroomie konta g.umk.pl. W celu uczestnictwa należy aktywować na USOS konto Office365 i zainstalować MS TEAMS. Należy także w USOSie zapisać się na wykład. Dzień przed zajęciami wpiszę osoby do zespołu i podeślę wg osób zapisanych w grupie (na USOS) link do zajęć. Z wykładów Offline będą zadawane pytania (nie na ocenę) w celu kontrolowania przebiegu procesu dydaktycznego i realizacji efektów kształcenia, zgodnie z Zarządzeniem Rektora z 8 IX 2020 r. 2. 16 H ĆWICZEŃ W FORMIE TRADYCYJNEJ ZBLOKOWANEJ PO 3 H (X i XI)- W TERENIE - 8 X spotykamy się na Placu Rapackiego pod tablicą z planem miasta. WYCIECZKA DO BYDGOSZCZY W PAŹDZIERNIKU - terminy ustalimy na pierwszym spotkaniu (Plac Rapackiego). Pozostała część ćwiczeń - w formie zdalnej na MS Teams |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Zimna-Kawecka | |
Prowadzący grup: | Karolina Zimna-Kawecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.