Problematyka artystyczna nowych mediów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-PANM-2Z-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
|
Nazwa przedmiotu: | Problematyka artystyczna nowych mediów |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe -2 rok, sem. zimowy-Ochrona dóbr kultury, zabytkoznawstwo i muzealnictwo (s2) |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Nie dotyczy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela (godziny kontaktowe wykładu, przewidziane w programie): 30 godz. /1 pkt. 2. Konsultacje z wykładowcą podczas dyżuru: 15 godz. /0,5 pkt. 3. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (przygotowanie i uzupełnienie notatek; zebranie i zapoznanie się z literaturą przedmiotu, przyswojenie materiału ilustracyjnego, definicji, powtórka zagadnień problemowych), opracowanie i przedstawienie referatu wg. wskazywanych problemów: 45 godz./ 1,5 pkt. Łączna liczba pkt. ECTS = 3 |
Metody dydaktyczne: | Melody dydaktyczne podające: - wykład konwersatoryjny Metody dydaktyczne poszukujące: - ćwiczeniowa - referaty z omówieniem - dyskusja |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot poświęcony jest wybranej problematyce nowych mediów, ze szczególnym uwzględnieniem praktyk artystycznych i kuratorskich, w których wykorzystywana jest nowa technologia oraz narzędzia medialne |
Pełny opis: |
Przedmiot poświęcony jest problematyce nowych mediów, z konieczności ograniczony do wybranych zagadnień. Wstępem do tematu będzie omówienie trudności związanych z definicją pojęcia "nowe media" oraz próba charakterystyki praktyk artystycznych i kuratorskich, które wykorzystują nowe technologie i narzędzia medialne oraz omówienie natury związku pomiędzy sztuką a technologią i nauką (na przykładach wystaw i projektów realizowanych w instytucjach kultury w Polsce i zagranicą). W dalszej części zajmiemy się kontekstem wystawienniczym omawiając wyzwania jakie przed instytucjami i kuratorami stawia hybrydyczna sztuka nowych mediów, w jaki sposób wpływa na odbiorców zmieniając ich zachowania i postępowanie wobec sztuki. |
Literatura: |
Kluszczyński, R. W., Sztuka interaktywna, Warszawa 2010. Piotr Zawojski, Cyberkultura. Syntopia sztuki, nauki i technologii, Poltext. Warszawa 2010. Piotr Zawojski, Sztuka obrazu i obrazowania w epoce nowych mediów. Oficyna Naukowa. Warszawa 2012. Klasyczne dzieła sztuki nowych mediów. Pod red. Piotra Zawojskiego. Instytucja Kultury Katowice – Miasto Ogrodów. Katowice 2015 (wersja do pobrania pdf) Interaktywne media sztuki, red. Antoni Porczak, ASP Kraków 2009 P. Zawojski, Technokultura i jej manifestacje artystyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2016 Kody McLuhana. Topografia nowych mediów, red. A.Maj, M.Derda-Nowakowski, Wydawnictwo naukowe ExMachina 2009. Mindware. Technologie dialogu, red. P.Celiński, Warsztaty Kultury – WSPiA, Lublin 2012 Seria Art& Science Meeting, Centrum Sztuki Współczesnej, Gdańsk/ red. R.W.Kluszczyński (wybór) W stronę trzeciej kultury. Koegzystencja sztuki, nauki i technologii, Centrum Sztuki Współczesnej, Gdańsk 2011 (do pobrania pdf) Sztuka nowych mediów i jej konteksty kulturowe, Zeszyty Artystyczne ASP w Poznaniu, vol. 17, Poznań 2008 (do pobrania pdf) Rethinking Curating, ed. B.Graham, S.Cook, The Mit Press Cambridge 2010 Performativity in the Gallery. Staging Interactive Encounters, ed. O. Remes, L.MacCulloch, M. Leino, Peter LangAG, International Academic Publishers, Bern 2014, New Collecting: Exhibiting and Audiences after New Media Art, ed. B.Graham, Routledge 2014 Wskazana literatura w większości jest wykorzystywana we fragmentach, jako wybór poszczególnych fragmentów i tekstów. Dostęp do tekstów obcojęzyczne zapewnia prowadzący (fragmenty). Inne materiały pomocnicze: Filmy dokumentalne, materiały z festiwali i wystaw, dokumentacje twórczości artystów prezentowane podczas zajęć. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i aktywny udział w zajęciach. Opracowanie wybranego tematu wraz z krótką prezentacją multimedialną Kryteria oceniania: Znajomość pojęć, koncepcji i artystów w obszarze omawianej problematyki. Umiejętność zastosowania wiedzy oraz formułowanie pytań i odpowiedzi podczas przedstawienia samodzielnie przygotowanego tematu wraz z krótką prezentacją multimedialną |
Praktyki zawodowe: |
/ |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Jankowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Jankowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Gębarowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Gębarowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.