Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Pracownia konserwacji restauracji fotografii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1402-PFO-5Z-SJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Pracownia konserwacji restauracji fotografii
Jednostka: Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa
Grupy: Przedmioty obowiązkowe - 5 rok, sem. zimowy - Konserwacja i restauracja papieru i skóry (sj)
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Studenci muszą uzyskać zaliczenie ze wszystkich przedmiotów ułożonych zgodnie z planem studiów, które poprzedzają te zajęcia. Studenci zobowiązani są do przynoszenia narzędzi konserwatorskich (m.in. skalpele, pędzelki 0-3, pędzle szerokie, kostka introligatorska, ołówki w sztyfcie).

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe: 45

2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, korzystanie z literatury, bieżące przyswajanie i powtarzanie materiału z zajęć: 10

3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: 5

Łącznie 60 godzin

Efekty uczenia się - wiedza:

Posiada wiedzę dotyczącą dawnych XIX-wiecznych najważniejszych technik fotograficznych K_W09


Posiada podstawową wiedzę w zakresie materiałoznawstwa fotograficznego XIX i XX w. K_W05


Zna podstawowe mechanizmy oddziaływania czynników chemicznych, fizycznych i biochemicznych na zabytkowe fotografie K_W04


Ma ugruntowaną wiedzę w zakresie ogólnym i szczegółowym dotyczącą profilaktyki i metod konserwacji wybranych rodzajów fotografii K_W01


Efekty uczenia się - umiejętności:

Potrafi rozpoznać podstawowe rodzaje fotografii K_U10


Umie przeprowadzić rozpoznanie stanu zachowania podstawowych rodzajów fotografii K_U01


Potrafi wykorzystać umiejętności i wiedzę w pracach konserwatorsko-restauratorskich K_U13


Posiada umiejętność wykorzystania wiedzy konserwatorskiej i technologicznej dla przygotowania projektu konserwatorskiego K_U04


Umie podejmować samodzielnie decyzje odnośnie projektowania konserwatorskiego i prac konserwatorskich K_U16


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Ma świadomość znaczenia wartości zabytkowych fotografii K_K01


Ma świadomość znaczenia profesjonalizmu i konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracach konserwatorskich nad fotografiami K_K03


Zna ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę dalszego dokształcania się w dziedzinie znajomości technologi, profilaktyki i konserwacji fotografii K_K05

Metody dydaktyczne:

metody teoretyczne: przekazywanie wiedzy w formie ustnej oraz w formie prezentacji w postaci filmów, ilustracji oraz schematów postępowania;


wykorzystanie technik konserwacji w praktyce na obiektach zabytkowych, prowadzenie dyskusji na temat zdobywanej wiedzy oraz trudnych zagadnień technologicznych, prezentowanie i oglądanie pod mikroskopem zabytkowych fotografii, prezentacja podstawowych substancji i materiałów konserwatorskich.


Metody dydaktyczne eksponujące: pokaz;


Metody dydaktyczne podające: wykład informacyjny, wykład problemowy, pogadanka, opis;


Metody dydaktyczne poszukujące: doświadczeń, ćwiczeniowa, studium przypadku, projektu


Metody dydaktyczne w kształceniu online: indywidualne konsultacje drogą mailową.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- projektu
- studium przypadku

Skrócony opis:

Pracownia ma na celu praktyczne zapoznanie studentów z metodami identyfikacji technik fotograficznych oraz podstawowymi metodami ich ochrony przed zniszczeniem oraz praktycznej konserwacji.

Pełny opis:

Fotografie są wyjątkową grupą obiektów. Ich specyficzna budowa i wrażliwość na czynniki chemiczne i fizyczne sprawia, że metodyka ich ochrony oraz konserwacji wymaga uczestnictwa w pracowni z zakresu badań i konserwacji fotografii.

Studenci w ramach zajęć poznają XIX i XX-wieczne techniki fotograficzne, uczą się sposobów wytwarzania wybranych rodzajów fotografii na podłożach papierowych oraz rozpoznawania zniszczeń występujących na fotografiach. Przygotowaniem do prac konserwatorskich jest

Wykonywane są prace konserwatorskie na obiektach zabytkowych przy wykorzystaniu nowoczesnych materiałów i technik konserwatorskich. Jednocześnie, w trakcie prac, powstają dokumentacje konserwatorskie.

Literatura:

PUBLIKACJE DOSTĘPNE W BIBLIOTEKACH UMK

Derczyński H.: „125 lat fotografii. Przegląd technik fotografii artystycznej”, Wrocław 1964.

Kreyser R.: „Błędy fotograficzne”, Warszawa 1989.

Harasym Z.: „Stare fotografie. Poradnik kolekcjonera”, Warszawa 2005 [wyłącznie dla poznania technik fotograficznych!]

William S. Jonson (et al.): „Historia fotografii od 1839 roku do dziś”, Kolekcja George Eastman Mouse, Köln 2010, (szczególnie słownik: s. 732-746).

Dieter Solf K.: „Fotografia. Podstawy-technika-praktyka”, Warszawa 1980.

Iliński M.: Materiały i procesy fotograficzne, Warszawa 1989.

Zając I.: Nietypowe fotografie – konserwacja i restauracja dwóch portretów, Notes Konserwatorski, 2010, nr 13, s. 165-174.

Korsak M., Ciechańska M.: Konserwacja albumu fotograficznego z przełomu XIX i XX w., z fotografiami rodziny Dihm. Album i fotografie – razem czy osobno?, Notes Konserwatorski, 2010, nr 13, s. 175-187.

Michaś A.: Real & other photos : wstęp do historii, identyfikacji i kolekcjonowania wczesnych fotograficznych kartek pocztowych, Warszawa 2011 [bardzo polecane dla identyfikacji technik fotograficznych, i niektórych technik fotograficznych].

PUBLIKACJE NIEDOSTĘPNE NA TERENIE UMK ALE BARDZO WAŻNE DLA PRZYSZŁYCH KONSERWATORÓW I NAJBARDZIEJ ZALECANE (!). NIESTETY MUSZĄ BYĆ PODANE JAKO LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA ZGODNIE Z ODGÓRNYM ZARZĄDZENIEM DOTYCZĄCYM SYLLABUSA

Wszystkie Roczniki: „Topics in Photographic Preservation” (Photographic Materials Group – American Institute for Conservation of Historic and Artistic Works).

Anderson S.: "Our Photographic Heritage. The History, Art, and Science of Conservation", (copyright 1999, Eastman Kodak Company).

"Conservation of Photographs", (copyright 1985, Eastman Kodak Kompany).

Hendriks K. B. (et al.) : "Fundamentals of Photograph Conservation: A Study Guide", National Archives of Canada, (copyright 1991).

PRZYDATNE STRONY INTERNETOWE

"Care, Handling, and Storage of Photographs. Information Leaflet", The Library of Congress, http://www.loc.gov/preservation/resources/care/photolea.html

"Notes on Photographs", George Eastman House http://www.notesonphotographs.org/ [zagadnienia z technologii i konserwacji - bardzo przydatna strona internetowa]

"Graphic Atlas", Image Permanence Institute, http://www.graphicsatlas.org/ [identyfikacja technik fotograficznych i fotomechanicznych]

"Albumen photographs: history, science and preservation", http://albumen.conservation-us.org/

Metody i kryteria oceniania:

Studenci otrzymują zaliczenie na ocenę, na podstawie: 1) obecności na zajęciach obowiązkowych, zgodnie z regulaminem studiów, i aktywny w nich uczestnictwie, 2). przeprowadzonych pracach badawczych i konserwatorsko-restauratorskich, wraz z wykonaniem pełnych dokumentacji prac konserwatorskich (część opisowa, dokumentacja fotograficzna).

Praktyki zawodowe:

-

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Kozielec
Prowadzący grup: Tomasz Kozielec, Marta Nalaskowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Patrz: "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)"

Pełny opis:

Patrz: "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)"

Literatura:

Patrz: "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)"

Uwagi:

Uwaga zajęcia prowadzone są w formie zblokowanej - wymiennie z zajęciami o tkaninie p. Kasi Zapolskiej, tj. w jednym tygodniu cały dzień prowadzone są

z konserwacji fotografii, w drugim z p. K. Zapolską. W przypadku ewentualnych zmian studenci zostaną poinformowani.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Kozielec, Marta Nalaskowska
Prowadzący grup: Tomasz Kozielec, Marta Nalaskowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Patrz: "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)"

Pełny opis:

Patrz: "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)"

Literatura:

Patrz: "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)"

Uwagi:

Uwaga zajęcia prowadzone są w formie zblokowanej - wymiennie z zajęciami o tkaninie p. Kasi Zapolskiej, tj. w jednym tygodniu cały dzień prowadzone są

z konserwacji fotografii, w drugim z p. K. Zapolską. W przypadku ewentualnych zmian studenci zostaną poinformowani.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Kozielec, Marta Nalaskowska
Prowadzący grup: Tomasz Kozielec, Marta Nalaskowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Patrz: "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)"

Pełny opis:

Patrz: "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)"

Literatura:

Patrz: "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)"

Uwagi:

Uwaga zajęcia prowadzone są w formie zblokowanej - wymiennie z zajęciami o tkaninie p. Kasi Zapolskiej, tj. w jednym tygodniu cały dzień prowadzone są

z konserwacji fotografii, w drugim z p. K. Zapolską. W przypadku ewentualnych zmian studenci zostaną poinformowani.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)