Projektowanie konserwatorskie z zakresu konserwacji malarstwa i rzeźby polichromowanej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-PK-M-4Z-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Projektowanie konserwatorskie z zakresu konserwacji malarstwa i rzeźby polichromowanej |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 4 rok, sem. zimowy - Konserwacja i restauracja malarstwa (sj) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Od studenta przed rozpoczęciem wykładu oczekuje się wiedzy i umiejętności nabytych w ramach przedmiotów z sześciu poprzedzających semestrów studiów. Warunkiem koniecznym jest pozytywne zaliczenie przedmiotu "Profilaktyka konserwatorska". Niezbędne jest zainteresowanie szeroko rozumianymi zagadnieniami ochrony dziedzictwa kulturowego. Znajomość historii i teorii ochrony zabytków, terminologii konserwatorskiej, metod badań humanistycznych i materiałoznawczych, znajomość procesów niszczenia obiektów zabytkowych i znajomość procesów konserwatorskich. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Praca własna: udział w zajęciach - 15 godz. Praca własna: pogłębianie wiedzy - 30 godz Praca własna: przygotowanie się do rozmowy egzaminacyjnej - 10 godz. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Po ukończeniu wykładu student uzyskuje wiedzę o zasadach konstruowania otwartego projektu konserwatorskiego oraz podstawową wiedzę o zasadach konstruowania kosztorysów prac. Potrafi ocenić wartości oraz określać główne i szczegółowe cele służące realizacji zadania konserwatorskiego z uwzględnieniem kontekstu kulturowego dzieła sztuki/zabytku. Posiada umiejętność wykorzystania wiedzy konserwatorskiej, technologicznej oraz wiedzy z zakresu nauk humanistycznych i przyrodniczych dla przygotowania projektu konserwatorskiego. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student zostaje przygotowany do kompleksowego rozwiązywania zagadnień konserwatorskich, porządkowania zadań według ich ważności i niezbędności, tworzenia harmonogramów działań oraz tworzenia programów systematycznej opieki nad obiektami zabytkowymi lub ich zespołami. Umie podejmować samodzielnie decyzje odnośnie projektowania i realizacji prac konserwatorskich. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student zyskuje świadomość konieczności współdziałania z innymi specjalistami dla zobiektywizowania nieodwracalnych decyzji podejmowanych w trakcie prac. Jest zdolny do podjęcia wiodącej roli w takich zespołach, koordynowania badań szczegółowych i ich interpretacji konserwatorskiej. |
Metody dydaktyczne: | Wykłady ilustrowane bogatym materiałem fotograficznym pochodzącym w całości z własnych doświadczeń konserwatorskich i badawczych autorki. W trakcie wykładów dyskusje i próby wspólnego poszukiwania optymalnych rozwiązań dla omawianych przypadków. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Skrócony opis: |
Przedmiot umożliwia studentowi ugruntowanie i znaczne rozwinięcie wiedzy zdobytej w trakcie wcześniejszych wykładów z historii i teorii konserwacji zabytków, z profilaktyki oraz pracowni konserwatorskich dla umiejętnego stawiania diagnozy konserwatorskiej, a następnie przygotowania projektu konserwatorskiego. Student uczy się także ogólnych zasad konstruowania kosztorysów, co jest umiejętnością niezbędną dla wejścia na rynek pracy. |
Pełny opis: |
W ramach cyklu wykładów omówione zostają zagadnienia etyki i filozofii utrzymania zabytków. Student poznaje 7 zasad konserwatorskich, umożliwiających podejmowanie prawidłowych decyzji w trakcie samego wykonywania prac. Zasady konserwatorskie omawiane są na tle współczesnej teorii konserwacji, w której regułą generalną jest indywidualne traktowanie zabytku, oparte m.in. na wcześniej przeprowadzonych badaniach i wartościowaniu. Omawiana jest konieczność zachowywania wartości zabytków i zagadnienie ich autentyczności. Problematyka kreacji estetyki zabytków w procesie ich konserwacji i restauracji zilustrowana jest wieloma przykładami rozwiązań zrealizowanych w odniesieniu do fasad, dachów, malowideł, ołtarzy itp., z uwzględnieniem zagadnień prawidłowego wplatania zabytku w jego kontekst. W trakcie wykładów omawiane jest zagadnienie konieczności przeprowadzania prac adaptujących zabytek do nowych funkcji, w przypadku wyczerpania funkcji pierwotnych. Omawiane są uniwersalne warunki poprawności adaptacji, rozumianej jako składnik procesu rewitalizacji – niezależne od formy i typu zabytku. Omawiane są krótko zagadnienia prawne, ekonomiczne i społeczne wpływające na prawidłowość prowadzenia procesów konserwatorskich. W bloku poświęconym bezpośrednio projektowaniu przedstawiana jest historia projektowania i współcześnie wypracowana procedura tworzenia projektu konserwatorskiego. Usystematyzowana zostaje wiedza studenta na temat projektowania dla różnego typu zabytków – od malowideł na podłożach płóciennych i drewnianych, poprzez różnego rodzaju przedmioty artystyczne, rzeźby polichromowane, do malowideł ściennych, których stan jest zawsze warunkowany stanem budowli, aż po samą budowlę. Bogato ilustrowany wykład zawiera analizę przykładów bardzo wielu rozwiązań wraz z próbą oceny ich wpływu na wartości i estetykę obiektu a także na skuteczność i trwałość wykonanych prac. Wykłady kończy prezentacja własnych opracowań projektowych autorki. |
Literatura: |
Appelbaum B. - Conservation treatment methodology, Amsterdam: Butterworth-Heinemann, 2009 Archeologica Hereditas, Konserwacja zapobiegawcza środowiska t.1, Warszawa Zielona Góra 2012 Arszyński M. – IDEA – PAMIĘĆ – TROSKA. Rola zabytków w przestrzeni społecznej i formy działań na rzecz ich zachowania od starożytności do połowy XX wieku. Malbork 2007 Caple Ch. - Conservation Skills: Judgement, Method and Decision Making, London New York: Routledge, 2000 Chmielewski Krzysztof, Uwagi do „Kodeksu etyki zawodowej konserwatorów dzieł sztuki” [w:] BIKDS, 1998, nr 4 (35), vol. 9, s. 20-21 E.C.C.O. Wytyczne zawodowe, [w:] BIKDS, 1998, nr 4 (35), vol. 9, s. 22-27 Kodeks Etyki Konserwatora–Restauratora Dzieł Sztuki, BIKDS nr 3 – 4, 2002 Kossakowski Edward, Projektowanie konserwatorskie, [w:] Studia i materiały Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Krakowie, Tom IX, cz. 2, Kraków 2000, s. 76 – 79 Kowalski Wojciech, Konserwacja dzieł sztuki a prawo autorskie, [w:] Studia i materiały Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Krakowie, Tom IX, cz. 2, Kraków 2000, s. 114 – 124 Kurpik W. – Zasady konserwacji dzieł sztuki – celowość i zakres unormowań. BIKDS nr 3-4. 1996 s. 41 – 42. Munoz-Vinas S. - Contemporary Theory of Conservation, New York: Routlege, 2011 Ostaszewska Maria, Aranżacja – rekonstrukcja – ekspozycja. Próba uściślenia pojęć [w:] Studia i materiały Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Krakowie, Tom IX, cz. 2, Kraków 2000, s. 28 - 35 Płuska Ireneusz, Międzynarodowa konferencja konserwatorska „Kraków 2000”, Karta Krakowska 2000 [w:] BIKDS, 2000, nr 4 (43), vol. 911 s. 58-65 Problemy restauracji i badania zabytków architektury - pod red. A. Kociałkowskiej wyd. EFOZ – Polsko-Rosyjska Szkoła Ochrony Dziedzictwa Kulturowego, projekt Studzienka – s. 61 -95 ISBN 978-83-925809-4-2 Pronobis-Gajdzis Małgorzata, Wartościowanie obiektów zabytkowych w kontekście współpracy muzeum – konserwator i oczekiwań odbiorcy zabytku. [w:] Problemy muzeów związane z zachowaniem i konserwacją zbiorów, V Międzynarodowa Konferencja Konserwatorska Szreniawa, 5 – 6 października 2012, Szreniawa 2013, s. 304 - 310, ISBN 978-83-62119-12-5 Pruszyński J. – Ochrona zabytków w Polsce, PWN 1989 Rouba Bogumiła J. – Etyka a estetyka w praktyce konserwatorskiej [w:] I Forum Konserwatorów – Etyka i Estetyka, Toruń 25–27 lutego 1998, s. 92–102. WO PSOZ, Toruń 1998 Rouba Bogumiła J., Propozycja uporządkowania definicji [w:] BIKDS, 1998, nr 4 (35), vol. 9, s. 4 – 5 Rouba Bogumiła J., Potrzeba rozszerzania Kodeksu Etyki Zawodowej, [w:] BIKDS, 1998, nr 4 (35), vol. 9, s. 32-33 Rouba Bogumiła J. – Zasady postępowania etycznego w ochronie dóbr kultury BIKDS nr 2 (41) 2000, s 82 - 88. Rouba Bogumiła. J. – Proces ochrony dóbr kultury – pojęcia, terminologia, [w:] Materiały z konferencji Ars longa – vita brevis – tradycyjne i nowoczesne metody badania dzieł sztuki, pod red. J. Flika, Wyd. UMK, Toruń 2003 s. 349 – 379 Rouba Bogumiła J. – Autentyczność i integralność zabytków, Ochrona Zabytków 4/2008 s. 35-55 Rouba Bogumiła J., Projektowanie konserwatorskie [w:] Ochrona Zabytków, 2008, nr 1 (240), s. 57-78 Rouba Bogumiła J. – Dlaczego adaptacje niszczą zabytki i czy tak być musi? [w:] Adaptacja obiektów zabytkowych do współczesnych funkcji użytkowych. Praca zbiorowa pod red. B. Szmygina, Lubelskie Tow. Naukowe, Międzynarodowa Rada Ochrony Zabytków ICOMOS, Politechnika Lubelska, Warszawa – Lublin 2009 s. 113-129 Rouba Bogumiła J., Ruiny, mury a zagadnienie integralności technicznej [w:] Problemy utrzymania i adaptacji. Ochrona, konserwacja i adaptacja zabytkowych murów. Praca zbiorowa pod red. B. Szmygina, Lubelskie Tow. Naukowe, Politechnika Lubelska, Warszawa – Lublin 2010 s. 155-173, ISBN 978-83-61596-17-1 Rouba Bogumiła J. – Rozdroża ochrony dziedzictwa kulturowego w roku 2011 [w:] System ochrony zabytków w Polsce – analiza, diagnoza, propozycje. Praca zbiorowa pod red. B. Szmygina, PKN ICOMOS, BSKZ UMS Warszawa, Politechnika Lubelska, Lublin – Warszawa 2011 s. 35-38, Rouba Bogumiła J., Zasady konserwatorskie a zabytki techniki [w:] PROBLEMY MUZEÓW ZWIĄZANE Z ZACHOWANIEM I KONSERWACJĄ ZBIORÓW, IV Międzynarodowa Konferencja Konserwatorska, Szreniawa, 8 – 9 października 2010; Szreniawa 2011, s. 62 – 71; Rouba Bogumiła J., Wartościowanie w praktyce konserwatorskiej [w:] Wartościowanie w ochronie i konserwacji zabytków, Praca zbiorowa pod red. B. Szmygina, PKN ICOMOS, BSKZ UMS Warszawa, Politechnika Lubelska Warszawa-Lublin 2012, s. 201-209, Rouba Bogumiła J., Wartościowanie, jako narzędzie służące podejmowaniu decyzji w procesie konserwacji-restauracji; [w:] Pod lupą konserwatora. Wymiana doświadczeń w kontekście rewitalizacji zamku w Lidzbarku Warmińskim; Wyd. Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie 2016, ss. 11-20 (polski), ss. 21-30 (angielski), Rouba Bogumiła J., Zasady konserwatorskie a zabytkowe parki –[w:] Ochrona Zabytków.nr 1/2016 s. 29 – 55. ISSN 0029-8247INDEKS- 367605. Tekst zamówiony - umowa NID 123/2016 Rymaszewski B. – Klucze ochrony zabytków w Polsce, Ośrodek Dokumentacji Zabytków, Warszawa 1992 Rymaszewski B. – Polska ochrona zabytków, Wyd. Naukowe „Scholar”, Warszawa 2005 Schinzel H. - »Schweigendes Wissen« und Kommunikation RESTAURO 3/2012 s. 56-63 Stawicki Stanisław, Moralność i etyka – ogólny zarys problematyki [w:] BIKDS, 1998, nr 4 (35), vol. 9, s. 18-19 Stec M. – Projektowanie jako podstawa optymalizacji nakładów i usprawnienia polityki konserwatorskiej BIKDS Nr: 2 (41) 2000 Stec Mieczysław, Etymologia etyki konserwatora-restauratora dzieł sztuki [w:] BIKDS, 2003, nr 3-4 (54-55), vol. 14, s. 4-7 Stec Mieczysław, Projektowanie jako podstawa optymalizacji nakładów i uprawnienia polityki konserwatorskiej [w:] BIKDS, 2000, nr 2 (41), vol. 11, s. 57- 60 Stec Mieczysław, Projektowanie konserwatorskie – jako droga do lepszego porozumienia między konserwatorem a zleceniodawcą [w:] BIKDS, 2003, nr 3-4 (54-55), vol. 14, s. 8 -9 Szmelter Iwona, Strategia decyzyjna i projektowanie konserwatorskie na tle przeglądu teorii i doktryn konserwatorskich, BIKDS, 2000, nr 2 (41), vol. 11, s. 61 - 63 Szmelter Iwona, Współczesna teoria konserwacji i restauracji dóbr kultury. Zarys zagadnień [w:] Ochrona Zabytków 2006, nr 2, s. 5 – 40 Szmygin Bogusław – Kształtowanie koncepcji zabytku i doktryny konserwatorskiej w Polsce w XX wieku, Lublin 2000 Święcka Ewa, Konserwator, restaurator i tożsamość kulturowa, BIKDS, 1998, nr 4 (35), vol. 9, s. 6 Tajchman J. – Badania i prace projektowe w zabytkach architektury w świetle ogólnej problematyki i ochrony zabytków, Ochrona Zabytków nr 3 – 4/ 1985 s. 157 – 162 Tajchman J. – Czynniki warunkujące i kształtujące ochronę i konserwację zabytków architektury [w:] Architectura et historia Toruń 1999, s. 363 – 387 Tajchman J. – Konserwacja zabytków architektury – uwagi o metodzie, Ochrona Zabytków nr 2/1995 s. 150 – 159 Tomaszewski Andrzej, Konserwacja zapobiegawcza środowiska, Międzynarodowa konferencja konserwatorska Kraków 2000. Dziedzictwo kulturowe fundamentem rozwoju cywilizacji 23 – 26. 10. 2000. Materiały konferencyjne, red. A. Kadłuczka, Kraków 2000, s. 306 - 307 Wokół zagadnień estetyki zabytku po konserwacji i restauracji, Warszawa – Toruń 2012 ISBN978-83-63260-12-5 Wolski Jerzy, Kodeks etyki zawodowej konserwatorów dzieł sztuki, BIKDS, 1998, nr 4 (35), vol. 9, s. 16-17; 2000, nr 2 (41), vol. 11, s. 91-92 Wolski Jerzy, P.S. do Kodeksu Zawodowego Konserwatorów-Restauratorów Dzieł Sztuki […], BIKDS 2000, nr 3 (42), vol. 11, s. 47-48 Żelazny M. – Estetyka filozoficzna, Toruń UMK 2009 |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia: aktywne uczestnictwo w wykładach. Forma zaliczenia: egzamin ustny - ocena zdobytej przez studenta wiedzy i umiejętności analizowania stanu obiektu zabytkowego i zagrożeń oraz przygotowania do projektowania prac konserwatorsko-restauratorskich zgodnie z zasadą minimalnej niezbędnej ingerencji. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bogumiła Rouba | |
Prowadzący grup: | Bogumiła Rouba | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bogumiła Rouba | |
Prowadzący grup: | Bogumiła Rouba | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bogumiła Rouba | |
Prowadzący grup: | Bogumiła Rouba | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.