Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Pracownia konserwacji ceramiki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1402-PKC-3Z-SJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Pracownia konserwacji ceramiki
Jednostka: Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa
Grupy: Przedmioty obowiązkowe - 3 rok, sem. zimowy - Konserwacja i restauracja rzeźby kamiennej (sj)
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wiadomości z dziedziny profilaktycznej konserwacji kamieni naturalnych i sztucznych, metod i materiałów służących wzmacnianiu i uzupełnianiu ubytków w kamiennych obiektach zabytkowych. Wiadomości z dziedziny chemii z zakresu programu nauczania w szkole średniej oraz na pierwszym roku studiów na kierunku konserwacji i restauracji dzieł sztuki. Wiadomości z wykładów: Naturalne i Sztuczne Kamienie w Rzeźbie i Architekturze – ceramika.

Całkowity nakład pracy studenta:

- Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 30 godzin,

- Godziny niekontaktowe: 20 godzin

Czas poświęcony na indywidualną pracę studenta – zebranie niezbędnych materiałów do zajęć oraz zapoznanie się z wymaganą literaturą,

Czas wymagany do przygotowania opisu i dokumentacji z przeprowadzanych prac (zaliczenie na ocenę).

Łącznie 50 godz 2 ECTS

Efekty uczenia się - wiedza:

W.1. Zna mechanizmy oddziaływania fizycznych, chemicznych i biologicznych czynników środowiskowych na materię dzieł sztuki i zabytków. K_W04

W.2. Posiada podstawową wiedzę w zakresie materiałoznawstwa substancji zabytkowej oraz historycznych i współczesnych materiałów konserwatorskich. K_W05

W.3. Zna podstawowe metody fizyczne i chemiczne badania dzieł sztuki i zabytków. K_W06

W.4. Zna podstawy historii sztuki, z uwzględnieniem interpretacji i podstawowego wartościowania dzieł sztuki. K_W07

W.5. Zna podstawy historii i teorii ochrony i konserwacji-restauracji dzieł sztuki i zabytków. K_W08

W.6. Posiada wiedzę dotyczącą dawnych technologii i technik artystycznych. K_W09

W.7. Posiada wiedzę w dziedzinie sztuk plastycznych w zakresie warsztatu artystycznego. K_W10

W.8. Ma elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy K_W13



Efekty uczenia się - umiejętności:

U.1. Umie przeprowadzić rozpoznanie stanu zachowania zabytku, określić przyczyny zniszczeń i sformułować program prac badawczych oraz konserwatorskich i restauratorskich. K_U01

U.2. Potrafi określić, rozpoznać i opisać budowę techniczną dzieła sztuki i zabytku z uwzględnieniem oryginału i warstw wtórnych. K_U02

U.3. Posiada umiejętność wykorzystania wiedzy konserwatorskiej, technologicznej oraz wiedzy z zakresu nauk humanistycznych i przyrodniczych dla przygotowania projektu konserwatorskiego. K_U04

U.4. Posiada umiejętność wykonywania większości zabiegów konserwatorskich i restauratorskich. K_U05

U. 5. Potrafi określić zasady profilaktyki i minimalizacji niszczącego oddziaływania fizycznych, chemicznych i biologicznych czynników środowiskowych na materię dzieł sztuki i zabytków. K_U06

U. 6. Rozpoznaje rodzaje technik sztuk plastycznych. K_U10




Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K. 1. Ma świadomość znaczenia wartości (artystycznej, historycznej, emocjonalnej itd.) dzieł sztuki i zabytków, ich nieodtwarzalności i obowiązku ich respektowania w procesie konserwacji – restauracji. K_K01

K. 2. Ma świadomość znaczenia profesjonalizmu i konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej. K_K02

K. 3. Ma świadomość i rozumie aspekty oraz skutki działań konserwatorskich, m.in. związane z używanymi preparatami, na obiekty zabytkowe, środowisko naturalne, ma świadomość związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.K_K03

K. 4. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz potrzebę włączania specjalistów z innych dziedzin do rozwiązywania szczególnie złożonych zagadnień konserwatorskich. K_K05

K. 5. Rozumie znaczenie kształtowania estetyki dzieła jako wyniku prac konserwatorsko – restauratorskich. K_K08


Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia– indywidualna lub grupowa praca studentów przy badaniu, opisie i wstępnych zabiegach konserwatorskich przy obiektach zabytkowych wykonanych z ceramiki przeprowadzanych pod kierunkiem prowadzącego, wzbogacone o metodę podającą, wyjaśnienie lub/i objaśnienie niezrozumiałych treści niezbędnych do dalszego prawidłowego przebiegu prac przy obiekcie zabytkowym.

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń

Skrócony opis:

Przygotowanie do prowadzenia samodzielnych prac konserwatorskich przy obiektach zabytkowych wykonanych z ceramiki. Utrwalenie wiadomości z wykładów: Naturalne i Sztuczne Kamienie w Rzeźbie i Architekturze – ceramika.

Pełny opis:

Student na podstawie wiedzy zdobytej w trakcie wykładu Naturalne i Sztuczne Kamienie w Rzeźbie i Architekturze – ceramika oraz zajęć z metodyki konserwacji zabytków w ramach zajęć praktycznych, pod kierunkiem nauczyciela akademickiego przeprowadza wstępne rozpoznanie obiektu zabytkowego, określa jego stan zachowania i technikę wykonania, datowanie i proweniencję oraz przygotowuje dokumentację fotograficzną obiektu i program prac konserwatorskich. Następnie student przeprowadza wstępne prace konserwatorskie.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Literatura z zakresu historii sztuki dotycząca konserwowanego obiektu ceramicznego lub analogicznych.

Dokumentacje konserwatorskie i prace magisterskie studentów KKRAiR (biblioteka KKRAiR)

Dokumentacje technologiczne obiektów dyplomowych wykonywane przez studentów KKRAiR

Profilaktyczna Konserwacja Kamiennych Obiektów Zabytkowych, skrypt UMK, 1993

Zabytki Kamienne i Metalowe ich niszczenie i konserwacja profilaktyczna, pod red.

W. Domasłowskiego, UMK Toruń 2011

W.Domasłowski, M.Kęsy-Lewandowska J.Łukaszewicz, Badania nad konserwacją murów ceglanych, wyd. UMK Toruń 1998,

Pravoslav Rada, Techniki ceramiki artystycznej, Warszawa, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1993.

Literatura dodatkowa:

Richard A. Eppler, Douglas R. Eppler, Glazes and glass coatings, Westerville, The American Ceramic Society, 2000.

Cronyn J. M., The Elements of Archaeological Conservation. London & New York: Routledge, 2005. ISBN 0-415-01207-4.

Danuta Kleinrok, Marian Kordek, Technologia ceramiki, cz.3, Warszawa 1978.

Marian Kordek, Technologia ceramiki, cz.1, Warszawa 1974

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą zaliczenia i oceny jest , wykonanie fotograficznej i pisemnej dokumentacji stanu zachowania zabytków oraz opracowanie programu prac konserwatorskich i restauratorskich i przeprowadzenie zaplanowanych zabiegów konserwatorskich przy obiekcie.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Zaręba
Prowadzący grup: Anna Zaręba
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przygotowanie do prowadzenia samodzielnych prac konserwatorskich przy obiektach zabytkowych wykonanych z ceramiki. Utrwalenie wiadomości z wykładów: Naturalne i Sztuczne Kamienie w Rzeźbie i Architekturze – ceramika.

Pełny opis:

Student na podstawie wiedzy zdobytej w trakcie wykładu Naturalne i Sztuczne Kamienie w Rzeźbie i Architekturze – ceramika oraz zajęć z metodyki konserwacji zabytków w ramach zajęć praktycznych, pod kierunkiem nauczyciela akademickiego przeprowadza wstępne rozpoznanie obiektu zabytkowego, określa jego stan zachowania i technikę wykonania, datowanie i proweniencję oraz przygotowuje dokumentację fotograficzną obiektu i program prac konserwatorskich. Następnie student przeprowadza wstępne prace konserwatorskie.

Literatura:

Literatura z zakresu historii sztuki dotycząca konserwowanego obiektu ceramicznego lub analogicznych.

Dokumentacje konserwatorskie i prace magisterskie studentów ZKEiDA (biblioteka Zakładu)

Dokumentacje technologiczne obiektów dyplomowych wykonywane przez studentów ZKEiDA w Zakladzie Technologii i Technik Malarskich

Profilaktyczna Konserwacja Kamiennych Obiektów Zabytkowych, skrypt UMK, 1993

Zabytki Kamienne i Metalowe ich niszczenie i konserwacja profilaktyczna, pod red.

W. Domasłowskiego, UMK Toruń 2011

W.Domasłowski, M.Kęsy-Lewandowska J.Łukaszewicz, Badania nad konserwacją murów ceglanych, wyd. UMK Toruń 1998,

Pravoslav Rada, Techniki ceramiki artystycznej, Warszawa, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1993.

Richard A. Eppler, Douglas R. Eppler, Glazes and glass coatings, Westerville, The American Ceramic Society, 2000.

Cronyn J. M., The Elements of Archaeological Conservation. London & New York: Routledge, 2005. ISBN 0-415-01207-4.

Danuta Kleinrok, Marian Kordek, Technologia ceramiki, cz.3, Warszawa 1978.

Marian Kordek, Technologia ceramiki, cz.1, Warszawa 1974

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Zaręba
Prowadzący grup: Anna Zaręba
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przygotowanie do prowadzenia samodzielnych prac konserwatorskich przy obiektach zabytkowych wykonanych z ceramiki. Utrwalenie wiadomości z wykładów: Naturalne i Sztuczne Kamienie w Rzeźbie i Architekturze – ceramika.

Pełny opis:

Student na podstawie wiedzy zdobytej w trakcie wykładu Naturalne i Sztuczne Kamienie w Rzeźbie i Architekturze – ceramika oraz zajęć z metodyki konserwacji zabytków w ramach zajęć praktycznych, pod kierunkiem nauczyciela akademickiego przeprowadza wstępne rozpoznanie obiektu zabytkowego, określa jego stan zachowania i technikę wykonania, datowanie i proweniencję oraz przygotowuje dokumentację fotograficzną obiektu i program prac konserwatorskich. Następnie student przeprowadza wstępne prace konserwatorskie.

Literatura:

Literatura z zakresu historii sztuki dotycząca konserwowanego obiektu ceramicznego lub analogicznych.

Dokumentacje konserwatorskie i prace magisterskie studentów ZKEiDA (biblioteka Zakładu)

Dokumentacje technologiczne obiektów dyplomowych wykonywane przez studentów ZKEiDA w Zakladzie Technologii i Technik Malarskich

Profilaktyczna Konserwacja Kamiennych Obiektów Zabytkowych, skrypt UMK, 1993

Zabytki Kamienne i Metalowe ich niszczenie i konserwacja profilaktyczna, pod red.

W. Domasłowskiego, UMK Toruń 2011

W.Domasłowski, M.Kęsy-Lewandowska J.Łukaszewicz, Badania nad konserwacją murów ceglanych, wyd. UMK Toruń 1998,

Pravoslav Rada, Techniki ceramiki artystycznej, Warszawa, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1993.

Richard A. Eppler, Douglas R. Eppler, Glazes and glass coatings, Westerville, The American Ceramic Society, 2000.

Cronyn J. M., The Elements of Archaeological Conservation. London & New York: Routledge, 2005. ISBN 0-415-01207-4.

Danuta Kleinrok, Marian Kordek, Technologia ceramiki, cz.3, Warszawa 1978.

Marian Kordek, Technologia ceramiki, cz.1, Warszawa 1974

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Zaręba
Prowadzący grup: Anna Zaręba
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przygotowanie do prowadzenia samodzielnych prac konserwatorskich przy obiektach zabytkowych wykonanych z ceramiki. Utrwalenie wiadomości z wykładów: Naturalne i Sztuczne Kamienie w Rzeźbie i Architekturze – ceramika.

Pełny opis:

Student na podstawie wiedzy zdobytej w trakcie wykładu Naturalne i Sztuczne Kamienie w Rzeźbie i Architekturze – ceramika oraz zajęć z metodyki konserwacji zabytków w ramach zajęć praktycznych, pod kierunkiem nauczyciela akademickiego przeprowadza wstępne rozpoznanie obiektu zabytkowego, określa jego stan zachowania i technikę wykonania, datowanie i proweniencję oraz przygotowuje dokumentację fotograficzną obiektu i program prac konserwatorskich. Następnie student przeprowadza wstępne prace konserwatorskie.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Literatura z zakresu historii sztuki dotycząca konserwowanego obiektu ceramicznego lub analogicznych.

Dokumentacje konserwatorskie i prace magisterskie studentów KKRAiR (biblioteka KKRAiR)

Dokumentacje technologiczne obiektów dyplomowych wykonywane przez studentów KKRAiR

Profilaktyczna Konserwacja Kamiennych Obiektów Zabytkowych, skrypt UMK, 1993

Zabytki Kamienne i Metalowe ich niszczenie i konserwacja profilaktyczna, pod red.

W. Domasłowskiego, UMK Toruń 2011

W.Domasłowski, M.Kęsy-Lewandowska J.Łukaszewicz, Badania nad konserwacją murów ceglanych, wyd. UMK Toruń 1998,

Pravoslav Rada, Techniki ceramiki artystycznej, Warszawa, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1993.

Literatura dodatkowa:

Richard A. Eppler, Douglas R. Eppler, Glazes and glass coatings, Westerville, The American Ceramic Society, 2000.

Cronyn J. M., The Elements of Archaeological Conservation. London & New York: Routledge, 2005. ISBN 0-415-01207-4.

Danuta Kleinrok, Marian Kordek, Technologia ceramiki, cz.3, Warszawa 1978.

Marian Kordek, Technologia ceramiki, cz.1, Warszawa 1974

Uwagi:

W trakcie trwania zajęć dopuszcza się dwie regulaminowe nieobecności (odpowiadające trzem spotkaniom). Przekroczenie tej liczby bez okazania zwolnienia lub innego usprawiedliwiającego dokumentu wiąże się z automatyczną rezygnacją z zajęć, tj. brakiem zaliczenia

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-22
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Zaręba
Prowadzący grup: Anna Zaręba
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przygotowanie do prowadzenia samodzielnych prac konserwatorskich przy obiektach zabytkowych wykonanych z ceramiki. Utrwalenie wiadomości z wykładów: Naturalne i Sztuczne Kamienie w Rzeźbie i Architekturze – ceramika.

Pełny opis:

Student na podstawie wiedzy zdobytej w trakcie wykładu Naturalne i Sztuczne Kamienie w Rzeźbie i Architekturze – ceramika oraz zajęć z metodyki konserwacji zabytków w ramach zajęć praktycznych, pod kierunkiem nauczyciela akademickiego przeprowadza wstępne rozpoznanie obiektu zabytkowego, określa jego stan zachowania i technikę wykonania, datowanie i proweniencję oraz przygotowuje dokumentację fotograficzną obiektu i program prac konserwatorskich. Następnie student przeprowadza wstępne prace konserwatorskie.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Literatura z zakresu historii sztuki dotycząca konserwowanego obiektu ceramicznego lub analogicznych.

Dokumentacje konserwatorskie i prace magisterskie studentów KKRAiR (biblioteka KKRAiR)

Dokumentacje technologiczne obiektów dyplomowych wykonywane przez studentów KKRAiR

Profilaktyczna Konserwacja Kamiennych Obiektów Zabytkowych, skrypt UMK, 1993

Zabytki Kamienne i Metalowe ich niszczenie i konserwacja profilaktyczna, pod red.

W. Domasłowskiego, UMK Toruń 2011

W.Domasłowski, M.Kęsy-Lewandowska J.Łukaszewicz, Badania nad konserwacją murów ceglanych, wyd. UMK Toruń 1998,

Pravoslav Rada, Techniki ceramiki artystycznej, Warszawa, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1993.

Literatura dodatkowa:

Richard A. Eppler, Douglas R. Eppler, Glazes and glass coatings, Westerville, The American Ceramic Society, 2000.

Cronyn J. M., The Elements of Archaeological Conservation. London & New York: Routledge, 2005. ISBN 0-415-01207-4.

Danuta Kleinrok, Marian Kordek, Technologia ceramiki, cz.3, Warszawa 1978.

Marian Kordek, Technologia ceramiki, cz.1, Warszawa 1974

Uwagi:

W trakcie trwania zajęć dopuszcza się dwie regulaminowe nieobecności (odpowiadające trzem spotkaniom). Przekroczenie tej liczby bez okazania zwolnienia lub innego usprawiedliwiającego dokumentu wiąże się z automatyczną rezygnacją z zajęć, tj. brakiem zaliczenia

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)