Pracownia konserwacji rzeźby kamiennej i detalu architektonicznego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-PKD-3Z-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0210) Sztuka
|
Nazwa przedmiotu: | Pracownia konserwacji rzeźby kamiennej i detalu architektonicznego |
Jednostka: | Wydział Sztuk Pięknych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 3 rok, sem. zimowy - Konserwacja i restauracja rzeźby kamiennej (sj) |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: -Godziny kontaktowe 90 godz. pracowni Łącznie godziny realizowane z udziałem nauczycieli 90 (3ECTS) Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: a) 30 godz. /przygotowanie studenta do ćwiczeń, zebranie i wybór materiałów potrzebnych do realizowania zadań na ćwiczeniach, wybór i czytanie literatury związanej z problematyką zajęć, przygotowanie dokumentacji prac konserwatorskich i restauratorskich/ Łącznie czas poświęcony na pracę indywidualną studenta 30(1ECTS) Łącznie: 120godz. (4 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | ma świadomość znaczenia wartości (artystycznej, historycznej, emocjonalnej itd.) dzieł sztuki i zabytków, ich nieodtwarzalności i obowiązku ich respektowania w procesie konserwacji-restauracji K_K01 ma świadomość znaczenia profesjonalizmu i konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej K_K02 ma świadomość i rozumie aspekty i skutki (także dalekosiężne) działań konserwatorskich, ich wpływ na dzieło sztuki lub zabytek i środowisko naturalne oraz świadomość związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje K_K03 zna ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz potrzebę włączania specjalistów z innych dziedzin do rozwiązywania szczególnie złożonych zagadnień konserwatorskich K_K05 rozumie znaczenie kształtowania estetyki dzieła jako wyniku prac konserwatorsko-restauratorskich K_K08 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Umie przeprowadzić rozpoznanie stanu zachowania zabytku, określić przyczyny zniszczeń i sformułować program prac badawczych oraz konserwatorskich i restauratorskich. K_U01 Potrafi określić, rozpoznać i opisać budowę techniczną dzieła sztuki i zabytku z uwzględnieniem oryginału i warstw wtórnych. K_U02 Posiada umiejętność wykorzystania wiedzy konserwatorskiej, technologicznej oraz wiedzy z zakresu nauk humanistycznych i przyrodniczych dla przygotowania projektu konserwatorskiego. K_U04 Posiada umiejętność wykonywania większości zabiegów konserwatorskich i restauratorskich. K_U05 Potrafi określić zasady profilaktyki i minimalizacji niszczącego oddziaływania fizycznych, chemicznych i biologicznych czynników środowiskowych na materię dzieł sztuki i zabytków. K_U06 posiada umiejętność opracowania kompleksowej dokumentacji konserwatorskiej K_U09 Rozpoznaje rodzaje technik sztuk plastycznych. K_U10 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | ma świadomość znaczenia wartości (artystycznej, historycznej, emocjonalnej itd.) dzieł sztuki i zabytków, ich nieodtwarzalności i obowiązku ich respektowania w procesie konserwacji-restauracji K_K01 ma świadomość znaczenia profesjonalizmu i konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej K_K02 ma świadomość i rozumie aspekty i skutki (także dalekosiężne) działań konserwatorskich, ich wpływ na dzieło sztuki lub zabytek i środowisko naturalne oraz świadomość związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje K_K03 zna ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz potrzebę włączania specjalistów z innych dziedzin do rozwiązywania szczególnie złożonych zagadnień konserwatorskich K_K05 rozumie znaczenie kształtowania estetyki dzieła jako wyniku prac konserwatorsko-restauratorskich K_K08 |
Metody dydaktyczne: | Pod kierunkiem opiekuna zajęć student wykonuje prace konserwatorsko-restauratorskie minimum 2 zabytków wykonanych w kamieniu naturalnym, sztucznym lub ceramicznym, które szczegółowo dokumentuje fotograficznie i opisuje w dokumentacji powykonawczej. |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody rozwijające refleksyjne myślenie |
Skrócony opis: |
Przygotowanie do samodzielnego prowadzenia prac konserwatorskich przy obiektach zabytkowych wykonanych z kamienia naturalnego i sztucznego. Opracowanie programu prac konserwacji-restauracji obiektu. Wykonanie dokumentacji konserwatorskiej opisującej przebieg prowadzonych prace. Nabywanie umiejętność oceny stanu zachowania obiektu oraz przyczyn powstałych zniszczeń. Rozpoznanie techniki i technologii wykonania obiektu. |
Pełny opis: |
Na podstawie wiedzy zdobytej w trakcie wykładów odnośnie profilaktyki konserwacji zabytków, wzmacniania i uzupełniania ubytków w kamieniu oraz zajęć z metodyki konserwacji zabytków, student opisuje stan zachowania obiektu, opracowuje plan prac badawczych, wykonuje samodzielnie odkrywki, podstawowe badania konserwatorskie, pobiera próbki do badań specjalistycznych, instrumentalnych. W oparciu wyników badań oraz ocenę stanu zachowania, student formułuje cel prac, opracowuje założenia konserwatorskie i przygotowuje program prac konserwatorskich uwzględniając kolejność planowanych zabiegów. W trakcie realizacji prac konserwatorskich student jest zobligowany do prowadzenia dziennika prac konserwatorskich, w którym opisuje przebieg prac, swoje spostrzeżenia i wnioski w trakcie wykonywanych zabiegów, wyniki z prowadzonych prób i badań itp. Równocześnie adept wykonuje szczegółową dokumentację fotograficzną obiektu, obejmującą stan zachowania zabytku przed przystąpieniem do prac, przebieg ich realizacji oraz efekt zakończenia. Efektem ukończenia prac konserwatorskich i restauratorskich obiektu jest opracowana przez studenta dokumentacja konserwatorska. |
Literatura: |
1. Literatura z zakresu sztuki dotycząca konserwowanego obiektu 2.Zabytki kamienne i metalowe, ich niszczenie i konserwacja profilaktyczna, praca pod redakcją Wiesława Domasłowskiego, Wydawnictwo UMK, Toruń 2011. 3. Preventive Conservation of Stone Objects; Domasłowski, Wiesław(ed.); Wydawnictwo UMK. Totuń 2003. 4. Proceedings fo the 10th International congress on deterioration an conservation of stone, Stockholm, June 27-July 2, 2004/ Kwiatkowski Daniel(ed.); ICOMOS Sweden, 2004; 2 vols. (1104p), ISBN: 91-631-1458-5; 5. Stefan Kozłowski, Surowce skalne Polski, Wydawnictwo Geologiczne, Warszawa 1986, ISBN: 83-220-0178-9 6. Hubert Sylwestrzak, Jolanta Kachnic, Kamienne tworzywo sztuki, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2010, ISBN: 978-83-231-2442-9 7. Konserwacja kamiennych obiektów zabytkowych, Łukaszewicz Jadwiga(red.); Materiały z sesji, Wydawnictwo UMK, Toruń 1999, ISBN: 83-231-1124-3 8. Studia o konserwacji, Korzeniowski Tomasz(red.); Materiały z I ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Studentów Konserwacji Zabytków, Toruń 1999, i tony następne II(2000), III(2001, IV(2002). 9. Księga pamiątkowa ofiarowana profesorowi Wiesławowi Domasłowskiemu, Soldenhoff Bożena(red.), Wydawnictwo UMK, Toruń 2002, ISBN:83-231-1429-3 10. Wiesław Domasłowski, Maria Kęsy-Lewandowska, Jadwiga Łukaszewicz, Badania nad konserwacją murów ceglanych, Wydawnictwo UMK, Toruń 1998, ISBN: 83-231-0909-3 11. Piotr Niemcewicz, Konserwacja wapienia dębnickiego, Wydawnictwo UMK, Toruń 2005, ISBN: 83-231-1713-6 12. Jerzy Ciabach, Właściwości żywic sztucznych w konserwacji zabytków, wydanie 3 poprawione, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2001 13. Sławomir Skibiński, Alicja Strzelczyk, Naukowe podstawy ochrony i konserwacji dzieł sztuki oraz zabytków kultury materialnej, Wydawnictwo UMK, Toruń 1993, ISBN: 83-231-0411-5 14. Alicja B. Strzelczyk, Joanna Karbowska-Berent, Drobnoustroje i owady niszczące zabytki i ich zwalczanie, Wydawnictwo UMK 2004, 15. Prace magisterskie(archiwum Katedry Konserwacji-Restauracji Architektury i Rzeźby) 16. Dokumentacje prac konserwatorskich i restauratorskich(archiwum Katedry Konserwacji-Restauracji Architektury i Rzeźby) 17. Dokumentacje technologiczne obiektów dyplomowych wykonane przez studentów Katedry Konserwacji-Restauracji Architektury i Rzeźby w Katedrze Technologii i Techniki Sztuk Plastycznych 18. Artykuły w czasopismach: -Biuletyn Informacyjny Konserwatorów Dzieł Sztuki, ISSN: 1234-5210 -Ochrona Zabytków, ISSN: 0029-8247 -Renowacje i Zabytki, ISSN: 1643-2029 -Acta Universitatis Nicolai Copernici, Wydawnictwo UMK |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem uzyskania zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach - 100% frekwencja. Dopuszczalne są 2 nieobecności spowodowane ważnymi udokumentowanymi przyczynami. Sposobem weryfikacji efektów kształcenia i uzyskanych przez studenta kompetencji jest poprawne zakończenie prac konserwatorsko-restauratorskich przy obiekcie. Dodatkowo ocenie podlega frekwencja, w tym punktualność oraz efektywność wykorzystania czasu, przedłożona pod koniec semestru kompletna dokumentacja (jej wartość merytoryczna i techniczna tj. poprawność opisu, właściwe wykorzystanie fachowej terminologii, forma edytorska tekstu, umiejętność korzystania ze zdobytej wiedzy), jak również jakość pracy z zabytkiem, w tym umiejętności plastyczne, artystyczne, techniczne, przygotowanie merytoryczne, sprawność organizacyjna, aktywność, umiejętność podejmowania decyzji, higiena pracy, świadomość konserwatorska, samodzielność pracy oraz jej efekty finalne. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PRC
PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Maćko, Karolina Witkowska | |
Prowadzący grup: | Piotr Maćko, Karolina Witkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PRC
PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Maćko, Karolina Witkowska | |
Prowadzący grup: | Zuzanna Jarmulska-Król, Piotr Maćko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przygotowanie do samodzielnego prowadzenia prac konserwatorskich przy obiektach zabytkowych wykonanych z kamienia naturalnego i sztucznego. Opracowanie programu prac konserwacji-restauracji obiektu. Wykonanie dokumentacji konserwatorskiej opisującej przebieg prowadzonych prace. Nabywanie umiejętność oceny stanu zachowania obiektu oraz przyczyn powstałych zniszczeń. Rozpoznanie techniki i technologii wykonania obiektu. |
|
Pełny opis: |
Na podstawie wiedzy zdobytej w trakcie wykładów odnośnie profilaktyki konserwacji zabytków, wzmacniania i uzupełniania ubytków w kamieniu oraz zajęć z metodyki konserwacji zabytków, student opisuje stan zachowania obiektu, opracowuje plan prac badawczych, wykonuje samodzielnie odkrywki, podstawowe badania konserwatorskie, pobiera próbki do badań specjalistycznych, instrumentalnych. W oparciu wyników badań oraz ocenę stanu zachowania, student formułuje cel prac, opracowuje założenia konserwatorskie i przygotowuje program prac konserwatorskich uwzględniając kolejność planowanych zabiegów. W trakcie realizacji prac konserwatorskich student jest zobligowany do prowadzenia dziennika prac konserwatorskich, w którym opisuje przebieg prac, swoje spostrzeżenia i wnioski w trakcie wykonywanych zabiegów, wyniki z prowadzonych prób i badań itp. Równocześnie adept wykonuje szczegółową dokumentację fotograficzną obiektu, obejmującą stan zachowania zabytku przed przystąpieniem do prac, przebieg ich realizacji oraz efekt zakończenia. Efektem ukończenia prac konserwatorskich i restauratorskich obiektu jest opracowana przez studenta dokumentacja konserwatorska. |
|
Literatura: |
1. Literatura z zakresu sztuki dotycząca konserwowanego obiektu 2.Zabytki kamienne i metalowe, ich niszczenie i konserwacja profilaktyczna, praca pod redakcją Wiesława Domasłowskiego, Wydawnictwo UMK, Toruń 2011. 3. Preventive Conservation of Stone Objects; Domasłowski, Wiesław(ed.); Wydawnictwo UMK. Totuń 2003. 4. Proceedings fo the 10th International congress on deterioration an conservation of stone, Stockholm, June 27-July 2, 2004/ Kwiatkowski Daniel(ed.); ICOMOS Sweden, 2004; 2 vols. (1104p), ISBN: 91-631-1458-5; 5. Stefan Kozłowski, Surowce skalne Polski, Wydawnictwo Geologiczne, Warszawa 1986, ISBN: 83-220-0178-9 6. Hubert Sylwestrzak, Jolanta Kachnic, Kamienne tworzywo sztuki, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2010, ISBN: 978-83-231-2442-9 7. Konserwacja kamiennych obiektów zabytkowych, Łukaszewicz Jadwiga(red.); Materiały z sesji, Wydawnictwo UMK, Toruń 1999, ISBN: 83-231-1124-3 8. Studia o konserwacji, Korzeniowski Tomasz(red.); Materiały z I ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Studentów Konserwacji Zabytków, Toruń 1999, i tony następne II(2000), III(2001, IV(2002). 9. Księga pamiątkowa ofiarowana profesorowi Wiesławowi Domasłowskiemu, Soldenhoff Bożena(red.), Wydawnictwo UMK, Toruń 2002, ISBN:83-231-1429-3 10. Wiesław Domasłowski, Maria Kęsy-Lewandowska, Jadwiga Łukaszewicz, Badania nad konserwacją murów ceglanych, Wydawnictwo UMK, Toruń 1998, ISBN: 83-231-0909-3 11. Piotr Niemcewicz, Konserwacja wapienia dębnickiego, Wydawnictwo UMK, Toruń 2005, ISBN: 83-231-1713-6 12. Jerzy Ciabach, Właściwości żywic sztucznych w konserwacji zabytków, wydanie 3 poprawione, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2001 13. Sławomir Skibiński, Alicja Strzelczyk, Naukowe podstawy ochrony i konserwacji dzieł sztuki oraz zabytków kultury materialnej, Wydawnictwo UMK, Toruń 1993, ISBN: 83-231-0411-5 14. Alicja B. Strzelczyk, Joanna Karbowska-Berent, Drobnoustroje i owady niszczące zabytki i ich zwalczanie, Wydawnictwo UMK 2004, 15. Prace magisterskie(archiwum Katedry Konserwacji-Restauracji Architektury i Rzeźby) 16. Dokumentacje prac konserwatorskich i restauratorskich(archiwum Katedry Konserwacji-Restauracji Architektury i Rzeźby) 17. Dokumentacje technologiczne obiektów dyplomowych wykonane przez studentów Katedry Konserwacji-Restauracji Architektury i Rzeźby w Katedrze Technologii i Techniki Sztuk Plastycznych 18. Artykuły w czasopismach: -Biuletyn Informacyjny Konserwatorów Dzieł Sztuki, ISSN: 1234-5210 -Ochrona Zabytków, ISSN: 0029-8247 -Renowacje i Zabytki, ISSN: 1643-2029 -Acta Universitatis Nicolai Copernici, Wydawnictwo UMK |
|
Uwagi: |
Warunkiem uzyskania zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach - 100% frekwencja. Dopuszczalne są 2 nieobecności spowodowane ważnymi udokumentowanymi przyczynami. Sposobem weryfikacji efektów kształcenia i uzyskanych przez studenta kompetencji jest poprawne zakończenie prac konserwatorsko-restauratorskich przy obiekcie. Dodatkowo ocenie podlega frekwencja, w tym punktualność oraz efektywność wykorzystania czasu, przedłożona pod koniec semestru kompletna dokumentacja (jej wartość merytoryczna i techniczna tj. poprawność opisu, właściwe wykorzystanie fachowej terminologii, forma edytorska tekstu, umiejętność korzystania ze zdobytej wiedzy), jak również jakość pracy z zabytkiem, w tym umiejętności plastyczne, artystyczne, techniczne, przygotowanie merytoryczne, sprawność organizacyjna, aktywność, umiejętność podejmowania decyzji, higiena pracy, świadomość konserwatorska, samodzielność pracy oraz jej efekty finalne. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PRC
PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zuzanna Jarmulska-Król, Piotr Maćko | |
Prowadzący grup: | Zuzanna Jarmulska-Król, Piotr Maćko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Kontynuowanie przygotowania do samodzielnego prowadzenia prac konserwatorskich przy obiektach zabytkowych wykonanych z kamienia naturalnego i sztucznego. Rozszerzanie umiejętność oceny stanu zachowania obiektu oraz przyczyn powstałych zniszczeń, techniki i technologii wykonania obiektu. Opracowanie programu prac konserwacji-restauracji obiektu. Wykonanie dokumentacji konserwatorskiej opisującej przebieg prowadzonych prace. |
|
Pełny opis: |
Pod okiem prowadzącego oraz na podstawie wiedzy zdobytej w trakcie wykładów odnośnie profilaktyki konserwacji zabytków, wzmacniania i uzupełniania ubytków w kamieniu oraz zajęć z metodyki konserwacji zabytków, student opisuje stan zachowania obiektu, opracowuje plan prac badawczych, wykonuje samodzielnie odkrywki, podstawowe badania konserwatorskie, pobiera próbki do badań specjalistycznych, instrumentalnych. W oparciu wyników badań oraz ocenę stanu zachowania, student formułuje cel prac, opracowuje założenia konserwatorskie i przygotowuje program prac konserwatorskich uwzględniając kolejność planowanych zabiegów. W trakcie realizacji prac konserwatorskich student jest zobligowany do prowadzenia dziennika prac konserwatorskich, w którym opisuje przebieg prac, swoje spostrzeżenia i wnioski w trakcie wykonywanych zabiegów, wyniki z prowadzonych prób i badań itp. Równocześnie adept wykonuje szczegółową dokumentację fotograficzną obiektu, obejmującą stan zachowania zabytku przed przystąpieniem do prac, przebieg ich realizacji oraz efekt zakończenia. Efektem ukończenia prac konserwatorskich i restauratorskich obiektu jest opracowana przez studenta dokumentacja konserwatorska. |
|
Literatura: |
1. Literatura z zakresu sztuki dotycząca konserwowanego obiektu 2.Zabytki kamienne i metalowe, ich niszczenie i konserwacja profilaktyczna, praca pod redakcją Wiesława Domasłowskiego, Wydawnictwo UMK, Toruń 2011. 3. Preventive Conservation of Stone Objects; Domasłowski, Wiesław(ed.); Wydawnictwo UMK. Totuń 2003. 4. Proceedings fo the 10th International congress on deterioration an conservation of stone, Stockholm, June 27-July 2, 2004/ Kwiatkowski Daniel(ed.); ICOMOS Sweden, 2004; 2 vols. (1104p), ISBN: 91-631-1458-5; 5. Stefan Kozłowski, Surowce skalne Polski, Wydawnictwo Geologiczne, Warszawa 1986, ISBN: 83-220-0178-9 6. Hubert Sylwestrzak, Jolanta Kachnic, Kamienne tworzywo sztuki, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2010, ISBN: 978-83-231-2442-9 7. Konserwacja kamiennych obiektów zabytkowych, Łukaszewicz Jadwiga(red.); Materiały z sesji, Wydawnictwo UMK, Toruń 1999, ISBN: 83-231-1124-3 8. Studia o konserwacji, Korzeniowski Tomasz(red.); Materiały z I ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Studentów Konserwacji Zabytków, Toruń 1999, i tony następne II(2000), III(2001, IV(2002). 9. Księga pamiątkowa ofiarowana profesorowi Wiesławowi Domasłowskiemu, Soldenhoff Bożena(red.), Wydawnictwo UMK, Toruń 2002, ISBN:83-231-1429-3 10. Wiesław Domasłowski, Maria Kęsy-Lewandowska, Jadwiga Łukaszewicz, Badania nad konserwacją murów ceglanych, Wydawnictwo UMK, Toruń 1998, ISBN: 83-231-0909-3 11. Piotr Niemcewicz, Konserwacja wapienia dębnickiego, Wydawnictwo UMK, Toruń 2005, ISBN: 83-231-1713-6 12. Jerzy Ciabach, Właściwości żywic sztucznych w konserwacji zabytków, wydanie 3 poprawione, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2001 13. Sławomir Skibiński, Alicja Strzelczyk, Naukowe podstawy ochrony i konserwacji dzieł sztuki oraz zabytków kultury materialnej, Wydawnictwo UMK, Toruń 1993, ISBN: 83-231-0411-5 14. Alicja B. Strzelczyk, Joanna Karbowska-Berent, Drobnoustroje i owady niszczące zabytki i ich zwalczanie, Wydawnictwo UMK 2004, 15. Prace magisterskie(archiwum Katedry Konserwacji-Restauracji Architektury i Rzeźby) 16. Dokumentacje prac konserwatorskich i restauratorskich(archiwum Katedry Konserwacji-Restauracji Architektury i Rzeźby) 17. Dokumentacje technologiczne obiektów dyplomowych wykonane przez studentów Katedry Konserwacji-Restauracji Architektury i Rzeźby w Katedrze Technologii i Techniki Sztuk Plastycznych 18. Artykuły w czasopismach: -Biuletyn Informacyjny Konserwatorów Dzieł Sztuki, ISSN: 1234-5210 -Ochrona Zabytków, ISSN: 0029-8247 -Renowacje i Zabytki, ISSN: 1643-2029 -Acta Universitatis Nicolai Copernici, Wydawnictwo UMK |
|
Uwagi: |
Warunkiem uzyskania zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach - 100% frekwencja. Dopuszczalne są 2 nieobecności spowodowane ważnymi udokumentowanymi przyczynami. Sposobem weryfikacji efektów kształcenia i uzyskanych przez studenta kompetencji jest poprawne zakończenie prac konserwatorsko-restauratorskich przy obiekcie. Dodatkowo ocenie podlega frekwencja, w tym punktualność oraz efektywność wykorzystania czasu, przedłożona pod koniec semestru kompletna dokumentacja (jej wartość merytoryczna i techniczna tj. poprawność opisu, właściwe wykorzystanie fachowej terminologii, forma edytorska tekstu, umiejętność korzystania ze zdobytej wiedzy), jak również jakość pracy z zabytkiem, w tym umiejętności plastyczne, artystyczne, techniczne, przygotowanie merytoryczne, sprawność organizacyjna, aktywność, umiejętność podejmowania decyzji, higiena pracy, świadomość konserwatorska, samodzielność pracy oraz jej efekty finalne. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-22 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PRC
PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zuzanna Jarmulska-Król, Piotr Maćko | |
Prowadzący grup: | Zuzanna Jarmulska-Król, Piotr Maćko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Kontynuowanie przygotowania do samodzielnego prowadzenia prac konserwatorskich przy obiektach zabytkowych wykonanych z kamienia naturalnego i sztucznego. Rozszerzanie umiejętność oceny stanu zachowania obiektu oraz przyczyn powstałych zniszczeń, techniki i technologii wykonania obiektu. Opracowanie programu prac konserwacji-restauracji obiektu. Wykonanie dokumentacji konserwatorskiej opisującej przebieg prowadzonych prace. |
|
Pełny opis: |
Pod okiem prowadzącego oraz na podstawie wiedzy zdobytej w trakcie wykładów odnośnie profilaktyki konserwacji zabytków, wzmacniania i uzupełniania ubytków w kamieniu oraz zajęć z metodyki konserwacji zabytków, student opisuje stan zachowania obiektu, opracowuje plan prac badawczych, wykonuje samodzielnie odkrywki, podstawowe badania konserwatorskie, pobiera próbki do badań specjalistycznych, instrumentalnych. W oparciu wyników badań oraz ocenę stanu zachowania, student formułuje cel prac, opracowuje założenia konserwatorskie i przygotowuje program prac konserwatorskich uwzględniając kolejność planowanych zabiegów. W trakcie realizacji prac konserwatorskich student jest zobligowany do prowadzenia dziennika prac konserwatorskich, w którym opisuje przebieg prac, swoje spostrzeżenia i wnioski w trakcie wykonywanych zabiegów, wyniki z prowadzonych prób i badań itp. Równocześnie adept wykonuje szczegółową dokumentację fotograficzną obiektu, obejmującą stan zachowania zabytku przed przystąpieniem do prac, przebieg ich realizacji oraz efekt zakończenia. Efektem ukończenia prac konserwatorskich i restauratorskich obiektu jest opracowana przez studenta dokumentacja konserwatorska. |
|
Literatura: |
1. Literatura z zakresu sztuki dotycząca konserwowanego obiektu 2.Zabytki kamienne i metalowe, ich niszczenie i konserwacja profilaktyczna, praca pod redakcją Wiesława Domasłowskiego, Wydawnictwo UMK, Toruń 2011. 3. Preventive Conservation of Stone Objects; Domasłowski, Wiesław(ed.); Wydawnictwo UMK. Totuń 2003. 4. Proceedings fo the 10th International congress on deterioration an conservation of stone, Stockholm, June 27-July 2, 2004/ Kwiatkowski Daniel(ed.); ICOMOS Sweden, 2004; 2 vols. (1104p), ISBN: 91-631-1458-5; 5. Stefan Kozłowski, Surowce skalne Polski, Wydawnictwo Geologiczne, Warszawa 1986, ISBN: 83-220-0178-9 6. Hubert Sylwestrzak, Jolanta Kachnic, Kamienne tworzywo sztuki, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2010, ISBN: 978-83-231-2442-9 7. Konserwacja kamiennych obiektów zabytkowych, Łukaszewicz Jadwiga(red.); Materiały z sesji, Wydawnictwo UMK, Toruń 1999, ISBN: 83-231-1124-3 8. Studia o konserwacji, Korzeniowski Tomasz(red.); Materiały z I ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Studentów Konserwacji Zabytków, Toruń 1999, i tony następne II(2000), III(2001, IV(2002). 9. Księga pamiątkowa ofiarowana profesorowi Wiesławowi Domasłowskiemu, Soldenhoff Bożena(red.), Wydawnictwo UMK, Toruń 2002, ISBN:83-231-1429-3 10. Wiesław Domasłowski, Maria Kęsy-Lewandowska, Jadwiga Łukaszewicz, Badania nad konserwacją murów ceglanych, Wydawnictwo UMK, Toruń 1998, ISBN: 83-231-0909-3 11. Piotr Niemcewicz, Konserwacja wapienia dębnickiego, Wydawnictwo UMK, Toruń 2005, ISBN: 83-231-1713-6 12. Jerzy Ciabach, Właściwości żywic sztucznych w konserwacji zabytków, wydanie 3 poprawione, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2001 13. Sławomir Skibiński, Alicja Strzelczyk, Naukowe podstawy ochrony i konserwacji dzieł sztuki oraz zabytków kultury materialnej, Wydawnictwo UMK, Toruń 1993, ISBN: 83-231-0411-5 14. Alicja B. Strzelczyk, Joanna Karbowska-Berent, Drobnoustroje i owady niszczące zabytki i ich zwalczanie, Wydawnictwo UMK 2004, 15. Prace magisterskie(archiwum Katedry Konserwacji-Restauracji Architektury i Rzeźby) 16. Dokumentacje prac konserwatorskich i restauratorskich(archiwum Katedry Konserwacji-Restauracji Architektury i Rzeźby) 17. Dokumentacje technologiczne obiektów dyplomowych wykonane przez studentów Katedry Konserwacji-Restauracji Architektury i Rzeźby w Katedrze Technologii i Techniki Sztuk Plastycznych 18. Artykuły w czasopismach: -Biuletyn Informacyjny Konserwatorów Dzieł Sztuki, ISSN: 1234-5210 -Ochrona Zabytków, ISSN: 0029-8247 -Renowacje i Zabytki, ISSN: 1643-2029 -Acta Universitatis Nicolai Copernici, Wydawnictwo UMK |
|
Uwagi: |
Warunkiem uzyskania zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach - 100% frekwencja. Dopuszczalne są 2 nieobecności spowodowane ważnymi udokumentowanymi przyczynami. Sposobem weryfikacji efektów kształcenia i uzyskanych przez studenta kompetencji jest poprawne zakończenie prac konserwatorsko-restauratorskich przy obiekcie. Dodatkowo ocenie podlega frekwencja, w tym punktualność oraz efektywność wykorzystania czasu, przedłożona pod koniec semestru kompletna dokumentacja (jej wartość merytoryczna i techniczna tj. poprawność opisu, właściwe wykorzystanie fachowej terminologii, forma edytorska tekstu, umiejętność korzystania ze zdobytej wiedzy), jak również jakość pracy z zabytkiem, w tym umiejętności plastyczne, artystyczne, techniczne, przygotowanie merytoryczne, sprawność organizacyjna, aktywność, umiejętność podejmowania decyzji, higiena pracy, świadomość konserwatorska, samodzielność pracy oraz jej efekty finalne. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.