Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Pracownia konserwacji rzeźby kamiennej i detalu architektonicznego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1402-PKD-3Z-SJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0210) Sztuka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Pracownia konserwacji rzeźby kamiennej i detalu architektonicznego
Jednostka: Wydział Sztuk Pięknych
Grupy: Przedmioty obowiązkowe - 3 rok, sem. zimowy - Konserwacja i restauracja rzeźby kamiennej (sj)
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli:

-Godziny kontaktowe 90 godz. pracowni

Łącznie godziny realizowane z udziałem nauczycieli 90 (3ECTS)

Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta:

a) 30 godz. /przygotowanie studenta do ćwiczeń, zebranie i wybór materiałów potrzebnych do realizowania zadań na ćwiczeniach, wybór i

czytanie literatury związanej z problematyką zajęć, przygotowanie dokumentacji prac konserwatorskich i restauratorskich/

Łącznie czas poświęcony na pracę indywidualną studenta 30(1ECTS)

Łącznie: 120godz. (4 ECTS)

Efekty uczenia się - wiedza:

ma świadomość znaczenia wartości (artystycznej, historycznej, emocjonalnej itd.) dzieł sztuki i zabytków, ich nieodtwarzalności i obowiązku ich respektowania w procesie konserwacji-restauracji K_K01

ma świadomość znaczenia profesjonalizmu i konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej K_K02

ma świadomość i rozumie aspekty i skutki (także dalekosiężne) działań konserwatorskich, ich wpływ na dzieło sztuki lub zabytek i środowisko naturalne oraz świadomość związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje K_K03

zna ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz potrzebę włączania specjalistów z innych dziedzin do rozwiązywania szczególnie złożonych zagadnień konserwatorskich K_K05

rozumie znaczenie kształtowania estetyki dzieła jako wyniku prac konserwatorsko-restauratorskich K_K08

Efekty uczenia się - umiejętności:

Umie przeprowadzić rozpoznanie stanu zachowania zabytku, określić przyczyny zniszczeń i sformułować program prac badawczych oraz

konserwatorskich i restauratorskich. K_U01

Potrafi określić, rozpoznać i opisać budowę techniczną dzieła sztuki i zabytku z uwzględnieniem oryginału i warstw wtórnych. K_U02

Posiada umiejętność wykorzystania wiedzy konserwatorskiej, technologicznej oraz wiedzy z zakresu nauk humanistycznych i

przyrodniczych dla przygotowania projektu konserwatorskiego. K_U04

Posiada umiejętność wykonywania większości zabiegów konserwatorskich i restauratorskich. K_U05

Potrafi określić zasady profilaktyki i minimalizacji niszczącego oddziaływania fizycznych, chemicznych i biologicznych czynników

środowiskowych na materię dzieł sztuki i zabytków. K_U06

posiada umiejętność opracowania kompleksowej dokumentacji konserwatorskiej K_U09

Rozpoznaje rodzaje technik sztuk plastycznych. K_U10

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

ma świadomość znaczenia wartości (artystycznej, historycznej, emocjonalnej itd.) dzieł sztuki i zabytków, ich nieodtwarzalności i obowiązku ich respektowania w procesie konserwacji-restauracji K_K01

ma świadomość znaczenia profesjonalizmu i konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej K_K02

ma świadomość i rozumie aspekty i skutki (także dalekosiężne) działań konserwatorskich, ich wpływ na dzieło sztuki lub zabytek i środowisko naturalne oraz świadomość związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje K_K03

zna ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz potrzebę włączania specjalistów z innych dziedzin do rozwiązywania szczególnie złożonych zagadnień konserwatorskich K_K05

rozumie znaczenie kształtowania estetyki dzieła jako wyniku prac konserwatorsko-restauratorskich K_K08

Metody dydaktyczne:

Pod kierunkiem opiekuna zajęć student wykonuje prace konserwatorsko-restauratorskie minimum 2 zabytków wykonanych w kamieniu naturalnym, sztucznym lub ceramicznym, które szczegółowo dokumentuje fotograficznie i opisuje w dokumentacji powykonawczej.

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- opowiadanie
- pogadanka

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- laboratoryjna
- obserwacji
- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Przygotowanie do samodzielnego prowadzenia prac konserwatorskich przy obiektach zabytkowych wykonanych z kamienia naturalnego i sztucznego. Opracowanie programu prac konserwacji-restauracji obiektu. Wykonanie dokumentacji konserwatorskiej opisującej przebieg prowadzonych prace. Nabywanie umiejętność oceny stanu zachowania obiektu oraz przyczyn powstałych zniszczeń. Rozpoznanie techniki i technologii wykonania obiektu.

Pełny opis:

Na podstawie wiedzy zdobytej w trakcie wykładów odnośnie profilaktyki konserwacji zabytków, wzmacniania i uzupełniania ubytków w kamieniu oraz zajęć z metodyki konserwacji zabytków, student opisuje stan zachowania obiektu, opracowuje plan prac badawczych, wykonuje samodzielnie odkrywki, podstawowe badania konserwatorskie, pobiera próbki do badań specjalistycznych, instrumentalnych. W oparciu wyników badań oraz ocenę stanu zachowania, student formułuje cel prac, opracowuje założenia konserwatorskie i przygotowuje program prac konserwatorskich uwzględniając kolejność planowanych zabiegów. W trakcie realizacji prac konserwatorskich student jest zobligowany do prowadzenia dziennika prac konserwatorskich, w którym opisuje przebieg prac, swoje spostrzeżenia i wnioski w trakcie wykonywanych zabiegów, wyniki z prowadzonych prób i badań itp. Równocześnie adept wykonuje szczegółową dokumentację fotograficzną obiektu, obejmującą stan zachowania zabytku przed przystąpieniem do prac, przebieg ich realizacji oraz efekt zakończenia. Efektem ukończenia prac konserwatorskich i restauratorskich obiektu jest opracowana przez studenta dokumentacja konserwatorska.

Literatura:

1. Literatura z zakresu sztuki dotycząca konserwowanego obiektu

2.Zabytki kamienne i metalowe, ich niszczenie i konserwacja profilaktyczna, praca pod redakcją Wiesława Domasłowskiego, Wydawnictwo UMK, Toruń 2011.

3. Preventive Conservation of Stone Objects; Domasłowski, Wiesław(ed.); Wydawnictwo UMK. Totuń 2003.

4. Proceedings fo the 10th International congress on deterioration an conservation of stone, Stockholm, June 27-July 2, 2004/ Kwiatkowski Daniel(ed.); ICOMOS Sweden, 2004; 2 vols. (1104p), ISBN: 91-631-1458-5;

5. Stefan Kozłowski, Surowce skalne Polski, Wydawnictwo Geologiczne, Warszawa 1986, ISBN: 83-220-0178-9

6. Hubert Sylwestrzak, Jolanta Kachnic, Kamienne tworzywo sztuki, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2010, ISBN: 978-83-231-2442-9

7. Konserwacja kamiennych obiektów zabytkowych, Łukaszewicz Jadwiga(red.); Materiały z sesji, Wydawnictwo UMK, Toruń 1999, ISBN: 83-231-1124-3

8. Studia o konserwacji, Korzeniowski Tomasz(red.); Materiały z I ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Studentów Konserwacji Zabytków, Toruń 1999, i tony następne II(2000), III(2001, IV(2002).

9. Księga pamiątkowa ofiarowana profesorowi Wiesławowi Domasłowskiemu, Soldenhoff Bożena(red.), Wydawnictwo UMK, Toruń 2002, ISBN:83-231-1429-3

10. Wiesław Domasłowski, Maria Kęsy-Lewandowska, Jadwiga Łukaszewicz, Badania nad konserwacją murów ceglanych, Wydawnictwo UMK, Toruń 1998, ISBN: 83-231-0909-3

11. Piotr Niemcewicz, Konserwacja wapienia dębnickiego, Wydawnictwo UMK, Toruń 2005, ISBN: 83-231-1713-6

12. Jerzy Ciabach, Właściwości żywic sztucznych w konserwacji zabytków, wydanie 3 poprawione, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2001

13. Sławomir Skibiński, Alicja Strzelczyk, Naukowe podstawy ochrony i konserwacji dzieł sztuki oraz zabytków kultury materialnej, Wydawnictwo UMK, Toruń 1993, ISBN: 83-231-0411-5

14. Alicja B. Strzelczyk, Joanna Karbowska-Berent, Drobnoustroje i owady niszczące zabytki i ich zwalczanie, Wydawnictwo UMK 2004,

15. Prace magisterskie(archiwum Katedry Konserwacji-Restauracji Architektury i Rzeźby)

16. Dokumentacje prac konserwatorskich i restauratorskich(archiwum Katedry Konserwacji-Restauracji Architektury i Rzeźby)

17. Dokumentacje technologiczne obiektów dyplomowych wykonane przez studentów Katedry Konserwacji-Restauracji Architektury i Rzeźby w Katedrze Technologii i Techniki Sztuk Plastycznych

18. Artykuły w czasopismach:

-Biuletyn Informacyjny Konserwatorów Dzieł Sztuki, ISSN: 1234-5210

-Ochrona Zabytków, ISSN: 0029-8247

-Renowacje i Zabytki, ISSN: 1643-2029

-Acta Universitatis Nicolai Copernici, Wydawnictwo UMK

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem uzyskania zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach - 100% frekwencja. Dopuszczalne są 2 nieobecności spowodowane ważnymi udokumentowanymi przyczynami. Sposobem weryfikacji efektów kształcenia i uzyskanych przez studenta kompetencji jest poprawne zakończenie prac konserwatorsko-restauratorskich przy obiekcie. Dodatkowo ocenie podlega frekwencja, w tym punktualność oraz efektywność wykorzystania czasu, przedłożona pod koniec semestru kompletna dokumentacja (jej wartość merytoryczna i techniczna tj. poprawność opisu, właściwe wykorzystanie fachowej terminologii, forma edytorska tekstu, umiejętność korzystania ze zdobytej wiedzy), jak również jakość pracy z zabytkiem, w tym umiejętności plastyczne, artystyczne, techniczne, przygotowanie merytoryczne, sprawność organizacyjna, aktywność, umiejętność podejmowania decyzji, higiena pracy, świadomość konserwatorska, samodzielność pracy oraz jej efekty finalne.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia, 90 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Maćko, Karolina Witkowska
Prowadzący grup: Piotr Maćko, Karolina Witkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia, 90 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Maćko, Karolina Witkowska
Prowadzący grup: Zuzanna Jarmulska-Król, Piotr Maćko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przygotowanie do samodzielnego prowadzenia prac konserwatorskich przy obiektach zabytkowych wykonanych z kamienia naturalnego i sztucznego. Opracowanie programu prac konserwacji-restauracji obiektu. Wykonanie dokumentacji konserwatorskiej opisującej przebieg prowadzonych prace. Nabywanie umiejętność oceny stanu zachowania obiektu oraz przyczyn powstałych zniszczeń. Rozpoznanie techniki i technologii wykonania obiektu.

Pełny opis:

Na podstawie wiedzy zdobytej w trakcie wykładów odnośnie profilaktyki konserwacji zabytków, wzmacniania i uzupełniania ubytków w kamieniu oraz zajęć z metodyki konserwacji zabytków, student opisuje stan zachowania obiektu, opracowuje plan prac badawczych, wykonuje samodzielnie odkrywki, podstawowe badania konserwatorskie, pobiera próbki do badań specjalistycznych, instrumentalnych. W oparciu wyników badań oraz ocenę stanu zachowania, student formułuje cel prac, opracowuje założenia konserwatorskie i przygotowuje program prac konserwatorskich uwzględniając kolejność planowanych zabiegów. W trakcie realizacji prac konserwatorskich student jest zobligowany do prowadzenia dziennika prac konserwatorskich, w którym opisuje przebieg prac, swoje spostrzeżenia i wnioski w trakcie wykonywanych zabiegów, wyniki z prowadzonych prób i badań itp. Równocześnie adept wykonuje szczegółową dokumentację fotograficzną obiektu, obejmującą stan zachowania zabytku przed przystąpieniem do prac, przebieg ich realizacji oraz efekt zakończenia. Efektem ukończenia prac konserwatorskich i restauratorskich obiektu jest opracowana przez studenta dokumentacja konserwatorska.

Literatura:

1. Literatura z zakresu sztuki dotycząca konserwowanego obiektu

2.Zabytki kamienne i metalowe, ich niszczenie i konserwacja profilaktyczna, praca pod redakcją Wiesława Domasłowskiego, Wydawnictwo UMK, Toruń 2011.

3. Preventive Conservation of Stone Objects; Domasłowski, Wiesław(ed.); Wydawnictwo UMK. Totuń 2003.

4. Proceedings fo the 10th International congress on deterioration an conservation of stone, Stockholm, June 27-July 2, 2004/ Kwiatkowski Daniel(ed.); ICOMOS Sweden, 2004; 2 vols. (1104p), ISBN: 91-631-1458-5;

5. Stefan Kozłowski, Surowce skalne Polski, Wydawnictwo Geologiczne, Warszawa 1986, ISBN: 83-220-0178-9

6. Hubert Sylwestrzak, Jolanta Kachnic, Kamienne tworzywo sztuki, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2010, ISBN: 978-83-231-2442-9 7. Konserwacja kamiennych obiektów zabytkowych, Łukaszewicz Jadwiga(red.); Materiały z sesji, Wydawnictwo UMK, Toruń 1999, ISBN: 83-231-1124-3

8. Studia o konserwacji, Korzeniowski Tomasz(red.); Materiały z I ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Studentów Konserwacji Zabytków, Toruń 1999, i tony następne II(2000), III(2001, IV(2002).

9. Księga pamiątkowa ofiarowana profesorowi Wiesławowi Domasłowskiemu, Soldenhoff Bożena(red.), Wydawnictwo UMK, Toruń 2002, ISBN:83-231-1429-3

10. Wiesław Domasłowski, Maria Kęsy-Lewandowska, Jadwiga Łukaszewicz, Badania nad konserwacją murów ceglanych, Wydawnictwo UMK, Toruń 1998, ISBN: 83-231-0909-3

11. Piotr Niemcewicz, Konserwacja wapienia dębnickiego, Wydawnictwo UMK, Toruń 2005, ISBN: 83-231-1713-6

12. Jerzy Ciabach, Właściwości żywic sztucznych w konserwacji zabytków, wydanie 3 poprawione, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2001

13. Sławomir Skibiński, Alicja Strzelczyk, Naukowe podstawy ochrony i konserwacji dzieł sztuki oraz zabytków kultury materialnej, Wydawnictwo UMK, Toruń 1993, ISBN: 83-231-0411-5

14. Alicja B. Strzelczyk, Joanna Karbowska-Berent, Drobnoustroje i owady niszczące zabytki i ich zwalczanie, Wydawnictwo UMK 2004, 15. Prace magisterskie(archiwum Katedry Konserwacji-Restauracji Architektury i Rzeźby)

16. Dokumentacje prac konserwatorskich i restauratorskich(archiwum Katedry Konserwacji-Restauracji Architektury i Rzeźby)

17. Dokumentacje technologiczne obiektów dyplomowych wykonane przez studentów Katedry Konserwacji-Restauracji Architektury i Rzeźby w Katedrze Technologii i Techniki Sztuk Plastycznych

18. Artykuły w czasopismach:

-Biuletyn Informacyjny Konserwatorów Dzieł Sztuki, ISSN: 1234-5210

-Ochrona Zabytków, ISSN: 0029-8247

-Renowacje i Zabytki, ISSN: 1643-2029

-Acta Universitatis Nicolai Copernici, Wydawnictwo UMK

Uwagi:

Warunkiem uzyskania zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach - 100% frekwencja. Dopuszczalne są 2 nieobecności spowodowane ważnymi udokumentowanymi przyczynami. Sposobem weryfikacji efektów kształcenia i uzyskanych przez studenta kompetencji jest poprawne zakończenie prac konserwatorsko-restauratorskich przy obiekcie. Dodatkowo ocenie podlega frekwencja, w tym punktualność oraz efektywność wykorzystania czasu, przedłożona pod koniec semestru kompletna dokumentacja (jej wartość merytoryczna i techniczna tj. poprawność opisu, właściwe wykorzystanie fachowej terminologii, forma edytorska tekstu, umiejętność korzystania ze zdobytej wiedzy), jak również jakość pracy z zabytkiem, w tym umiejętności plastyczne, artystyczne, techniczne, przygotowanie merytoryczne, sprawność organizacyjna, aktywność, umiejętność podejmowania decyzji, higiena pracy, świadomość konserwatorska, samodzielność pracy oraz jej efekty finalne.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia, 90 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zuzanna Jarmulska-Król, Piotr Maćko
Prowadzący grup: Zuzanna Jarmulska-Król, Piotr Maćko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kontynuowanie przygotowania do samodzielnego prowadzenia prac konserwatorskich przy obiektach zabytkowych wykonanych z kamienia naturalnego i sztucznego. Rozszerzanie umiejętność oceny stanu zachowania obiektu oraz przyczyn powstałych zniszczeń, techniki i technologii wykonania obiektu. Opracowanie programu prac konserwacji-restauracji obiektu. Wykonanie dokumentacji konserwatorskiej opisującej przebieg prowadzonych prace.

Pełny opis:

Pod okiem prowadzącego oraz na podstawie wiedzy zdobytej w trakcie wykładów odnośnie profilaktyki konserwacji zabytków, wzmacniania i uzupełniania ubytków w kamieniu oraz zajęć z metodyki konserwacji zabytków, student opisuje stan zachowania obiektu, opracowuje plan prac badawczych, wykonuje samodzielnie odkrywki, podstawowe badania konserwatorskie, pobiera próbki do badań specjalistycznych, instrumentalnych. W oparciu wyników badań oraz ocenę stanu zachowania, student formułuje cel prac, opracowuje założenia konserwatorskie i przygotowuje program prac konserwatorskich uwzględniając kolejność planowanych zabiegów. W trakcie realizacji prac konserwatorskich student jest zobligowany do prowadzenia dziennika prac konserwatorskich, w którym opisuje przebieg prac, swoje spostrzeżenia i wnioski w trakcie wykonywanych zabiegów, wyniki z prowadzonych prób i badań itp. Równocześnie adept wykonuje szczegółową dokumentację fotograficzną obiektu, obejmującą stan zachowania zabytku przed przystąpieniem do prac, przebieg ich realizacji oraz efekt zakończenia. Efektem ukończenia prac konserwatorskich i restauratorskich obiektu jest opracowana przez studenta dokumentacja konserwatorska.

Literatura:

1. Literatura z zakresu sztuki dotycząca konserwowanego obiektu

2.Zabytki kamienne i metalowe, ich niszczenie i konserwacja profilaktyczna, praca pod redakcją Wiesława Domasłowskiego, Wydawnictwo UMK, Toruń 2011.

3. Preventive Conservation of Stone Objects; Domasłowski, Wiesław(ed.); Wydawnictwo UMK. Totuń 2003.

4. Proceedings fo the 10th International congress on deterioration an conservation of stone, Stockholm, June 27-July 2, 2004/ Kwiatkowski Daniel(ed.); ICOMOS Sweden, 2004; 2 vols. (1104p), ISBN: 91-631-1458-5;

5. Stefan Kozłowski, Surowce skalne Polski, Wydawnictwo Geologiczne, Warszawa 1986, ISBN: 83-220-0178-9

6. Hubert Sylwestrzak, Jolanta Kachnic, Kamienne tworzywo sztuki, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2010, ISBN: 978-83-231-2442-9 7. Konserwacja kamiennych obiektów zabytkowych, Łukaszewicz Jadwiga(red.); Materiały z sesji, Wydawnictwo UMK, Toruń 1999, ISBN: 83-231-1124-3

8. Studia o konserwacji, Korzeniowski Tomasz(red.); Materiały z I ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Studentów Konserwacji Zabytków, Toruń 1999, i tony następne II(2000), III(2001, IV(2002).

9. Księga pamiątkowa ofiarowana profesorowi Wiesławowi Domasłowskiemu, Soldenhoff Bożena(red.), Wydawnictwo UMK, Toruń 2002, ISBN:83-231-1429-3

10. Wiesław Domasłowski, Maria Kęsy-Lewandowska, Jadwiga Łukaszewicz, Badania nad konserwacją murów ceglanych, Wydawnictwo UMK, Toruń 1998, ISBN: 83-231-0909-3

11. Piotr Niemcewicz, Konserwacja wapienia dębnickiego, Wydawnictwo UMK, Toruń 2005, ISBN: 83-231-1713-6

12. Jerzy Ciabach, Właściwości żywic sztucznych w konserwacji zabytków, wydanie 3 poprawione, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2001

13. Sławomir Skibiński, Alicja Strzelczyk, Naukowe podstawy ochrony i konserwacji dzieł sztuki oraz zabytków kultury materialnej, Wydawnictwo UMK, Toruń 1993, ISBN: 83-231-0411-5

14. Alicja B. Strzelczyk, Joanna Karbowska-Berent, Drobnoustroje i owady niszczące zabytki i ich zwalczanie, Wydawnictwo UMK 2004, 15. Prace magisterskie(archiwum Katedry Konserwacji-Restauracji Architektury i Rzeźby)

16. Dokumentacje prac konserwatorskich i restauratorskich(archiwum Katedry Konserwacji-Restauracji Architektury i Rzeźby)

17. Dokumentacje technologiczne obiektów dyplomowych wykonane przez studentów Katedry Konserwacji-Restauracji Architektury i Rzeźby w Katedrze Technologii i Techniki Sztuk Plastycznych

18. Artykuły w czasopismach:

-Biuletyn Informacyjny Konserwatorów Dzieł Sztuki, ISSN: 1234-5210

-Ochrona Zabytków, ISSN: 0029-8247

-Renowacje i Zabytki, ISSN: 1643-2029

-Acta Universitatis Nicolai Copernici, Wydawnictwo UMK

Uwagi:

Warunkiem uzyskania zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach - 100% frekwencja. Dopuszczalne są 2 nieobecności spowodowane ważnymi udokumentowanymi przyczynami. Sposobem weryfikacji efektów kształcenia i uzyskanych przez studenta kompetencji jest poprawne zakończenie prac konserwatorsko-restauratorskich przy obiekcie. Dodatkowo ocenie podlega frekwencja, w tym punktualność oraz efektywność wykorzystania czasu, przedłożona pod koniec semestru kompletna dokumentacja (jej wartość merytoryczna i techniczna tj. poprawność opisu, właściwe wykorzystanie fachowej terminologii, forma edytorska tekstu, umiejętność korzystania ze zdobytej wiedzy), jak również jakość pracy z zabytkiem, w tym umiejętności plastyczne, artystyczne, techniczne, przygotowanie merytoryczne, sprawność organizacyjna, aktywność, umiejętność podejmowania decyzji, higiena pracy, świadomość konserwatorska, samodzielność pracy oraz jej efekty finalne.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-22
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia, 90 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zuzanna Jarmulska-Król, Piotr Maćko
Prowadzący grup: Zuzanna Jarmulska-Król, Piotr Maćko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kontynuowanie przygotowania do samodzielnego prowadzenia prac konserwatorskich przy obiektach zabytkowych wykonanych z kamienia naturalnego i sztucznego. Rozszerzanie umiejętność oceny stanu zachowania obiektu oraz przyczyn powstałych zniszczeń, techniki i technologii wykonania obiektu. Opracowanie programu prac konserwacji-restauracji obiektu. Wykonanie dokumentacji konserwatorskiej opisującej przebieg prowadzonych prace.

Pełny opis:

Pod okiem prowadzącego oraz na podstawie wiedzy zdobytej w trakcie wykładów odnośnie profilaktyki konserwacji zabytków, wzmacniania i uzupełniania ubytków w kamieniu oraz zajęć z metodyki konserwacji zabytków, student opisuje stan zachowania obiektu, opracowuje plan prac badawczych, wykonuje samodzielnie odkrywki, podstawowe badania konserwatorskie, pobiera próbki do badań specjalistycznych, instrumentalnych. W oparciu wyników badań oraz ocenę stanu zachowania, student formułuje cel prac, opracowuje założenia konserwatorskie i przygotowuje program prac konserwatorskich uwzględniając kolejność planowanych zabiegów. W trakcie realizacji prac konserwatorskich student jest zobligowany do prowadzenia dziennika prac konserwatorskich, w którym opisuje przebieg prac, swoje spostrzeżenia i wnioski w trakcie wykonywanych zabiegów, wyniki z prowadzonych prób i badań itp. Równocześnie adept wykonuje szczegółową dokumentację fotograficzną obiektu, obejmującą stan zachowania zabytku przed przystąpieniem do prac, przebieg ich realizacji oraz efekt zakończenia. Efektem ukończenia prac konserwatorskich i restauratorskich obiektu jest opracowana przez studenta dokumentacja konserwatorska.

Literatura:

1. Literatura z zakresu sztuki dotycząca konserwowanego obiektu

2.Zabytki kamienne i metalowe, ich niszczenie i konserwacja profilaktyczna, praca pod redakcją Wiesława Domasłowskiego, Wydawnictwo UMK, Toruń 2011.

3. Preventive Conservation of Stone Objects; Domasłowski, Wiesław(ed.); Wydawnictwo UMK. Totuń 2003.

4. Proceedings fo the 10th International congress on deterioration an conservation of stone, Stockholm, June 27-July 2, 2004/ Kwiatkowski Daniel(ed.); ICOMOS Sweden, 2004; 2 vols. (1104p), ISBN: 91-631-1458-5;

5. Stefan Kozłowski, Surowce skalne Polski, Wydawnictwo Geologiczne, Warszawa 1986, ISBN: 83-220-0178-9

6. Hubert Sylwestrzak, Jolanta Kachnic, Kamienne tworzywo sztuki, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2010, ISBN: 978-83-231-2442-9 7. Konserwacja kamiennych obiektów zabytkowych, Łukaszewicz Jadwiga(red.); Materiały z sesji, Wydawnictwo UMK, Toruń 1999, ISBN: 83-231-1124-3

8. Studia o konserwacji, Korzeniowski Tomasz(red.); Materiały z I ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Studentów Konserwacji Zabytków, Toruń 1999, i tony następne II(2000), III(2001, IV(2002).

9. Księga pamiątkowa ofiarowana profesorowi Wiesławowi Domasłowskiemu, Soldenhoff Bożena(red.), Wydawnictwo UMK, Toruń 2002, ISBN:83-231-1429-3

10. Wiesław Domasłowski, Maria Kęsy-Lewandowska, Jadwiga Łukaszewicz, Badania nad konserwacją murów ceglanych, Wydawnictwo UMK, Toruń 1998, ISBN: 83-231-0909-3

11. Piotr Niemcewicz, Konserwacja wapienia dębnickiego, Wydawnictwo UMK, Toruń 2005, ISBN: 83-231-1713-6

12. Jerzy Ciabach, Właściwości żywic sztucznych w konserwacji zabytków, wydanie 3 poprawione, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2001

13. Sławomir Skibiński, Alicja Strzelczyk, Naukowe podstawy ochrony i konserwacji dzieł sztuki oraz zabytków kultury materialnej, Wydawnictwo UMK, Toruń 1993, ISBN: 83-231-0411-5

14. Alicja B. Strzelczyk, Joanna Karbowska-Berent, Drobnoustroje i owady niszczące zabytki i ich zwalczanie, Wydawnictwo UMK 2004, 15. Prace magisterskie(archiwum Katedry Konserwacji-Restauracji Architektury i Rzeźby)

16. Dokumentacje prac konserwatorskich i restauratorskich(archiwum Katedry Konserwacji-Restauracji Architektury i Rzeźby)

17. Dokumentacje technologiczne obiektów dyplomowych wykonane przez studentów Katedry Konserwacji-Restauracji Architektury i Rzeźby w Katedrze Technologii i Techniki Sztuk Plastycznych

18. Artykuły w czasopismach:

-Biuletyn Informacyjny Konserwatorów Dzieł Sztuki, ISSN: 1234-5210

-Ochrona Zabytków, ISSN: 0029-8247

-Renowacje i Zabytki, ISSN: 1643-2029

-Acta Universitatis Nicolai Copernici, Wydawnictwo UMK

Uwagi:

Warunkiem uzyskania zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach - 100% frekwencja. Dopuszczalne są 2 nieobecności spowodowane ważnymi udokumentowanymi przyczynami. Sposobem weryfikacji efektów kształcenia i uzyskanych przez studenta kompetencji jest poprawne zakończenie prac konserwatorsko-restauratorskich przy obiekcie. Dodatkowo ocenie podlega frekwencja, w tym punktualność oraz efektywność wykorzystania czasu, przedłożona pod koniec semestru kompletna dokumentacja (jej wartość merytoryczna i techniczna tj. poprawność opisu, właściwe wykorzystanie fachowej terminologii, forma edytorska tekstu, umiejętność korzystania ze zdobytej wiedzy), jak również jakość pracy z zabytkiem, w tym umiejętności plastyczne, artystyczne, techniczne, przygotowanie merytoryczne, sprawność organizacyjna, aktywność, umiejętność podejmowania decyzji, higiena pracy, świadomość konserwatorska, samodzielność pracy oraz jej efekty finalne.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)