Propedeutyka konserwacji dzieł sztuki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-PKDz-1L-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Propedeutyka konserwacji dzieł sztuki |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 1 rok, sem. letni - Konserwacja i restauracja dzieł sztuki (sj) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | Udział w wykładach (15 godzin) Czytanie literatury fachowej, zapoznanie się z archiwami zakładówymi, dokumentacjami kosnerwatorskimi (35 godzin) Łącznie 50 godzin (2 ECTS) Konsultacje z nauczycielem akademickim - wedle potrzeby, nieobowiązkowe. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: ma gruntowną wiedzę w zakresie ogólnym i szczegółowym dotyczącą obszarów sztuki i nauki przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień związanych z reprezentowaną dyscypliną - K_W01, W2: wykazuje głębokie zrozumienie wzajemnych relacji pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiów, a także potrafi wykorzystywać tę wiedzę dla dalszego rozwoju - K_W02, W3: ma szczegółową wiedzę teoretyczną i praktyczną z metodyki działań konserwatorskich w wybranej specjalności - K_W03, W4: posiada wiedzę w zakresie materiałoznawstwa substancji zabytkowej oraz historycznych i współczesnych materiałów konserwatorskich - K_W05, W5: posiada wiedzę dotyczącą dawnych technologii i technik artystycznych - K_W09 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Rozpoznaje rodzaje technik sztuk plastycznych - K_U10, U2: Potrafi określać główne cele służące realizacji zadania konserwatorskiego z uwzględnieniem kontekstu kulturowego dzieła sztuki/zabytku - K_U03, U3: Potrafi określić zasady profilaktyki i minimalizacji niszczącego oddziaływania fizycznych, chemicznych, biologicznych czynników środowiskowych na materię dzieł sztuki i zabytków |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: ma świadomość znaczenia wartości (artystycznej, historycznej, emocjonalnej itd.) dzieł sztuki i zabytków, ich nieodtwarzalności i obowiązku ich respektowania w procesie konserwacji-restauracji - K_K01, K2: ma świadomość znaczenia profesjonalizmu i konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej - K_K02, K3: zna ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz potrzebę włączania specjalistów z innych dziedzin do rozwiązywania szczególnie złożonych zagadnień konserwatorskich - K_K05 |
Metody dydaktyczne: | Wykład z elementami dyskusji ze studentami; |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają dać studentowi orientację czym jest ochrona i opieka nad zabytkami, jakie jest jej miejsce w sferze kultury, mają także pokazać specyfikę pracy i przygotować studenta do świadomego wyboru dalszej specjalności. Zapoznają studentów z problematyką podstawowych zasad konserwacji zabytków dzieł sztuki. Przedmiot, prowadzony w formie wykładu, umożliwia studentowi zdobycie podstawowej wiedzy o specyfice problematyki konserwatorskiej i charakterze pracy przy poszczególnych kategoriach zabytkowych dzieł sztuki oraz o programie studiów danej specjalności. Omawiane są zagadnienia związane z podstawowymi metodami i materiałami stosowanymi w pracach konserwatorskich, także z uwzględnieniem konserwacji profilaktycznej. |
Pełny opis: |
Cykl wykładów składa się z części wprowadzającej (4 godz.) , części poświęconej badaniom konserwatorskim (2 godz.) i trzech bloków po 8 godzin poświęconych problematyce odpowiednio: konserwacji malarstwa i rzeźby polichromowanej, konserwacji papieru i skóry oraz konserwacji elementów i detali architektonicznych. Każdy z bloków prowadzi pracownik reprezentujący daną specjalność. Wykłady są bogato ilustrowane przykładami realizacji konserwatorskich - przede wszystkim prac studenckich i projektów dyplomowych oraz projektów realizowanych w ramach wakacyjnych ćwiczeń terenowych. Na blok tematyczny składa się omówienie następujących zagadnień: - Struktura dziedziny i podstawowa terminologia z zakresu ochrony i opieki nad dziedzictwem kulturowym (podział na konserwację zapobiegawczą, zachowawczą i restaurację); - Podstawy teorii konserwacji i wartościowania zabytków, ochrona prawna, zagadnienia etyczne; - Organizacja ochrony i opieki nad zabytkami w Polsce; - Podstawy wiedzy o badaniach konserwatorskich Malarstwo (sztalugowe i ścienne) i rzeźba polichromowana: - podstawy materiałoznawstwa, - mechanizmy niszczenia (uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne), formy zniszczeń, - zasady oceny stanu zachowania i przyczyn zniszczeń, - podstawowe zabiegi i metody konserwacji, - rozwiązania restauratorskie (zarys problematyki), - podstawowe zasady doboru materiałów i metod, - ogólne zasady ochrony profilaktycznej. Wśród zagadnień dotyczących problematyki konserwacji rzeźby kamiennej i detalu architektonicznego zrealizowane zostaną następujące tematy: - wpływ czynników wewnętrznych i zewnętrznych na stan zachowanie rzeźby kamiennej i detalu architektonicznego, - podział kamieni na naturalne i sztuczne (budowa, właściwości odporność na korozję), - detal architektoniczny i jego budowa, - zabytki kamienne, metalowe, szklane i ceramiczne we wnętrzach i w ekspozycji zewnętrznej, - przegląd realizacji konserwatorskich. Pośród zagadnień dotyczących problematyki konserwacji zabytkowych obiektów na podłożu papierowym i skórzanym zaprezentowane zostaną następujące tematy: - specyfika i różnorodność obiektów zabytkowych wykonanych na podłożach papierowych, podstawowe zagadnienia konserwatorskie, - problematyka konserwacji zabytków skórzanych, - zabytkowe kodeksy – różnorodność technik, materiałów, zagadnień konserwatorskich, - zabytki sztuki Dalekiego Wschodu na papierze i tkaninie jako przedmiot konserwacji – restauracji dzieł sztuki, - fotografie XIX- XX -wieczne. |
Literatura: |
- Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zabytkoznawstwo i konserwatorstwo – numery aktualne i archiwalne - Ochrona Zabytków – numery aktualne i archiwalne - Biuletyn Informacyjny Konserwatorów Dzieł Sztuki – numery aktualne i archiwalne - Arszyński M., Idea – pamięć – troska. Rola zabytków w przestrzeni społecznej i formy działań na rzecz ich zachowania od starożytności do połowy XX wieku, Malbork 2007 - Nicolaus K. – The restoration of paintings, Cologne 1998 - Święcka E., Konserwacja zapobiegawcza malowideł ściennych, KOBiDZ, Warszawa 2010 - Zabytki kamienne i metalowe. pod. red. W. Domasłowskiego, Wydawnictwo Naukowe UMK, 2011. - Zbiory biblioteczne, muzealne i archiwalne - badania i konserwacja. pod.red. E.Jabłońskiej, Wydawnictwo Naukowe UMK, 2010. - Jabłońska E., Strzelczyk A. B., Czynniki niszczące zbiory biblioteczne i archiwalne, Notes Konserwatorski 2007/11, s. 46-71. - Pozytywy i negatywy fotograficzne jako przedmioty kolekcjonerskie: charakterystyka i nazewnictwo, "Acta Universitatis Nicolai Copernici. Nauki Humanistyczno-Społeczne. Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, 2012, z. 43, s. 75-100. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia: aktywne uczestnictwo w wykładach. Forma zaliczenia: zaliczenie na ocenę po II semestrze na podstawie obecności na wykładach; podstawowym kryterium oceny będzie frekwencja i aktywność podczas zajęć. |
Praktyki zawodowe: |
nie są przewidziane |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Arszyńska, Elżbieta Jabłońska, Joanna Karbowska-Berent, Tomasz Kozielec, Dariusz Markowski | |
Prowadzący grup: | Joanna Arszyńska, Aleksandra Gralińska-Grubecka, Ivona Jablonskaja, Karolina Komsta-Sławińska, Piotr Niemcewicz, Arletta Piasecka, Katarzyna Polak, Anna Zaręba, Agnieszka Zięba | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
|
Pełny opis: |
podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
|
Literatura: |
podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
|
Uwagi: |
podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Arszyńska, Elżbieta Jabłońska, Joanna Karbowska-Berent, Tomasz Kozielec, Dariusz Markowski | |
Prowadzący grup: | Joanna Arszyńska, Aleksandra Gralińska-Grubecka, Ivona Jablonskaja, Adam Kaźmierczak, Karolina Komsta-Sławińska, Arletta Piasecka, Anna Zaręba, Agnieszka Zięba | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
|
Pełny opis: |
podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
|
Literatura: |
podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
|
Uwagi: |
podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Arszyńska, Aleksandra Gralińska-Grubecka, Ivona Jablonskaja | |
Prowadzący grup: | Joanna Arszyńska, Aleksandra Gralińska-Grubecka, Ivona Jablonskaja, Adam Kaźmierczak, Karolina Komsta-Sławińska, Piotr Niemcewicz, Agata Ogińska, Anna Zaręba, Agnieszka Zięba | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.