Profilaktyka konserwacji zabytków zbiorów bibliotecznych i archiwalnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-PKZ-2Z-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Profilaktyka konserwacji zabytków zbiorów bibliotecznych i archiwalnych |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. zimowy - Konserwacja i restauracja papieru i skóry (sj) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie I roku studiów i wybór specjalizacji Konserwacja Restauracja Papieru i Skóry |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny kontaktowe: 15 godz. zajęcia z udziałem prowadzącego 20 godz. czas poświęcony na pracę indywidualną studenta celem pozytywnego zaliczenia przedmiotu 35 godz 2 pkt. ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W02 wykazuje głębokie zrozumienie wzajemnych relacji pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiów, a także potrafi wykorzystać wiedzę dla dalszego rozwoju K_W04 zna mechanizmy oddziaływania fizycznych, chemicznych czynników środowiskowych na materię dzieła sztuki i zabytku K_W03 ma szczegółowa wiedzę teoretyczną z zagadnień profilaktyki konserwatorskiej i współczesnych zasad i standardów konserwacji zapobiegawczej. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U01 umie przeprowadzić rozpoznanie stanu zachowania zabytku i określić przyczyny zniszczeń K_U02 potrafi określić zasady profilaktyki i minimalizacji niszczącego oddziaływania fizycznych, chemicznych czynników środowiskowych na materię dzieła sztuki i zabytku |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K03 ma świadomość i rozumie aspekty i skutki działań konserwatorskich w zakresie profilaktyki, ich wpływu na działo sztuki lub zabytek i środowisko naturalne oraz świadomość związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje |
Metody dydaktyczne: | Wykłady informacyjne i wykłady problemowe z prezentacja multimedialną. Pokazy rodzajów zniszczeń na zabytkowych obiektach. Wycieczki dydaktyczne do pracowni konserwatorskich i magazynów Biblioteki Uniwersyteckiej lub, Archiwum Państwowego. Prezentacja katalogów i prospektów firm zajmujących się ofertami z dziedziny profilaktyki konserwatorskiej. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Skrócony opis: |
Czynniki niszczące zbiory archiwalne, biblioteczne i muzealne na podłożu papierowym, skórzanym rodzaje zniszczeń przez nie powodowane. Pojęcie i zasady profilaktyki konserwatorskiej. Prawidłowe warunki przechowywania zbiorów. Ocena ryzyka. |
Pełny opis: |
Zajęcia przeznaczone są dla studentów specjalizacji konserwacja obiektów papierowych i skórzanych. Obejmują zagadnienia zagrożeń zbiorów i czynników ich niszczących. Omawiane są czynniki wewnętrzne (min. procesy starzeniowe, "kwaśny papier" korozja atramentowa, i zewnętrzne ( zanieczyszczenia atmosferyczne, szkodliwy wpływ światła naturalnego i sztucznego,czynniki biologiczne) katastrofy i awarie, człowiek jako sprawca działań niszczących zbiory). Przedstawiane są potrzeby i zasady oceny warunków przechowywania i oceny zniszczeń zbiorów, ocena ryzyka. Wprowadzeniem do współczesnych standardów i zasad profilaktyki konserwatorskiej jest przedstawienie przykładów XIX wiecznej profilaktyki konserwatorskiej zbiorów bibliotecznych. Zasady profilaktyki konserwatorskiej obejmują zagadnienia: prawidłowych warunków klimatycznych, oświetleniowych, przechowywania (meble, opakowania ochronne) w magazynach; prawidłowej ekspozycji, przewozu dzieł sztuki, monitoringu warunków, przygotowania na wypadek katastrof, metod ratowania zbiorów w przypadku katastrof. Zagadnienia te są rozwijane na kolejnych latach studiów. min.pogłębiane są w trakcie wykonywania projektów konserwatorskich w pracowniach konserwatorskich - dokumentacja prac konserwatorskich - zalecenia dla użytkownika. |
Literatura: |
1.M.Bogacz-Walska, Przyczyny zniszczeń materiałów archiwalnych i metody zapobiegania s.96-109, [w] Ochrona zasobu Archiwów Kościelnych. Warszawa 2012. 2.M.Bochenek,A.Michaś-Bailey, Transformacje w zawodzie konserwatora materiałów archiwalnych-zabezpieczanie i profilaktyka, s.7-17, Notes Konserwatorski 16. Warszawa 2014. 2.A.Czajka, Nowe budynki archiwalne koncepcje, technologie, inspiracje s.18-28; Podstawy przygotowania na wypadek katastrofy s.135-143. [w] Ochrona zasobu Archiwów Kościelnych. Warszawa 2012. A.Czajka, Przygotowanie konserwatorskie oraz ochrona archiwaliów w procesie digitalizacji, s.210-219, [w] Zabezpieczanie i udostępnianie archiwalnych zasobów kościelnych Warszawa 2016 r. 3.Jabłońska E., Biblioteka Kórnicka skarbnicą zbiorów Działyńskich i Zamoyskich, Ocena stanu zachowania starodruków i rękopisów z XIX/XX wieku, Problemy konserwacji i restauracji, Toruń 2005. 4. Jabłońska E., Jak to Tytus i Jan Działyńscy o zbiory Kórnickie dbali ? XIX - wieczna konserwacja zapobiegawcza a współczesne tendencje [w] Konserwacja zapobiegawcza w muzeach, Warszawa 2007 s. 27-40. 5. Jabłońska E., Ocena stanu zachowania rękopisów z XIX i XX w. ze zbiorów Biblioteki Kórnickiej PAN, Notes Konserwatorski 11, 2007, s. 181 - 195. 6. Jabłońska E., Strzelczyk A.B., Czynniki niszczące zbiory biblioteczne i archiwalne. Notes Konserwatorski 11, 2007 s. 46-71. 7. Potrzebnicka E., Typowe zniszczenia zbiorów bibliotecznych spowodowane przez niewłaściwe przechowywanie, Notes Konserwatorski 2, s. 9 – 15. 8. Rams D., Wpływ niektórych zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego na zbiory biblioteczne, Notes Konserwatorski 7, s. 131 - 162. 9. Rams D., Woźniak M., Wymogi i zalecenia konserwatorskie dotyczące prawidłowego przechowywania i eksponowania zbiorów bibliotecznych i archiwalnych, Notes Konserwatorski 8, 2004, s. 121 - 137. 10. Rams. D., Woźniak M., Wpływ światła na zbiory biblioteczne, Notes Konserwatorski 6, 2002, s. 125-135. 11. Rosa H., Strzelczyk A., Ocena obecnych możliwości ratowania zbiorów zalanych wodą lub zawilgoconych podczas powodzi-metody suszenia i dezynfekcji, prace konserwatorskie, 2 Notes Konserwatorski, s. 115 – 121. 12. Rouba B., Najważniejsze, rady dla opiekunów i pracowników muzeum, Konserwacja zapobiegawcza w muzeach, Warszawa 2007, 128-154. 13. Stachowska –Musiał E., Przeprowadzka zbiorów a problem ich ochrony, Z doświadczeń Biblioteki Uniwersyteckiej, Notes Konserwatorski 4, s. 69 – 74. 14. Wojdyła B., Winiarczyk M., Konserwacja zapobiegawcza – warsztaty toruńskie (Toruń, 25-28 maja 2004 r.), Notes Konserwatorski 9, 2005, s. 219 - 224. 15. Woźniak M., Rams M., Aktualne tendencje ochrony i konserwacji zbiorów bibliotecznych, Notes Konserwatorski 7, 2003, s.53-64. 16.Polska Norma PN-ISO-11799 czerwiec 2006. Informacja i dokumentacja. Wymagania dotyczące warunków przechowywania materiałów archiwalnych i bibliotecznych. 17.Świecka .E. Konserwacja zapobiegawcza czyli strategia skutecznej ochrony zabytków, Biuletyn Informacyjny Konserwatorów Dzieł Sztuki, vol. 12, nr 4 2001. 18. Zasady postępowania z materiałami archiwalnymi. Ochrona zasobu archiwalnego. Przygotowanie na wypadek katastrof. Wyd. Naczelna Dyrekcja Archiwów Państwowych. Warszawa 2006. 19. Zyska B., Ochrona zbiorów bibliotecznych przed zniszczeniem, Czynniki niszczące materiały w zbiorach bibliotecznych, t. 2, Katowice 1993. 20. Zyska B., Ochrona zbiorów bibliotecznych przed zniszczeniem Działania profilaktyczne w bibliotece, t. 3, Katowice 1994. 21. Zyska B., Ochrona zbiorów bibliotecznych przed zniszczeniem, Katastrofy w bibliotekach – przyczyny, zapobieganie i akcje ratunkowe, t. 4, Katowice 1998. 22. Zasady eksponowania obiektów archiwalnych, Wytyczne International Council on Archives, Biblioteka Narodowa, Warszawa 2008 23. Ochrona zbiorów, Seria wydawnicza Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów oraz Muzeum Narodowego w Krakowie -Zasady postępowania z obiektami zabytkowymi na podłożu papierowym, 01 -Zarządzanie klimatem w muzeach ochrona zbiorów i energooszczędność, 02 -ABC profilaktyki konserwatorskiej w muzeach, 03 - Skóra w obiektach muzealnych, 04. https://www.archiwa.gov.pl/images/docs/postepowanie_z_zalanymi_archiwaliami.pdf |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny. Na egzaminie obowiązuje znajomość wszystkich wiadomości podanych na wykładach oraz podana literatura przedmiotu. Na egzaminie oceniana jest wiedza z zakresu terminologii, czynników niszczących oraz zasad profilaktyki konserwatorskiej. Student na podstawie przedstawionego mu obiektu analizuje stan jego zachowania z podaniem przyczyn zniszczeń. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ivona Jablonskaja, Agnieszka Zięba | |
Prowadzący grup: | Ivona Jablonskaja, Agnieszka Zięba | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
jak wyżej |
|
Pełny opis: |
patrz podstawowe informacje o przedmiocie |
|
Literatura: |
patrz podstawowe informacje o przedmiocie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ivona Jablonskaja | |
Prowadzący grup: | Ivona Jablonskaja | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
jak wyżej |
|
Pełny opis: |
patrz podstawowe informacje o przedmiocie |
|
Literatura: |
patrz podstawowe informacje o przedmiocie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ivona Jablonskaja | |
Prowadzący grup: | Ivona Jablonskaja | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
jak wyżej |
|
Pełny opis: |
patrz podstawowe informacje o przedmiocie |
|
Literatura: |
patrz podstawowe informacje o przedmiocie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.