Pracownia konserwacji zabytków II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-PKZA-5L-RK-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Pracownia konserwacji zabytków II |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 5 rok, sem. letni - Konserwacja i restauracja rzeźby kamiennej (sj) |
Punkty ECTS i inne: |
14.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student ma zaliczony 9 semestr studiów. W trakcie dwóch poprzednich semestrów poznał historię i problematykę zabytku. Rozpoczął prace konserwatorskie, które opisał w dokumentacji. W poprzednich latach zdobył wiedzę i umiejętności dotyczące metodyki badań humanistycznych, badań właściwości i budowy zabytków (metod instrumentalnych, mikrochemicznych, histochemicznych), profilaktycznej konserwacji, środków i metod używanych w impregnacji strukturalnej i uzupełnianiu ubytków. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 150 godz. kontaktowych 100 godzin pracy własnej |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W03 ma szczegółową wiedzę teoretyczną i praktyczną z metodyki działań konserwatorskich w wybranej specjalizacji K_W06 zna podstawowe metody fizyczne i chemiczne badania dzieł sztuki i zabytków K_W12 zna podstawy fotografii i technik dokumentacji dzieł sztuki, badań i procesów konserwatorsko-restauratorskich K_W04 zna mechanizmy oddziaływania fizycznych, chemicznych i biologicznych czynników środowiskowych na materię dzieł sztuki i zabytków K_W05 posiada podstawową wiedzę w zakresie materiałoznawstwa substancji zabytkowej oraz historycznych i współczesnych materiałów konserwatorskich K_W09 posiada wiedzę dotyczącą dawnych technologii i technik artystycznych K_W10 posiada wiedzę w dziedzinie sztuk plastycznych w zakresie warsztatu artystycznego K_W13 ma elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Umie przeprowadzić rozpoznanie stanu zachowania zabytku, określić przyczyny zniszczeń i sformułować program prac badawczych oraz konserwatorskich i restauratorskich. K_U01 Potrafi określić, rozpoznać i opisać budowę techniczną dzieła sztuki i zabytku z uwzględnieniem oryginału i warstw wtórnych. K_U02 Posiada umiejętność wykorzystania wiedzy konserwatorskiej, technologicznej oraz wiedzy z zakresu nauk humanistycznych i przyrodniczych dla przygotowania projektu konserwatorskiego. K_U04 Posiada umiejętność wykonywania większości zabiegów konserwatorskich i restauratorskich. K_U05 Potrafi określić zasady profilaktyki i minimalizacji niszczącego oddziaływania fizycznych, chemicznych i biologicznych czynników środowiskowych na materię dzieł sztuki i zabytków. K_U06 Rozpoznaje rodzaje technik sztuk plastycznych. K_U10 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01 ma świadomość znaczenia wartości (artystycznej, historycznej, emocjonalnej dzieła sztuki i zabytku, ich niepowtarzalności i obowiązku ich respektowania w procesie konserwacji-restauracji K_K02 ma świadomość znaczenia profesjonalizmu i konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej K_K05 zna ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz potrzebę włączania specjalistów z innych dziedzin do rozwiązywania szczególnie złożonych zagadnień konserwatorskich |
Metody dydaktyczne: | Pod kierunkiem promotora student wykonuje prace konserwatorsko-restauratorskie przy zabytku, które szczegółowo dokumentuje fotograficznie i opisuje w dokumentacji powykonawczej. Na potrzeby publicznej obrony wykonuje również projekt graficzny posteru o formacie A0, na którym przedstawia przebieg prac. |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody ewaluacyjne |
Skrócony opis: |
Przygotowanie do samodzielnego prowadzenia prac konserwatorskich przy obiektach zabytkowych wykonanych z kamienia naturalnego i sztucznego, betonu, rzemiosła artystycznego, drewna, ceramiki i szkła. Przygotowanie i realizowanie programu prac konserwatorskich. Wykonanie dokumentacji konserwatorskiej opisującej prowadzone prace. Przystąpienie do pracowni konserwacji zabytków II jest możliwe po zaliczeniu pracowni konserwacji zabytków II na 9 semestrze studiów, pracowni konserwacji zabytków I, profilaktyki konserwacji zabytków kamiennych, konserwacji zabytków kamiennych – wzmacnianie i uzupełnianie ubytków, ochrona zabytków przed zniszczeniami biologicznymi, pracowni rzeźby i kopii. Student przed przystąpieniem do zajęć powinien zaliczyć przedmioty teoretyczne (historia sztuki, chemia i żywice sztuczne w konserwacji zabytków, konserwacja zabytków kamiennych). |
Pełny opis: |
Student wykonuje pełną konserwację-restaurację zabytku w okresie czterech semestrów. W poprzednich semestrach (8 i 9) student w pełni rozpoznał obiekt, jego historię, budowę, właściwości. Przeprowadził wszystkie wymagane badania i w czasie obecnego 10 semestru kontynuuje prace konserwatorskie. Przy zabezpieczaniu obiektu wykorzystuje wiedzę z przedmiotu – profilaktyka konserwacji zabytków, przy wzmacnianiu – z przedmiotu konserwacja zabytków kamiennych – wzmacnianie, przy uzupełnianiu ubytków – z uzupełniania ubytków, przy rekonstrukcji formy rzeźbiarskiej – z pracowni rzeźby i kopii. W przypadku wystąpienia konieczności konsultuje swoją pracę z artystami-rzeźbiarzami, historykami sztuki, kustoszami muzeum oraz innymi specjalistami. W kwestiach skomplikowanych organizowane są komisje konserwatorskie w celu zespołowego podjęcia trudnych decyzji dotyczących dalszego przebiegu prac konserwatorsko-restauratorskich. Student w dalszym ciągu prowadzi dziennik prac konserwatorskich, który wykorzystuje do sporządzenia dokumentacji prac konserwatorskich. Postęp prac rejestruje fotograficznie, wykorzystując wiedzę nabytą na zajęciach fotografii dokumentalnej. W trakcie semestru student uzupełnia dotychczas zebraną literaturę konserwatorską na temat zabytków o analogicznym lub zbliżonym charakterze, porównuje stosowaną metodykę i rozwiązania. |
Literatura: |
Dokumentacje konserwatorskie i prace magisterskie studentów ZKEiDA (biblioteka zakładowa) Dokumentacje technologiczne obiektów dyplomowych wykonywane przez studentów ZKEiDA w Zakładzie Technologii i Technik Malarskich Zabytki kamienne i metalowe, ich niszczenie i konserwacja profilaktyczna, pod red. W. Domasłowskiego, Wyd. UMK, Toruń, 2011. L. Czarnecki, T. Broniewski, O. Henning, Chemia w budownictwie, Arkady, Warszawa, 1996 Domasłowski W., Kęsy Lewandowska M., Łukaszewicz J. W., Badania nad konserwacją murów ceglanych, Wyd. UMK, Toruń, 1998. Wokół zagadnień estetyki zabytku po konserwacji i restauracji, pod. red. E. Szmit-Naud, J. Rouby, J. Arszyńskiej, Wyd. NID, W-wa-Toruń 2012. Konserwacja murów ceglanych. Badania i Praktyka, referaty na Ogólnopolską Konferencję w dniach 19-20 listopada 1999 r. w Toruniu, materiały pod red. B. Soldenhoff, Toruń, 1999 P. Niemcewicz, Konserwacja wapienia dębnickiego, Wyd. UMK, 2005 Wpływ redyspergowalnych żywic proszkowych na właściwości zapraw budowlanych do celów prac konserwatorskich, L. Bujała, M. Kulesza, J. Michalak, D. Sobkowiak, BIKDS, Vol. 13 No 1-2 (48-49)2002, s. 50-55. J. Ciabach, Żywice i tworzywa sztuczne stosowane w konserwacji zabytków, Wyd. UMK, Toruń 1998. Rouba Bogumiła J., Zasady postępowania etycznego w ochronie dóbr kultur, [w:] BIKDS, 2000, nr 2 (41), vol. 11, s. 82-88. I. Płuska, Międzynarodowa konferencja konserwatorska „Kraków 2000”, Karta Krakowska 2000 [w:] BIKDS, 2000, nr 4 (43), vol. 911 s. 58-65 M. Pronobis-Gajdzis, Wartościowanie obiektów zabytkowych w kontekście współpracy muzeum–konserwator i oczekiwań odbiorcy zabytku. [w:] Problemy muzeów związane z zachowaniem i konserwacją zbiorów, V Międzynarodowa Konferencja Konserwatorska Szreniawa, 5–6.10.2012, Szreniawa 2013, s. 304-310, ISBN 978-83-62119-12-5. W. Kurdowski, Chemia materiałów budowlanych, Uczelniane Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne, Kraków 2003. W. Kurdowski, Współczesne cementy–rodzaje, zakresy zastosowań, [w:] Nowe rozwiązania konstrukcyjno-materiałowo-technologiczne. Konstrukcje żelbetowe, t. 2, Amgraf, Gliwice 2002. J. Wolski, Kodeks etyki zawodowej konserwatorów dzieł sztuki [w:] BIKDS, 1998, nr 4 (35), vol. 9, s. 16-17; 2000, nr 2 (41), vol. 11, s. 91-92. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem uzyskania zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach - 100 % frekwencja. Dopuszczalne są 2 nieobecności spowodowane ważnymi udokumentowanymi przyczynami. Sposobem weryfikacji efektów kształcenia i uzyskanych przez studenta kompetencji jest zaawansowanie prac konserwatorsko-restauratorskich przy obiekcie. Dodatkowo ocenie podlega frekwencja, w tym punktualność oraz efektywność wykorzystania czasu, przedłożona pod koniec semestru dokumentacja (jej wartość merytoryczna i techniczna tj. poprawność opisu, właściwe wykorzystanie fachowej terminologii, forma edytorska tekstu i umiejętność korzystania ze zdobytej wiedzy), jak również jakość pracy z zabytkiem, w tym umiejętności plastyczne, artystyczne, techniczne, przygotowanie merytoryczne, sprawność organizacyjna, aktywność, umiejętność podejmowania decyzji, higiena pracy, świadomość konserwatorska, samodzielność pracy oraz jej efekty finalne. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 135 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Gralińska-Grubecka, Piotr Niemcewicz, Katarzyna Polak | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Gralińska-Grubecka, Piotr Niemcewicz, Katarzyna Polak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
|
Pełny opis: |
jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
|
Literatura: |
jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
|
Uwagi: |
jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 135 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Gralińska-Grubecka, Piotr Niemcewicz, Katarzyna Polak | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Gralińska-Grubecka, Piotr Niemcewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
|
Pełny opis: |
jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
|
Literatura: |
jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
|
Uwagi: |
jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 135 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Gralińska-Grubecka, Piotr Niemcewicz | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Gralińska-Grubecka, Piotr Maćko, Piotr Niemcewicz, Anna Zaręba | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
|
Pełny opis: |
jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
|
Literatura: |
jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
|
Uwagi: |
jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.